Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-07-2013, 08:08
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default Extreem veel olieverbruik

Hoi .


Ik heb last van olie verbruikt maar wel in de extreme vorm .

Elke 100/150km(afhankelijk van hoe veel toeren ik maak ) moet ik 1 tot 1,5L motorolie bij gieten ( motorolie is 10w60 motul 300v maar ik heb er gisteren Castrol edge bij gedaan motul is op )

Wat ik zelf heb opgemerkt als de wagen stil staat en ik maakt wat toeren (+- 4000rpm ) dan rookt de wagen extreem veel , vooral blauwgrijze rook . Ook tijden het rijden wanneer ik boven de 4000rpm kom begint de rook op te komen .

Mijn motor .

2.1 8v (2e met diesel krukas ,nieuwe oliepomp , nieuwe lagerschalen , nieuwe dichtingen , nieuwe zuigerveren ( echter heb ik 1 zuigerveer gebroken tijdens de montage en daar heb ik dan een oude in gestoken ( een niet al te beste zet maar dacht dat geen kwaad kon . ) dit alles heeft ongeveer 400km gelopen .

Cilinderkop ( afkomstig van een jh motor , echter geen revisie op uit gevoerd en volledig standaard )

Vroeger ( 2 maand terug ) lag er nog een gereviseerde en bewerkte dx kop op . Maar deze heeft nu zijn plaats gevonden op een ander blokje .

Of dat de motor toen oook zoveel olieverbruik had en zoveel rookte kan ik niet meer zeggen maar ik dacht van niet .


Nu zou ik graag willen weten vanwaar mijn olieverbruik komt ( onderblok of cilinderkop ) en als het van mijn cilinderkop komt is het dan mogelijk klepseals te vervangen terwijl de blok samen blijft ?


Oohja voor ik vergeet , toen de dx cilinderkop er op lag had ik 16bar compressie gemeten en dit was overal gelijk .

Last edited by Scirocco_1600 : 22-07-2013 at 08:15.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-07-2013, 08:15
HB24 HB24 is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2008
Posts: 770
Send a message via MSN to HB24
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
Hoi .


Ik heb last van olie verbruikt maar wel in de extreme vorm .

Elke 100/150km(afhankelijk van hoe veel toeren ik maak ) moet ik 1 tot 1,5L motorolie bij gieten

Wat ik zelf heb opgemerkt als de wagen stil staat en ik maakt wat toeren (+- 4000rpm ) dan rookt de wagen extreem veel , vooral blauwgrijze rook . Ook tijden het rijden wanneer ik boven de 4000rpm kom begint de rook op te komen .

Mijn motor .

2.1 8v (2e met diesel krukas ,nieuwe oliepomp , nieuwe lagerschalen , nieuwe dichtingen , nieuwe zuigerveren ( echter heb ik zuigerveren gebroken tijdens de montage en daar heb ik dan een oud in gestoken ( een niet al te beste zet maar dacht dat geen kwaad kon . )

Cilinderkop ( afkomstig van een jh motor , echter geen revisie op uit gevoerd en volledig standaard )

Vroeger ( 2 maand terug ) lag er nog een gereviseerde en bewerkte dx kop op . Maar deze heeft nu zijn plaats gevonden op een ander blokje .

Of dat de motor toen op zoveel olieverbruik had en zoveel rookte kan ik niet meer zeggen maar ik dacht van niet .


Nu zou ik graag willen weten vanwaar mijn olieverbruik komt ( onderblok of cilinderkop ) en als het van mijn cilinderkop komt is het dan mogelijk klepseals te vervangen terwijl de blok samen blijft ?

Versleten klep seals/geleider, versleten segment zorgt voor compressieverlies
__________________
KISS -> Keep It Simple Stupid!!
Scratch the surface
http://i48.tinypic.com/t0j5as.gif
Reply With Quote
  #3  
Old 22-07-2013, 08:23
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by HB24
Versleten klep seals/geleider, versleten segment zorgt voor compressieverlies

Dus best nog een compressie testen . Maar dan kan het nog van onderblok of cilinderkop komen ... ( zou het kunnen komen van die 1 oude zuigerveer?)
Reply With Quote
  #4  
Old 22-07-2013, 17:13
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Alles gehoond / geboord of gewoon nieuwe veren gemonteerd en gaan rijden?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 22-07-2013, 17:32
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Alles gehoond / geboord of gewoon nieuwe veren gemonteerd en gaan rijden?


Idd gewoon zuigerveren gemonteerd . Blok had ongeveer 20.000km . Afkomstig uit schadewagen maar toen was er een lagerschaal stuk gegaan . De clinderwanden hadden geen optische schade .
Reply With Quote
  #6  
Old 22-07-2013, 17:42
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Mij lijkt dat er iets serieus mis is met de zuigers/veren, is gewoon simpelweg een veel te groot verbruik om langs de kleprubbers te lekken.


Heb je toen de slotspeling en cilinders wel op ovaliteit gecontroleerd.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650

Last edited by Spierings : 22-07-2013 at 17:45.
Reply With Quote
  #7  
Old 22-07-2013, 19:09
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Spierings
Mij lijkt dat er iets serieus mis is met de zuigers/veren, is gewoon simpelweg een veel te groot verbruik om langs de kleprubbers te lekken.


Heb je toen de slotspeling en cilinders wel op ovaliteit gecontroleerd.


heb ik niet gedaan .
wat ik wel heb vergeten te vermelden ( de cilinderkop komt van een motor die is warm gelopen heeft ( meer als 100° geruime tijd , met gevolg dat de onderblok het heeft begeven , lagerschalen lager er uit )
Reply With Quote
  #8  
Old 22-07-2013, 19:25
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Het probleem zit m denk ik in het feit dat de wanden niet gehoond zijn. Dan lopen de veren niet op de wand in en dit zou kunnen zorgen voor het olieverbruik. Er is onlangs nog een topic hierover voorbijgekomen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 22-07-2013, 19:58
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Het probleem zit m denk ik in het feit dat de wanden niet gehoond zijn. Dan lopen de veren niet op de wand in en dit zou kunnen zorgen voor het olieverbruik. Er is onlangs nog een topic hierover voorbijgekomen.


Jup
Boel uit elkaar, laten hohnen, nieuwe veren en gaan
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 22-07-2013, 20:59
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Jup
Boel uit elkaar, laten hohnen, nieuwe veren en gaan


heb je dan geen last van compressie verlies ? want mijn compressie is wel oké .
Reply With Quote
  #11  
Old 23-07-2013, 10:20
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Heb je de zuigerveren ook 120 graden onderling verdraait ?

Geen olieschraapveer gebroken ?

Nieuwe veren zonder te hohnen gaat nooit goed, je bent zo weer terug bij af.

Ook een cilinderkop monteren die lange tijd flink heet is geweest is vragen om moeilijkheden!

Meet de compressie nog eens bij warme motor en volle accu, noteer de waarde, giet nu in elke cilinder een scheut olie en meet de compressie opnieuw, als deze nu duidelijk hoger word zit het probleem in het onderblok ( zuigers / veren / slijtage cilinder ), merk je met de olie niks, dan zit het meestal in de kop / klep o.i.d.

Seals kun je zo vervangen zonder de boel uit elkaar te halen, de geleiders natuurlijk niet, maar bespaar je je de moeite maar om alleen de klepsteelrubbers te vervangen, want je gaat van de regen de drup in met wat pech.

Edit,

Ik las verkeerd, maar als je zegt 1 liter op 100km zit dat echt niet in de kop, maar gegarandeerd in het onderblok of montage fout.

Last edited by MK2-VRT : 23-07-2013 at 10:22.
Reply With Quote
  #12  
Old 23-07-2013, 10:50
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

En hoe zit het met je carterdruk? Gooit die daar niet veel van uit? Hebben deze motoren zoals jij hem gebouwd hebt veel last van.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #13  
Old 23-07-2013, 16:46
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

carterdruk lijkt me nog oke , is er wel carterdruk maar niet overdreven veel ( wel bij hoog toerental zou het het durven uitgooien .

collega op het werk vertelde mij dat ik een lektest moet doen ( zo kan ik zien of het m'n onderblok is .
Reply With Quote
  #14  
Old 23-07-2013, 16:49
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Heb je de zuigerveren ook 120 graden onderling verdraait ?

Geen olieschraapveer gebroken ?

Nieuwe veren zonder te hohnen gaat nooit goed, je bent zo weer terug bij af.

Ook een cilinderkop monteren die lange tijd flink heet is geweest is vragen om moeilijkheden!

Meet de compressie nog eens bij warme motor en volle accu, noteer de waarde, giet nu in elke cilinder een scheut olie en meet de compressie opnieuw, als deze nu duidelijk hoger word zit het probleem in het onderblok ( zuigers / veren / slijtage cilinder ), merk je met de olie niks, dan zit het meestal in de kop / klep o.i.d.

Seals kun je zo vervangen zonder de boel uit elkaar te halen, de geleiders natuurlijk niet, maar bespaar je je de moeite maar om alleen de klepsteelrubbers te vervangen, want je gaat van de regen de drup in met wat pech.

Edit,

Ik las verkeerd, maar als je zegt 1 liter op 100km zit dat echt niet in de kop, maar gegarandeerd in het onderblok of montage fout.




wat ik dan niet snap ( ik werk bij IVECO ) paar jaar terug is er een serieuse terugroepactie geweest op de Stralis ( slechte zuigers ) daar moesten alle zuigers vervangen worden , nieuwe zuigerveren en klaar . niks hoonen , gewoon nieuwe pistons en nieuwe zuigerveren .
geen enkele vrachtwagen die bij ons buiten gereden is heeft last van meer olieverbruik dan voordien .

dit is niet m'n eerste blok die ik samen stel , ik heb nog nooit een blok laten hoonen en nog nooit problemen gehad met het olieverbruik . dit is m'n 1ste maal
Reply With Quote
  #15  
Old 23-07-2013, 17:39
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

Voor alles is er een eerste keer he , is wel stom als je net zo veel vernieuwd hebt maar ik gok ook op het onderblok
Reply With Quote
  #16  
Old 23-07-2013, 17:43
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by sander_beer
Voor alles is er een eerste keer he , is wel stom als je net zo veel vernieuwd hebt maar ik gok ook op het onderblok


het is echt balen , het blokje heeft met veel te veel gekost ( als het echt aan het onderblok ligt dan gaat de hele auto van de hand ) vermoedelijk naar het schroot of autocross . de scirocco heeft me al een fortuin gekost en er komt altijd anders bij .
Reply With Quote
  #17  
Old 23-07-2013, 20:03
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Als je voor jou idee al zo ver bent. Zou ik toch overwegen om het af te maken.
Op de sloop wordt het niks meer waard en in de cross al helemaal niet.
Reply With Quote
  #18  
Old 23-07-2013, 20:35
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Hoezo in de cross niet?
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #19  
Old 23-07-2013, 20:40
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
Als je voor jou idee al zo ver bent. Zou ik toch overwegen om het af te maken.
Op de sloop wordt het niks meer waard en in de cross al helemaal niet.


het is nu al 2 jaar aan stuk dat ik problemen met met die wagen ( lijkt wel behekst ) . door al dit werk aan deze wagen blijft m'n restauratie project langs de kant staan .
Reply With Quote
  #20  
Old 23-07-2013, 20:52
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Hoezo in de cross niet?

Waarom zou het voor de cross meer waard zijn ?? Die kopen ze liever ook voor weinig

Brengt zowel in de sloop als cross erg weinig op. Wie gaat er tenslotte veel uit geven aan een sloper met een slecht blok....
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum