Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-03-2013, 13:37
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default Mk2 1.8 16v turbo 4-motion (360pk, 411Nm)

Beste Vw forumleden.

Ik ben een student van de opleiding autotechniek op de HRO in rotterdam Heijplaat. Na een verleden van auto's ben ik begonnen om spullen te verzamelen voor een project.

Allereerst bedacht wat ik wil gaan doen. In eerste instantie wilde ik(omdat ik hier nog wat spullen van heb) een 1.8 20vt blok in een mk2 gaan bouwen. Toen ik hier mee bezig was was er toevallig een blok te koop hier op het vwforum. Dit was het blok van Jordy87. Dit blok had eigenlijk alles al wat ik met een 20vt nog zou moeten doen. Financieel gezien was dit gewoon veel aantrekkelijker om te doen en het vermogen wat het blok geeft is al 360pk en 411Nm koppel. Om een 20vt turbo om te bouwen naar dit vermogen kost alleen al 6000 euro, dus na overweging gegaan voor het complete blok.

Blok opgehaald compleet op de oliepeilstok, gasklep g60, kabelboom, drukregelaar en koppeling/vliegwiel na
wel een compleet uitlaatsysteem, versnellingsbak 02a en oliekoeler met sandwichplates. Er zit mapping op van JD engineering en de LMM is weggeschreven.

Voor dit project heb ik natuurlijk ook een golf nodig om het geheel in te bouwen.
Via dit forum heb ik een golf 1.3c gekocht uit 1986. Geen wegenbelasting en verzekering is 120 euro per jaar, dus schorsen heeft niet eens zin. APK tot augustus meen ik.

Nu ben ik dus eigenlijk ideëen aan het opdoen wat ik precies met de golf ga doen.
Ik zit nog te twijfelen of er een quattro systeem of alleen een fwd systeem op te bouwen
Aangezien ik misschien ook trackdays wil gaan rijden komt er iig wel een kooi en in 2 kuipstoelen.


Dus waar ik naar wil vragen en jullie advies of meningen over zou willen horen:
-Quattro systeem van een s3 of TT
-Voorwiel aangedreven laten
-Ophanging veranderen dmv golf iv of audi tt.
-Interieur(dashboard)

Voor zover ik weet pas een bak quattro bak op dit blok, alleen de ophangbeugel van de haldex moet pasgemaakt worden.
Ik weet dat de haldex elekstrisch gestuurd is via normaal gesproken de ECU. Is hier een stand-alone unit voor en heeft iemand daar prijzen en/of een link voor?

Zit alleen met de voorwielophanging en de motorsteunen dan. Zou het verstandig zijn om de ophanging van een golf 4 te gebruiken, of van een TT ivm. de aandrijfassen, of kan er gewoon gebruik gemaakt worden van een golf 2 ophanging. Ik heb btw. een compleet subframe van een mk2 gti liggen dus die kan er sowieso op. Zit wel met het feit dat als ik een quattor erop zet dat ik dan voor en achter liever beiden 5x100 steekmaat wil hebben.

Ik wil ook een stuurhuis van een golf IV of TT erop zetten met stuurbekrachtiging of anders van een golf 2. Ben nog even mijn opties aan het overwegen ivm. het 4wd systeem.

Eveneens een dahsboard van een golf IV. Kan dit passend gemaakt worden ivm de kabelboom van de golf 2?

Graag zie ik ook links naar andere projecten die iets soortgelijks hebben gedaan met een quattro op een golf 1, 2 of 3.

mvgr

Last edited by palla : 25-03-2013 at 18:19.
Reply With Quote
  #2  
Old 07-03-2013, 14:35
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

staat dit in het juiste forum of moet het verplaatst worden?
Reply With Quote
  #3  
Old 07-03-2013, 14:40
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Er is een heel groor verschil in werk/kosten tussen het FWD en de ombouw naar 4WD. Bij een NIET Syncro Golf zou er een andere tunnel en achtervloer in gemaakt moeten worden van bv een mk2 Syncro wat heel veel werk is.
Daarna heb je een Quattro-bak wat er ingebouwd moet worden en waarvoor nieuwe steunen gemaakt/gekocht moeten worden en de aandrijfassen moeten op maat gemaakt worden. Aan de achterzijde kan je dan een originele Syncro achteras monteren, maar moet dan nog wel omgebouwd worden naar het Haldex.
Ik doe deze ombouwprojecten inmiddels al zo'n 12 jaar en moet je eerlijk zeggen dat de meeste mensen te ligt denken over een ombouw naar 4MOTION/Quattro.
Natuurlijk is het haalbaar omdat er al best wel wat auto's zijn die hier mee rondrijden, maar ik zou eerst alles goed op een rijtje zetten voor wat de kosten betreft, want het loopt wel aardig in de papieren als je het goed wilt doen.

Ik persoonlijk zou adviseren om hem FWD door een 02J/02A bak aan deze motor te schroeven. Zo past alles er weer origineel aan, wat veel kosten bespaart en weinig meerwaarde heeft met de 360pk wat je nog redelijk op de voorwielen kwijt kan.

Elk ander dashboard is mogelijk t/m de Golf 4 want hierna heb je toch echt het canbus nodig die bij de motor hoort en de 16V niet heeft. Met het cockpit van de TT mk1 of Audi A3 mk1 en de Golf 4 etc heb je nog niet perse het canbus nodig en is nog redelijk makkelijk in te bouwen mits je de draadboom en zekeringhuis van de mk2 van na 88 ga gebruiken.

Ik vind de 120 Euro per maand aan verzekering nog best wel een heel bedrag voor een Oldtimer Golf
Reply With Quote
  #4  
Old 07-03-2013, 14:40
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Volgens mij staat ie wel goed toch, klinkt als een leuk project.

Hoeveelste jaars ben je op de Autotechniek? Ik heb daar namelijk ook 2 jaar gestudeerd
Reply With Quote
  #5  
Old 07-03-2013, 18:17
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Gaaf project, maar waar zijn de foto`s?
Persoonlijk zou ik hem lekker FWD houden....desnoods met minder vermogen gaan rijden. 360pk is ook wel heel erg veel
Reply With Quote
  #6  
Old 07-03-2013, 18:40
stinky's Avatar
stinky stinky is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 438
Default

Niet schorsen? Ik zou het wel doen, je krijgt de bekeuring voor geen APK gewoon op de mat hoor. Eens in de 3 maanden word er een controle gedaan door de RDW, hoeveel auto's zijn er en hoeveel daarvan hebben er geen APK. Boete is ong. €110
__________________
MK2 R32 project lifted to an higher level, stay continued...
Reply With Quote
  #7  
Old 08-03-2013, 00:05
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Er zit nog apk op dus waarom schorsen? Laten schorsen kost ook weer geld en zolang ik er nog in kan rijden kan ik em beter laten staan op de stoep voor 12 euro per maand zonder risico van een bekeuring.

Ik ben eigenlijk 4e jaars student maar moet nu 1 semester van jaar 3 inhalen. Daarna afstuderen.

En is een foutje moet 120 per jaar zijn!

En tja ik denk serieus dat ik een quattro ervan wikt maken de tunnel en achterkant maak ik zelf passend zodat de as en uitlaat erin passen.

De wielbasis is wel een probleem lijkt mij ivm het carrosserie van de golf. Als er een geheel subframe van een TT op kont dan staan de wielen wel een stuk naar buiten lijkt mij

Last edited by palla : 08-03-2013 at 00:12.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-03-2013, 09:50
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ik zou Wilco (Dutchbuild) even met een bezoekje vereren en je door hem laten vertellen wat het ongeveer inhoud qua werk en materiaal, hij is een van de mensen die daar verstand van heeft.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #9  
Old 08-03-2013, 10:00
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Welkom hier, tof project en bij deze, net om zaken met je te doen!
Veel succes met deze. Ik volg 'm


Nog een opmerking;
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #10  
Old 08-03-2013, 10:44
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Zal vanmiddag eens foto's posten.
Lunteren is voor mij niet echt bij de deur maar als ik binnenkort een keer in de buurt van ede ben zal ik eens langsgaan.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-03-2013, 11:13
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Quote:
Originally Posted by palla
De wielbasis is wel een probleem lijkt mij ivm het carrosserie van de golf. Als er een geheel subframe van een TT op kont dan staan de wielen wel een stuk naar buiten lijkt mij



Welkom op VF !

Heb je al overwogen om een Rallye als basis te nemen ?? Dan lost dit probleem zich makkelijker op lijkt me.
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #12  
Old 08-03-2013, 12:35
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Quote:
Originally Posted by palla
Er zit nog apk op dus waarom schorsen? Laten schorsen kost ook weer geld en zolang ik er nog in kan rijden kan ik em beter laten staan op de stoep voor 12 euro per maand zonder risico van een bekeuring.

Ik ben eigenlijk 4e jaars student maar moet nu 1 semester van jaar 3 inhalen. Daarna afstuderen.

En is een foutje moet 120 per jaar zijn!

En tja ik denk serieus dat ik een quattro ervan wikt maken de tunnel en achterkant maak ik zelf passend zodat de as en uitlaat erin passen.

De wielbasis is wel een probleem lijkt mij ivm het carrosserie van de golf. Als er een geheel subframe van een TT op kont dan staan de wielen wel een stuk naar buiten lijkt mij


In welk jaar ben je daar begonnen dan? Ik heb daar 2009/2010 en 2010/2011 gedaan.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-03-2013, 14:46
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
In welk jaar ben je daar begonnen dan? Ik heb daar 2009/2010 en 2010/2011 gedaan.


Zelfde jaar. Waarom ben je gestopt en ik kan je even niet voor me halen om eerlijk te zijn.


Ik zou btw best een golf rallye als basis willen maar ik heb er maar 2 te koop gezien en die zijn 7000+. Daarvoor verbouw ik mijn golf zelf wel. En ik wil oldtimer rijden lekker goedkoop
Reply With Quote
  #14  
Old 08-03-2013, 14:51
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

20eu per maand wegenbelasting willen besparen, maar wel ombouwen naar 4WD?
Reply With Quote
  #15  
Old 08-03-2013, 18:10
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Quote:
Originally Posted by René
20eu per maand wegenbelasting willen besparen, maar wel ombouwen naar 4WD?


Waarmee bespaar ik 20 euro per maand dan?
En het gaat niet om het geld voor die ombouw maar om de fun van het bouwen. Plus dat een fwd auto met 360pk en misschien nog meer in de toekomst. Voor trackdays maakt het niet zoveel uit maar wil er ook mee op straat.
Reply With Quote
  #16  
Old 08-03-2013, 18:46
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,439
Default

klinkt als een fijn project!
ook foto's toevallig...
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #17  
Old 08-03-2013, 19:24
rondekker1983's Avatar
rondekker1983 rondekker1983 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 731
Default

Quote:
Originally Posted by palla
Waarmee bespaar ik 20 euro per maand dan? .


Wegenbelasting
__________________
History
Vw Jetta 1.8 '88
Vw Corrado g60 '89
Vw Golf mk3 1.8 '92
Vw Golf mk3 Vr6 '94
Vw Caddy 1 1.6d '90

Huidig
Vw golf mk2 2.8 '91


http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464
Reply With Quote
  #18  
Old 08-03-2013, 20:14
powah's Avatar
powah powah is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2012
Posts: 1,521
Default

De auto is uit 1986, voorlopig in ieder geval nog wegenbelasting vrij
Reply With Quote
  #19  
Old 08-03-2013, 23:21
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Jah precies en als ik em nu op de stoep zet loop ik ook geen kans op boete dus kan em lekker neerzetten waar het kan!
Reply With Quote
  #20  
Old 08-03-2013, 23:48
Gout's Avatar
Gout Gout is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 311
Default

Foto's !!!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum