Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-04-2014, 21:40
Miata's Avatar
Miata Miata is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 124
Default Afstellen golf 1 1.1

Hallo,
ik heb niet al te lang geleden mijn carburateur en brandstofpomp vervangen.
Hij krijgt nu alleen te veel benzine en valt dus uit na een tijdje.
Nu komt er morgen iemand langs die hem voor mij wel wilt afstellen (want ik heb zelf 2 linker handen :p ). Alleen moest ik van hem even een topic hier maken met daarbij de afstellingen voor de carburateur en ook de ontsteking, dus wat de fabriekswaarden en dergelijk zijn.

Het gaat om een golf 1 1.1 4-baks. De carburateur is een 31pic(t)7
Heb hier al wel op gezocht maar niets concreets gevonden. Dus als iemand de (perfecte) fabrieks-instellingen zou dat mooi zijn

Mvg. Manuel
Reply With Quote
  #2  
Old 05-04-2014, 10:47
KennyH's Avatar
KennyH KennyH is offline
Donateur & VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,434
Default

Dit is niet speciaal voor jou carburateur dus sommige dingen zijn nvt! Maar zo heb ik mijn altijd afgesteld en is ook echt de basis en werkt perfect.

Is trouwens gekopieerd van internet:

Vond toen het volgende:

-Controleer of ontsteking in orde is en correct afgesteld. De handleiding gaat uit van een goed schone en functionerende carburateur zonder vacuum lekkages.

-Controleer de werking van de elektrische stationairklep. Trek hiervoor de zwarte draad los van het langwerpige ronde potje aan de zijkant van de carburateur. Tik nu, met ingeschakeld contact, de aansluitpool waar de stekker zojuist van losgetrokken is, met de stekker aan. Als je een -klik!- hoort is de klep in orde. Om nog beter te controleren: klep uit de carb draaien (zit meestal maar hand-vast), wegleggen op het blok met een goed massa contact, en bekijken hoe de uitstekende pin zichzelf met een -KLIK!- intrekt bij ingeschakeld contact (kijk uit voor kortsluiting/vonkvorming).

-De gasklep aanslag afstellen. De aanslag van de gasklep (dat is de stelschroef die door veel mensen wordt gezien als de 'stationair schroef') moet net NIET de getrapte hevel raken. Schroef de schroef dus helemaal uit, houdt de choke klep met de hand open, geef een keer gas zodat de gasklep helemaal terug kan vallen (en niet open wordt gehouden door de choke verhoging) en draai de schroef zo ver in dat hij net niet de getrapte aanslag raakt.

-Controleer de werking van de choke. Geef eenmaal volgas (met uitgeschakelde en koude motor), de choke klep bovenin de carburateur zal nu door de interne bi-metaal veer (in dat ronde potje) dichtvallen. Wanneer het gas losgelaten wordt valt de gasklep aanslag schroef op de getande hevel aan de zijkant waardoor de stationair loop verhoogd wordt. De klep moet zich langzaam aan openen, maar zal dit overigens alleen doen als af en toe gas wordt gegeven (om de spanning van de getande hevel te halen en zo de bimetaal veer even vrij spel te geven). Dit gebeurt door opwarming van het bimetaal, in sommige gevallen electrisch (vanaf ingeschakeld contact) of door de warmer wordende koelvloeistof.
Het bimetaal zit overigens in de ronde behuizing aan de zijkant van de carburateur, het deksel zit vastgeklemd door drie schroeven en kan verdraaid worden wat een verstelling van het bimetaal veroorzaakt. De basisinstelling is over het algemeen goed en is in te stellen door de merktekens op carburateurhuis en bimetaaldeksel op te lijnen! (goed zoeken en kijken!)

-Aan de zijkant zie je twee afstelschroeven boven elkaar, een grote en een kleine. De grote is de 'luchtschroef', deze dient voor het stationair stellen. De kleine is de CO schroef, dient voor de brandstofhoeveelheid bij stationair lopen.
Schroef de kleine schroef helemaal IN (voorzichtig, niet lomp!), en dan twee-en-een-halve slag UIT. Schroef de grote schroef helemaal IN en twee slagen UIT.
Start de motor, als het goed is blijft deze ruw weg stationair lopen, zo niet, de grote schroef verder UIT draaien voor verhoging toerental.
Draai nu de kleine schroef verder UIT, en hoor hoe de motor als het goed is steeds sneller stationair gaat draaien. Vanaf een bepaald punt stopt de motor met verder accelereren, stop dan met UITdraaien en draai de kleine schroef een halve slag terug IN.
Stel het stationair toerental weer netjes af met de grote schroef (IN=langzamer, UIT=sneller).

Als je op deze manier niet eenvoudig een vrij nette basisafstelling kunt krijgen, dan is er een vacuumlek, vervuilde carburateur of is de ontsteking niet in orde.
Succes!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily
[1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily
[1988] Volvo 480 ES - Hobby
Reply With Quote
  #3  
Old 05-04-2014, 17:23
Miata's Avatar
Miata Miata is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 124
Default

Alvast heel erg bedankt hiervoor, alleen vandaag ontdekt dat er niet goed was in de carburateur zelf (inmiddels gemaakt) en de brandstofpomp is stuk. Dus moet eerst een nieuwe brandstofpomp halen en dan kan ik m afstellen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum