Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 27-10-2012, 22:02
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Eerlijk gezegd denk ik niet dat centreerringen ook maar enige functie hebben tijdens het rijden: dan zouden ze niet van zacht plastic gemaakt zijn! Of je zou ze elke 10.000 km moeten vervangen, en dan zouden er dus beschadigingen zichtbaar moeten zijn! Nee, volgens mij hebben ze alleen nut tijdens het monteren, en zitten de wielen alleen vast (en gecentreerd) op de wielbouten.
Reply With Quote
  #22  
Old 28-10-2012, 09:51
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Juist, doen niets, is alleen handig tijdens montage.

Als jij zonder centreerring een trilling merkt dan komt dit door je montage, een centreerring helpt hier dus wel bij. Maar een velg centreert altijd op de wielbouten/moeren, en niet anders. Zou er uitzien als dat kleine plastic ringetje daadwerkelijk belast werd tijdens het rijden.

EDIT: Sowieso ondervinden je wielbouten geen zijdelingse krachten, daar zijn ze niet voor ontwikkeld. Het montagevlak tussen hart en naaf zorgt voor de krachtoverbrenging in verticale richting. Bouten/moeren kunnen niet tegen afschuiving, enkel trek.
Reply With Quote
  #23  
Old 28-10-2012, 13:00
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Toch helpen die centreeringen juist voor het goed centreren van de velg, waardoor het trillen door verkeerd monteren (wat tot vervelende gevolgen kan leiden) er niet zal zijn. Uiteraard zal er tijdens het rijden weinig tot geen gewicht op rusten. Anders zouden die kunststoffen na enkele ritten zichzelf al opgeven.

Ik gebruik ze liever wel dan niet. Ik draai ALTIJD mijn wielbouten kruislinks aan.
Maar doe dit maar eens bij een velg waarvan het naafgat flink verschilt met je naaf (70mm op 57.1 naaf bijvoorbeeld) Dan krijg je m echt niet meer goed gecentreerd zonder die ringen.

Heb zelf eerst zonder centreerringen gereden waarvan het naafgat veel ruimer was dan de naaf zelf. en vervolgens wel, flink verschil. Terwijl, afgezien van die ringen, ik niets anders heb gedaan qua montage.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #24  
Old 28-10-2012, 14:24
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Dom gelul


Je kan je wielen prima centreren zonder die ringen


En als wielen op 'het juiste' moment gemonteerd word dan zal je ook echt geen wielen verliezen.

Probleem wat je vaak ziet is monteurs/beunhazen/zelfsleutelaars die niet op het juiste moment de bouten vast zetten maar ze gewoon vast rammelen met de slagmoersleutel. Dan rek je de bout op, waardoor deze veel minder krachten aan kan.


En dan word als er iets fout gaat al snel gewezen naar het ontbreken van een kunstoffen ringetje.

Mensen moeten maar eens beginnen met de bouten correct aan te trekken.


Klein voorbeeldje nog, zoek de centreerringen van een kever maar eens op
Reply With Quote
  #25  
Old 28-10-2012, 14:40
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Dom gelul


Je kan je wielen prima centreren zonder die ringen


En als wielen op 'het juiste' moment gemonteerd word dan zal je ook echt geen wielen verliezen.

Probleem wat je vaak ziet is monteurs/beunhazen/zelfsleutelaars die niet op het juiste moment de bouten vast zetten maar ze gewoon vast rammelen met de slagmoersleutel. Dan rek je de bout op, waardoor deze veel minder krachten aan kan.


En dan word als er iets fout gaat al snel gewezen naar het ontbreken van een kunstoffen ringetje.

Mensen moeten maar eens beginnen met de bouten correct aan te trekken.


Klein voorbeeldje nog, zoek de centreerringen van een kever maar eens op

__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #26  
Old 28-10-2012, 14:43
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Je kunt ook je naaf ombouwen naar draadeindes, waardoor je met moeren gaat werken ipv bouten.

Of ombouwen naar 1 centrale moer


Meer even ontopic, je wielen kruislings vastdraaien is toch wel echt een basis regel. Kruislings vastdraaien komt in de techniek heel veel voor.

Je gaat je cilinderkopbouten toch ook niet met een luchtsleutel 1 voor 1 vastrammelen het hele rijtje af

Quote:
Originally Posted by golfje_295.000
wilt niet weten hoeveel mensen dat niet doen, zelfs de ''monteur'' bij profile doen t niet


Ben ook eens bij een profile geweest, die gasten gooien vanaf het magazijn de band al op de naaf en rammelen met een luchtsleutel het hele rijtje bouten af :S Zonder ze er eerst handvast in te zetten of iets. Gewoon bout voor bout erin rammelen.

Tenminste, zo heb ik het daar mogen ervaren.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM

Last edited by Sven-GTI : 28-10-2012 at 14:45.
Reply With Quote
  #27  
Old 28-10-2012, 14:43
Rallye Rallye is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1,187
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Dom gelul


Je kan je wielen prima centreren zonder die ringen


En als wielen op 'het juiste' moment gemonteerd word dan zal je ook echt geen wielen verliezen.

Probleem wat je vaak ziet is monteurs/beunhazen/zelfsleutelaars die niet op het juiste moment de bouten vast zetten maar ze gewoon vast rammelen met de slagmoersleutel. Dan rek je de bout op, waardoor deze veel minder krachten aan kan.


En dan word als er iets fout gaat al snel gewezen naar het ontbreken van een kunstoffen ringetje.

Mensen moeten maar eens beginnen met de bouten correct aan te trekken.





Dit vind ik pas dom gelul !

Wielbouten zijn zoiezo nooit rekbouten dus rekken ook niet uit.
Wat er gebeurd als je het te vast zet is dat velgen kunnen gaan scheuren/barsten in de boutgaten.

Centreerringen heb je van plastic en alu vaak.
Niet elke auto heeft er last van maar de nieuwere auto's van tegenwoordig zijn daar gevoelig voor.

Bijvoorbeeld Audi A5 heeft het bekende probleem over trillingen.
Ik ben daar toevallig vanuit Pon speciaal voor op cursus geweest.

Daarbij maakt het met een golfje 1/2 of Corrado enz niet zoveel uit nee als de ring er niet tussen zit.
Dat verschil merk je nauwelijks tot gewoon niet als je de juiste wielbouten gebruikt.

Aangezien de wielbout gaten in de velg gewoon konisch kunnen zijn of bolkonisch wat ook belangrijk is om te weten.

Dus dom gelul is het zeker niet maar dit is mijn ervaring hierboven.

Ciao
__________________
Audi S3
Golf 6 GTI
Reply With Quote
  #28  
Old 28-10-2012, 14:48
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by Rallye
Dit vind ik pas dom gelul !

Wielbouten zijn zoiezo nooit rekbouten dus rekken ook niet uit..



Sorry, maar dit hierboven is dan ook dom gelul.


Niemand zegt dat wielbouten rekbouten zijn. Maar als je ze veel te vast draait rekken ze uit. Iedere bout kun je uitrekken.
Zelf een bouten van 50mm doorsnee kun je anderhalf x zo lang krijgen als je hem maar vast genoeg trekt.

Wielbouten rekken ook gewoon uit als je ze veel te vast trekt.


Aan jou post te zien kunnen wielbouten dus niet uitrekken...
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #29  
Old 28-10-2012, 15:56
Rallye Rallye is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1,187
Default

Zullen we het samen proberen ?
Dan draaien wij samen de bouten aan dan gaan we kijken wat er gebeurd.

De velg kapot of de bout die uitrekt.

Ik zeg de velg !
__________________
Audi S3
Golf 6 GTI
Reply With Quote
  #30  
Old 28-10-2012, 16:02
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Klein voorbeeldje nog, zoek de centreerringen van een kever maar eens op

Juist, goed punt. Standaard is de naafdiameter van de velg ook te groot bij een Kevertje.
Verder is het geen rocket science, die centreerringen zijn gewoon montagehulpjes. Kruislinks aandraaien van je wielbouten/moeren met ongeveer 110nM (en daar zit je eerder aan dan je denkt!)

Ps;
En dan _niet_ eerst bout 1 op 110nM, bout 2 op 110nM etc.. want dan centreer je nog steeds niet goed
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #31  
Old 28-10-2012, 16:08
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Denk ook dat je eerder de velg kapot draait dan de bout oprekt.

Zoals rallye al zegt zijn sommige nieuwere types erg gevoelig voor de centreerringen.
Vooral de A4 en A5 hebben hier een zeer gevoelig onderstel voor.
Bij bepaalde imitatie velgen moet je van de importeur zelfs alu ringen gebruiken in plaats van plastic,

heb vaak gehad dat de wielen perfect gebalanceerd zijn incl force match om de hoogteslag goed te krijgen en deze toch trilde.
Na monteren alu ringen was het probleem dan weg.
En dit is als de velgen kruislings aangedraait worden en perfect op moment.

Mijn advies om altijd centreerringen te gebruiken, niet iedere auto is hier even gevoelig maar het is toch zeker beter.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #32  
Old 28-10-2012, 17:11
HB24 HB24 is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2008
Posts: 770
Send a message via MSN to HB24
Default

Wiebout rekt niet, maar breekt gewoon bij te hoog moment
__________________
KISS -> Keep It Simple Stupid!!
Scratch the surface
http://i48.tinypic.com/t0j5as.gif
Reply With Quote
  #33  
Old 28-10-2012, 17:13
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Centreerringen monteren zal altijd beter, en bij wat serieuzere auto's zou ik ze ook zeker monteren.
De auto's waar ik meestal mee bezig ben, rijden max 90km/h.. en m'n Kevertje en Transporter hebben ook geen centreerringen, en leveren ook geen echte hoge snelheden, waardoor trillingen ook nauwelijks opgemerkt worden (nadat de velg goed gebalanceerd is uiteraard )
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #34  
Old 29-10-2012, 00:44
Rallye Rallye is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1,187
Default

Quote:
Originally Posted by Gijs
Centreerringen monteren zal altijd beter, en bij wat serieuzere auto's zou ik ze ook zeker monteren.
De auto's waar ik meestal mee bezig ben, rijden max 90km/h.. en m'n Kevertje en Transporter hebben ook geen centreerringen, en leveren ook geen echte hoge snelheden, waardoor trillingen ook nauwelijks opgemerkt worden (nadat de velg goed gebalanceerd is uiteraard )



Bedoel je dat die auto's al standaard trillen zodat je het niet opmerkt ?
__________________
Audi S3
Golf 6 GTI
Reply With Quote
  #35  
Old 29-10-2012, 09:25
FalleNk810i's Avatar
FalleNk810i FalleNk810i is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 360
Send a message via MSN to FalleNk810i
Default

Ik heb een tijdje zonder centreerringen gereden, en naast het feit dat het monteren makkelijker is met die dingen heb ik ze aangeschaft om van de trillingen af te zijn bij snelheden rond de 80 km/h en hoger.

Centreerringen zijn dus wel degelijk nuttig.

Prima als je dit onzin vind, maar dat was misschien in jouw geval zo. Er zijn zat auto/velg combinaties waarbij zonder prima gaat, maar ook zat gevallen waarin je die ringen echt wel graag wil hebben.

Plus, voor het kleine bedrag wat die dingen kosten kan je ze beter wel hebben als niet.

@ JELLEHIER,

Ja, ik trek ze altijd op het juiste moment aan dus daar zit het echt niet in. Om alles nou gelijk als dom gelul te omschrijven... zegt in ieder geval wel wat over wat er uit jouw mond komt.
__________________
Volkswagen Polo 2F 1.3 coupe 1990 (sold)
Audi A4 B5 1.8 turbo 20v limo 1999 (sold)
Audi S4 B5 2.7 BiTurbo avant 2000 (stolen)
Audi S4 B5 2.7 Biturbo limo Cactus Green 1999
Reply With Quote
  #36  
Old 29-10-2012, 10:10
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Laat ik het anders zeggen

Dom gelul ging vooral over die ene post boven de mijne


Als je de juiste bouten hebt

Kruislings aandraait

En niet gelijk naar 110/120nm (of liever gewoon de voorgeschreven waarde voor jou auto)

Eerst iets minder strak, bijv met een handrateltje handvast en van daar uit strakker, dan zit de velg ook zonder centreerringen prima gecentreerd


Ps denken jullie allemaal dat die centreerringen perfect passen, ook daarop zit minimale speling, anders krijg je de velg niet eens op de naaf.



Verder rek je echt wel eerst de bout voor je deze kapot trekt.
Reply With Quote
  #37  
Old 29-10-2012, 11:39
FalleNk810i's Avatar
FalleNk810i FalleNk810i is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 360
Send a message via MSN to FalleNk810i
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Laat ik het anders zeggen

Dom gelul ging vooral over die ene post boven de mijne


Als je de juiste bouten hebt

Kruislings aandraait

En niet gelijk naar 110/120nm (of liever gewoon de voorgeschreven waarde voor jou auto)

Eerst iets minder strak, bijv met een handrateltje handvast en van daar uit strakker, dan zit de velg ook zonder centreerringen prima gecentreerd


Ps denken jullie allemaal dat die centreerringen perfect passen, ook daarop zit minimale speling, anders krijg je de velg niet eens op de naaf.



Verder rek je echt wel eerst de bout voor je deze kapot trekt.


Okay, fine!

Wat jij hierboven allemaal beschrijft wat zou moeten gebeuren tijdens het monteren van velgen is een standaard ritueel voor mij. Werk sowieso met handgereedschap en niet met lucht of wat dan ook.
Toch waren de vervelende trillingen pas weg na het gebruik van centreerringen. Blijf het zelf ook apart vinden aangezien je zou denken dat 5 bouten welke op hetzelfde moment zijn aangetrokken wel genoeg moeten zijn..
__________________
Volkswagen Polo 2F 1.3 coupe 1990 (sold)
Audi A4 B5 1.8 turbo 20v limo 1999 (sold)
Audi S4 B5 2.7 BiTurbo avant 2000 (stolen)
Audi S4 B5 2.7 Biturbo limo Cactus Green 1999
Reply With Quote
  #38  
Old 29-10-2012, 12:36
Rallye Rallye is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 1,187
Default

Jelle het woord was al gedaan dus blijf er nou niet op doorhameren !

Als je het allemaal zo goed weet moet je even alles teruglezen.
Je praat niet eens over wat ik al aangaf bolkonisch of gewoon konisch.
Laten we het dan nog eens over torsiestaven hebben , weet je wel wat dat is ?
__________________
Audi S3
Golf 6 GTI
Reply With Quote
  #39  
Old 29-10-2012, 13:03
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Volgens mij ging het hier over het al dan niet noodzakelijk zijn van centreerringen


Zal het heel makkelijk verwoorden

Nee niet noodzakelijk, niet alle auto's hebben naafcentrering.

Maar wil je het makkelijk en zeker trillingvrij hebben dan is het wel verstandig


(Zo beter?)






Blijf er wel bij dat het niet noodzakelijk is, heel veel (oudere) auto's centreren de velg alleen op de bouten/moeren

Wat bol/conisch hier verder mee te maken heeft, en wat een torsiestaaf er mee te maken heeft zal mij een biet zijn, er werd gevraagd of centreerringen nodig zijn (hierop werden reacties geplaatst waarin men beweerd dat het zelfs gevaarlijk zou zijn om het niet te doen, omdat wielbouten anders zouden afbreken bijv. Dat is I.m.o onzin, een mishandelde wielbout breekt misschien af, maar om dat op een ontbrekende centreerring af te schuiven is onzin, zoals al eerder vermeld zijn er heel veel voertuigen die het wiel centreren op de bouten/moeren)
Reply With Quote
  #40  
Old 29-10-2012, 13:34
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Laat ik het anders zeggen

Dom gelul ging vooral over die ene post boven de mijne


Dude... Denk eerst na voordat je conclusies trekt uit een verzinsel
Wat ik neerzet is geen dom gelul, Jij geeft aan dat mijn manier van monteren fout is, en dat is iets wat jij verondersteld. Maar niet het geval is.

Ik draai mijn wielbouten altijd eerst met de hand erin, handvast. Vervolgens met een ratel handvast en daarna met een momentsleutel op het juiste moment. En in al die 3 stappen doe ik dat kruislinks. Met de momentsleutel is het zelfs in 2 stappen. (eerst 80 dan 110 bijvoorbeeld, naar gelang voorschrift)
Zelfs losdraaien doe ik kruislinks.
Luchtsleutel heb ik niet eens.

Dus wil je dat soort opmerkingen als dom gelul gewoon voor je laten? Ik gaf namelijk enkel een praktijkvoorbeeld bij juiste montage.

Word allemaal wat lastiger als je verkeerde bouten gaat gebruiken natuurlijk.

Dus, centreerringen noodzakelijk?: nee, bij juiste montage, juiste bouten en weinig afwijkende naafgatdiameter kan het goed gaan. Maar verstandig is het wel. Kan trillingen helpen voorkomen doordat de centrering juister is.
Bij veel te ruime naafgatdiameters is het zeker aan te raden.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 29-10-2012 at 13:37.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum