Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Algemeen > Stel je voor
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-08-2012, 16:24
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default Mk1-17

Hallo Volksforum,

Na hier al vele uren leesplezier beleefd te hebben,
heb ik mij gisteren een Golfje 1 aangeschaft.

Ter gelegenheid van dit heuglijk feit, mij nu dan ook maar eens aanmelden, aangezien de kans meer dan groot is dat ik af en toe jullie tips en hulp zal kunnen gebruiken.

Regel 1 : gebruik de zoek functie :p,

Goed, ik ben een prille 30er, uit de omgeving van het Gentse.

Had bij een kennis een golfje 1 zien staan in zijn tuin, en dan maar besloten om dit te kopen.

Aanvankelijk dit golfje gekocht, omdat ik dacht dat hij van het magische jaar 82 was.

Nu blijkt echter dat hij van 80 is.

Het is dus een Golf 1 GLS, september 1980, ik zal de kleurcode hier eens opzoeken, want je hebt marsrood en nog een ander rood heb ik ondertussen gezien.

Het beestje heeft klapraampjes, GTI lipje, mistlampen vooraan, en pinkers aan de zijkant.

Dit is normaal niet het geval bij een Golfje 1, echter, is het een model met trekhaak, en dan waren richtingaanwijzers blijkbaar verplicht.

Door hem te wassen pas opgemerkt dat hij eigenlijk bruin getinte ramen heeft.

Het zal wel geen officiële term zijn, maar laat het ons een "yardfind" noemen, aangezien ik hem ergens in een hof gevonden heb

Hieronder enkele fototjes van hoe ik hem gevonden heb, en hoe hij er uitziet na wat water een zeep.

Onder een boom, in de tuin :










Gisteren het beestje naar huis getrokken , en nog mooi onder de camouflage :




Het "uitzicht" langs binnen :







En dan een beetje gewassen, lelijke hoezen er afgehaald, enz, ...

En echt grote opkuisbeurt volgt nog, maar 't was mij echt veel te warm vandaag :

















Groetjes, en jullie horen zeker nog van mij, want het golfje draait momenteel niet, ...

Last edited by MK1-17 : 17-08-2012 at 16:28.
Reply With Quote
  #2  
Old 17-08-2012, 16:29
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Welkom hier, leuk projectje zo!
Reply With Quote
  #3  
Old 17-08-2012, 16:41
Tiefleger's Avatar
Tiefleger Tiefleger is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 2,323
Default

Leuk dingetje en zelf met een GTI lip.
__________________
Cars.
Golf 7 tdi.
Seat mii
Golf 2 GTI 84' (origineel ned)
Reply With Quote
  #4  
Old 17-08-2012, 16:45
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Tof project met een goed verhaal! Ik denk dat hier heel wat klei tegenaan kan voor je terug op de blanke lak bent
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #5  
Old 17-08-2012, 18:22
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default

thx allemaal,

Heb net even in de koffer gekeken en het kleur is indiana rood.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-05-2013, 16:17
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default

Even een kleine update van hetgeen dat er ondertussen gedaan is,

De motor zat compleet vast, blijkbaar had de vorige eigenaar het blok proberen loskrijgen door aan een Touareg te hangen, zonder resultaat.

Met wat bloed zweet en tranen, en met een momentsleutel het blok dan toch losgekregen.

Toen opgemerkt dat de distributieriem kapot was, enkele tanden mistte,
dus dan maar de distributieriem vervangen.

Het is aangewezen om de waterpomp ook mee te vervangen, maar wou eerst gewoon de distributieriem vervangen, om te kijken of hij dan wou starten.

Een half wonder eigenlijk dat ik er de nieuwe distributieriem opgekregen heb, want de waterpomp, waarmee je de riem moet aanspannen, wou dus geen mm bewegen, schroevendraaiers op geplooid, ...

daarna veel gepruts met startkabels, enz, ... zonder resultaat.

Het golfje bleek geen benzine te krijgen, wat benzine in de caburator gegoten, en toen startte hij wel.

Het was dus het flexibeltje van de benzineleiding dat gescheurd was, nieuw benzineleidingetje onder de motorkap, vers benzinefiltertje, bougie's vervangen, nieuw batterij'tje er in , en euraka, na 17 jaar stilgestaan te hebben, draait hebt beestje opnieuw

Om snel daarna tot de vaststelling te komen dat de temperatuur ongelooflijk de hoogte in schoot.

Dus daarna, dan maar ook de waterpomp vervangen, een wereld van verschil om de distributieriem aan te spannen, en de ventilator slaat aan net boven de 90°.




Dus fase 1, het blok loskrijgen en het motortje doen draaien is nu achter de rug.

Op naar de volgende stap , de remmen, vooraan ontbraken de remblokken, achteraan waren ze wel nog aanwezig, en zelf in redelijk goede staat, maar voor alle zekerheid toch nieuwe remcylinders en schoenen achteraan gestoken.







Ben momenteel aan het wachten op een remklauw rechtsvoor, want daar zit de remcylinder volledig vast.

En rechtsacher lopen de remmen wat aan, handremkabel staat op het meest "losse" punt, dus het hoofdstuk remmen wordt nog wat verder zoeken.

Tussendoor nog wat kleine werkjes gedaan, zoals de oude deurpanelen vol gaten vervangen door deurpaneeltjes zonder gaten.







En met het mooie weer vandaag, wat geprobeerd om het originele koffertje een GTI look mee te geven, is wel maar voorlopig want het koffertje heeft net iets te veel last van roest spijtig genoeg.













met als uiteindelijk resultaat






Daarna zal ik nog wat zoekwerk hebben aan het electrische gedeelte, de koplampen, richtingaanwijzers, mistlamp achteraan en achteruitrijlichten branden, zekeringen en lampjes reeds vervangen, maar de standlichten, mistlichten vooraan, kleine verstralers vooraan, achter- en remlichten geven nog geen teken van leven, dus dit zal eerst nog eens moeten uitgemeten worden.

Alle tips en suggesties steeds welkom !

Hopelijk kan ik er snel mee naar de keuring, de velgjes liggen al ongeduldig te wachten, en daarna dan nog de verlaagde vering, en cruisen maar !

Last edited by MK1-17 : 05-05-2013 at 16:37.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-05-2013, 16:40
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Goed bezig hier n een mooie vondst ook
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #8  
Old 07-05-2013, 16:20
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default

en in afwachting van de remklauw de motorruimte al een beetje aan het opkuisen, dit was ook wel eens nodig :

Voor :











Tijdens:





Na: Moet nog komen, ben er nog aan bezig
Reply With Quote
  #9  
Old 07-05-2013, 17:09
dubster.be's Avatar
dubster.be dubster.be is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,206
Default

leuk project, pak je goed aan
Reply With Quote
  #10  
Old 07-05-2013, 17:51
Theowob's Avatar
Theowob Theowob is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,248
Default

Welkom op volksforum. Dit project is leuk om te volgen.
Reply With Quote
  #11  
Old 07-05-2013, 20:49
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,810
Default

Zekers een mooi projectje, leuk dat je hem nieuw leven in blaast.
Succes nog en welkom op het forum.
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #12  
Old 07-05-2013, 21:59
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Welkom! Leuke wagen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #13  
Old 09-05-2013, 10:32
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Wil ik ook wel vinden! Ziet er op een gewassen foto ook nog niet eens slecht uit!
Reply With Quote
  #14  
Old 28-05-2013, 09:44
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default

Ondertussen nog een beetje verder gedaan aan ons beestje,

De kleine verstralers branden ondertussen , hoera !

Nu nog de dimlichten en de verlichting achteraan en de remlichten in orde krijgen.

Ondertussen de gescheurde pookzak en lelijk pook vervangen, moeten wel nog eens opgekuist worden, maar toch terug scheurvrij en al iets meer de originele look terug.

Van :




Naar:




De achterrem die sleepte heb ik kunnen oplossen, de handremkabel in de trommel zat boven dat haakje waar hij onder hoort te zitten, waardoor alles veel te hard spande.

Beginnerstip : Als je na het vervangen van de achterremmen je trommel er met veel kracht moet opstampen, heb je iets misdaan

Ook vooraan de remklauw vernieuwd, maar helaas, na het ontluchten is de remdruk nog steeds nihil, dus ik heb, ofwel niet goed ontlucht (er komt nochtans geen lucht meer uit de leidingen), of het wordt een nieuwe hoofdremcilinder, ...

En zeggen dat mijn beestje er zo naar verlangt om verlaagd te worden en zijn nieuwe velgjes te passen, ...

Hopelijk snel terug een nieuwe update.

Greets !
Reply With Quote
  #15  
Old 28-05-2013, 10:08
Rooie Rooie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2013
Posts: 7
Default

Super! Zon golfje verdiend het gered te worden!
Reply With Quote
  #16  
Old 28-05-2013, 15:59
Roykee Roykee is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 163
Default

Altijd leuk om zo'n projectjes te zien
Reply With Quote
  #17  
Old 12-06-2013, 16:16
MK1-17 MK1-17 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 30
Default

En ondertussen is de remklauw vervangen,

eerst zonder resultaat, begon dus te vrezen voor de hoofdremcilinder, ...

nog maar eens alles ontlucht, en eureka, op het eerste gevoel is de operatie geslaagd en remt het beestje terug zoals het hoort, nu enkel hopen dat het ook in orde is op de keuring.

Een kleine testrit gewaagd in een zijstraat, maar blijkbaar zal er toch nog wat werk zijn aan het motortje, want hij viel vrij snel terug stil.

Ondertussen is er ook een nieuwe vulhals aangkomen, ik vermoed dat er wat vuil in de tank rondrijft, dus dat wordt één van de volgende puntjes die moeten aangepakt worden.

Verder ook nog steeds geen oplossing voor de electriciteit, best eens samen kijken met een vriend of nonkel, want het begint nu toch echt wel te kriebelen om er mee te kunnen rijden.

Vorige week dan een setje stalen bumpers tegengekomen.

Dit zijn opknappertjes, en ik weet dat het dan niet meer origineel is, maar vind dit wel iets hebben, misschien dat ik ze er achteraf terug af doe als het mij zelf te veel stoort, maar dat zien we nog wel




Eind deze week komt ook de regelbare vering er aan.

Hopelijk gaat het nu wat vooruit, dat ik er mee naar de keuring kan gaan, regelbare veren monteren, beestje op zijn buik leggen en de ATS Classics er onder zetten.

Keep you posted !
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum