Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-08-2013, 21:02
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default montagedelen carburateurs

hallo,

zoals jullie misschien wel hebben gelezen op dit forum ben ik bezig met een kr motor in mijn syncro te hangen die op carbs loopt. mijn keuze is gevallen op solex 40mm carburateurs, of ik ze ombouw naar 45 mm weet ik nog niet.

nu had ik graag jullie professionele antwoord gehad op de volgende vragen;

ik heb nokkenassen erin liggen die boven 4000rpm voor enorm veel extra vermogen zorgen, hoogtoerig dus. welke lengtes zijn het best voor het inlaat spruitstuk en de kelken? ik wil wel graag iets koppel overhouden onderin........

moeten de kanalen in het inlaatspruitstuk glad of ruw zijn? dit vanwege werveling/menging van het mengsel?

het inlaatspruitstuk wil ik maken van aluminium. omdat ik geen toegang heb tot freesbanken etc, is mijn gedachte om 2 blokken aluminium tegen elkaar te houden, en op de lijn van de gasklepscharnieren de gaten af te tekenen, en zo beginnen te vijlen totdat ik in elk blok 4 halve kanalen heb. als ik ze dan weer op elkaar zet, heb ik 4 hele kanalen. hiertussen wil ik pakking monteren om het luchtdicht te maken en daarna de kanalen nog behandelen met schuurpapier oid. zou dit gaan werken?

ik weet dat het gigantisch veel werk is enzovoorts, maar het scheelt gewoon enorm in de kosten en ik vind leuker als ik onderdelen zelf maak.

ik hoor graag van jullie!

groetjes
Reply With Quote
  #2  
Old 28-08-2013, 11:44
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ik denk dat het heel moeilijk zal worden om 4 indentieke inlaat buizen te maken op die manier. Je kunt uiteraard wel altijd een poging doen, misschien lukt het je wel maar dat weet je pas als je probeerd.
De kanalen hoef je ook niet te polijsten tot glimmen aan toe want dat is niet goed maar er moeten ook geen "stootranden" in zitten , gewoon met korrel 120 schuren is goed genoeg eigenlijk.
Als het oppervlak in de inlaat wel gepolijst is mengt de benzine minder met lucht, je moet inderdaad wel wat werveling houden. Door het polijsten wordt er op de wanden eigenlijk de werveling opgeheven voor een heel dun oppervlak rondom (kan het niet precies uitleggen).
En de inlaat kanalen : hoe langer je ze maakt hoe meer koppel maar dan lever je in op topsnelheid en op hogere toeren dus hoe korter je ze maakt is het precies omgekeerd.
Dan lever je wat koppel in en draai je meer op toeren, dus je zou de gulden middenweg moeten kiezen alleen is dat voor elke motor weer anders hoe lang het moet zijn.
Dit zal je dus alleen kunnen bepalen wanneer je alles werkend hebt en dan met de lengte gaat spelen om te kijken wanneer je bij jouw doel komt.
Ik ben nu ook bezig met een inlaat maken en begin als basis ergens tussen de 7 en 9 cm vanaf de cilinderkop , dan heb je ook nog een afstand vanaf de cilinderkop naar je kleppen. Ik kom ergens rond de 13/14 cm uit denk ik in totaal.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-08-2013, 21:01
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Ok maar mag ik vragen met welke motor jij aan het werk ben? Want hier op het forum staat een topic waarin te lezen staat dat je 4 tot 7 cm aan moet houden. Maar dat is volgens mij voor 1300cc motoren. Mijn idee voor mijn kr is ongeveer 7 á 8 cm. Weet ik alleen nog niet welke lengte ik voor de kelken aan zal houden...... zijn die dingen echt noodzakelijk?

Last edited by wob8v : 29-08-2013 at 17:54.
Reply With Quote
  #4  
Old 29-08-2013, 11:28
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Met een opgeboorde 1.8rp 8v motor compleet opgevoerd.
Maar zoals ik het bepaald heb is door kijken hoe andere mensen het hebben gemaakt dmv foto's zoeken op het internet. Dan zie je wel hoe het ongeveer moet zijn. Je kunt naderhand nog altijd de pijpen inkorten, daarom begin ik met iets langere inlaten.
Voorbeeld



Reply With Quote
  #5  
Old 29-08-2013, 18:56
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Dat plaatjes kijken wad een goed idee van je. Op internet zie ik bijna alle 16v s met inlaatspruitstukken van rond de 3 á 4 cm. Nu weet ik niet of die motoren voor koppel of peekaas zijn gebouwd. Ik denk dat ik bolku maar eens een mailtje ga doen. Die heeft er aardig ervaring mee en is ook aardig fan van solexen.

Volgende vraag: is er een ouderwetse manier om de hoek van de nokkenassen op te meten?
Reply With Quote
  #6  
Old 29-08-2013, 19:08
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Quote:
Originally Posted by wob8v
Dat plaatjes kijken wad een goed idee van je. Op internet zie ik bijna alle 16v s met inlaatspruitstukken van rond de 3 á 4 cm. Nu weet ik niet of die motoren voor koppel of peekaas zijn gebouwd. Ik denk dat ik bolku maar eens een mailtje ga doen. Die heeft er aardig ervaring mee en is ook aardig fan van solexen.

Volgende vraag: is er een ouderwetse manier om de hoek van de nokkenassen op te meten?


De 3 a 4 cm inlaatspruitstukken zijn allemaal productie spruitstukken dit geld ook voor 8V.
Kan me niet herinneren dat ik ze ooit langer gezien heb.
En het zelf maken van dit soort spruitstukken lijkt me zeer lastig voornamelijk om dat de aansluiting van de Webers ,Solex enz toch iets anders is dan de motorfiets carburateurs.
Hier vol staat al een ronde pijp die door middel van rubbers aan de carb worden bevestigd.
En het stukje idd van 4 identieke inlaat buizen is toch ook zeer lastig en bij veel verschil schiet je je doel ook weer voor bij.
En zal er zeker geen PK verhoging zijn dit komt toch vrij nauw dacht ik niet te min wel een leuke uitdaging en niet geschoten is altijd mis
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 30-08-2013, 16:54
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Heb vanmiddag mijn carburateurs geplaatst aan de inlaat.
Moet alleen nog even nieuwe slangenklemmen halen voor op de pijpjes.
Hier wat fotos , dan krijg je beetje een idee.





Reply With Quote
  #8  
Old 30-08-2013, 20:07
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

verdikkie dat ziet er wel netjes uit zeg
Reply With Quote
  #9  
Old 30-08-2013, 20:16
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Netjes ? vet hoor !!! maar komen de kelken niet tegen de motorkap ?
Waar heb je eigenlijk die soort kelken vandaan heb ook al even rond gekeken maar nog niks kunnen vinden voor de R1 carbs
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #10  
Old 30-08-2013, 21:56
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Die horen er standaard op te zitten, bij roukama uit wormerveer zijn ze misschien te krijgen. Ze hebben een webshop , het is een motorensloop dus onderdelen voor carbs hebben ze ook.
Ik weet ook nog niet of de kelken de kap raken maar dat zie ik dan wel weer, dan maak ik gewoon een andere soort inlaat traject met een airbox van de originele yamaha motor.

Last edited by Kevert : 30-08-2013 at 21:58.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-09-2013, 16:31
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Meneer sluiter zei dat hij altijd een inlaatspruitstuk van 40mm lang gebruikt, en kelken ook rond die lengte. Wat denken jullie?
Reply With Quote
  #12  
Old 05-09-2013, 11:23
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ja 4 tot 7 is prima hoor eigenlijk , ik heb de mijne ook wat korter gemaakt en zit nu rond de 8cm aan lengte. Vond 13 cm toch even iets te lang maar je kan ze beter iets te lang maken want dat kun je altijd nog inkorten. Om het te verlengen is meer werk.
Reply With Quote
  #13  
Old 06-09-2013, 17:40
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Mijn spruitstuk is ook klaar binnen kort zou ik wat foto's posten hij is nog niet in mij bezit
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #14  
Old 07-09-2013, 15:01
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

nou ik ben benieuwd. ik ben ff iets aan het meten gegaan. het blok hangt onder een hoek van 14 a 15 graden in de auto. de aansluiting van het inlaatspruitstuk zit onder dezelfde hoek. als ik de carburateurs "waterpas" wil hangen moet het spruitstuk dus 30 graden de hoek om. dan krijg je dit beeld:



dat de luchtstroom zo de hoek om moet lijkt me geen probleem toch? of zal ik het onderste randje iets af moeten ronden? reden van deze marteling is omdat de carbs niet haaks op de kop kunnen, omdat de kelken/filters dan door de kap heen komen

Last edited by wob8v : 07-09-2013 at 15:04.
Reply With Quote
  #15  
Old 07-09-2013, 16:03
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ziet er aardig uit de inlaat aansluiting van de carbs zitten ook anders dan de kop.
Dus de pijpen moet je ook nog naar elkaar toe brengen,Dit ga je goed zien op een boven aanzicht

Amateur vb




En waarom knijpje de inlaat van 40 naar 30mm ? kan je de inlaatkanaal niet iets groter maken ???
Volgens mij blijft een origineel spruitstuk voor webers ook overal 40mm.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #16  
Old 07-09-2013, 17:00
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

ik knijp hem niet bijzonder veel. het kanaal van de solex is rond 40mm, wat een oppervlakte geeft van 1256,6 mm2. het kanaal is aan de kop 30mm hoog en 50mm breed, dus een cirkel van 30mm in diameter en een vierkant vlakje van 20x30mm. de oppervlakte is 1306,8 mm2. ik "knijp" hem dus met 50mm2, en dat is echt te verwaarlozen. bovendien is de vervorming van rond naar ovaal wel gunstig voor de werveling. wat betreft het bovenaanzicht; de afstand van de kanalen in de kop is van hart tot hart 89mm, van de carbs is dit 90mm. 1 mm verschil dus wat het alleen maar makkelijker maakt

van de week ff een paar stukken alu regelen en als een gek gaan frezen slijpen en vijlen

Last edited by wob8v : 07-09-2013 at 17:02.
Reply With Quote
  #17  
Old 07-09-2013, 17:17
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Daar heb je dan idd geluk mee scheelt weer wat reken werk
Ben benieuwd naar het resultaat
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #18  
Old 07-09-2013, 17:22
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

maar wat voorn blok heb jij daar dan? volgens mij zie ik een 9a onderblok met een 8v kop. maar met de nodige zekerheid kan ik het niet zeggen

en wat heb je voor een tuitje gemaakt aan de carterontluchting? ik wou daar gewoon een bromfiets filtertje op schroeven
Reply With Quote
  #19  
Old 07-09-2013, 17:32
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Dit is een 2.0L ABA blok en kop ,tuutje heb ik gewoon bij een metaal/gereedschap zaak gehaald.Mijn probleem zit hem in de carter ontluchting voor de kleppendeksel.
Hier kan ik maar niks gepast voor vinden en dan ook met een passende aansluiting voor zo'n extern catch tankje
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #20  
Old 07-09-2013, 17:35
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

kun je niet met gewoon pvc leidingen en bochten wat maken? ff spuiten en het ziet er weer gelikt uit. mijn kr heeft geen ontluchting op het kleppendeksel. wat het ook wel weer wat makkelijker maakt....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum