Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-12-2010, 18:37
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default Gas houdt in bij koude motor - gaskabel?

Sinds gisteren heb ik een vreemd probleem met mijn Golf 2 GTI 16v PL uit 1990. Bij een koude motor loopt hij soms zo beroerd, dat hij dreigt af te slaan, maar blijft dan toch nét lopen.

Zo was ik gisteren van huis weggereden en na ongeveer 4 minuten gereden te hebben, sloeg ik een rotonde af en viel het gas opeens terug. Hij reageerde even niet meer op het gaspedaal en dreigde zelfs uit te vallen (liep 500 stationair ofzo). Heb toen een minuut of 2 met gevarenlichten in de berm staan wachten en paar keer het gas ingetrapt. Op een gegeven moment pakte hij hem weer en reed hij weer normaal.

Vandaag onderweg naar huis hield hij weer ontzettend in aan het begin, toen de motor nog koud was. Ik ben toen langs de weg gestopt, heb de motorkap opengedaan en heb een paar keer gas gegeven door met mijn handen aan de gasklep te zitten. Het viel mij op dat de kabel die aan de klep zit (gaskabel) een beetje slap hing en bij het overhalen van de gasklep, ging de kabel soms niet mee en gaf hij geen gas.

Als de motor warm is, heb ik nergens meer last van.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-12-2010, 18:42
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Overigens vermoed ik zelf dat het eventueel met benzine toevoer te maken kan hebben. Het lijkt alsof hij te weinig benzine krijgt en daardoor uit dreigt te vallen. Want slappe kabel of niet, niet reageren op gas en bijna uit dreigen te vallen + niet reageren op gas, lijkt me ook een verschil. Niet?

Maar waar ligt het probleem.......
Reply With Quote
  #3  
Old 06-12-2010, 21:45
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Brandstoffilter
Koude motor heeft meer brandstof nodig
Pomp die op z'n einde loopt
Reply With Quote
  #4  
Old 06-12-2010, 22:32
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Hoe kun je controleren of de brandstofpomp nog goed is? Zo'n pomp is gewoon "goed" of "niet goed" neem ik aan?

Last edited by KJ-Golf : 06-12-2010 at 22:37.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-12-2010, 14:15
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Als de pomp minder is dan merk je dat juist met gas geven, dan heb je veel meer benzine nodig. Stationair lukt altijd wel.

Zoek het eerder in de afstelling. CO te hoog / laag, impulsverhouding te hoog / laag, noem maar op. Bij warme motor gaat het net goed, bij koude motor = rijker, net niet meer.

Als je echt de pomp wil "meten" moet je met drukmeters aan de gang, maar geloof me dat veroorzaakt niet dit probleem.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-12-2010, 14:21
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Kijk eens na of de injectie-computer nog droog staat bij mijn oude 1300NZ hetzelfde probleem gehad (symptomen klinken vrijwel gelijk), wanhopig alles nagekeken en vervangen, bleek de afwatering in het schutbord onder de computer gewoon verstopt te zitten waardoor water bij de computer bleef staan
Reply With Quote
  #7  
Old 07-12-2010, 17:21
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Vandaag voordat ik naar m'n werk toeging (7:30 uur), toen startte hij goed en liep normaal stationair. Heb hem even laten lopen, en na een minuut of 2 begon hij wat slechter te lopen voor ongeveer 10 - 15 seconden, maar ging toen uit zichzelf weer normaal lopen. Hierna het probleem niet meer gehad, ook niet inhouden tijdens rijden.

Ook onderweg naar huis (16:30), startte, liep en reed hij goed. Geen problemen meer gehad.

Quote:
Originally Posted by Renegade
Kijk eens na of de injectie-computer nog droog staat

Het is wel droog daar. Niks nat ofzo. Wel zou het met die computer misschien wat te maken kunnen hebben? Ik heb namelijk ook het probleem, dat als mijn motor warm is en uit staat, ik de stekker van de koude-start sproeier eraf moet halen. Anders wilt hij niet starten (spuit te veel benzine in dan).

Bij een koude motor moet de stekker er met dit weer wel op zitten, anders start en loopt hij erg slecht.

Ik heb daarom ook een beetje het gevoel dat het iets met het inspuitsysteem te maken kan hebben. Dit heb ik al sinds aanschaf van de auto (maart 2010), maar pas nu met het koude weer schijn ik er problemen mee te krijgen. Eerder had ik het stekkertje er namelijk altijd af, omdat hij zonder dat stekkertje ook goed liep met koude motor.
Reply With Quote
  #8  
Old 07-12-2010, 17:22
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

En oh jah, de koude-start sproeier zelf heb ik al wel vervangen. Dat had niks geholpen.
Reply With Quote
  #9  
Old 08-12-2010, 15:00
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
Vandaag voordat ik naar m'n werk toeging (7:30 uur), toen startte hij goed en liep normaal stationair. Heb hem even laten lopen, en na een minuut of 2 begon hij wat slechter te lopen voor ongeveer 10 - 15 seconden, maar ging toen uit zichzelf weer normaal lopen. Hierna het probleem niet meer gehad, ook niet inhouden tijdens rijden.

Ook onderweg naar huis (16:30), startte, liep en reed hij goed. Geen problemen meer gehad.


Het is wel droog daar. Niks nat ofzo. Wel zou het met die computer misschien wat te maken kunnen hebben? Ik heb namelijk ook het probleem, dat als mijn motor warm is en uit staat, ik de stekker van de koude-start sproeier eraf moet halen. Anders wilt hij niet starten (spuit te veel benzine in dan).

Bij een koude motor moet de stekker er met dit weer wel op zitten, anders start en loopt hij erg slecht.

Ik heb daarom ook een beetje het gevoel dat het iets met het inspuitsysteem te maken kan hebben. Dit heb ik al sinds aanschaf van de auto (maart 2010), maar pas nu met het koude weer schijn ik er problemen mee te krijgen. Eerder had ik het stekkertje er namelijk altijd af, omdat hij zonder dat stekkertje ook goed liep met koude motor.


De koelvloeistof komt wel nog goed op temperatuur ? Als je de koude start los moet halen lijkt het me vrijwel zeker de blauwe temperatuursensor
Reply With Quote
  #10  
Old 08-12-2010, 17:31
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Quote:
Originally Posted by Renegade
De koelvloeistof komt wel nog goed op temperatuur ? Als je de koude start los moet halen lijkt het me vrijwel zeker de blauwe temperatuursensor

Koelvloeistof komt gewoon goed op temperatuur, ja. Die blauwe temperatuursensor, waar zit die?
Reply With Quote
  #11  
Old 08-12-2010, 20:19
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Zit niet op een PL
Grote witte sensor onder de ontsteking
Reply With Quote
  #12  
Old 08-12-2010, 23:57
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Zit niet op een PL
Grote witte sensor onder de ontsteking


Die zal het zijn dan hebben alleen 8klepperts die blauwe sensor voor de koudstart dan en 16v een witte ? Weer wat bijgeleerd
Reply With Quote
  #13  
Old 10-12-2010, 19:04
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

De blauwe zit ind op somige 8v
Die regelt [door de temp van het koelwater]de computer [digijet,digifant ea]

De EG[1.6GTI] de EV/DX[1.8 GTI] hebben een bruine sensor in de bovenste koelwaterslang
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum