Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-03-2011, 22:29
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default Webers op golf 1 1500JB

Hallo aardige mensen :P,

Ik ben al een tijdje informatie aan het verzamelen over het zelf inbouwen van Webers, maar ik heb het gevoel dat de meeste mensen die er verstand van hebben deze info ook het liefste voor zichzelf houden.

Daarom heb ik mijn foto's ook upgeload op een eigen server zodat ze kunnen blijven staan voor mensen die ook met niets beginnen maar het toch willen proberen. Ik hoop via dit topic een mooi overzichtelijk verhaal te krijgen en met het resultaat een goed lopend autotje

Maarja zal eerst even een intro schrijven, ik heb ongeveer 3 kwart jaar geleden een golf 1 cabrio gekocht met een niet lopende motor. Na enig overleg hebben we besloten om er een 1500jb blok in te gooien.

Ik vind dit zelf een mooi blok om te zien en daarom ben ik van plan om hem toch optisch en qualitatief up te graden om het zo maar te zeggen.

Aangezien ik het liefst alles zelf doe samen met een kameraad van mij (van fouten word men wijs) zoek ik eigenlijk meer informatie.

Wat is dan een beter alternatief dan de brakke pierburg te vervangen voor dubbele webers.

Na lang zoeken en bieden op ebay heb ik dan de volgende set gekocht:




Als uitlaatspruitstuk heb ik deze maar gekocht.




En als inlaatspruitstuk deze:



Verder heb ik een programmatje gevonden waarmee je de sproeier bezetting kunt berekenen, daar kwam het volgende uit.



Nu is mijn vraag wat heb ik verder nog nodig, ik had begrepen dat je zowieso een gas mechaniek nodig hebt maar ik weet niet waaraan ik dan moet denken.

Ook heb ik kelkjes nodig of is een luchtfilter toch beter ?

En waar zijn complete sproeiersets en dergelijke te koop ?

Alvast bedankt, groeten Erwin
Reply With Quote
  #2  
Old 13-03-2011, 22:33
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Kijk eens op de sites van bijvoorbeeld biesheuvel of bccp, daar is genoeg te vinden aan gasmechanismes en sproeiers.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-03-2011, 22:35
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by Bas
Kijk eens op de sites van bijvoorbeeld biesheuvel of bccp, daar is genoeg te vinden aan gasmechanismes en sproeiers.


Dankjewel Bas, wou tevens ook nog zeggen dat ik ook een foto verslag wou maken van het inbouwen of opbouwen van de webers zodat het voor de leken (zoals mij) iets duidelijker word, als ik tenminste aan de nodige informatie kan komen.

http://www.biesheuvel.nl/store/prod...nt_twin_cabl e

En is dit dan de goede kit??

Last edited by erwinlohuis : 13-03-2011 at 22:40.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-03-2011, 22:40
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Hallo Erwin,

Super dat je een verslag gaat maken voor de inbouw van webers.
Voor wat betreft je vragen:
Ik zou zeker gaan voor het rijden met filters ,vooral fijnstof van zand is funest voor je motor.
De kelken zijn niet alleen aan te raden voor een betere flow, maar met de lengte ervan kun je ook het koppel beinvloeden.
Des te langer het inlaattraject (lees kelken) des te hoger het koppel.

Gr Jan.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #5  
Old 13-03-2011, 22:45
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Hallo Erwin,

Super dat je een verslag gaat maken voor de inbouw van webers.
Voor wat betreft je vragen:
Ik zou zeker gaan voor het rijden met filters ,vooral fijnstof van zand is funest voor je motor.
De kelken zijn niet alleen aan te raden voor een betere flow, maar met de lengte ervan kun je ook het koppel beinvloeden.
Des te langer het inlaattraject (lees kelken) des te hoger het koppel.

Gr Jan.


Hoi Jan,

Erg bedankt voor je positieve reactie, ik hoop dat ik met 0% verstand van de webers op dit moment toch met een goed resultaat kan komen, en ik weet zeker dat dat met jullie hulp lukt.
Maar jij raadt dus aan om boven op de kelkjes luchtfilters te plaatsen zoals ze vrij veel op ebay worden aangeboden.

Ik kan alleen het juiste gasmechanisme nog niet vinden, en volgens mij heb ik verder alles compleet.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-03-2011, 22:53
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Ja idd ,of 2 filters die compleet over de kelken heenvallen dus per carb 1 filter.
Je kunt het beste alles inbouwen en dan even kijken hoeveel ruimte je overhoud.
Ook is het niet onverstandig om tussen de carbs en het uitlaatspruitstuk een soort hitteschild te creeren.

Als ik een gasmechaniel mag aanraden:
http://www.biesheuvel.nl/store/prod...nt_twin_cabl e

Niet de goedkoopste maar zeker wel de degelijkste.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #7  
Old 13-03-2011, 22:59
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Ja idd ,of 2 filters die compleet over de kelken heenvallen dus per carb 1 filter.
Je kunt het beste alles inbouwen en dan even kijken hoeveel ruimte je overhoud.
Ook is het niet onverstandig om tussen de carbs en het uitlaatspruitstuk een soort hitteschild te creeren.

Als ik een gasmechaniel mag aanraden:
http://www.biesheuvel.nl/store/prod...nt_twin_cabl e

Niet de goedkoopste maar zeker wel de degelijkste.


Thx Jan,

Erg duidelijk, dan moet het die maar worden he, word wel een project van een half jaar hoor.....

Maar kun jij mij ook uitleggen hoe het precies met de sproeiers zit en hoeveel sproeiers ik precies per carburateur nodig heb.

Ik heb dat allemaal wel met dat programma uitgerekend, en kan ze ook weer vinden bij biesheuvel, overzichtelijke site Maar er werd mij verteld dat ik meerdere sproeiers nodig had per carburateur.

Gr. Erwin
Reply With Quote
  #8  
Old 13-03-2011, 23:04
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Dat klopt.
Je moet de webers zien als dubbele carburateurs, dus 1 weber zijn 2 aparte carbs die gezamelijk worden afgesteld en dezelfde vlotterkamer delen.
Je hebt dus in totaal 4 carbs en bent dus 4 benzinesproeiers en 4 luchtsproeiers nodig.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #9  
Old 13-03-2011, 23:06
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Ook zitten er nog 4 stationairsproeiers in ,maar daar zou ik in 1e instantie nog niets aan veranderen.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #10  
Old 13-03-2011, 23:14
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Ook zitten er nog 4 stationairsproeiers in ,maar daar zou ik in 1e instantie nog niets aan veranderen.


Opnieuw heel erg bedankt, ik ga maar wachten tot ik de webers binnen heb. En dan ga ik stap voor stap foto's maken van de opbouw zodat mensen kritiek kunnen leveren zodat ik het weer beter voor elkaar krijg. En dan hoop ik aan het einde een mooie how to in elkaar gedraaid te hebben.

Thx, allemaal Gr. Erwin
Reply With Quote
  #11  
Old 13-03-2011, 23:17
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #12  
Old 14-03-2011, 18:56
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

als je toch bezig bent met een upgrade, is een electronische onsteking ook wel aan te raden! Electronische ontsteking van alle golf mk2 1.6 en hoger met carburateur passen er zo plug en play op! Wel moet je ook een bijbehorende bobine hebben, en het kabelboompje tussen onsteking, bobine en onstekingsmodule. Dit kabelboompje is moeilijk te vinden, maar als je de stekkers hebt (deze zitten op veel modellen) kun je dit kabelboompje zo maken!
Reply With Quote
  #13  
Old 14-03-2011, 22:10
GaryVW's Avatar
GaryVW GaryVW is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 580
Default

Ik kan je als tip geven: Het is niet zo makkelijk als het lijkt.. weet niet of je ervaring hebt in de auto techniek? maar dat had ik niet.. en heb het ook geprobeerd om een setje dellorto's op een 1500JB te bouwen. Maar ik heb het opgegeven. het is toch nog best veel werk om alles goed lopende te krijgen.. maar ik hoop dat het je gaat lukken en ik heb btw nog wel een setje kelken en filters liggen .. zijn nog Z.g.a.n.
PM maar bij interesse.

Suc6 met je ombouw !
__________________
Seat Ibiza 6K2
Reply With Quote
  #14  
Old 14-03-2011, 22:35
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by staande golf
als je toch bezig bent met een upgrade, is een electronische onsteking ook wel aan te raden! Electronische ontsteking van alle golf mk2 1.6 en hoger met carburateur passen er zo plug en play op! Wel moet je ook een bijbehorende bobine hebben, en het kabelboompje tussen onsteking, bobine en onstekingsmodule. Dit kabelboompje is moeilijk te vinden, maar als je de stekkers hebt (deze zitten op veel modellen) kun je dit kabelboompje zo maken!


Kun jij mij misschien even uitleggen waarom dit precies beter is, had er al iets van gelezen maar kwam er niet helemaal uit...

thx. Erwin
Reply With Quote
  #15  
Old 16-03-2011, 16:08
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

orgineel zitten er de 1500 JB blokken contactpunten onsteking. Een mechanisch systeem dat aan slijtage onderhevig is . Je ontstekingstijdstip verloopt dus! Een onsteking die niet meer op tijd staat kan zorgen voor vermogensverlies, extra warme motor, slecht starten, onregelmatig lopen en meer verbruik. Voor pak em beet 50 euro heb je een tweede hands electronische ontsteking, die dus zo past. Geen omkijken meer na

Iemand trouwens enig idee of de onstekingsmodule van een golf 2 ook nog de onsteking vervroegt/verlaat of word dit alleen gedaan met de vaccuumvervroeger en mechanische vervroeging?
Reply With Quote
  #16  
Old 16-03-2011, 22:13
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by staande golf
orgineel zitten er de 1500 JB blokken contactpunten onsteking. Een mechanisch systeem dat aan slijtage onderhevig is . Je ontstekingstijdstip verloopt dus! Een onsteking die niet meer op tijd staat kan zorgen voor vermogensverlies, extra warme motor, slecht starten, onregelmatig lopen en meer verbruik. Voor pak em beet 50 euro heb je een tweede hands electronische ontsteking, die dus zo past. Geen omkijken meer na

Iemand trouwens enig idee of de onstekingsmodule van een golf 2 ook nog de onsteking vervroegt/verlaat of word dit alleen gedaan met de vaccuumvervroeger en mechanische vervroeging?


Ok dat scheelt weer, heb nog wel een ontsteking liggen inclusief kabelboom, maar waar ga je heen dan met je vacuüm aansluitingen ?

Vandaag het eerste onderdeeltje binnen gekregen, het mooie uitlaatspruitstuk, hoop morgen of overmorgen de webers binnen te krijgen.
Reply With Quote
  #17  
Old 16-03-2011, 22:47
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Kan mij misschien ook iemand vertellen of ik goed zit met de sproeiers in de afbeelding aan het begin van deze post, aangezien het nu wel serieuze business word
Reply With Quote
  #18  
Old 16-03-2011, 23:02
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Ik kan er overheen lezen, maar wat voor nokkenas ga je gebruiken?

Die 28mm chokes lijken me wel wat aan de kleine kant voor een 1.5. Wat is je plan, ga je zelf experimenteren met verschillende onderdelen icm een lambda meter?
Het mooiste is natuurlijk om op een testbank de sproeierbezetting te optimaliseren, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan.
Reply With Quote
  #19  
Old 17-03-2011, 17:00
GaryVW's Avatar
GaryVW GaryVW is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 580
Default

Mocht je gaan voor die Elektronische ontsteking van een MK2.. maak er dan ook ff een verslagje van heb ik ook wel belangstelling bij! misschien dat iemand een voorbeeld heeft ? of kan uitleggen hoe alles precies aangesloten moet worden ? (en eventueel hoe die kabelboom gemaakt moet worden?)

__________________
Seat Ibiza 6K2
Reply With Quote
  #20  
Old 17-03-2011, 21:09
erwinlohuis erwinlohuis is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 71
Default

Quote:
Originally Posted by Bas
Ik kan er overheen lezen, maar wat voor nokkenas ga je gebruiken?

Die 28mm chokes lijken me wel wat aan de kleine kant voor een 1.5. Wat is je plan, ga je zelf experimenteren met verschillende onderdelen icm een lambda meter?
Het mooiste is natuurlijk om op een testbank de sproeierbezetting te optimaliseren, alleen hangt daar wel een prijskaartje aan.


Ik wou toch de standaard nokkenas gebruiken, eigenlijk wil ik de webers meer voor het geluid en de hobby, en ik ben me pierburg ook goed zat.

Maar de pk's die ik extra krijg zijn leuk maar daarvoor doe ik het dus niet, maar het is dus wel van belang om een juiste sproeierverhouding te hebben ivm verbrande zuigers en dergelijke. Als het goed is krijg ik morgen de webers binnen.

Zal dan meteen foto's maken van de webers en het uitlaatspruitstuk, tevens zijn een paar foto's van de auto wel leuk denk ik

Welke sproeierverhouding zou jij nemen als je dit zo ziet ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum