Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-08-2010, 09:41
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default bonkend/schurend geluid onder de golf

Hallo,

ik heb al een hele tijd het probleem dat ik bij linkerbochten/rotondes bij wat hogere snelheid een bonkend/schurend geluid onder de auto verneem. Heb al die tijd gedacht dat het een wiellager of homokineet was, maar het waren niet precies de symtomen die er bij hoorden.

Nu precies op het moment dat ik op goed geluk een nieuwe homokineet wilde plaatsen vernam ik dat het lawaai ook ineens op een andere manier te horen was, namelijk als ik achteruit rij. Dit was eerst niet zo. Het is een rabbelend/bonken schurend geluid die vanuit de auto lijkt weg te komen in de buurt van het voeteneind aan de passagierskant. Dit kan de homokineet niet zijn.

Nu heb ik samen met iemand geprobeerd te kijken wat het nu kon zijn, ik heb de auto in zijn achteruit gezet, de handrem erop en als ik dan langzaam de koppeling laat opkomen hoor je vanuit de auto een behoorlijk lawaai. Echter buiten de auto hoor je het bijna niet. Nu zijn we er achter gekomen dat als je aan de achterkant van het motorblok beneden tegen het hitteschild van het onderste gedeelte van het spruitstuk(voor het schutbord waar je spruitstuk in twee gedeeltes onde je auto verdwijnt) aan duwt het geluid veel minder wordt in de auto.

Vanuit de auto klinkt het dus alsof er iets tegen de bodem aan bonkt/rabbeld, maar ik kan helemaal niets ontdekken aan het hitteschild/spruitstuk/uitlaat oid. Ik weet niet waar ik het nu moet zoeken, want op een krik kun je het geluid niet vernemen. Ben er echt zat van nu, ook al zou het niet meteen kwaad kunnen, het is echt een grote ergernis als je in je auto rijdt en je last hebt van een hoop kabaal.

Iemand die dit verhaal misschien bekend voorkomt of zoiets heeft van dat kon dit en dat wel eens zijn?? Alle tips en ideeen zijn welkom
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #2  
Old 22-08-2010, 10:06
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Een van je motor of baksteuenen defect misschien?
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #3  
Old 22-08-2010, 12:18
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

ja dat zou kunnen, in die richting heb ik ook al gedacht, hoe kan ik dat controleren?
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #4  
Old 22-08-2010, 17:13
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Ik ben geen mk3 deskundige, maar je zult je steunen moeten zoeken en kijken of de rubbers niet gescheurd zijn. er zitten bij de mk3 twee steunen tussen je subframe en de motor / bak en eentje aan de voorzijde op je motorsteunframe net links van het midden (in rijrichting gekeken)

Andere mogelijkheid zijn je toplagers aan de bovenzijde van de veerpoot. Als de rubbers daarvan kapot zijn kun je ook zo'n effect krijgen. Heb je ook problemen met de wegligging?
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk

Last edited by Yellowbug : 22-08-2010 at 18:27.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-08-2010, 17:43
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

nee geen problemen met de wegligging, het zijn in ieder geval niet de toplagers. Wat ik wel vreemd vond was dat de motor bij het opkomen van de koppeling in z'n achteruit en op de handrem, behoorlijk omhoog kwam. Weet niet of dat zo hoort te zijn...
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #6  
Old 22-08-2010, 18:26
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Quote:
Originally Posted by MichelT
nee geen problemen met de wegligging, het zijn in ieder geval niet de toplagers. Wat ik wel vreemd vond was dat de motor bij het opkomen van de koppeling in z'n achteruit en op de handrem, behoorlijk omhoog kwam. Weet niet of dat zo hoort te zijn...

De motor beweegt altijd wel iets bij optrekken en afremmen, maar niet teveel. Ik vermoed dat een steun óf los zit, of kapot is. Als je het zelf niet kunt, eventjes lang de garage dan weet je het zo.
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
  #7  
Old 22-08-2010, 19:08
jocabrio jocabrio is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 4
Default

als de motor omhoogkomt is voorste motorsteun kapot (gescheurd) , ik heb die nog vastgemaakt met ijzerdraad errond te draaien en dan zie je direkt of het probleem zich nog voordoet . Is het opgelost dan weet je zeker dat die steun kapot is en kan je dat vervangen .
Reply With Quote
  #8  
Old 25-08-2010, 22:09
MichelT's Avatar
MichelT MichelT is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 178
Default

Ik heb vandaag de motorsteunen gecontroleerd, die blijken nog goed te zijn. Toch ben ik er eindelijk achter gekomen wat het probleem is, en dit had ik van te voren nooit verwacht. Het blijkt dat de uitlaatlijn op 1 of andere manier niet helemaal 100% onder de auto door loopt en toch door de beweging van de motor bonkte/trilde de lambdasonde die op de kat zit tegen hitteschild/bodem aan. Ben blij dat ik erachter ben, niet blij met het feit dat je overal zoekt behalve op de plek des onheils...
__________________
Golf III Atlanta Sport 1.6 '97 101pk
Reply With Quote
  #9  
Old 25-08-2010, 22:16
Yellowbug's Avatar
Yellowbug Yellowbug is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 858
Default

Mooi dat het probleem nu is gelocaliseerd. Nu alleen ff oplossen
__________________
Mijn wagenpark
Golf 1 cabrio 1985 AKR 2.0L 115+Pk
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum