Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-04-2006, 15:54
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default Uitlaat nokkenas als inlaat vraagje merktekens.

Ik heb een vraagje over het plaatsen van een uitlaatnokkenas als inlaat.

Ik heb al gezocht met de search hoe de merktekens dan moeten staan.
En ik vond dat het merkteken van de inlaat dan 180 graden tegenovergesteld moet staan.
Maar als ik dat doe, staat die nokkenas juist precies hetzelfde als de uitlaatnokkenas ( opzich logisch )

Maak ik een denk fout hier ?




Van het bovenstaande plaat uitgaande moet het merkteken van de linkernokkenas dus niet aan zijn rechter kant zitten maar aan de linker ?




Hier is dan te zien dat de nokken precies hetzelfde staan. Dan gaan de inlaat & uitlaat kleppen toch op hetzelfde moment open ?




Hier bij 90 graden ernaast ziet het er precies uit zoals bij een normale inlaatnokkenas




Is het trouwens mogelijk dat de tandwielen erg versleten zijn. Moet je het verschil zien van de tanden, bij de linker is die scherp en bij de rechter rond. De rechter komt uit mijn motorblok.

Komt dit door een versleten ketting ? of een te kort aan olie ?
Reply With Quote
  #2  
Old 12-04-2006, 16:00
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Nee, ik geloof dat er bepaalde blokken waren die met zulke korte vertanding waren geleverd! Was laatst ook al eens een topic over, kon het geen kwaad. Maar aangezien jij twee verschillende nokkenassen hebt, zou ik het wel even navragen hier ja...

Wat betreft je merktekens, als je kijkt hoe je inlaatnokkenas eraf kwam en je je uitlaatnokkenas zo terug plaatst, zit het toch goed?
Reply With Quote
  #3  
Old 12-04-2006, 16:03
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Neuh, ik ga een ingekorte uitlaatnokkenas plaatsen als inlaatnokkenas.

Dus er komen niet 2 dezelfde in terug. En dan komen de merktekens niet meer overeen. vandaar

Trouwens 2 nokkenassen met verschillende tandwielen is zeker geen aanrader ?
Reply With Quote
  #4  
Old 12-04-2006, 16:09
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Lijkt mij niet...gaat niet lekker lopen met je ketting naar mijn mening. Beter is twee korte (wat dus geen beschadiging is) of 2 lange getanden... Maar misschien heeft iemand er ervaring mee en kan het vertellen . Als de ketting op beide gelijk ligt, maakt het niet noemenswaardig veel uit lijkt mij!

Ik snap wel dat er niet twee dezelfde in terug komen...maar als je de ene nok eraf haalt met de merktekens op zijn plaats en je kijk welke kleppen open/dicht staan. En je plaatst de andere nok (als het niet precies kan; zo dicht mogelijk) tegen dezelfde afstelling, staan ze ten opzichte van mekaar weer goed...en aangezien je het ene tandwiel met de merktekens goed had staan, staan ze ook weer goed ten opzichte van je krukas
Reply With Quote
  #5  
Old 12-04-2006, 16:16
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Ja ik doe het toch liever met merktekens dan dat ik de nokkenas ongeveer ga plaatsen.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-04-2006, 16:20
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Natuurlijk, maar als hij bewerkt is, kloppen die toch juist niet meer! Je kan je dan beter houden aan de stand van het origineel waar de merktekens wél goed stonden!
Reply With Quote
  #7  
Old 12-04-2006, 16:55
Mangnus Mangnus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 4
Default

In het geval je met deze 2 nokkenassen door gaat.

is het van belang dat op het moment je inlaat open is staat je uitlaat gesloten.

Aan de hand van een kleppen diagram kan je op maken dat.

Als je uitlaat met het merk teken goed staat. Moet de inlaat nokkenas ongeveer 90 nokkenas graden eerder openen.

Het is misschien zin vol om eerst een nieuw kleppen diagram voor je zelf op te stellen en dan met een verstelbaar tandwiel de juiste timing van in en uitlaat te bereiken.

Succes is een leuk project
Reply With Quote
  #8  
Old 12-04-2006, 18:55
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

ff op zoektocht gegaan op vortex , vette site trouwens.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=365948

Quote:
I LOVE my exhaust cam setup........ lotsa power between 3-6k (hits hard at 4k). I have the cam gear advanced 4.5* so that I get lotsa low end power, if you leave the cam gear set at 0* (or don't have a cam gear) the car will hit at 4k, but you won't have a ton of power up to 4k (it isn't that bad).
I'd say that the exhaust cam was the best $150 and trading stuff at the wrecker I spent on my car (I say $150 b/c of the $120 autotech cam gear and $30 at machine shop).

You have to cut off the part that would stick out of the head and go to the timing belt sprocket. If you open your oil cap you can see where your intake cam is cut off. Then you have to shave like 1/8"-1/4" on the other end where the distributor would hook up; there is a seal there that may get hit.


oh yeah.... lining the thing up:
set your cams side by side....... line them up visually
When at TDC the exhaust cam (on exhaust side) dot will be lined up as in the bently. The new intake cam dot should be almost perpendicular to the exhaust cam dot, it is pointing up. The dot should be just to the right of pointing straight up. I think there are 6 gear notch thingies on the sprocket between the stock dot and the new dot (counting clockwise) Make sure you spin the engine a few times by hand, just in case you don't line it up right. Don't worry if you don't get it right the first, second, third, or fourth time (I didn't). And if the car runs like poop, wait a few days, start adjusting poop if it still doesn't run right.


and another edit
This cam is suppossed to be great for forced induction. I'm guessing it is because the intercam timing is off (so both intake and exhaust sides aren't open at same time)



Moet inderdaad naar boven staan dus

Schijnt echt te werken

http://scirocco16v.com/tech/exhaust_cam.htm


Euro inlet cam lift: 9.6mm
exhaust cam lift 10.2mm
standard inlet cam 8.9mm lift

zozo
Reply With Quote
  #9  
Old 12-04-2006, 18:59
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Er is alleen een disussie of er 5 tandjes of 6 tandjes tussen het oude merkteken en het nieuwe moeten zitten.

Weet iemand dat hier wat het beste is ?
Reply With Quote
  #10  
Old 12-04-2006, 20:56
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

In de tekst boven staat 6. Dus dat lijkt mij dan het beste, aangezien die jongen het blijkbaar goed geprobeerd heeft.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-04-2006, 21:03
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

De andere op dat forum schijnen het ook geprobeerd te hebben. Die hebben er een andere mening over

achja ik test het wel dit weekend
Reply With Quote
  #12  
Old 12-04-2006, 21:41
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Nouja, 5 of 6 gewoon proberen dan. Altijd eerst controleren door lekker vaak met de hand de boel te draaien. Weet je zeker dat hij niets raakt, dan kan je proberen met starten en voelen hoe het is.

En je hoort het wel vaker, een uitlaatnok op de inlaat, dus als het waardeloos was zouden er vast niet zoveel zijn die ermee rond reden !

Suxes & keep us posted!!!
Reply With Quote
  #13  
Old 13-04-2006, 06:37
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Zat net nog te denken, met die 180 graden bedoelen ze natuurlijk als de krukas 180 graden verdraait. Want dan staat je nokkenas zo.

Pff ik denk er niet aan in mijn slaap

Maar uiteraard draai ik eerst alles 2 keer door om het te controleren. Doe ik met de distributieriem alleen al
Reply With Quote
  #14  
Old 14-04-2006, 19:23
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Nou het zit erin.

Morgen nog ff me rubbertjes van me injectoren vervangen en die erop knallen.

En dan starten
Reply With Quote
  #15  
Old 15-04-2006, 08:38
patrick16v patrick16v is offline
Forum regular
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 71
Default

ben benieuwd, ik vond het geen succes, ik heb de originele nokker er weer terug in gestoken
Reply With Quote
  #16  
Old 15-04-2006, 21:05
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Whehe loopt echt belabberd nu. Maakt wel een super geluid

onderin helemaal geen power. beetje gepruttel
Vanaf 3.500 toeren tot 5.500 echt een gejank niet normaal.
Tot nu toe nog niet echt geslaagd, maar ik probeer het nog een paar keer.

Maar lijkt wel alsof die minder trekt alles. topsnelheid ligt lager en vanaf 6000 toeren wilt ie niet vooruit.

Van de week toch maar ff de stok een tandje verplaatsen
Reply With Quote
  #17  
Old 16-04-2006, 10:56
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Misschien wel meer dan 1 tandje vervroegen... Succes!

En meestal gaat het toch nooit in 1 keer goed, dus komt wel !
Reply With Quote
  #18  
Old 16-04-2006, 18:41
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Quote:
Originally Posted by saus
Whehe loopt echt belabberd nu. Maakt wel een super geluid

onderin helemaal geen power. beetje gepruttel
Vanaf 3.500 toeren tot 5.500 echt een gejank niet normaal.
Tot nu toe nog niet echt geslaagd, maar ik probeer het nog een paar keer.

Maar lijkt wel alsof die minder trekt alles. topsnelheid ligt lager en vanaf 6000 toeren wilt ie niet vooruit.

Van de week toch maar ff de stok een tandje verplaatsen


Komt mij zeer bekend voor, alleen heb ik throttle boddies erop en een bewerkte cilinderkop. Onderin wou hij zeker niet maar na 3000 toeren... knallen met die bende. Ze zijn nu bezig met DTA erop te zetten en ik heb een afgedraaid vliegwiel gekocht (4,1 kilo weegt ie nu). Kijken wat dit uithaald

Die vent die mijn kop heeft bewerkt zegt dat die nokkenstok zeker moet werken.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #19  
Old 17-04-2006, 13:57
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Komt mij zeer bekend voor, alleen heb ik throttle boddies erop en een bewerkte cilinderkop. Onderin wou hij zeker niet maar na 3000 toeren... knallen met die bende. Ze zijn nu bezig met DTA erop te zetten en ik heb een afgedraaid vliegwiel gekocht (4,1 kilo weegt ie nu). Kijken wat dit uithaald

Die vent die mijn kop heeft bewerkt zegt dat die nokkenstok zeker moet werken.



Zo dat zal zeker lekker lopen dan TB's & DTA , 40 / 45 mm TB's ?

mm ik heb alles nog een keer doorgenomen, volgens mij zit ik nu op 7 tandjes naast het originele merkpunt. Want mijn originele merkteken staat precies omhoog.

Van de week ga ik de nokkenas vroeger zetten naar 6 tandjes.




Deze gast van het vortex forum heeft em op 5 staan, maar heeft zijn tandwiel aangepast.

Je schijnt er met het originele kettingwiel er altijd een halve tand naast te zitten.

Weet iemand of er verstelbare kettingwielen te koop zijn ? Of iemand die dat kan maken ?
Reply With Quote
  #20  
Old 17-04-2006, 14:15
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

mm lees nu dat er ook spietjes verkrijgbaar zijn om dit te overbruggen.

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=1801079&page=1







Want je moet em een halve tand vervroegen van tandje 6. Of een halve tand verlaten vanaf 5.
3 tot 6 graden.

Iemand die weet of dit ergens verkrijgbaar is in nederland ( of ergens anders op de wereld )?

Wel interessant dit

Last edited by saus : 17-04-2006 at 14:18.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum