Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-04-2006, 10:21
Fonzie's Avatar
Fonzie Fonzie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 2
Default RDW, hoe word ik daar vrienden mee?

Hallo,

In mijn zoektocht naar een leuke, betaalbare bus kom ik veel bussen tegen op grijs-kenteken. Nu zou ik het liefst met 4 tot 9 man in "mijn" bus willen chillen, en dat is volgens de wet verboden in een voertuig met grijs kenteken (toch?). Nu is mijn vraag, hoe moeilijk doet de RDW en hoeveel werk en geld kost het mij om een bus van grijs- naar geel-kenteken om te laten keuren? Ik heb al op de site van de RDW gekeken, maar in dat doolhof blijf ik rondjes lopen.

Als er natuurlijk iemand een bus weet die aan mijn "eisen" voldoet (ramen aan zijkant, geen camper), laat maar weten!

Mijn dank is groot!

Edit: Is de procedure het zelfde voor het omkeuren van camper naar personen-bus?

Last edited by Fonzie : 06-04-2006 at 11:03.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-04-2006, 10:29
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

de RDW is je beste vriend
Hajee hier op het forum werkt bij de RDW, die kan je vast meer vertellen.
hij zal hier vast nog wel reageren, en anders doet een PMetje ook wonderen.
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #3  
Old 06-04-2006, 11:57
lowrider's Avatar
lowrider lowrider is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 148
Default

volgens mij staan de bussen niet op grijs kenteken maar op oldtimer kenteken. Het zijn immers oldtimers ?
Het maakt volgens mij niet uit of je er dan met 5 man inzit.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-04-2006, 12:55
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Oldtimer kenteken bestaat toch helemaal nie?!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #5  
Old 06-04-2006, 13:19
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

idd.. oldtimer kenteken is onzin...

je hebt geel of grijs, en daaronder weer ondervedelingen in bijv aantal passagiers.. maar geen oldtimer
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #6  
Old 06-04-2006, 14:38
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Quote:
Originally Posted by Morninglight
idd.. oldtimer kenteken is onzin...

je hebt geel of grijs, en daaronder weer ondervedelingen in bijv aantal passagiers.. maar geen oldtimer


Ik denk dat wat hij probeert te zeggen is, dat geel of grijs kenteken een belastingtechnische zaak is. Aangezien je als oldtimer toch al geen belasting betaald, je ook geen boete opgelegd kan krijgen als je met een oldtimer met grijs kenteken, mensen achterin vervoerd.

Ik heb ditzelfde geval eens uitgezocht voor mijn Citroen Mehari.




Die zijn begin jaren 70 zowel 2 persoons als vierpersoons geleverd (klapbankje achterin) op grijs kenteken. Later zijn de inrichtingseisen veranderd en kon dit niet meer. Als je dan dus met je goedkope grijze kenteken mensen achterin vervoerde pleegde je belastingfraude en kreeg je een boete gerelateerd aan het voordeel wat je had gehad.

Ik heb onlangs uitgezocht of ik (nu mijn Mehari uit 72 belastingvrij is), nog een boete kan krijgen voor het vervoeren van mensen achterin. Ik heb eerste de RDW gebeld, maar die gaan daar niet over. Ik werd verwezen naar de belastingdienst. Die gaven aan dat aangezien het een oldtimer betreft, ze ook geen boete kunnen geven aangezien ik toch al geen belasting betaal en ze alleen boetes kennen die gerelateerd zijn aan het belastingvoordeel wat je genoten hebt. Ze raden me wel het ook nog na te vragen bij de verkeerspolitie. Dat heb ik gedaan en die zeiden ook dat ze geen boete konden opleggen als je toch al belastingvrij rijdt. Er moest wel een originele bank gebruikt worden.

Ik zou me er dus niet te druk over maken. 't Is een beetje grijs gebied, maar ik heb in ieder geval begrepen dat een boete niet aan de orde is.

Als je zekerheid wilt, dan laat je het ding omkeuren. Komt er in principe op neer dat je originele banken op de originele manier moet vastzetten en dan is het zo gepiept. Kost alleen een paar tientjes.

Gr. Marco

Last edited by cybermarco : 06-04-2006 at 15:38.
Reply With Quote
  #7  
Old 06-04-2006, 14:46
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Dus met een bus op grijs kenteken mag je gewoon banken achterin zetten (originele) en mensen mee nemen, zonder dat je dat problemen opleverd?!

Omkeuren is volgens mij in praktijk lastiger want dan moet alles weet in orde zijn, opzich is dat alleenmaar goed, maar vaak kost dat juist veel geld en tijd!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #8  
Old 06-04-2006, 15:35
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Nou laat ik het zo zeggen. Het staat nergens, maar uit mijn telefoongesprekken bleek dat er eigenlijk niet echt over nagedacht is. Het is in principe een belasting kwestie.

Een boete wordt volgens de medewerker van de belasting die ik sprak, normaliter gerelateerd aan het voordeel dat je hebt gehad, dus zoiets als, je rijdt al 2 jaar in die auto grijs i.p.v. geel, dat heeft je 500 euro voordeel opgeleverd, we doen dat x 2 en dat is je boete. Ik weet niet precies wat de boete is, maar dit is een beetje het idee volgens mij.

Als je niet belastingplichtig bent, heb je dus ook geen voordeel. Boete = 0 euro.

Ze hebben mij letterlijk gezegd dat ze er geen probleem in zagen. Aangezien de verkeerspolitie die boetes uitschrijft, heb ik het hen ook gevraagd, maar die zei hetzelfde, alleen dat er wel een originele bank in hoort te zitten. Ik heb ook nog gezegd dat dit in het geval van de Mehari bijvoorbeeld slechts gewoon een plankje met een stukje schuimrubber is, maar dat wist hij en dat was ook geen probleem.

Ik zou me er dus geen zorgen over maken.

Last edited by cybermarco : 06-04-2006 at 15:40.
Reply With Quote
  #9  
Old 06-04-2006, 17:17
(B)ruud's Avatar
(B)ruud (B)ruud is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 228
Default

En wat zegt de verzekering hierover???

Greetz Ruud
__________________
AiRhEaD
StAy (AiR)cOoL

'69 T2a westfalia camper
Reply With Quote
  #10  
Old 06-04-2006, 17:29
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Op je polisblad staat het aantal inzittenden dat verzekerd is.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #11  
Old 06-04-2006, 20:12
lowrider's Avatar
lowrider lowrider is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 148
Default

Quote:
Originally Posted by cybermarco
Ik denk dat wat hij probeert te zeggen is, dat geel of grijs kenteken een belastingtechnische zaak is. Aangezien je als oldtimer toch al geen belasting betaald, je ook geen boete opgelegd kan krijgen als je met een oldtimer met grijs kenteken, mensen achterin vervoerd.

Ik heb ditzelfde geval eens uitgezocht voor mijn Citroen Mehari.




Die zijn begin jaren 70 zowel 2 persoons als vierpersoons geleverd (klapbankje achterin) op grijs kenteken. Later zijn de inrichtingseisen veranderd en kon dit niet meer. Als je dan dus met je goedkope grijze kenteken mensen achterin vervoerde pleegde je belastingfraude en kreeg je een boete gerelateerd aan het voordeel wat je had gehad.

Ik heb onlangs uitgezocht of ik (nu mijn Mehari uit 72 belastingvrij is), nog een boete kan krijgen voor het vervoeren van mensen achterin. Ik heb eerste de RDW gebeld, maar die gaan daar niet over. Ik werd verwezen naar de belastingdienst. Die gaven aan dat aangezien het een oldtimer betreft, ze ook geen boete kunnen geven aangezien ik toch al geen belasting betaal en ze alleen boetes kennen die gerelateerd zijn aan het belastingvoordeel wat je genoten hebt. Ze raden me wel het ook nog na te vragen bij de verkeerspolitie. Dat heb ik gedaan en die zeiden ook dat ze geen boete konden opleggen als je toch al belastingvrij rijdt. Er moest wel een originele bank gebruikt worden.

Ik zou me er dus niet te druk over maken. 't Is een beetje grijs gebied, maar ik heb in ieder geval begrepen dat een boete niet aan de orde is.

Als je zekerheid wilt, dan laat je het ding omkeuren. Komt er in principe op neer dat je originele banken op de originele manier moet vastzetten en dan is het zo gepiept. Kost alleen een paar tientjes.

Gr. Marco


juist zo bedoel ik het , hetzelfde geld als je bus op camperkenteken staat terwijl je de inrichting er niet in hebt. Doen de garages die keuren niet moeilijk over (hij moet dan afgekeurd worden) maar als het een oldtimer is maakt het niet uit (oldtimer verzekering kwa camperverzekeing
Reply With Quote
  #12  
Old 07-04-2006, 06:56
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default

Maar volgens de wegenverkeerswet, is het weer zo dat je in een auto waarop in het kenteken staat dat het een bestel met ramen (en dus op grijs) is, geen mensen mag vervoeren.

Persoonlijk denk ik dat je bij een verkeerscontrole alleen maar last krijgt als de personen geen gordel om hebben. Zitten er de originele banken in, en heeft de bus volgens het bouwjaar nog geen gordels achterin, hoor je er waarschijnlijk niemand over.
Maar als je zelfbouw banken hebt, en je krijgt controle hang je waarschijnlijk voor de gordels.
Reply With Quote
  #13  
Old 07-04-2006, 07:57
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Dat klopt wat je zegt, maar de boete die je krijgt voor het wel mensen vervoeren is dus gerelateerd aan je belastingvoordeel en dat heb je niet. Het komt er eigenlijk op neer dat ze je voor de wet een boete kunnen geven, maar die kost niets

Het was toen je nog wel belasting moest betalen vaak ook al een rare regel. Mijn Mehari heeft een grijs kenteken, voldeed niet aan de inrichtingseisen (open achter), waardoor ik wel moest gaan betalen voor een geel kenteken, maar ik mocht nog steeds geen mensen achterin vervoeren omdat dat papiertje nog steeds grijs was

Dus ik betaalde toen wel het volle pond, maar had er geen voordeel van
Reply With Quote
  #14  
Old 07-04-2006, 08:00
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Maar we raken een beetje off-topic volgens mij. Het ging erom of iemand mijn bussie kende
Reply With Quote
  #15  
Old 07-04-2006, 09:05
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Quote:
cybermarco Maar we raken een beetje off-topic volgens mij. Het ging erom of iemand mijn bussie kende


hehe nu ben je zelf in de war, dit is niet jouw topic

tgaat hier hoe je vriendjes wordt met RDW
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #16  
Old 07-04-2006, 09:34
AntiAlfa's Avatar
AntiAlfa AntiAlfa is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 170
Default

Gewoon een e-mail sturen en binnen 3 dagen heb je een antwoord.
Werkt super.

Succes.

Edwin
__________________
Even voorstellen
Reply With Quote
  #17  
Old 07-04-2006, 10:16
cybermarco's Avatar
cybermarco cybermarco is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default

Quote:
Originally Posted by Berserker
hehe nu ben je zelf in de war, dit is niet jouw topic

tgaat hier hoe je vriendjes wordt met RDW


hehe, inderdaad !
Reply With Quote
  #18  
Old 07-04-2006, 13:00
QuickSilver85 QuickSilver85 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 28
Default

Ik vraag me eigenlijk het zelfde af - chillen met je vrienden. Ik heb er alleen niet zoveel plek voor 7 max . Wij willen ook een beetje gaan touren. T2b 77".

Alleen heb ik vanwege subwoofer kist de banken zelf moeten maken (nog mee bezig) maar mag ik hier dan niet mee de weg op met een stel vrienden achterin geladen.
Reply With Quote
  #19  
Old 08-04-2006, 09:16
w3zl01d w3zl01d is offline
Forum regular
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 73
Send a message via MSN to w3zl01d
Default

ik heb het zelfde probleem ..
kheb een T2B Bestel uitvoering met geblindeerde ramen uit '78
ik heb zelf een hele sterke bank er in gemaakt en mijn t2b heeft voorin standaard GEEN gordels zitten , dus over de gordels gaan ze dan bij mij niet moeilijk doen denk ik maar het gaat mij er ff om dat ik geen boete van 500 e krijg als ik iemand achterin heb ...

ik vind het maar een onduidelijk iets..
hoop dat we snel iets wijzer worden want ik mis alleen me Platte TV nog dan kunnen we dvdtjes kijken en natuurlijk gamen via xbox en dolby surround set
Reply With Quote
  #20  
Old 12-04-2006, 11:11
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by w3zl01d
ik heb dus aan de rdw gevraagd hoe het zit met die boete en inrichting en oldtimer gedoe als je dus mensen achterin heb als het niet mag ...

dit was hun antwoord :

Geachte heer Beekvelt,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

De vragen die u stelt kan de RDW helaas niet beantwoorden. De inrichtingseisen
(de fiscale eisen) van een voertuig met grijs kenteken zijn volledig in handen
van de Belastingdienst Douane. Ik adviseer u met hen contact op te nemen. Het
telefoonnummer is 0800-0143 (gratis).


Je bent dus weer een stuk wijzer geworden?!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum