Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-02-2009, 18:51
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default uitrekenen compressie druk.

hallo,

ik ben opzoek naar een formule om mijn compressie eind druk te kunnen berekenen,voor een motor met drukvulling.

op school heb ik het met pijn en moeite in me hoofd moeten zetten destijds,nu heb ik het nodig en dacht raadpleeg me schoolboeken even maar kan het nu niet meer vinden.

ik wil een motor gaan bouwen maar wil uitrekenen wat me motor gaat doen
met een standaard compressie verhouding van 8:1 en een compressor druk van 1.6 bar.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-02-2009, 12:01
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

niemand die het weet?
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #3  
Old 03-02-2009, 15:57
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #4  
Old 03-02-2009, 15:59
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #5  
Old 03-02-2009, 16:02
Bertus_01's Avatar
Bertus_01 Bertus_01 is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 563
Send a message via MSN to Bertus_01
Default

CR=(D + PV + DC + G + CC) / (PV + DC + G + CC)

CR = Compression Ratio
D = Displacement
PV = Piston Volume
DC = Deck Clearance Volume
G = Gasket Volume
CC = Combustion Chamber Volume
__________________
>>> Audi A4 Cabrio <<<
>>> Golf IV Cabrio <<<
>>> Golf II 1.3 NZ <<<
Reply With Quote
  #6  
Old 03-02-2009, 17:40
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

dit is alleen de compressie verhouding berekenen, maar die weet ik al, dat is 8:1

nu nog de stap verder, de compressie druk, en dan nog een stap verder de compressie eind druk.

in iedergeval bedankt voor de moeite...
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #7  
Old 04-02-2009, 15:19
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

compressie eind druk?? nooit van gehoord miss. wel handig om uit te leggen waarom dat belangrijk is om te weten??
gr.
Reply With Quote
  #8  
Old 04-02-2009, 15:32
Martijn65's Avatar
Martijn65 Martijn65 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 105
Default

even zoeken op google op dynamische en statische compressie..
Reply With Quote
  #9  
Old 04-02-2009, 23:49
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
compressie eind druk?? nooit van gehoord miss. wel handig om uit te leggen waarom dat belangrijk is om te weten??
gr.


de gene die er verstand van hebben en mij verder zouden kunnen helpen, die begrijpen het doel, de functie etc wel..
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #10  
Old 04-02-2009, 23:50
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by Martijn65
even zoeken op google op dynamische en statische compressie..


dat is een goede idd, dat zijn echt van die theorische termen

dynamisch en statisch

__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #11  
Old 05-02-2009, 21:51
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,368
Default

phhh das lang geleden ,,,moet ik eerst me boeken van de ats apeldoorn opzoeken
__________________
quintus.....de grote race
Reply With Quote
  #12  
Old 05-02-2009, 22:28
-Jens!-'s Avatar
-Jens!- -Jens!- is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,754
Default

Niet vergeten er ''theoretische'' ....voor te zetten.. .er bestaan formules voor dat klopt, maar beste is gewoon meten.

Je hebt altijd te maken met verliezen, rekenfouten, factorfouten etc. etc.
__________________
Current;
'67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n
Past;
'91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop


***Slam & Weld***
Scraping Volkswagen Nostalgica

www.facebook.com/slamandweld
Reply With Quote
  #13  
Old 06-02-2009, 09:47
Ruud's Avatar
Ruud Ruud is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,509
Default

Als je een motor bouwd, zetten jullie dan de krukas ook uit het midden????
__________________
W12 Engine
http://youtu.be/q-uq3oOjuL8
Reply With Quote
  #14  
Old 06-02-2009, 12:07
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by ruud's fridolin
Als je een motor bouwd, zetten jullie dan de krukas ook uit het midden????


we maken hem variabel, met normaal vermogen staat hij in het midden en bij hoog vermogen gaat hij naar de kant waar dedrijfstangnaar wijst.

nee maar is dit een serieuse vraag of?

mijn vraag is wel serieus en is zelfs een vraag waar 9 van 10 mensen niet eens aan denken bij het bouwen. die kopen gewoon een set turbo zuigers, die zetten er een turbo op en kijken wel waar het schip strand,

ik heb nog een serieus doel met me motor dus ik wil dat wel weten.

ik bedoel ik heb een laaddruk van 1.6 bar gaat datpassen op zuigers met een verhouding van 10:1 of gaat het beter passen op een zuiger met verhouding 5:1 ? of is 8:1 het beste?

wie weet dat? niemand .. dus je moet het theoretisch uitrekenen.
dat is het doel van mijn vraag.

een tuner weet dit uit ze hoofd maar ik wil niet aldoor de tuner lastig vallen en het gewoon zelf uitzoeken.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #15  
Old 06-02-2009, 17:41
Ruud's Avatar
Ruud Ruud is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: May 2005
Posts: 1,509
Default

Ik weet alleen dat bij hogere turbo, druk de compressie verhouding omlaag moet.

Met de krukas uit het midden zetten bedoel ik

Dat als je een onderblok laat lijnboren, de krukas gelijk iets uit het midden kunt zetten.
Dit is natuurlijk beperkt, aan de overmaat lagers die je kunt kopen.

Het komt er eigelijk op neer dat je drijfstang net iets schuiner staat, en de zuiger makkelijker zijn kracht kwijt kan.
__________________
W12 Engine
http://youtu.be/q-uq3oOjuL8
Reply With Quote
  #16  
Old 06-02-2009, 17:56
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by ruud's fridolin
Ik weet alleen dat bij hogere turbo, druk de compressie verhouding omlaag moet.

Met de krukas uit het midden zetten bedoel ik

Dat als je een onderblok laat lijnboren, de krukas gelijk iets uit het midden kunt zetten.
Dit is natuurlijk beperkt, aan de overmaat lagers die je kunt kopen.

Het komt er eigelijk op neer dat je drijfstang net iets schuiner staat, en de zuiger makkelijker zijn kracht kwijt kan.


als je de drijfstang schuiner zet krijg je toch alleen maar meer lijbaan krachten op de cilinderwand?? en als je hem dan ook nog uitboord heb je met 350 pk alleen maar meer kans dat de boel scheurd,dus dat lijkt me niet verstandig.

maar idd zoals je zelf zegt met meer druk moet de compressie omlaag, dat is logisch maar niemand weet precies hoeveel,daar heb ik dus even de formule voor nodig.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #17  
Old 07-02-2009, 14:25
Blue Rallye's Avatar
Blue Rallye Blue Rallye is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 109
Default

Ten eerste moet je 2 dingen goed uit elkaar houden, compressie einddruk en compressieverhouding. De compressie einddruk is de compressiedruk die je meet met een compressie-testgereedschap. De compressieverhouding staat daar compleet los van. De compressieverhouding is de verhouding tussen verbrandingsvolume tegen de verbrandingsvolume + het slagvolume.

Voor de setup die jij beschrijft zou ik kiezen voor een compressieverhouding van 8,5:1 tot 8,8:1. Het kiezen van deze verhouding laat zich beinvloeden door veel factoren. Voornaam in deze zijn de efficiency van de intercooler en fijn regelbaarheid van het motormanagementsyteem. Gebruik je een waardeloze intercooler en G60 Digifant motormanagement bijvoorbeeld, is het verstandiger om wat lager te gaan in de compressieverhouding 8,2:1 tot 8,5:1. Tevens is het zo dat het koppel wat de motor levert ook afhankelijk van de compressieverhouding, ook het pingelen van de motor treedt veel eerder bij een hogere compressieverhouding. Met een fijngevoelig motormanagementsysteem kun je tegen de pingelgrens aan regelen waarbij de output aan vermogen van de motor flink hoger wordt. Je begrijpt dat dit een uitleg in een notedop is, het gaat nog wel iets verder dan dit!

Ik weet hier het e.e.a. van, ik heb zelf gereedschap om motoren uit te literen om zo het verbrandingsvolume en het slagvolume exact te bepalen, op deze manier kun je een motor bouwen van verschillende componenten waarbij je zelf de compressieverhouding kunt bepalen. Mijn eigen 2100cc 16V turbo met 95,5mm dieselkruk is daar een goed voorbeeld van.

Als je nog vragen hebt mbt de formulering, schiet je maar even een PM.
__________________
Finished:
2076cc 16VT with a 95.5mm crank and lots of T3/T04E 50trim .48/2 boost
I hope that Syncro can handle some torque...
Reply With Quote
  #18  
Old 08-02-2009, 23:47
Blom Blom is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 30
Default

Dat is een goede uitleg.

Misschien nog wat aanvulling:

Ik denk dat de topicstarter het begrip BMEP bedoelt. Brake mean effective pressure. Dit is uiteindelijk einddruk in de verbrandingskamer (vaak teruggerekend vanuit gemeten vermogen).

Op al de theoretische begrippen en waardes moet je je eigen niet blind staren. Het kiezen van de juiste compressiewaarde vs. vuldruk is van zo veel dingen afhankelijk. Behalve de inlaatluchttemperatuur en het managment is ook het type motor van belang. Wat voor cilinderkop (verbrandingskamer), wat voor dish, wat voor dikte koppakking, wat voor squish(dikte en opp). Dit zorgt voor turbulentie wat misschien nog wel 1 van de belangrijkste dingen is in de efficienty/grenzen van een (turbo) motor.

En uiteraard is het ook afhankelijk van de motor hoeveel overdruk je in de verbrandingskamer weet te krijgen. 1.6 bar in het spruitstuk wil niet zeggen 1.6 bar in de kop, zeker niet bij een 8 kleppertje.

Het beste wat je kan doen is goed rondkijken en lezen bij mensen die het wiel al uitgevonden hebben. Niet bij 1 iemand, maar bij veel verschillende. Simpelweg alleen al omdat menig particulier niet het budget heeft om te testen met verschillende compressieverhoudingen (misschien wel met diktes koppakkingen, maar dit is niet te vergelijken met andere zuigers).

En bij het meten van de druk bij een geblazen motor, meet je dus nooit de druk inc. vuldruk, want die is niet aanwezig. Tenzei je het kan presteren om je bougie er uit te draaien en die meter er op te zetten bij 5000 rpm.
Reply With Quote
  #19  
Old 09-02-2009, 00:02
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by Blom
Dat is een goede uitleg.

Misschien nog wat aanvulling:

Ik denk dat de topicstarter het begrip BMEP bedoelt. Brake mean effective pressure. Dit is uiteindelijk einddruk in de verbrandingskamer (vaak teruggerekend vanuit gemeten vermogen).

Op al de theoretische begrippen en waardes moet je je eigen niet blind staren. Het kiezen van de juiste compressiewaarde vs. vuldruk is van zo veel dingen afhankelijk. Behalve de inlaatluchttemperatuur en het managment is ook het type motor van belang. Wat voor cilinderkop (verbrandingskamer), wat voor dish, wat voor dikte koppakking, wat voor squish(dikte en opp). Dit zorgt voor turbulentie wat misschien nog wel 1 van de belangrijkste dingen is in de efficienty/grenzen van een (turbo) motor.

En uiteraard is het ook afhankelijk van de motor hoeveel overdruk je in de verbrandingskamer weet te krijgen. 1.6 bar in het spruitstuk wil niet zeggen 1.6 bar in de kop, zeker niet bij een 8 kleppertje.

Het beste wat je kan doen is goed rondkijken en lezen bij mensen die het wiel al uitgevonden hebben. Niet bij 1 iemand, maar bij veel verschillende. Simpelweg alleen al omdat menig particulier niet het budget heeft om te testen met verschillende compressieverhoudingen (misschien wel met diktes koppakkingen, maar dit is niet te vergelijken met andere zuigers).

En bij het meten van de druk bij een geblazen motor, meet je dus nooit de druk inc. vuldruk, want die is niet aanwezig. Tenzei je het kan presteren om je bougie er uit te draaien en die meter er op te zetten bij 5000 rpm.


hallo,

dat staat er toch ook???

"hallo,

ik ben opzoek naar een formule om mijn compressie eind druk te kunnen berekenen,voor een motor met drukvulling. "

ik weet inderdaad dat er een hoop faktoren afhankelijk zijn, te veel om een goede waarde te bepalen.

maar mijn vraag is eigenlijk hoe ver moet ik de standaard compressie verlagen als ik 1,6 bar overdruk in mijn cilinders krijg, zodat deze goed loopt?

maar iegenlijk zijn zulke vragen toch moeilijk te stellen want lezen is ook een moeilijk begrip.

ik was al druk opzoek naar iemand met een dergelijke lysholm ombouw, maar tot op heden nog niks gevonden...
opzich denk ik nu wel dat 8:1 wel redelijk goed is.

maar misschien ga ik het plan wijzigen en ga ik gebruik maken van een eaton BLOWER en zal ik mijn standaard compressie hoger moeten houden en dan een lagere laad druk denk een 0.7 bar ofzo...

mijn doel is rond de 200 a 250 pk en een koppel van 300nm.

het is voor circuit gebruik en slalom rijden en dan is koppel onderin erg belangrijk.

de lysholm compressor is leuk maar trekt bij 8000 toeren van de compressor al zon 50 pk weg laat staan wat hij bij 11000 toeren doet.

dus ja met een 300 pk motorvermogen houd ik dan nog 250 over, maar ben wel benzine aan het verstoken voor 300 en ook de belasting in de motor is voor 300.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #20  
Old 09-02-2009, 14:13
Blom Blom is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 30
Default

Lezen is inderdaad vrij moeilijk en je moet er ook maar zin in hebben. Vooralsnog probeer ik je alleen maar te helpen.

Kijk ff op deze site, download TurboCalc en de VE-calculator. Eerst ff de VE uitrekenen en daarna kan je je uiteindelijke compressie uitrekenen met het TurboCalc programma onder het sheetje Turbo Compression Ratio of zoiets.

http://www.turbofast.com.au/freesoftware.html

Let op, het zijn wel vervelende imperial eenheden. 1 cubic inch is 16.387064 mili-liter
En van bar naar psi is maal 12,5.
Het programma geeft tevens het aanbevolen octaangetal erbij, ik heb al wat gekut ermee, krijg rare uitkomsten, maar misschien kan je er iets mee.

Een compressor kost altijd vermogen om aan te drijven. De de compressor van de SLR Mclaren motor vreet 200pk weg. Misschien is een combinatie van een 2-tal turbo's (klein dieselturbotje en grotere k03s) iets voor je. Of een combinatie compressor+turbo iets voor je. Het laatste zo gemonteerd dat de compressor ontkoppeld bij een hoog toerental.

Als je toch voor de compressor alleen wil gaan zou ik een Lysholm nemen. Aan een lysholm heb je bovenin ook nog wat. Zelfs de grootste Heaton geeft bij hoge toerentallen/drukken alleen nog maar erg hete lucht af.

Als je op 98 octaan gaat rijden en je zelf de mogelijkheid hebt om de afstelling bij te stellen in geval van pingelen, zou ik zeker niet lager gaan als 8,5:1. Je zelfs kunnen beginnen bij 9:1 en als die te scherp loopt een randje uit je zuigers kunnen draaien (of eventueel een dikkere pakking te monteren in het makkelijkste geval).
Het laatste natuurlijk alleen als je de apparatuur hebt om het pingelen tijdig op te sporen (zo'n setje met zo'n koptelefoon bijvoorbeeld)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum