Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-03-2005, 22:01
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default waterpomp 1.3 vervangen (incl distributieriem)

sinds vorige week is mijn waterpomp aan het lekken gegaan, ik kan wel gewoon rijden maar moet wel mijn koelvloeistof pijl goed in de gaten houden en zonodig bijvullen.

nu wil ik deze volgende week gaan vervangen. Aangezien de waterpomp bij een 1.3 aangedreven word door de distributieriem (ja het is niet hetzelfde als een 1.6/1.8) vervang ik die riem ook maar meteen (heeft nu 60.000 gelopen) 2 vliegen in 1 klap doen dus.

heb al de volgende volgorde bedacht:

1. V-snaar verwijderen die de dymano aandrijfd en de krukaspoelie verwijderen (waar deze v-snaar dus overheen loopt)
2. distributiedeksel eraf halen
3. na het losmaken van de waterpomp (de waterpomp is tegelijk de spanner voor de distributieriem, dit word niet gedaan door een spanrol zoals bij 1.6/1.8) de distributieriem verwijderen.

nu komt het leuke...............de waterpomp zit achter de distributiekap die er nog op zit nu, dus deze kap moet er ook af, maar daar zit dus het nokkenasriemwiel tegen aan (of het krukasriemwiel ertegenaan zit weet ik niet, misschien valt deze net onder de kap)

maargoed de binnenste kap moet er dus af (en dus het nokkenasriemwiel)

hoe haal ik dit nokkenasriemwiel eraf, sleutel erop en draaien idd. maar de nokkenas moet natuurlijk niet draaien. is er een manier om het wiel te blokkeren om de bout te lossen of hoe werkt dit???

klopt mijn verhaal en manier van werken en wie heeft nog punten waar ik aan moet denken???

nog dingen meteen vernieuwen????
bijvoorbeeld bouten van: krukasriemwiel en/of krukaspoelie en/of nokkenasriemwiel???

grtz Tijs
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #2  
Old 10-03-2005, 13:05
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

is dit nokkenasriemwiel makkelijker los te draajen met de riem er nog op misschien??
of moet ik het riemwiel blokkeren ofzo (schroevendraaier tussen wiel en kop bijvoorbeeld)
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #3  
Old 10-03-2005, 14:26
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik heb pas nog een waterpomp vervangen en probeer me allemaal te herinneren hoe dat toen ging. Moet het nokkenaswiel er echt af? Volgens mij kun je die plaat er achteruit halen toch?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 10-03-2005, 15:21
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

nou wat ik heb gezien zit deze plaat (met wat boutjes) tegen de kop en/of onderblok geschroefd. en daarachter zit de waterpomp. maar tegen die kap aan zit ook nog het nokkenaswiel
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #5  
Old 10-03-2005, 16:02
SplitBien's Avatar
SplitBien SplitBien is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,741
Default

Weet nog dat het bij mijn g60 een heel gekloot was, halve blok moest eruit!
Zal bij een 1300 wel makkelijker zijn, toch alvast veel succes!
Reply With Quote
  #6  
Old 10-03-2005, 16:05
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ik heb laatsts ook de waterpomp van een 1.3 vervangen, die kap is kl*te ja. Het nokkenastandwiel heb ik laten zitten, alle andere boutjes los, en ik heb die kap over de waterpomp gedrukt en zo verder naar boven zodat ik de waterpomp eruit kon pakken. Het is ff wringen en drukken maar het wil wel!

Ik zou me niet in 1e instantie zorgen maken om de poelies... die 1.3 van mij heeft er al 265k op zitten. Hoop ook dat de boutjes van jouw krukaspoelie niet zo muurvast zitten. Dat zijn ook van die rottige dingen, heb er uiteindelijk 2 met een beitel los moeten slaan...
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen

Last edited by Henk_Pigo : 10-03-2005 at 16:08.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-03-2005, 16:09
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

ja zat zo ook al te denken idd, om de kap eroverheen te buigen en ervandaan te draaien zodat het nokkenaswiel kan blijven zitten.

moeten er nog bouten ofzo worden vervangen in die regio nu ik daar toch ben en i.v.m. de nieuwe distributieriem??
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #8  
Old 10-03-2005, 16:11
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Ik zou me niet in 1e instantie zorgen maken om de poelies... die 1.3 van mij heeft er al 265k op zitten. Hoop ook dat de boutjes van jouw krukaspoelie niet zo muurvast zitten. Dat zijn ook van die rottige dingen, heb er uiteindelijk 2 met een beitel los moeten slaan...


ja idd, en je kunt ook nergens bij als de hele luchtfilterbak met slang etc eruit is kun je bijna nog nergens bij.

heb er al 2 dagen voor uit getrokken, en een reserve auto om op en neer onderdelen te halen mocht dat nodig zijn als ik iets onverwachts tegen kom
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #9  
Old 10-03-2005, 16:12
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Nokkenastandwiel moet er idd af.
Is simpel te blokkeren met een dopje 10 en bijpassende schroevendraaier (met 1/4" aansluiting).
Deze door een gat in het tandwiel steken en op het boutje zetten; met passende dop de nokkenasbout losdraaien.

Oja, om de distributieriem te vervangen moet de v-snaar-poulie op de krukas er ook af.
Alleen de 4 inbusboutjes losdraaien is genoeg, de centrale bout hoeft niet.

Succes
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #10  
Old 10-03-2005, 16:13
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Jij hebt een injectie begrijp ik... idd dan is het nog iritanter ja (had ff de mijne voor ogen nl. die is met carb.) Sja, ik zou zeggen uitbouwen die handel en zorgen dat je zo min mogelijk in de weg hangt.
En idd, een 2e auto is heel handig in dit geval Je weet maar nooit!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #11  
Old 10-03-2005, 16:20
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Oja, om de distributieriem te vervangen moet de v-snaar-poulie op de krukas er ook af.
Alleen de 4 inbusboutjes losdraaien is genoeg, de centrale bout hoeft niet.

Succes


idd alleen die 4 boutjes moeten eraf, hopelijk zitten deze niet al te vast :frown: geen idee wat ik tegenkom aan spul wat niet los wil etc.

maarja flesje kruipolie bij de hand, genoeg tijd, rustig aan, en goed nadenken dan moet het wel lukken hoop ik
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #12  
Old 10-03-2005, 16:21
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Nokkenastandwiel moet er idd af.
Is simpel te blokkeren met een dopje 10 en bijpassende schroevendraaier (met 1/4" aansluiting).
Deze door een gat in het tandwiel steken en op het boutje zetten; met passende dop de nokkenasbout losdraaien.


bedankt voor de tip, zal eens kijken als ik eraan begin of dat zo een beetje wil, anders probeer ik de kap over de waterpomp heen te tillen en laat ik dat tandwiel zitten.

(kan ook nog die kap in 2en slijpen met een dremel en niks meer terug, overal vanaf )
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #13  
Old 10-03-2005, 16:25
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ach zo'n mega karwei is het nou ook weer niet...laat je niet bang maken Bij een NZje laatst een uurtje of anderhalf op geprutst, was het klaar.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #14  
Old 10-03-2005, 16:26
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Ach zo'n mega karwei is het nou ook weer niet...laat je niet bang maken Bij een NZje laatst een uurtje of anderhalf op geprutst, was het klaar.


hmmz zo klinkt het wel erg makkelijk
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #15  
Old 10-03-2005, 16:49
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Quote:
Originally Posted by Golfzilla
idd alleen die 4 boutjes moeten eraf, hopelijk zitten deze niet al te vast :frown: geen idee wat ik tegenkom aan spul wat niet los wil etc.

maarja flesje kruipolie bij de hand, genoeg tijd, rustig aan, en goed nadenken dan moet het wel lukken hoop ik


Precies, inbusdop er goed intikken dan moet het lukken.

Vakkundig sleutelen is het halve werk..
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #16  
Old 10-03-2005, 19:59
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

moeten deze boutjes eigenlijk vernieuwd worden na het demonteren, of kunnen ze gewoon weer worden terug gezet??
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #17  
Old 22-03-2005, 16:34
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

zo vandaag aan de gang gegaan, waterpomp zit er nieuw in (in de oude zaten de gaten in gevreten :S), die oude zat nog goed vast tering jantje, maar na ff vloeken en wat te hebben gedronken opnieuw geprobeerd en toen zei ie tjoep-los

distributie ook vervangen, was 1e keer voor mij, maar stelt eigenlijk ook niks voor.
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #18  
Old 22-03-2005, 16:35
Golfzilla's Avatar
Golfzilla Golfzilla is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,776
Default

ik denk al met al een uurtje of 3 bezig geweest schat ik, als ik het bladeren in de vraagbaak, drinken, nog us drinken en het rondkijken en buurten met de buurjongen eraf tel
__________________
VW Derby LS '77 RIP
VW Derby GLS '78
Reply With Quote
  #19  
Old 28-09-2006, 14:57
wimke wimke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 6
Default

(wou geen nieuwe post openen, is wss al eens gevraagd,maar kom het niet tegen met de zoekfunctie)

omtrent die poelie op de krukas (waar de V-snaar om loopt)
Die 4 boutjes zijn eruit, maar als ik hier zo lees hoef ik die centrale niet los te maken. Even ter alle zekerheid voor ik de boel kapot maak door overtollig wringen. Is het centrale gat in deze poelie groter dan die centrale bout??? Kan het door het vuil niet zien. (ook niet na wegkrabben met schroevendraaier).

mvg
Reply With Quote
  #20  
Old 28-09-2006, 15:36
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Jups. Gat is groter (minimaal) dan de centrale moer.

Poelie wil nog wel eens enorm enorm vast zitten. Centrale moer hoeft ook echt niet los
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum