Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #121  
Old 16-08-2023, 06:50
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Wacht, ff de koppeling gesloopt?
Maar als de plaat niet gecentreerd zit, krijg je de bak er toch gewoon niet op?

En als de startmotor niet rondgaat, hoorde je de bendix wel uitschieten? Want als die startmotor kracht zet moet je dat wel horen. Nu is dat wel lastig als je hem via de sleutel start. Daarom verbind ik gewoon het bendix contact met een draadje met de + pool op de startmotor, dan sta je er meteen bij om te kijken wat er gebeurt.

Stomme vraag maar is het geen massa probleem? Daar ben ik ondertussen ongewenst expert in :|
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #122  
Old 16-08-2023, 07:10
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by Scully

Oorzaak gevonden. De koppeling zat niet goed op de ingaande as van de bak, als gevolg van niet goed centreren, terwijl ik hier wel goed aandacht aan had gegeven. Of, met het gemartel van terugplaatsen van de bak is er wat verschoven. In ieder geval is de koppeling naar de klote.




Bij het terugplaatsen gaat in ieder geval het subframe eraf, want die zit echt gigantisch in de weg, en voor de toegankelijkheid, ook de bumper. Maar dat moet even wachten, vrijdag eerst weer op vakantie.



Hoe kan dat precies gebeuren dan? De bak wil er alleen op als de ingaande as goed door de koppelingsplaat steek. Anders krijg je de bak never nooit tegen het blok gemonteerd. Is de koppeling niet te 'laag' waardoor de ingaande as niet meer dan het beschadigde stukje de plaat in kan?

Dessalniettemin ben ik het eens met DaNpy, check je bendix eerst maar. Zelfs als de koppelingsplaat niet recht op de ingaande as zit of dergelijke, zal de motor gewoon rond moeten gaan omdat de starterkrans hier niet aan vast zit (mits je de auto niet in de 5e versnelling met de handrem erop probeert te starten maar dat verwacht ik niet ) Zit er bij deze auto ook gewoon een massakabel van accu naar chassis naar bak?
Reply With Quote
  #123  
Old 16-08-2023, 08:47
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Wacht, ff de koppeling gesloopt?
Maar als de plaat niet gecentreerd zit, krijg je de bak er toch gewoon niet op?

En als de startmotor niet rondgaat, hoorde je de bendix wel uitschieten? Want als die startmotor kracht zet moet je dat wel horen. Nu is dat wel lastig als je hem via de sleutel start. Daarom verbind ik gewoon het bendix contact met een draadje met de + pool op de startmotor, dan sta je er meteen bij om te kijken wat er gebeurt.

Stomme vraag maar is het geen massa probleem? Daar ben ik ondertussen ongewenst expert in :|


Weet dus niet of die niet goed gecentreerd zat van te voren, of dat door het gemartel (bij montage En demontage), de koppeling iets verschoven is.

Wat jij zegt heb ik ook gedaan, en volgens mij hoor je hem wel uitschieten, maar verder niks.



En qua massa, er gaat een dikke van de startmotor naar de carroserie. Het contact aan de startmotor heb ik nog op geschuurd, aan carroserie kant is niet los geweest. Wel viel mij op dat na 2 a 3 keer proberen te starten zoals via het filmpje dat de massa kabel van de carroserie naar de accu erg warm was.

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Hoe kan dat precies gebeuren dan? De bak wil er alleen op als de ingaande as goed door de koppelingsplaat steek. Anders krijg je de bak never nooit tegen het blok gemonteerd. Is de koppeling niet te 'laag' waardoor de ingaande as niet meer dan het beschadigde stukje de plaat in kan?

Dessalniettemin ben ik het eens met DaNpy, check je bendix eerst maar. Zelfs als de koppelingsplaat niet recht op de ingaande as zit of dergelijke, zal de motor gewoon rond moeten gaan omdat de starterkrans hier niet aan vast zit (mits je de auto niet in de 5e versnelling met de handrem erop probeert te starten maar dat verwacht ik niet ) Zit er bij deze auto ook gewoon een massakabel van accu naar chassis naar bak?


Zie die scheuren tussen de veren, de plaat is ook stuk, en de as is dus maar een paar mm in de koppeling gegaan.
De motor was met de hand ook niet te draaien aan distributiekant, dus dat de startmotor het ook niet lukte snap ik wel.

EN, nog even vergeten te melden gister. Het vliegwiel heeft ook strak tegen de bak aan gezeten, aan differentieel kant. Zie foto.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #124  
Old 16-08-2023, 08:50
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

En nu ik smorgens weer fris ben, is dat waarschijnlijk de reden dat die niet in de koppeling ging, en is de koppeling dus iets verschoven, en zat die wel goed gecentreerd. Mee eens?
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #125  
Old 16-08-2023, 09:52
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

idd is het vliegwiel niet te groot?
Reply With Quote
  #126  
Old 16-08-2023, 09:55
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
En nu ik smorgens weer fris ben, is dat waarschijnlijk de reden dat die niet in de koppeling ging, en is de koppeling dus iets verschoven, en zat die wel goed gecentreerd. Mee eens?


Als de koppeling wel goed gecenteerd zat maar de bak fysiek niet om het vliegwiel heen past dan gaat de bak er inderdaad niet makkelijk op. Als de koppelingsplaat dan iets naar achteren verschoven is waardoor de bak er wel op past klopt het verkeerd uitgelijnd ook.

Is dit het oude vliegwiel of een andere/nieuwe? Wat alsnog vreemd is, zijn die scheuren in de plaat. Die komen daar echt niet in door het monteren van de bak.

Is het aantal splines wel hetzelfde? Enige wat ik me kan voorstellen is dat de splines niet op elkaar passen waardoor je bij het vastdraaien van de bak aan het blok de koppelingsplaat alsware naar binnen drukt/vastklemt. Dan kan het ook zodanig onder spanning komen te staan dat je de boel inderdaad niet rond kan krijgen!
Reply With Quote
  #127  
Old 16-08-2023, 10:07
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

of.. zat de plaat zelf niet verkeerd om?
Reply With Quote
  #128  
Old 16-08-2023, 10:08
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Maar heb je alle bouten van de bak wel gewoon aangedraaid? Daarmee ben je best sterk, en dan zet je dus kracht op je axiaal lagers

Quote:
En qua massa, er gaat een dikke van de startmotor naar de carroserie. Het contact aan de startmotor heb ik nog op geschuurd, aan carroserie kant is niet los geweest. Wel viel mij op dat na 2 a 3 keer proberen te starten zoals via het filmpje dat de massa kabel van de carroserie naar de accu erg warm was.


Ok dat wil zeggen dat de startmotor dus wel bekrachtig is geweest inderdaad, want dan gaat er héél veel stroom lopen.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #129  
Old 16-08-2023, 11:15
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
of.. zat de plaat zelf niet verkeerd om?


Ja volgens mij zat de koppeling gewoon verkeerd om...

Quote:
Originally Posted by Scully



Dit ziet er voor mij niet normaal uit, zo druk je het midden tegen het vliegwiel aan bij het koppelen en dit beeld komt ook overeen met dat je prise as maar een klein stukje in de vertanding zit. Aan de andere kant steekt de vertanding verder uit
__________________
Golf II R32
https://www.facebook.com/G60R32/
Reply With Quote
  #130  
Old 16-08-2023, 12:33
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Ja de dikke kant moet naar de bak toe.
Bij de 02A gaat de prise as er overigens wel een stuk verder doorheen, althans bij mij wel.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #131  
Old 16-08-2023, 12:34
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
idd is het vliegwiel niet te groot?


Zelfde diameter, even snel gemeten. Daar wordt het niet duidelijker van dan. Maar ga wel even met de lamellenschijf door de binnenkant van de bak om de verhogingen iets te ruimen.

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Als de koppeling wel goed gecenteerd zat maar de bak fysiek niet om het vliegwiel heen past dan gaat de bak er inderdaad niet makkelijk op. Als de koppelingsplaat dan iets naar achteren verschoven is waardoor de bak er wel op past klopt het verkeerd uitgelijnd ook.

Is dit het oude vliegwiel of een andere/nieuwe? Wat alsnog vreemd is, zijn die scheuren in de plaat. Die komen daar echt niet in door het monteren van de bak.

Is het aantal splines wel hetzelfde? Enige wat ik me kan voorstellen is dat de splines niet op elkaar passen waardoor je bij het vastdraaien van de bak aan het blok de koppelingsplaat alsware naar binnen drukt/vastklemt. Dan kan het ook zodanig onder spanning komen te staan dat je de boel inderdaad niet rond kan krijgen!


De splines passen prima als ik de koppeling even omgedraaid op de bak duw, dus de onbeschadigde kant. Die plaat is kapot gesprongen door het aandraaien van de bouten rondom. Dat heb ik ook wel gehoord, maar dacht dat het de achterplaat (die tussen bak en blok) was die op zn plek sprong. Ondertussen zat het mij toen al niet helemaal lekker hoe ik de bak moest monteren.
Dit is een ander vliegwiel, de oude was een originele, dit is een enkelmassa vliegwiel van Sachs.

Quote:
Originally Posted by daNpy
Maar heb je alle bouten van de bak wel gewoon aangedraaid? Daarmee ben je best sterk, en dan zet je dus kracht op je axiaal lagers


Ja klopt, gelukkig heeft de koppeling alle energie opgevangen, en geen speling op de krukas.

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Ja volgens mij zat de koppeling gewoon verkeerd om...

Dit ziet er voor mij niet normaal uit, zo druk je het midden tegen het vliegwiel aan bij het koppelen en dit beeld komt ook overeen met dat je prise as maar een klein stukje in de vertanding zit. Aan de andere kant steekt de vertanding verder uit


Tenzij ze de tekst aan de verkeerde kant hebben gedrukt, zat de koppeling er goed in. De ruimte in het vliegwiel is ook behoorlijk meer dan wat de plaat uitsteekt.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #132  
Old 16-08-2023, 16:27
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 120
Default

Hmmmm dan moet het zo wel kloppen ja.

Je zou de koppeling er even weer in kunnen hangen en dan de afstand meten vanaf het blok tot het einde van de vertanding de koppelingsplaat. Dan kijken hoe ver je op de prise as zou komen als je ditzelfde vanaf de flens van de bak doet.. Als die gelijk is aan het stukje vertanding wat nu stuk is... dan klopt er iets niet met de combinatie vliegwiel/koppeling.

Als die afstand veel anders is, dan moet je haast wel de koppeling verschoven/ingedrukt hebben tijdens het monteren.
__________________
Golf II R32
https://www.facebook.com/G60R32/
Reply With Quote
  #133  
Old 16-08-2023, 17:02
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Hmmmm dan moet het zo wel kloppen ja.

Je zou de koppeling er even weer in kunnen hangen en dan de afstand meten vanaf het blok tot het einde van de vertanding de koppelingsplaat. Dan kijken hoe ver je op de prise as zou komen als je ditzelfde vanaf de flens van de bak doet.. Als die gelijk is aan het stukje vertanding wat nu stuk is... dan klopt er iets niet met de combinatie vliegwiel/koppeling.

Als die afstand veel anders is, dan moet je haast wel de koppeling verschoven/ingedrukt hebben tijdens het monteren.


De nummers van de set kloppen voor deze auto, en het is ook een set, geen losse delen bij elkaar. Dat opmeten ga ik doen, alleen wel na de vakantie.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #134  
Old 17-08-2023, 11:33
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Alweer vakantie???
Reply With Quote
  #135  
Old 17-08-2023, 14:51
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 843
Default

Vakantie, geniet er maar van.
Doen wanneer je het kan als je er zin hebt.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #136  
Old 17-08-2023, 14:53
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Quote:
Originally Posted by René
Alweer vakantie???


Verschil moet er zijn.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 30-08-2023 at 18:05.
Reply With Quote
  #137  
Old 17-08-2023, 14:54
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_er
Vakantie, geniet er maar van.
Doen wanneer je het kan als je er zin hebt.



En de zin is er wel. Alleen jammer van de extra kosten.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 17-08-2023 at 15:02.
Reply With Quote
  #138  
Old 17-08-2023, 14:57
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 947
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
En de zin is er wel. Alleen jammer van de extra kosten.

Ja, altijd jammer als je geld opgaat aan vakanties ipv je race auto!
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #139  
Old 17-08-2023, 15:02
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Ja, altijd jammer als je geld opgaat aan vakanties ipv je race auto!


Haha
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #140  
Old 30-08-2023, 18:26
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Weer terug van vakantie. Altijd leuk als er kadootjes klaar liggen als je terug komt.




Hier liep ik tegenaan voor een appel en een ei. Enige is dat er geen rubbers bij zitten.

Dit is dus weer een aankoop omdat ik nu het subframe er af ga halen voor montage van de bak, en zo rol ik nog verder van het één in het ander. Ik zal hem voor de gein nog even opsommen.

-Eerst originele downpipe doormidden geknald op het circuit
-Milltek downpipe ligt klaar, dus goed moment om te monteren
-Resterend deel uitlaat past niet direct, dus gelijk maar maken zoals ik het al in mijn hoofd had met kleinere tank, en uitlaat recht naar achter
-Downpipe eraf, dus ik kon bij het turbine deel van de turbo, veel speling, dus dan maar een andere (hybride) turbo
-Vanwege het hogere koppel was ik bang voor de originele koppeling bij tuning, dus dan maar een set van Sachs erop
-Bak eraf, dus dan ook maar de Quaife sper erin
-Vanwege de tuning ook de inlaat eraf gehad om de swirlflaps te verwijderen
-Vanwege de tuning de kabelboom uitgedund om foutmeldingen te verwijderen
-Iets fout gegaan bij montage bak, dus straks subframe eraf voor de montage, daarom goed moment om de Eibach stabilisatoren te monteren

Man wat een lijst, er zit logica in, maar de vrouw gelooft er niks van.

Dan in de vakantie ook nog even een dagje naar Spa geweest omdat Frank en Danny er gingen rijden, en wij toch redelijk in de buurt waren (Gulpen, Limburg).

2 sessies met Danny mee gereden, en Frank wat geassisteerd waar mogelijk. Voor mij als bezoeker een hele leuke dag. Spa is wel echt even iets anders dan Assen en Zandvoort, de helft van de bochten is zoals Ramshoek en Scheivlak om een kleine vergelijking te maken. Spa staat nu wel echt om mijn bucketlist om te gaan rijden.

Hier nog wat sfeerimpressies:





__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum