Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-09-2013, 17:20
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default macrolon / polycarbonaat / lexaan ruiten zelf maken

Weet niet of ik het hier op de goede plaats zet, zo niet, dan moet een moderator het maar verplaatsen.

Ik heb dus wat vragen over macrolon / polycarbonaat / lexaan ruiten zelf te maken. Veel vragen zijn ook van toepassing voor wanneer je kant-en-klare ramen zou kopen. Dit zijn de volgende:

-Lexaan is volgens mij een merknaam, en is dan polycarbonaat als ik het goed heb. Wat is dan het verschil met macrolon? En welke moet je hebben?

-Als je een mal van papier maakt op het originele glas heb je het formaat van het glas met de bolling erin. Het lexaan is dan natuurlijk nog plat, hoe krijg je de bolling er op de juiste manier in?

-Wat is de beste manier om het te monteren? Ik zie dat het met boutjes gedaan wordt, en een stukje rubber ertussen, maar ook gewoon in de originele rubbers. Vanuit gewichtsperspectief gezien ga je met een heleboel boutjes en rubber al behoorlijk in de buurt komen van het originele rubber lijkt mij?

-Ik lees wat verhalen over dat de lexaan ruiten bij hogere snelheden bol gaan staan. Is dit misschien de reden dat de ruiten gebout worden? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een raam verliest op straat of het circuit. Blijven de ramen gewoon goed zitten in de originele rubbers op hoge snelheid?

-Hoe zou je zoiets het beste monteren wanneer je een driehoeksraampje hebt in je deur? Het makkelijkst lijkt mij om de driehoek te laten zitten van glas, en alleen het schuifraam te vervangen. Vanuit gewichtsperspectief wil je natuurlijk alles vervangen, maar hoe doe je dat dan met je rubbers? En hoe bevestig je het lexaan uberhaupt in de deur? Je hebt daar niet een rand zitten om te bouten, en het raammechanisme moet er natuurlijk ook uit.

-Hoe maak je de schuifraampjes erin? Is dat ook iets wat zelf gemaakt moet worden, of kan je dat als kit kopen, en dan gewoon een opening in het raam maken?

-Leveranciers?

-Hoe zit het met apk?

Veel vragen, er zijn vast wel mensen met ervaring hiermee op dit forum, dus ik hoop dat er nuttige antwoorden komen.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-09-2013, 19:09
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Die schuifraampjes kun je kant en klaar kopen, je moet dan even een stuk zagen uit je 'lexaan' raam.

Ik denk dat bouten de makkelijkste oplossing is. Bij een motor/brommerzaak kun je vaan setjes met alu boutjes kopen. Wegen haast niets en is genoeg om zo'n raam op z'n plek te houden.

Bij Perlaplast kun je volgens mij lexaan platen kopen.


Verder vind ik dit wel een interessant topic, want heb hier zelf ook al vaker mee in m'n achterhoofd gezeten
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #3  
Old 18-09-2013, 20:35
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

als je wel de ruiten zelf gaat zagen plak ff schilders tape op je polycarbonaat, en teken daar je vorm op, als je namelijk rechtstreeks aftekend en gaat zagen dan smelt de polycarbonaat weer aan elkaar achter de zaag. de tape zorgt er voor dat dit niet gebeurt
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb.

Immo off voor de digi 3.8 en me7
Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1


KABELBOOM OP MAAT vag only.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-09-2013, 18:09
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Heb zelf al het een en ander gevonden.

De dichtheid van glas is 2500 kg/m3, en polycarbonaat is 1222 kg/m3. Ongeacht het oppervlak van de ramen scheelt dit dus ongeveer de helft van het gewicht. In mijn geval (Polo 2F) met hele grove opmetingen scheelt dit zo'n 10 kg, en bij 3 mm dikte zou ik ongeveer op 200 Euro uitkomen voor het materiaal.

-Macrolon is volgens mij ook een merknaam, en is ook gewoon polycarbonaat.

-De dikte van het glas is bij mij 3 mm (ten minste in de deur, de rest kan ik niet meten), en lijkt mij dat 3 mm wel flexibel genoeg is om de ronding van de auto over te nemen.

-Voor de zijramen achter lijkt mij het makkelijkst om de originele rubbers te gebruiken. Mal van papier/karton maken op de originele ramen, en hierop de nieuwe maken. Rubbers eromheen, en weer terug de auto in. Voor de geboute versie moet je boren, meten etc en vraag ik mij af of het staande randje wel hoog genoeg is. Blijf ik nog wel met de vraag zitten of ze er niet uit worden getrokken bij hogere snelheden, en of dat de reden is dat ze gebout worden.

-Ook zit ik nog met de vraag hoe de rubbers op te lossen bij het driehoekje in de deur die ik dan het liefst eruit haal? Zouden bijv Golf 2 (zonder driehoeksraampje) rubbers passen in een Polo 2F deur met eventueel wat bijsnijden? Dit geldt dan voor de rubbers bovenlangs en onder binnenkant + buitenkant. Ook vraag ik mij af hoe ik een nette mal kan maken wanneer het origineel uit 2 delen bestaat waarvan 1 een vast rubber heeft. Bij de deuren zou ik dus het liefst een paar nette rubbers erin doen, 1 groot raam en die zekeren vanaf de onderkant/binnenkant deur.

-Voor het achterraam vraag ik mij af of dat gewoon gekit kan worden zoals origineel, maar ook of het gebrek aan achterruitverwarming een apk issue is, en hoe dit uberhaupt een issue is voor de apk. Ik lees wel dat enkel de voorruit dubbel gelaagd moet zijn, maar hoe zit dat dan met boutjes en eventuele luchthappers die uitsteken, of schuifraampjes die misschien het zicht wat beperken?
Reply With Quote
  #5  
Old 19-09-2013, 22:26
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

200 voor materiaal en dan moet je nog zelf met een zaag gaan kloten.koekoek.
als je de search had gebruikt,ik heb ooit eens een link gepost naar iemand waar ik een paar sets weg heb oa voor mijn eigen golf g60.meen 160euro voor 5 ramen compleet met 2 sliders[schuifruitjes]
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #6  
Old 19-09-2013, 22:30
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-09-2013, 09:40
PimVW's Avatar
PimVW PimVW is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 2,323
Default

Miss n een aparte vraag maar zou t ook graag in mn gti willen maar zit met t groen getinte glas. Iemand n idee of dit spul er ook met n groene tint is?
__________________
Saugergroup [0][0] [0][0]
Polo 6N Harlekin
Golf 1 GTI PLUS 20V T sold
Reply With Quote
  #8  
Old 20-09-2013, 10:41
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Het bestaat wel maar die kerel die de kits aanbied van de link die Pul heeft gegeven doet het niet. Het is zover ik weet ook mogelijk om een tint folie toe te passen.

Zaken die wel handig zijn om te weten voor straat gebruik:
Het is mogelijk om de deur ruiten in twee stukken te krijgen zodat je het raam naar beneden en boven kan draaien / schuiven.
Lexaan is wel sterk maar het krast enorm, hier zijn wel weer producten voor.
Achteruit verwarming ben je kwijt
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #9  
Old 20-09-2013, 10:52
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Zeer interessante prijzen in die link. Ik zat er zelf ook aan te denken, maar ik gebruik m'n auto ook nog op straat en soms staat ie ook in weer en wind buiten, weet uit ervaring dat lexaan ramen daar niet mooier op worden...
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #10  
Old 20-09-2013, 19:14
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
200 voor materiaal en dan moet je nog zelf met een zaag gaan kloten.koekoek.
als je de search had gebruikt,ik heb ooit eens een link gepost naar iemand waar ik een paar sets weg heb oa voor mijn eigen golf g60.meen 160euro voor 5 ramen compleet met 2 sliders[schuifruitjes]


Ik heb via de search weinig kunnen vinden, maar ik heb op ebay.de ook setjes voor 160 Euro aangeboden zien worden, maar die kan ik nu niet meer vinden.

Bedankt voor je link, die man is inderdaad niet heel erg duur. Ik heb nog een beetje zitten meten, en wanneer ik een enkele plaat van 3 mm bij 1700x1600 mm bestel bij perlaplast, heb ik em thuis voor 150 Euro. Denk dat ik voor zo'n kit uit Engeland wel iets meer kwijt ben, maar als het goed is, past dat er zo in, zie in de link alleen geen prijzen voor een Polo.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-09-2013, 20:22
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Gewoon zelf maken, ook de schuifraampjes.
Is laatst toch ook een topic over geweest?

Denk eraan dat je met schuifjes geen frisse wind meer binnen krijggt en dat je de ramen ook niet meer open kunt.
APK is geen probleem, als je de zijspiegels maar van binnenuit kunt verstellen.
Je arm door het schuifje steken en aan de spiegel morren is dus ook ok.


































De boutjes gebruik ik alleen bij gelijmde ruiten, diegene die in de rubbers zitten opletten dat ze goed passen.
Reply With Quote
  #12  
Old 22-09-2013, 11:50
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 837
Default

Dank voor je reactie. Mooi dat apk geen probleem is. Frisse lucht krijg je toch ook binnen via je verwarming? Het liefst zou ik die ook verwijderen, maar lijkt mij dat die wel apk-verplicht is.

Hoe heb jij dat opgelost met de rubbers bij de Golf, ik zie in je projecttopic dat deze origineel ook driehoeksraampjes heeft, maar ook dat er een GFK-deur in is gekomen. Het bovenste rubber is origineel denk ik, maar hoe zit dat met de kant van de spiegel en onderlangs?

Kan je ook een tipje van de sluier geven hoe je de mal hebt gemaakt voor de deur? Aangezien het origineel uit 2 delen bestaat.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-09-2013, 11:58
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Kachel is geen APK plicht. Enkel ontwaseming. Dus een Halfords ventilatortje op je voorruit gericht is ook genoeg.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum