Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-08-2015, 08:12
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default Plus ophanging onder Mk2 opbouwen zonder stuurbekrachtiging

Ben druk bezig met het bij elkaar zoeken van de resterende onderdelen om mijn Jetta om te bouwen naar Plus ophanging.

Ik wil dit alleen doen zonder stuurbekrachtiging (zo licht mogelijk opbouwen)

Nadeel is dat er voor de plus ophanging nooit een onbekrachtigde uitvoering is geweest (volgens mij)

De aansluitingen in het stuurhuis bij een bekrachtigde stuurhuis is niet gelijk aan die van de onbekachtigde versie. Je kan dus niet zo even de stuurarmen vervangen.

Twee mogelijke oplossingen: Stuurarmen verlengen of door stuurkogels te nemen met langere armen (zoals volgens mij die van een Seat Ibiza 6L of misschien ook een Golf mk4)

Wie heeft er nog andere ideeen?
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #2  
Old 12-08-2015, 09:21
Dopue's Avatar
Dopue Dopue is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 191
Default

Ben precies het zelfde aan bouwen onder mijn mk2.
Ga zelf de armen verlengen.

Idd plus is alleen maar met stuurbekrachtiging.
En idd bekrachtigd heeft uitwendig draad op de armen en de onbekrachtigd inwendig.

Mn daily job is elektrische stuurbekrachtiging maken dus assen lassen is voor mij een makkelijke keuze.

Ik heb gewoon originele armen nieuw gekocht. Heb er ook over nagedacht om een verleng tap te maken voor stuurkogel die je dan op stang schroef.

Heb hem helemaal compleet al miss alleen een rechter aandrijf as en na 27aug (word de auto gekeurd) gaat het eronder.
Reply With Quote
  #3  
Old 12-08-2015, 09:27
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik wil alleen vandaag nog even bij de brezan kijken hoe lang een stuurkogel is van een golf 4 en of ik daarmee voldoende lengte krijg. Houdt je op de hoogte.

Ik heb ook nieuwe stuurarmen onbekrachtigd gekocht.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #4  
Old 12-08-2015, 11:46
Dopue's Avatar
Dopue Dopue is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 191
Default

Top zou anders een mooiere oplossing zijn
Reply With Quote
  #5  
Old 13-08-2015, 19:58
Dopue's Avatar
Dopue Dopue is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 191
Default

mag ik miss vragen welke aandrijfassen jij heb gebruikt en welke lengte
Reply With Quote
  #6  
Old 13-08-2015, 20:02
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik heb de lange stuurkogel binnen, maar nog geen tijd gehad om het verschil in lengte tussen normaal en plus op te meten.

Ik ga vr6 assen gebruiken.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #7  
Old 14-08-2015, 13:32
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Hart stuurkogel Golf Mk4 (A3, Ibiza, Toledo,...) tot einde draad is 95mm

Ik ga vanavond die van de Golf 2 opmeten en kijken wat er verder nodig is.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #8  
Old 14-08-2015, 19:46
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Ben benieuwd, ben met hetzelfde bezig.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote
  #9  
Old 14-08-2015, 22:56
Dopue's Avatar
Dopue Dopue is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 191
Default

Ja vr6 heb ik ook maar je heb verschil die van de passat is bv 550 en die van de mk3 560mm (links) rechts 784 of 783mm

Mijn mk2 stuurkogel is 7.5cm ongeveer. Dus zou je net halve cm tekort komen...denk ik omdat je volgens mij met plus weerskanten 2.5cm breeder word.

Correct me iv wrong.
Reply With Quote
  #10  
Old 15-08-2015, 10:08
CarloPJB CarloPJB is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 111
Default

Quote:
Originally Posted by Dopue
Ja vr6 heb ik ook maar je heb verschil die van de passat is bv 550 en die van de mk3 560mm (links) rechts 784 of 783mm

Mijn mk2 stuurkogel is 7.5cm ongeveer. Dus zou je net halve cm tekort komen...denk ik omdat je volgens mij met plus weerskanten 2.5cm breeder word.

Correct me iv wrong.


Volgens mij is het per kant 15 mm .
Reply With Quote
  #11  
Old 27-08-2015, 08:25
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Dan zou je uit kunnen komen door twee instelbare stuurarmen op een onbekrachtigd stuurhuis te zetten met stuurkogels van een golf mk4 of die van een seat Ibiza 2000 Die zijn namelijk 20mm langer dan die van een golf mk2.

Deze week kan ik een tweede onbekrachtigd stuushuis ophalen om te testen. (meten terwijl hij gemonteerd is gaat vrijwel niet)
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #12  
Old 27-08-2015, 09:19
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Misschien een overbodige vraag, maar zijn de kegels van al die genoemde stuurkogels hetzelfde? Niet dat strax een kegel dikker is dan de ander, en het niet past..
Reply With Quote
  #13  
Old 27-08-2015, 09:41
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Nee, die zijn gelijk. Wel een goede vraag.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #14  
Old 27-08-2015, 15:54
CarloPJB CarloPJB is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 111
Default

Ik wacht in spanning af naar de uitkomst. Rij nu ook MK2 TDI met onbekrachtigd stuurhuis en heb bijna alles klaar voor de ombouw naar plus onderstel maar dit met de stuurstangen was nog een van de puzzelstukjes .
Reply With Quote
  #15  
Old 27-08-2015, 20:33
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Voor het maken van een plus-onderstel op de originele spoorbreedte van de mk2 zou je de VR6 Draagarmen 8mm per kant in kunnen korten. Op deze manier passen de Aandrijfassen (wel andere vr6 Homokyneten gebruiken), Stuurstangen enz.
Zelfs de VR6 stabi past er dan nog onder zodat de auto daadwerkelijk rijd als het plus-onderstel, maar met de spoorbreedte van de mk2

Het grote verschil zit hem voornamelijk in het draaipunt van de onderste fuseekogel die verder naar voren zit en eigenlijk zorgt voor meer caster wat veel meer stabiliteit opleverd bij hogere snelheden.

Ook zitten de draaipunten zo dat je bij het sturen naar links of rechts, de auto lichtjes optilt net als bij een kart. Dit heeft het nadeel dat de auto veel zwaarder stuurt als bij het normale mk2 onderstel en is dan ook 1 van de redenen waarom een plus-onderstel nooit zonder stuurbekrachtiging is geleverd. Er zit nog veel meer achter, maar dit zijn een beetje de globale basispunten waardoor ik jullie wat op weg probeer te helpen

Je kan zelfs nog een stap verder gaan door de wielnaven (4x100) van een G60 in de VR6 (plus onderstel) Fusee te persen zodat de mk2 homokyneet ook weer past plus de wielen enz. Enigste nadeel is dat de bracket van de remklauw dan een paar mm moet worden aangepast.

De spoorbreedte scheelt precies 8mm per kant van het normale onderstel tov het plus-onderstel.

Hier onder een voorbeeld van een plus-onderstel met de mk2 spoorbreedte en 4x100 naven zodat er niks aan de auto is veranderd, behalve het rijgedrag




















Last edited by DutchBuild : 27-08-2015 at 20:35.
Reply With Quote
  #16  
Old 28-08-2015, 06:26
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Bedankt voor de write-up!

Ik ben alleen een beetje huiverig als mensen dingen gaan wijzigen aan de originele opzet ( Ackermann principe ) dat stuurhoeken gaan veranderen en dat het stuurgedrag ongewenste bij effecten heeft.

Heb je gemerkt met deze modificatie dat hij meer wringt of glijdt in de bochten, of is de 8mm daarvoor te miniem?
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 28-08-2015, 08:20
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Bedankt voor de write-up!

Ik ben alleen een beetje huiverig als mensen dingen gaan wijzigen aan de originele opzet ( Ackermann principe ) dat stuurhoeken gaan veranderen en dat het stuurgedrag ongewenste bij effecten heeft.

Heb je gemerkt met deze modificatie dat hij meer wringt of glijdt in de bochten, of is de 8mm daarvoor te miniem?


Mensen hoeven alleen huiverig te zijn als ze niet weten wat ze aan het doen zijn

Ik doe mijn werk al heel wat jaren, en ik zal ook zeker niet zo maar wat gaan doen aangezien de veiligheid hier een grote rol in speelt. Mensen kunnen met dure kreten komen of spectaculair uitziende delen maken enz, maar aan het einde van het liedje is het eigenlijk heel erg simpel.

Het belangrijkste is dat alle draaipunten op de juiste plek komen te zitten omdat deze alles bepalend zijn voor het stuurgedrag. Alles wat daar tussen zit heeft alleen invloed op de stevigheid en onafgeveerd gewicht enz.
De volgende stap is om alles goed uit te laten lijnen zodat het camber, Caster en toe/uit spoor in orde is. Dit alles kan alleen bij heel veel testen in verschillende omstandigheden zodat je weet welke afstelling het beste is voor wat je met de auto wil gaan doen.

Er zijn veel mensen die er oversized remmen op een auto zetten met een veel te hoog gewicht wat alleen maar nadelig werkt (Zware remschijven en wielen werken als een vliegwiel en een veel te hoog onafgeveerd gewicht, maar is eigenlijk voor de stap na dat de geometrie in orde is. Dit geld natuurlijk ook voor de demping die erg erg belangrijk is.

Ik heb al vele assen gebouwd en na heel veel testen heb ik een juiste balans gevonden tussen het stabiel rijden, lange bochten, korte bochten, demping enz enz.

Ik probeer hier op een eenvoudige manier uit te leggen dat deze setup zoals omschreven heel goed werkt zonder dat er hoge kosten aan verbonden zijn en ook goed te onderhouden is. In werkelijkheid blijven alle punten op de juiste plek tov het plus-onderstel alleen word de vooras 16mm smaller in zijn geheel. Je kan natuurlijk ook alles over zetten en een wiel monteren met een ET van 43 zoals ze dit bij de mk3 VR6 hebben gedaan om de zelfde spoorbreedte te behouden van het normale onderstel, maar dan heb je al snel problemen met te weinig ruimte voor de remmen enz.

De stap hier na is een heel ander verhaal en loopt gelijk in de papieren en maak ik zelf alleen klaar bij auto's die bedoeld zijn voor op het circuit enz. Deze info kan ik niet allemaal op tafel neer leggen en zal ik binnen ons bedrijf moeten houden om zo onderscheid te kunnen maken van andere bedrijven.

Voor wat de vr6 draagarmen betreft, zou ik nog kunnen adviseren om hier de 8N Audi TT rubbers in te persen. Zijn niet duur en werken perfect. Deze zijn massief, maar toch volledig van rubber met een originele kwaliteit. Oftewel beter dan al het silicone spul
Reply With Quote
  #18  
Old 28-08-2015, 08:36
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Bedankt Wilco.

Ik ben meer een theoreticus... Maar ik weet dat jij een berg ervaring hebt en veel mooie dingen maakt.

Dat van die rubbers wil ik wel gaan proberen, maar voor de rest ga ik de standaard VR6 assen en draagarmen gebruiken. Wil alleen graag zo licht mogelijk blijven.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #19  
Old 28-08-2015, 09:21
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Bert, vergeet niet, dat Ackerman alleen theoretisch is... Praktisch is Ackerman niet haalbaar, je kunt wel streven naar "zo goed als mogelijk"
Reply With Quote
  #20  
Old 28-08-2015, 13:46
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Bert, vergeet niet, dat Ackerman alleen theoretisch is... Praktisch is Ackerman niet haalbaar, je kunt wel streven naar "zo goed als mogelijk"


Dat klopt als een bus

De juiste/beste theoretische punten zijn in de praktijk niet haalbaar. Zo goed mogelijk en verder door heel veel testen zo goed mogelijk maken/afstellen is zoals het overal zal gaan. Als een auto theoretisch in 1x goed te maken zou zijn, zouden er geen testauto's meer nodig zijn, en juist daar word alles mee bepaald zoals ze uiteindelijk van de band komen

Last edited by DutchBuild : 28-08-2015 at 16:16.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum