Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Autosport
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 28-01-2015, 13:27
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Nou...ik denk dat Misha deels gelijk heeft. Als je normaal rijdt, maakt het inderdaad niet zoveel uit wat voor band je rijdt. Ik denk dat juist het verschil gemaakt wordt als het er op aan komt....dus, bij een noodstop of bij een flinke uitwijkmanoeuvre. Ik denk dat je dán goed verschil ziet tussen een nankang/linglong/etc of een Pirelli/michelin/etc band

Ik denk dat veel mensen dat vergeten. Je hoort vaak de verhalen zoals hierboven ook; dat je pas moet gaan denken aan een betere band, wanneer je meer vermogen onder de kap hebt. Dus...met een 1.0 of een 1.3 zou het niet zo interessant zijn om een dure/kwaliteitsband te plaatsen? Ik ben het er iig niet mee eens.

Maar, de discussie ging over stretched/platte banden icm bochtenwerk.

Qua stretched banden heb ik niet echt veel ervaring...ik heb een aantal auto`s gehad met lichte stretch en heb hier zelf eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar nou hadden deze dus ook lichte stretch en geen stretch zoals deze:




Wat je vaak hoort en leest is dat men met de stretch zoals hierboven ook meer druk in de band moeten pompen, omdat deze anders steeds over de hump terug schiet. Mijn mening: als je dat moet doen om je band op z`n plek te houden...neem dan aub een bredere band...dat kán niet goed zijn. Met normaal rijgedrag zal de band misschien wel blijven zitten, maar wat gebeurt er wanneer je flink moet uitwijken o.i.d.? Komt er dan zoveel beweging in de band dat hij er alsnog weer af schiet?

Wat betreft platte banden....wat ik zelf fijn vind is een band met redelijke hoogte...dus voor mijn Golfje 2 een 195/50/15. Ik heb ook 195/45/16 gereden op de Golf en je voelt inderdaad meer van het wegdek, maar qua gevoel heb ik liever de 195/50/15. Ik denk dat dat ook een gevalletje smaak is. Een 185/65/14 rolde mij iig teveel over de band door de hoge wang...

Volgens mij is het wel zo, dat door de rol van de band, dat je wat meer gewaarschuwd wordt door de auto...dus wanneer je een hele platte band hebt en je een snelle bocht neemt, dat je hier ook later voelt dat de auto gaat glijden..en dat je dan eigenlijk al moet ingrijpen op het glijden ipv het corrigeren om niet te gaan glijden met een band met een iets hogere wang...correct me if I`m wrong..
Reply With Quote
  #22  
Old 28-01-2015, 14:19
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Ik mag zelf graag een beetje gooien en smijten met een auto, en ik heb nog nooit iets voorgehad van banden die van velgen aflopen of ander soort zaken wat je met enige regelmaat op fora leest en ik heb toch met redelijk wat combinaties gereden kwa breedtes, merken, stretch (2.5bar zet ik er altijd op), etc. Vaak komen die verhalen van mensen af die er zelf geen ervaring mee hebben valt me op. Als je het niet eens bent met de keuze van dergelijke banden is dat natuurlijk voor jezelf, maar ik krijg altijd een beetje jeuk van verhalen die nergens op gebaseerd zijn.

Wat voor auto (vermogen) dan ook, natúúrlijk dragen betere banden bij op een positieve manier. Maar realistisch gezien, ik heb in een jaar of 8 rijervaring (gemiddeld genomen zo'n 30k op jaarbasis) nog nooit een échte noodstop of uitwijkmanoeuvre hoeven maken. Dus zeker in het geval van een goedkope auto zoals bv een mk2 1.3, zou ik geen banden monteren die evenveel kosten als de aanschaf van de auto zelf. Voor een plotselinge actie die misschien 1 keer in de 5/10 jaar voorvalt kan je moeilijk al die tijd banden kopen die 3 keer zo duur zijn als andere, welke ook gewoon prima voldoen aan de eisen. Als je zo'n Golfje dagelijks rijdt dan zul je het waarschijnlijk ook niet al te breed hebben en is 150 euro voor een band gewoon heel grof betaald als ze na anderhalf jaar alweer kaal zijn. Overigens wordt elk product voor het op de markt komt uitvoering getest, als iets écht levensgevaarlijk is dan komt het niet op de markt.

Bij veel vermogen heb je naast de veiligheids-argumenten ook nog de reden dat je je vermogen kwijt wil, dat je gebruik wil kunnen maken van je pk's zonder wielspin tot z'n 3. Daarbij, als je veel vermogen hebt dan is de waarde van de auto waarschijnlijk ook dermate hoog dat het wat rendabeler is om veel geld uit te geven aan banden. In mijn inziens zijn er dus een aantal argumenten te noemen om bij veel vermogen wel dure banden aan te schaffen en bij een goedkope/langzame auto niet.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #23  
Old 28-01-2015, 16:21
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

@Misha je hebt idd gelijk dat iedere band die hier voor de openbare weg verkocht wordt een goedkeuring heeft,maar als je een band om de velg laat trekken zoals boven getoond dan is een goedgekeurde band niet echt veilig als je op de snelweg effe die bocht rap wilt pakken
Maar ik zal het waarschijnlijk niet snappen,ik vindt het echt geen porem zo'n band die zo is gemonteerd,en voor wat??,voor de extra "scene" punten omdat de velgrand dan lekker buiten de wielkasten uitsteken?,op MIVW stond ook zo'n heerlijk voorbeeld een Engelsman met een Seat Leon de schermen waren helemaal naar de klote omdat ze op de velgranden steunden nadat hij door zijn hoeven zakte door de airride
Ik ben kennelijk van een andere generatie die hier waarschijnlijk niet aan kan wennen/begrijpen
Reply With Quote
  #24  
Old 28-01-2015, 16:30
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker38
als je een band om de velg laat trekken zoals boven getoond dan is een goedgekeurde band niet echt veilig als je op de snelweg effe die bocht rap wilt pakken
Heb je hier onderbouwing bij dan, feiten, voorbeelden..

Ik heb op 185/35 Nankang op 8j rondom 200+ gereden op de Duitse snelweg zonder problemen. Hoe pak je een bocht rap op de snelweg trouwens? Beetje stretch of een wat minder merk dan Continental kan echt geen kwaad hoor

Quote:
Originally Posted by skywalker38
Mensen kunnen altijd zo lekker afgeven op wat een ander heeft, laat eenieder gewoon in zijn waarde
Precies

Dus ook mensen die stretch tof/mooi vinden, en dat heeft niks met 'scene-punten' te maken, alleen het gebruik van die term al...
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #25  
Old 28-01-2015, 16:52
PvdP's Avatar
PvdP PvdP is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 405
Default

Praktijkvoorbeeldje:

weet niet of men dit stretch noemt, maar het komt erop neer, een 195/45/14 bandje om een 8J velg, heeft mij in jaren geen problemen opgeleverd met snelweg bochtjes hoeken op redelijke snelheid e.d.







Zelfde bandje als Sven , een Toyo Proxes T1-R.

en dat was met de "oh zo ondergewaarde 1.3 motor" .
__________________
Polo 1.3i G60
"Soon" on the road (i hope)
Reply With Quote
  #26  
Old 28-01-2015, 17:27
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Quote:
Originally Posted by Misha
Heb je hier onderbouwing bij dan, feiten, voorbeelden..

Ik heb op 185/35 Nankang op 8j rondom 200+ gereden op de Duitse snelweg zonder problemen. Hoe pak je een bocht rap op de snelweg trouwens? Beetje stretch of een wat minder merk dan Continental kan echt geen kwaad hoor

Precies

Dus ook mensen die stretch tof/mooi vinden, en dat heeft niks met 'scene-punten' te maken, alleen het gebruik van die term al...

Ik heb idd de wijsheid niet in pacht maar het lijkt mij dat als een gerenomeerde bandenzaak het niet eens wil monteren ivm oogpunt veiligheid dit toch wel iets zegt of niet soms?
Bandenmerken adviseren ook niet voor niets een bepaalde velgbreedte voor de specifieke maat in kwestie?,ik heb juist begrepen dat men getrokken banden zou gebruiken bij driften omdat ze juist beter "glijden,, hierdoor.
Omdat ik hier een bepaald oordeel over hebt wil niet zeggen dat ik iemand wat dat betreft niet in zijn waarde zou laten
We hebben het hier toch over een discussie in het algemeen,ik speel het niet bij iemand op de man af,men moet zelf weten wat ze monteren
En met "scene punten" weet jij net zo goed als ik dat je minimaal zespots porsche klauwen rotiforms of rennsport wielen moet hebben om er bij te horen
Reply With Quote
  #27  
Old 28-01-2015, 17:29
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Quote:
Originally Posted by PvdP
Praktijkvoorbeeldje:

weet niet of men dit stretch noemt, maar het komt erop neer, een 195/45/14 bandje om een 8J velg, heeft mij in jaren geen problemen opgeleverd met snelweg bochtjes hoeken op redelijke snelheid e.d.







Zelfde bandje als Sven , een Toyo Proxes T1-R.

en dat was met de "oh zo ondergewaarde 1.3 motor" .

Dit noem ik niet echt getrokken dit misstaat ook totaal niet
Reply With Quote
  #28  
Old 28-01-2015, 18:17
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Quote:
Originally Posted by Misha
Heb je hier onderbouwing bij dan, feiten, voorbeelden..

Ik heb op 185/35 Nankang op 8j rondom 200+ gereden op de Duitse snelweg zonder problemen. Hoe pak je een bocht rap op de snelweg trouwens? Beetje stretch of een wat minder merk dan Continental kan echt geen kwaad hoor

Precies

Dus ook mensen die stretch tof/mooi vinden, en dat heeft niks met 'scene-punten' te maken, alleen het gebruik van die term al...



Punt 1 over 'te'veel stretch. Als je een bepaalde velg hebt dan staat er in de papieren/certificaten welke bandenmaten er gevoerd mogen worden en onder welke auto. Ik snap dat hier niemand daar een reet om geeft, inclusief mezelf maar in Duitsland bijvoorbeeld kom je anders niet door de tuv.

Over de scène-punten ben ik het wel deels eens afgaande op de grote meetings. Er rijden genoeg auto's met serieus veel stretch en luchtvering waarvan de wielkasten helemaal verrot zijn en zelf roesten! Ik kan dit niet matchen met auto liefhebberij.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #29  
Old 28-01-2015, 19:59
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker38
Ik heb idd de wijsheid niet in pacht maar het lijkt mij dat als een gerenomeerde bandenzaak het niet eens wil monteren ivm oogpunt veiligheid dit toch wel iets zegt of niet soms?
Bandenmerken adviseren ook niet voor niets een bepaalde velgbreedte voor de specifieke maat in kwestie?,ik heb juist begrepen dat men getrokken banden zou gebruiken bij driften omdat ze juist beter "glijden,, hierdoor.
Omdat ik hier een bepaald oordeel over hebt wil niet zeggen dat ik iemand wat dat betreft niet in zijn waarde zou laten
We hebben het hier toch over een discussie in het algemeen,ik speel het niet bij iemand op de man af,men moet zelf weten wat ze monteren
En met "scene punten" weet jij net zo goed als ik dat je minimaal zespots porsche klauwen rotiforms of rennsport wielen moet hebben om er bij te horen
Bandenboer of niet, als je geen harde bewijzen hebt dat het onveilig is dan doet je mening mij niet zoveel. De bandenboer zou maar eens iets meer tijd en moeite moeten steken in het erop ploppen van die bandjes.. 'Doen we niet, we pakken die leaserijders wel die ook hier hun banden stallen, bestellen, monteren, balanceren en hun auto uitlijnen'. Bandenboeren zitten niet op ons te wachten omdat we goedkope banden op internet bestellen, voor een paar tientjes die handel erop willen hebben wat eigenlijk 2 keer zoveel tijd kost en we vervolgens nergens meer voor langskomen. Voor die mannen is er geen marge meer. Wat ik nu ook weer zie (al een paar keer in deze thread), mensen die vanalles roepen zonder gegronde reden of beargumentatie, ik baseer mijn mening op mijn ervaring over de kwestie. Als je die ervaring niet hebt dan moet je ook niet van alles gaan roepen denk ik dan. Als ik wat wil weten over welke bandjes ik het best kan pakken als ik een trackday auto heb, dan ga ik dat ook niet zelf bedenken op basis van hersenspinsels.

Wel of niet in hun waarde laten en niet op de man spelen geldt in die andere discussies net zo, vandaar dat ik die opmerking even quote. Er gebeurt namelijk precies hetzelfde, discussie over onderwerp X zonder persoonlijke vetes of wat dan ook. Als je kritiek ergens op hebt (bandenkeuze, advertentie-opmaak of wat dan ook) wil dat niet zeggen dat je geen respect hebt voor diegene. Je zegt het zelf ook, daarom vond ik die opmerking misplaatst.

Ik heb geen zespots Porsche remklauwen, Rotiforms of Rennsports.. toch heb ik afgelopen jaar alleen maar positieve reacties gehoord over mijn auto. Waarschijnlijk omdat het negatieve achter je rug om gebeurt maar goed, ik ben er toch wel redelijk van overtuigd dat ik auto heb waar ik me niet voor hoef te schamen. Scenepoints is wat mij betreft een illusie, je moet lekker op je auto schroeven wat je zelf mooi vindt en dan krijg je vanzelf wel mensen die het tof vinden of niet, je maakt 'm toch voor jezelf, niet voor de scene. Er is geen checklist voor het bouwen van een dikke Volkswagen.

@Erdem, er zijn zeker van die koekwauzen die hun wielkasten naar de knoppen rijden. De link met liefhebberij kan ik inderdaad ook niet leggen, de link naar aandachttrekkerij wel.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #30  
Old 28-01-2015, 20:07
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Black Devil: Ik heb zo'n vermoeden dat ik met jouw wel door 1 deur kan

Strech = Show no Go

Ooit een raceauto op stretched banden gezien

Voor straatgebruik zijn er toleranties voor wat de maximale en minimale breedte behoord te zijn voor wat er op een velg hoort en is niet voor niks.

Voor straatgebruik word er behalve gekeken naar het comfort, ook naar de veiligheid onder zo veel mogelijk verschillende omstandigheden.

Ik geloof zeker dat een wat getrokken band prima kan rijden, maar wat als je plotseling moet uitwijken voor zoiets als voor iemand zijn kind bijvoorbeeld
Idd dit doe je normaal gesproken niet en is alleen van toepassing als het je overkomt, en dan ben je blij dat ze dit al hebben getest bij de bandenfabrikanten zodat dit het verschil kan maken tussen leven en dood bijvoorbeeld

Op het circuit draait alles om presteren en gelden er andere regels voor de banden. Voor op het circuit worden banden ontwikkeld die beter presteren en geen enkele vorm van comfort nodig hebben. De temperatuur in deze banden zijn over het algemeen ook een stuk hoger dan bijvoorbeeld bij straatgebruik. Al zou je zo hard mogelijk willen gaan over de normale wegen, kom je nog steeds niet aan de waardes zoals bij een raceauto het geval is die overal zo hard mogelijk moet kunnen afremmen, hard mogelijk op moet kunnen trekken, en zo hard mogelijk de bocht door moet zonder enige vorm van rust door bijvoorbeeld stoplichten, drukte op de weg, wachten voor het af kunnen slaan enz enz.

Waarom zou een F1 auto op zulke hoge banden staan en velgen hebben van maar 13inch waar maar van die kleine remmetjes in passen

Volgens vele hier zouden er 18 inch wielen onder horen te zitten met stretched banden zodat er ook nog eens (vooral mooie) grote remmen onder passen

Een discussie over welke band het beste is, kan niet ben ik van mening. Onder elke auto zal er een ander merk en soort band zijn die beter of minder goed zal rijden/presteren. Niet alleen het vermogen telt, maar ook het gewicht 2wd of 4wd, wielbasis, afstelling, rijstijl enz enz.

Last edited by DutchBuild : 28-01-2015 at 20:35.
Reply With Quote
  #31  
Old 28-01-2015, 20:13
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Ik heb zelf 1x met getrokken banden gereden (niet extreem) maar een beetje. Vooral omdat ik het wel leuk vond staan met zulke brede velgen. Alleen ben toch weer terug gestapt naar 'normale banden'


Ik ben niet zo van die getrokken look. Evenals die achterlijke camber die veel mensen rijden.

Pas geleden een jongen gesproken met een Civic. 200pk onder kap, alleen kon er verder niets mee. 165/40 bandjes flink getrokken en achter zo'n 10 graden camber (of zelfs meer?); want dat is 'cool' aldus de eigenaar. En die 200pk is ook 'cool', het gaat meer om het hebben dan het daadwerkelijk gebruiken zei hij..

Het kan aan mij liggen, maar deze logica ontgaat mij totaal


Ik ben geen fan van een Civic, maar als hij daar een stel dikke semi-slicks onder had stond het stukken beter en kon hij ook nog eens aardig scheuren met die auto....
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #32  
Old 28-01-2015, 20:19
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Quote:
Originally Posted by Misha
Mooi van die indianenverhalen. Hiermee doelde ik dus op met mijn eerste reactie hier een paar boven. Dat is toch vaak het niveau van discussie wat dit onderwerp oplevert hier. Beetje jammer altijd. Ik weet verder niet wat voor een chauffeur jij bent en hoevaak/wanneer je op de weg zit, wat voor auto je rijdt met wat voor bandenmaat/merk... maar als je op Nankang banden binnen de kortste keren in een weiland beland dan heeft dat meer te maken met jou stuurmanskunsten dan met het rubber wat om je velgen zit.



Ik heb bijna 20 jaar mijn rijbewijs.... Ik leg tegenwoordig lekker een fatsoenlijk merk banden om mijn wielen en de wagen minder laag. Met een beetje hard om de bocht hoeken glij je zo over je pang pang banden weg. En dan hebben we het nog niet gehad over de 0 grip in de regen.... Al genoeg merken banden op de auto gehad en voor mij zelf heeft een uniroyal rainsport altijd de voorkeur. Droog en nat een hoop grip. Hangkook ventus heb ik ook hele goede ervaringen mee.
Geen idee hoe hard jullie een beetje rond een rotonde of iets dergelijks rijden, maar schijnbaar niet hard genoeg....
Reply With Quote
  #33  
Old 28-01-2015, 20:23
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ik heb zelf 1x met getrokken banden gereden (niet extreem) maar een beetje. Vooral omdat ik het wel leuk vond staan met zulke brede velgen. Alleen ben toch weer terug gestapt naar 'normale banden'


Ik ben niet zo van die getrokken look. Evenals die achterlijke camber die veel mensen rijden.

Pas geleden een jongen gesproken met een Civic. 200pk onder kap, alleen kon er verder niets mee. 165/40 bandjes flink getrokken en achter zo'n 10 graden camber (of zelfs meer?); want dat is 'cool' aldus de eigenaar. En die 200pk is ook 'cool', het gaat meer om het hebben dan het daadwerkelijk gebruiken zei hij..

Het kan aan mij liggen, maar deze logica ontgaat mij totaal


Ik ben geen fan van een Civic, maar als hij daar een stel dikke semi-slicks onder had stond het stukken beter en kon hij ook nog eens aardig scheuren met die auto....


Dat is het grote verschil tussen de mensen die na een meeting met een beker naar huis willen of de mensen die na een potje racen op het podium willen komen te staan
Reply With Quote
  #34  
Old 28-01-2015, 20:33
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Ik heb bijna 20 jaar mijn rijbewijs.... Ik leg tegenwoordig lekker een fatsoenlijk merk banden om mijn wielen en de wagen minder laag. Met een beetje hard om de bocht hoeken glij je zo over je pang pang banden weg. En dan hebben we het nog niet gehad over de 0 grip in de regen.... Al genoeg merken banden op de auto gehad en voor mij zelf heeft een uniroyal rainsport altijd de voorkeur. Droog en nat een hoop grip. Hangkook ventus heb ik ook hele goede ervaringen mee.
Geen idee hoe hard jullie een beetje rond een rotonde of iets dergelijks rijden, maar schijnbaar niet hard genoeg....


Reply With Quote
  #35  
Old 28-01-2015, 20:33
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Ik geloof zeker dat een wat getrokken band prima kan rijden, maar wat als je plotseling moet uitwijken voor zoiets als voor iemand zijn kind bijvoorbeeld
Idd dit doe je normaal gesproken niet en is alleen van toepassing als het je overkomt, en dan ben je blij dat ze dit al hebben getest bij de bandenfabrikanten zodat dit het verschil kan maken tussen leven en dood bijvoorbeeld
Ach kom nou, als de situatie er écht toe doet dan rij je zo'n kindje wat tussen de auto's door de straat op rent met Conti's ook gewoon omver hoor. Sommige doen alsof je niks kan overkomen als je voor 600 euro rubber onder je auto zet. Ik ben benieuwd of er ooit onderzoek is gedaan naar de samenhang van verkeersongelukken en het merk/type banden, dát zouden gegevens zijn waar je een conclusie uit kunt trekken. Al die loze kreten kan ik niet zoveel mee, zeker niet als het van de tegenstanders van stretched banden komt, lekker makkelijk om iets af te keuren (nogmaals) zonder gegronde redenen.

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Geen idee hoe hard jullie een beetje rond een rotonde of iets dergelijks rijden, maar schijnbaar niet hard genoeg....
Ahja, nu snap ik 'm. Als dit de insteek is van je deelneming aan het verkeer dan hoef ik verder niets meer te zeggen lijkt me.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #36  
Old 28-01-2015, 20:44
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Misha
Ach kom nou, als de situatie er écht toe doet dan rij je zo'n kindje wat tussen de auto's door de straat op rent met Conti's ook gewoon omver hoor. Sommige doen alsof je niks kan overkomen als je voor 600 euro rubber onder je auto zet. Ik ben benieuwd of er ooit onderzoek is gedaan naar de samenhang van verkeersongelukken en het merk/type banden, dát zouden gegevens zijn waar je een conclusie uit kunt trekken. Al die loze kreten kan ik niet zoveel mee, zeker niet als het van de tegenstanders van stretched banden komt, lekker makkelijk om iets af te keuren (nogmaals) zonder gegronde redenen.

Ahja, nu snap ik 'm. Als dit de insteek is van je deelneming aan het verkeer dan hoef ik verder niets meer te zeggen lijkt me.



Je snapt hem echt niet he
Reply With Quote
  #37  
Old 28-01-2015, 20:46
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Als je goed kan lezen,kijk dan even waar dit topic voor geopend is Misha
Reply With Quote
  #38  
Old 28-01-2015, 20:52
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Misha,

Leuk dat jij je gelijk wilt halen met het feit dat je harde bewijzen etc wilt zien maar heb je goed mijn stukje gelezen?

Dan nogmaals:
Velg fabrikanten geven bepaalde maten op en breedtes welke gemonteerd mogen worden op de velgen en onder welke auto. Ze zullen nooit op een 10x19 velg een 225-35-19 goedkeuren, toch draaien wij dit soort maten er omheen maar dit zou in Duitsland nooit door de TUV komen. Geloof mij als ik je zeg dat niet alles wat er in Duitsland en Oosterijk rondrijd allemaal op papier is goedgekeurd.

Dan uit eigen ervaring, ik rijd met diverse auto's en diverse maten en ook met strech zo ook de Passat.

Winterset rijd een stuk prettiger en ligt beter op de weg ook in bochten en rijdt minder nerveus. Winterset met Conti's en zomerset met Nankangs. Ik heb ook de originele W8 wielen in 17 inch met 225-45-17 Nankang winterbanden. Nankangs hebben minder grip in het algemeen zowel zomer als winterset.

Winter 8,5*18 met 225-40-18 Conti TS810
Zomer 8,5*19 215-35-19 en achter 9,25*19 225-35-19 Nankang NS2


Wat vaak gepaard gaat met strech is camber voor en/of achter. Heb diverse setups gemaakt op de Passat met meer en minder camber, alles op een knappe manier dus geen gokwerk maar inclusief een knappe uitlijning. Uitlijnen is dus niet iets wat is versta onder wat een Kwikfit doet in 30min maar echt uitlijnen.

Alles binnen de marges is prima maar echt helemaal plat of veel camber werkt negatief op de wegligging en grip. Wat me ook opvalt is camber achterzijde geeft nerveuzer rijgedrag dus meer zoekerig en meer stuurcorrecties onder het rijden. Ik had 2,5gr camber achterop, reed niet fijn en dit nu teruggezet op 1,5gr.

Camber 2,5gr heb ik wel nodig om die zomerset kwijt te kunnen en moet strech banden hebben anders past het niet goed zonder aanlopen.

Ik vind een zekere mate van strech en camber ook echt heel mooi staan maar het heeft hoe dan dan negatieve gevolgen op het rijgedrag, ook als daily.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #39  
Old 28-01-2015, 20:58
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Black Devil: Ik heb zo'n vermoeden dat ik met jouw wel door 1 deur kan


Door 1 deur moet lukken, wel allebei skinnyjeans aan dan en geen dikke winterjas maar een dun zomerjasje
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #40  
Old 28-01-2015, 21:17
obimaster obimaster is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 510
Default

in belgie moet je ookniet afkomen hoor met getrokken banden, al zeker niet met camber of alle andere rare toestanden. geef mij maar een gewoone band

rij nu op 195 40 16 op een 7,5 j, als die banden op zijn (heb die velgen gekocht met banden op) ga ik voor ofwel 205 40 16 of 195 45 16

ik zie nog graag wat band op mijn velg

rij op de weekend auto op toyo, of dunop of ander A merk
op de daily, maakt nietzoveel uit, zelf daar kosten michelin niet zoveel op, en ben een rustig rijder, snel rijden kan iedereen, goed rijden is iets anders zeg ik altijd

ik heb enkel het gevoel dat je sneller bochten kan nemen op een laag profiel band, komt mss omdat ik niet zoveel snelle bochten ervaring heb

mvg
__________________
G60 is in my DNA
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum