Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Nieuws en actualiteiten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-04-2009, 20:11
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default Nieuwe verkeersregels per 1 mei 2009

Op diverse website's staat, dat er per 1 mei 2009 een aantal nieuwe verkeersregels ingaan. Waaronder een nieuwe regel voor xenon verlichting....

O.a. de lezen op de website van Autoweek
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #2  
Old 09-04-2009, 21:28
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Gelukkig wordt er eens wat gedaan aan die schijt irritante xenon verlichting
Reply With Quote
  #3  
Old 09-04-2009, 21:39
Edition-Blue Edition-Blue is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 4,434
Send a message via MSN to Edition-Blue
Default

Dus dat word weer uitbouwen dat xenon !
Wat zou de boete zijn ?
__________________
Golf2 gti vr6 edition blue
Golf2 gti 20vt edition blue
Golf6 gti R
Reply With Quote
  #4  
Old 10-04-2009, 08:41
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Nu heb ik net gelezen (op het forum van autoweek) dat dit zou zijn voor auto's van na 31 december 2006.. Op andere site's (o.a Pilot) word helemaal niet gesproken over bouwjaren....

Is er een RDW' er / keurmeester in de zaal die dit kan, danwel wil bevestigen? Dat alle fabels, en mooie verhalen, de wereld uit kunnen worden gehoplen?
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #5  
Old 10-04-2009, 18:11
Edition-Blue Edition-Blue is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 4,434
Send a message via MSN to Edition-Blue
Default

Ben benieuwd hoe het nu zit ?
__________________
Golf2 gti vr6 edition blue
Golf2 gti 20vt edition blue
Golf6 gti R
Reply With Quote
  #6  
Old 10-04-2009, 18:42
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Ik ook, weet ik of ik de zooi uit moet bouwen of niet.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-04-2009, 20:00
zuivere311 zuivere311 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 119
Default

even wat duidelijk maken

Xenon wat is nu de situatie ;

Er waren de laatste tijd nogal wat verschillende berichten omtrend ombouw naar xenon verlichting, hier de laatste gegevens :

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

* Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
* Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
* Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticake helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.



Bron: APK-Keurmeester nummer 34
Reply With Quote
  #8  
Old 16-04-2009, 10:57
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Lees op diverse fora tegenstrijdige berichten. De een zegt dat voor auto's van 1-1-2007 geen veranderingen zijn, de ander zegt dat het voor alle auto's geld. Duidelijkheid is er niet echt.

Volgens mij zijn ze er bij de RDW ook nog niet helemaal uit. Heb ze een email (14-4) gestuurd, en krijg daar de volgende reactie op terug (zo spannend was mijn email nou ook weer niet)

---------------------------------------------------------------------

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is 10 werkdagen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
__________________
Cabby

Last edited by Christiaan : 17-04-2009 at 15:23.
Reply With Quote
  #9  
Old 17-04-2009, 15:23
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Heb inmiddels reactie ontvangen van de RDW...

-------------------------------------------------------------------

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt naar de beoordeling van Xenon verlichting na 1 mei 2009

Hieronder heb ik voor u de link naar de nieuwe regelgeving per 1 mei. U kunt bij PDF bestand 04 aanvullende permanente eisen art. 115 t/m 118 alles lezen over gasontladingslampen.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranch...er_1mei2009.htm

Over goedgekeurde behuizing kan ik geen basis in de Regelgeving vinden. Wellicht is dat van toepassing bij toelating van voertuigen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


-------------------------------------------------------------------

Voor mij wordt het er in ieder geval niet duidelijker op.... Er worden geen data meer vernoemd voor welke bouwjaren deze regel geld, en over typegoedkeuringen in koplampen kan ik kan ik ook niks meer terugvinden

__________________
Cabby
Reply With Quote
  #10  
Old 17-04-2009, 17:40
Losha Losha is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 202
Default 1 Mei 2009 en Xenon

Het verbaasd mij eigenlijk dat er ik nog geen topic erover zie staan hier...
Mischien hebben sommigen van jullie het al vernomen, Xenon aftermarket gebruikers zijn per 1 Mei fucked.

Rechtstreeks van Postbus51

Quote:
Lichtarmatuur en type autolamp

Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.

Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


Aangezien ik het eerlijk gezegd vertik om nog ooit met NacHt4 verlichting te gaan rijden dus hier lekker een centraal topic.

Zijn er al aftermarket DCR units voor de MK2 of wat is passend te maken ?
__________________
HeliosBlauw past bij jou.
Reply With Quote
  #11  
Old 17-04-2009, 17:55
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ik hoorde het ook net pas, dat ze er nu al auto's op afkeuren bij de APK.
enigzins hebben ze wel gelijk aangezien ik er ook dagelijks door verblind word.
veel koplampen zijn niet helder en hebben daardoor veel "strooilicht" ofzo.
daarbij verbaast het me nog steeds hoeveel mensen er rondrijden met te hoog afgestelde koplampen. dit word toch ook gecheckd bij de apk?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #12  
Old 17-04-2009, 18:00
Ivo's Ivo's is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 636
Default

is al even een discussie over...
maar blijkt dat de regel niet zomaar aangepast kon worden

crosspost van lupoclub forum:

Quote:
Originally Posted by H A N S
Goed nieuws!

Ik heb inmiddels begrepen dat voor voertuigen die voor 31-12-2006 op kenteken zijn gezet niks veranderd qua xenon verlichting!

Aangezien ik te veel tekst moet aanpassen om het hier te laten zien, verwijs ik jullie naar deze site: Link

Grz,
Hans
__________________
Polo 9N TDI - 145pk / 340Nm by VVT

MK4 TDI (AGR) - 435000km => SOLD!

Passat 3B Variant (AHU) - Chipped by VAGtechniek
Reply With Quote
  #13  
Old 17-04-2009, 18:05
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

welke typ en hoe en wat, daar heb ik echt geen problemen mee. maar zo als hier boven al genoemd door Joostvw. Die lampen eens goed afstellen. Daar moeten ze eens wat aan doen. Er zijn er genoeg bij die kunnen de vliegtuigen uit de lucht schijnen. Das echt zo irritant als je die achter je hebt. je ziet niks meer in de spiegels je word er gewoon door verblind.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-04-2009, 20:07
Losha Losha is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 202
Default

maar dat verblinden geld trouwens ook voor 'gewone' verlichting, die kunnen er ook wat van zeg
al met al krijg ik het idee dat eigenlijk niemand (incl. rdw) weet hoe het nou wordt
ik moet iig geval een dezer dagen ter apk
dat wordt dus zeker weten eerst H4 erin voor de keuring
terwijl mijn lichtbeeld -heldere koplampen- prima is, goed laag, niemand 'groet' me ...
__________________
HeliosBlauw past bij jou.
Reply With Quote
  #15  
Old 17-04-2009, 20:11
vw roadwarrior's Avatar
vw roadwarrior vw roadwarrior is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 5,794
Default

ach,ze verzinnen elke dag weer wat nieuws.
Reply With Quote
  #16  
Old 17-04-2009, 20:19
zuivere311 zuivere311 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 119
Default

Quote:
Originally Posted by Christiaan
Heb inmiddels reactie ontvangen van de RDW...

-------------------------------------------------------------------

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt naar de beoordeling van Xenon verlichting na 1 mei 2009

Hieronder heb ik voor u de link naar de nieuwe regelgeving per 1 mei. U kunt bij PDF bestand 04 aanvullende permanente eisen art. 115 t/m 118 alles lezen over gasontladingslampen.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranch...er_1mei2009.htm

Over goedgekeurde behuizing kan ik geen basis in de Regelgeving vinden. Wellicht is dat van toepassing bij toelating van voertuigen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


-------------------------------------------------------------------

Voor mij wordt het er in ieder geval niet duidelijker op.... Er worden geen data meer vernoemd voor welke bouwjaren deze regel geld, en over typegoedkeuringen in koplampen kan ik kan ik ook niks meer terugvinden



Lees mijn stukje enkele replys hierboven nog eens goed.

Als je auto voor 1-1-2007 gemaakt is veranderd er niks voor je! Als de auto van na die datum is, dan zal je moeten beschikken over de gestelde eisen, wat niet goedkoop is om achteraf in te bouwen.
Reply With Quote
  #17  
Old 17-04-2009, 20:20
zuivere311 zuivere311 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 119
Default

Ik had het al ergens anders geplaatst, maar nog maar eens.

even wat duidelijk maken

Xenon wat is nu de situatie ;

Er waren de laatste tijd nogal wat verschillende berichten omtrend ombouw naar xenon verlichting, hier de laatste gegevens :

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

* Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
* Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
* Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticake helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.



Bron: APK-Keurmeester nummer 34
Reply With Quote
  #18  
Old 17-04-2009, 20:25
Ronald's Avatar
Ronald Ronald is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 862
Default

Quote:
Originally Posted by zuivere311
Ik had het al ergens anders geplaatst, maar nog maar eens.

even wat duidelijk maken

Xenon wat is nu de situatie ;

Er waren de laatste tijd nogal wat verschillende berichten omtrend ombouw naar xenon verlichting, hier de laatste gegevens :

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

* Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
* Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
* Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticake helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.



Bron: APK-Keurmeester nummer 34


Hoe lees ik dat rode gedeelte dan goed? Auto's die origineel met Xenon zijn afgeleverd, of ook achteraf inbouw?

Gr,
Ronald
Reply With Quote
  #19  
Old 17-04-2009, 20:38
zuivere311 zuivere311 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 119
Default

Quote:
Originally Posted by Ronald
Hoe lees ik dat rode gedeelte dan goed? Auto's die origineel met Xenon zijn afgeleverd, of ook achteraf inbouw?

Gr,
Ronald



Beide dus! Auto's voor die datum wordt niet op gecontroleerd.
Reply With Quote
  #20  
Old 17-04-2009, 22:03
Losha Losha is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 202
Default

Quote:
Originally Posted by zuivere311
Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.
Bron: APK-Keurmeester nummer 34


DIE eisen gelden mischien niet, maar de eis dat een "armatuur" alleen mag gebruikt worden voor de daarvoor bedoelde lamp blijft wel van kracht.

Een 'gewone' golf koplamp is bedoelt voor H4 en mag dus niets anders voeren.
Je mag wel Xenon erop zetten maar dat moet dan met een armatuur die daarvoor bedoelt / goedgekeurd is (lees projector ?)
__________________
HeliosBlauw past bij jou.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum