Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Audi
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 13-05-2011, 21:52
EvertVW's Avatar
EvertVW EvertVW is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: May 2009
Posts: 230
Default

leuk project!
Succes!
Reply With Quote
  #22  
Old 13-05-2011, 22:11
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Zo, net de voorste krukaskeerring vervangen en de houder waar hij inzit eraf gehad, schoongemaakt en met een vingertje vloeibare pakking weer terug gezet, ik lijm de keerringen er ook altijd met vloeibare pakking in. Zelfde gedaan met de achterste keerring trouwens.
Alles met blauwe schroefdraadborging terug vast, want wat er allemaal los zat aan het oude blok, daar was ik wel een beetje van geschrokken. Krukastandwiel erop, distributie er achter aan en es een doek over het blok en de deksels gehaald;




Er zat meer bagger op als er in een beetje sloot ligt !




De JK waterpomp poelie erop en de plaatjes die ik normaal gebruik om de waterpomp riem te stellen komen nu mooi van pas om de poelie uit te lijnen met de rest;




Hier nog met te weinig plaatjes, maar het systeem alá kever werkt goed !
Toplager van de koppeling (netjes met keerring) erin gezet, koppeling gemonteerd en uitgelijnd met een prise-as die nog rondslingerde in de loods.

Nu eens wat druivensap achterover kieperen en lekker even zitten

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:40.
Reply With Quote
  #23  
Old 13-05-2011, 23:20
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Mooi bezig!

Waarom hang je de dynamo niet op de 'goede' plek? Je moet toch je motorsteun daar zetten, dus waarom niet de dynamo ook daar hangen? Hoef je ook geen bedrading om te leggen


En weet niet of je al een uitlaat hebt, maar de voorpijp van een audi 80 TD(I) moet je hebben!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #24  
Old 14-05-2011, 10:15
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

De dynamo steun van de JK motor had ik al een aantal keer gerepareerd, maar hij bleef problemen geven, misschien een slecht exemplaar, ik weet het niet. Ik vind de plaatsing op het golf blok logischer en minder in het zweet van de motor. Ik heb de Audi 80 TD bekeken waar ik de oliekoeler vanaf heb gehaald, maar die pijp loopt onder de aandrijfas door en of dat gaat met het subframe ? Verder is de pijp van een AAZ iets dunner als ik het goed zag.
Reply With Quote
  #25  
Old 14-05-2011, 14:44
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Net terug, klepdeksel pakking vervangen, kopbouten nagetrokken en een vaste pakking voor het klepdeksel gemonteerd;




In plaats van een los half maantje en losse strip over de nokkenas is deze uit één stuk gemaakt, lekt hopelijk niet meer.




Nokken zagen er goed uit, maar de kopbouten stonden nogal verschillend aangehaald, zo te zien is de koppakking recent vervangen en ik wou het niet nog een keer doen.

Dynamo is voorzien van nieuwe lagers, ik vergat alleen een nieuwe borstelbrug/spanningsregelaar mee te nemen. Maandag even halen.

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:41.
Reply With Quote
  #26  
Old 14-05-2011, 22:41
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Quote:
Originally Posted by honda1981
De dynamo steun van de JK motor had ik al een aantal keer gerepareerd, maar hij bleef problemen geven, misschien een slecht exemplaar, ik weet het niet. Ik vind de plaatsing op het golf blok logischer en minder in het zweet van de motor. Ik heb de Audi 80 TD bekeken waar ik de oliekoeler vanaf heb gehaald, maar die pijp loopt onder de aandrijfas door en of dat gaat met het subframe ? Verder is de pijp van een AAZ iets dunner als ik het goed zag.


Een audi 80 TD heeft hetzelfde subframe, ik denk dat daar weinig mis mee kan gaan... AAZ en 1Z voorpijpen zijn volgens mij hetzelfde, heb er 2 liggen, echt dun kan ik ze niet noemen!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #27  
Old 15-05-2011, 01:56
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Een audi 80 TD heeft hetzelfde subframe, ik denk dat daar weinig mis mee kan gaan... AAZ en 1Z voorpijpen zijn volgens mij hetzelfde, heb er 2 liggen, echt dun kan ik ze niet noemen!


Ook een B4 en een type 81/85 ? mmmmmm
Reply With Quote
  #28  
Old 15-05-2011, 19:10
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ja die ook volgens mij
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #29  
Old 18-05-2011, 16:51
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Carterpan binnen, vanavond monteren
Reply With Quote
  #30  
Old 19-05-2011, 16:50
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ik ging alleen maar de carterpan monteren, maar ja, zoals het wel vaker gaat;




It's in !
Ik ben nog wel wat dingen tegen gekomen;
Ventilator past niet meer (ow ja, daarom moest die dynamo aan de andere kant)
1 kachelslang nog pas maken
Oliekoeler past wel, maar ophanging en luchtaanvoer nog maken
Ik heb nog geen idee waar de intercooler moet komen
Uitlaat maken (voorpijp van een AAZ is besteld)

Vandaag weinig aan de Audi gedaan;




Moest nog een keer terug naar de verkoper van het motorblok voor deze




Mijn collega die mee het motorblok op ging halen, had wel trek in een "einzer"




De nippon sedan van vrouwlief had er weinig moeite mee, ondanks 1600kg achter z'n kont




Die heeft voorlopig wat te doen, maar de prijs was goed en een 1.6 (of 1.5?) met 5 bak is altijd lekker natuurlijk. (het is een 51kW)

Ik hoop van het weekend de eerste klappen van de GTD te horen

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:43.
Reply With Quote
  #31  
Old 19-05-2011, 18:22
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ik zou je intercooler gewoon aan de bijrijderskant naast je radiateur hangen, plek zat of niet? Of heb je zo'n IC zo groot als een dienblad?
Origineel hangt ie daar waar je toeter nu hangt (in de B4 volgens mij) is dat geen goeie plek?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #32  
Old 19-05-2011, 20:03
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ja daar zit ik ook aan te denken, maar dan kan ik die slangen rommel die ik van de type 3 TDI heb meegenomen wel weg gooien
Maar er zit zo'n zaakje waar ze golfjes en civics verpesten bij ons in de buurt, die kan me wel helpen aan bochtjes hoop ik

Ik kwam trouwens een mooie BOV tegen:
http://www.powerkings.nl/catalog/pr...roducts_id=7299
zou die op het inlaatspruitstuk passen ? Want dan kan de wastegate uitgeschakeld worden neem ik aan ?
Ik zal waarschijnlijk trouwens eerst even zonder IC moeten rijden
door omstandigheden moet ie waarschijnlijk snel de weg weer op
Maar dat komt wel goed
Nieuwe startmotor ook besteld trouwens
Reply With Quote
  #33  
Old 19-05-2011, 22:12
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Een Blow Off Valve heeft op een diesel compleet geen nut, aangezien je bij gas loslaten geen klep in het inlaattraject dichtgooit. Als je een inlaatcollector kan vinden van een Golf Milieudiesel (1V), dan ben je van dat potje af en anders kan je het afblaaspotje verwijderen/afdoppen.
Wat je ic betreft; Tja, frustrerend. Enorme motorruimte, maar toch moeilijk om geschikte plek te vinden. Zat ik bij mijn 32B ook mee. Heb 'm een plekje gegeven naast de radiateur, die dus noodgedwongen niet groter kan worden, wat eigenlijk wel beter zou zijn. Maar ja...:P
Eén tip: Mocht je de turbodruk nog willen verhogen, héhé, wacht dan totdat de intercooler werkend is, want zonder ic kan hoge(re) turbodruk fataal zijn.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #34  
Old 19-05-2011, 22:43
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Een tip: Mocht je de turbodruk nog willen verhogen, héhé, wacht dan totdat de intercooler werkend is, want zonder ic kan hoge(re) turbodruk fataal zijn.


Dat had ik inderdaad uit jouw draadje al opgepikt, dank daarvoor, en ik ga hem wel even controleren voordat ik ermee ga rijden, want volgens mij heeft de vorige eigenaar al een behoorlijke zwengel aan zowel de waste gate als de BOV gegeven
Ik denk dat de BOV afdoppen en de wastegate goed afstellen nu even de verstandigste oplossing is
Turbodruk verhogen doe ik pas als ik een permanente meter en een werkende IC heb inderdaad
Ik hoop wel door de separate oliekoeler een iets koeler draaiend blok te hebben, zowel qua olie als water temperatuur.
Reply With Quote
  #35  
Old 20-05-2011, 10:45
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Misschien heb je wat aan de foto's van mijn GTD motor in de Passat.

De intercooler zit strak naast de radiateur.




Linksvoor (bestuurderskant) heb ik een externe oliekoeler zo laag mogelijk geplaatst tegen de chassisbalk aan. Het feit dat de olie geregeld even het blok 'uitstroomt' zorgt voor belangrijke koeling. Niet verkeerd met 1,5 bar turbodruk..




Hoe ga je het doen met de turbo? Gebruik je de originele uit de Golf? Zo ja, dan moet je dus zelf een (zo groot mogelijke) downpipe maken.


__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #36  
Old 20-05-2011, 13:04
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Bij mij ligt de turbo inderdaad een slag omhoog gedraaid, net als bij de AAZ in een B4. Zo te zien is jouw radiateur ook smaller als die in een 80, maar misschien wel weer hoger ? In mijn 80 past er in ieder geval geen intercooler meer naast. En geen ventilator meer tussen, maar dat is opgelost door de ventilator van die gecrashte B4 TD af te halen.
Zo m'n uitlaat ophalen !
Reply With Quote
  #37  
Old 20-05-2011, 14:06
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Klopt, de turbo zit veel hoger en meer richting de distributiezijde aan het uitlaatspruitstuk, bij mij hangt ie aan de onderkant, bijna tegen de startmotor aan. Als je 'm daar hebt, kun je een originele uitlaat van voor naar achter van een Audi 80 B2 TD (72pk) of B3 TD-ic (80pk)gebruiken.
Als je de dynamo links onderaan het blok monteert (originele plek, dus), heb je toch geen last met de ventilator?
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #38  
Old 20-05-2011, 16:04
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Als je de dynamo links onderaan het blok monteert (originele plek, dus), heb je toch geen last met de ventilator?

Klopt maar die steun is vervloekt bij mij, dus liever de golf positie en een andere fan




Voorpijp van een AAZ past perfecto





Dank voor de TIP (let niet op de olie overal, het vorige blok was gewoon aan het helpen met tectyleren )

Startmotor was nog niet binnen, morgen ophalen en de koelvloeistof en olie vullen

Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:45.
Reply With Quote
  #39  
Old 20-05-2011, 18:23
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Mooi! Die 80 voorpijp past dus toch lekker eronder! Nice!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #40  
Old 20-05-2011, 20:45
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Zekr nice! Das interessant om te weten, want dan wordt het monteren van kleine, (watergekoelde) T2 turbo's uit Golf GTD's in een 32B, een stuk makkelijker! De CY uit een Passat heeft altijd de enorme grote turbo die 'm behoorlijk hoogtoerig maakt namelijk.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum