View Full Version : mk2 abf project
na lang te twijfelen toch maar besloten om me mk2 vr6 te slopen. Casco was niet super meer en wou toch het gti gevoel weer wat terug. Vr6 is een super lekker blokje maar toch was zwaar in de neus van een golf 2. Dus me daily moet er weer aan geloven zit namelijk nog maar 2 maanden een 2.0 8v agg blokje in.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000784.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000782.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000783.jpg
en nog een paar plaatjes van het nieuwe blok :)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000777.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000774.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000775.jpg
Goeie combo .. een Golf2 + ABF :)
Sven-GTI
24-05-2012, 09:11
Abf :thumbup:
Wat voor merk spruitstuk zit er op het abf blok van de foto?
Op de foto lijkt het wel of de 2 uiteindelijk niet meer samenkomen maar apart naar achter gaan :D
Ah, hier had je dus de luchtfilterbox en inlaatslang voor nodig.
Leuk project!
Gr. Pim
OakgreenVR6
24-05-2012, 10:10
Je kon het niet laten hé, ik wist het wel! :)
Jetta MaNiA
24-05-2012, 12:40
wil ik ookkkkkkkkkkkkkkkkkk
MauSeR35
24-05-2012, 13:05
Ik ook wel, moet alleen nog een golf 2 zoeken ;) rest heb ik al voor de deur staan...
Maar, succes met het weer ombouwen en hou ons op de hoogte he.
golfjegti2
24-05-2012, 14:19
heej tim dat is nog rap geregeld :thumbup:
succes met overbouwen maar dat gaat vast wel lukken :)
gr marvin
Ah, hier had je dus de luchtfilterbox en inlaatslang voor nodig.
Leuk project!
Gr. Pim
jep dit paste gewoon zo goed. Heb ik bij me vorige abf mk2 ook gedaan :thumbup:
Abf :thumbup:
Wat voor merk spruitstuk zit er op het abf blok van de foto?
Op de foto lijkt het wel of de 2 uiteindelijk niet meer samenkomen maar apart naar achter gaan :D
Is gewoon een supersprint. komt nog een stukje achter. Maar de pakkingen tegen de kop zijn nog maar een paar duizend km oud. En die kosten 40 euro dus maar gewoon compleet het blok eruit gehaald met spruitstuk eraan vast
Je kon het niet laten hé, ik wist het wel! :)
begon toch weer te kriebelen haha
zodra het vr6 casco weg is kan het feest beginnen. Heb voor het gemak maar gekozen voor een mechanische koppeling bediening. Heb alles nog liggen voor de hydrau ombouw maar toch wat meer werk.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000785.jpg
en de velgjes
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/ozvelgen.jpg
gaaf een abf in een golf 2, ben zelf ook bezig om er 1 op te bouwen voor me vriendin d'r auto.
zou persoonlijk wel een hydraulische koppeling erin maken, iets meer werk maar wel dubbel en dwars waard.
succes, ik hou 'm in de gaten!
gaaf een abf in een golf 2, ben zelf ook bezig om er 1 op te bouwen voor me vriendin d'r auto.
zou persoonlijk wel een hydraulische koppeling erin maken, iets meer werk maar wel dubbel en dwars waard.
succes, ik hou 'm in de gaten!
Heb nu al met beide gereden. En met een originele koppeling is het verschil niet te merken. Mits die niet oud en versleten is. Want daar gaat een koppeling juist zwaar van. Loopt echt geweldig een abf in een golf 2 :thumbup:
gisteren met het mooie weer het interieur leeg gehaald. En al het isolatie materiaal eruit verwijdert. Alles redelijk schoongemaakt. Dit omdat ik in de toekomst met alleen 2 kuipstoelen wil rijden en met alleen deur panelen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000798.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000796.jpg
alles ziet er nog heel netjes uit voor een auto van 25 jaar oud. Tapijt zit er ook voorlopig terug in. Heb het oude wel vervangen voor een wat meer hoogpolig uit een latere golf . :redface:
Hop tim hop tim bijna af;)
Ziet er goed uit allemaal, en weet uit ervaring dat het inderdaad super loopt in een type 2.
Vraagje, Het mechanische koppelingsheveltje dat je gebruikt, waar heb jij deze vanaf? en het (alu?) klosje dat je gebruikt, waar vind je zoiets?
Grtz!
Ziet er goed uit allemaal, en weet uit ervaring dat het inderdaad super loopt in een type 2.
Vraagje, Het mechanische koppelingsheveltje dat je gebruikt, waar heb jij deze vanaf? en het (alu?) klosje dat je gebruikt, waar vind je zoiets?
Grtz!
bij hulsen turbo tuning besteld. Dat alu blokje zat er gewoon bij. Staat ook gewoon een vw logo op. En bij het mechanisme zelf zijn de nummers op het rubber eraf gefreesd.
Vrijdag middag vrij genomen en toch maar begonnen met het oude blok uit te bouwen. Onder tussen rijd die ook alweer. Heb alleen geen foto's gemaakt vandaag. Hier nog een paar van vrijdag.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000803.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000804.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000805.jpg
gelijk maar de baksteun vervangen voor een harder exemplaar. en toen begonnen met het blok erin bouwen en aansluiten. Zal morgen een foto maken hoe het er nu bij staat.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000806.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000807.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000808.jpg
haha tim:P duurde nog wel ff toch :P
vetvetvet zit nu alweer in elkaar dan ofwa
haha grtsss
golfjegti2
03-06-2012, 15:02
Ha tim ziet er netjes uit hoor nog een oplossing gevonden voor je koppelingskabel of ben je nog naar mmvw geweest?
het ging allemaal wat sneller als gepland. auto rijd al. koppelingskabel zit er al op. Had ff snel een beugeltje gemaakt. Maar moet hier nog iets anders voor maken. :thumbup:
Dat heb je snel gefixt! Rijdt goed zeker met 150pk in een MKII?
Hij heb al met 190pk gereden :p dus ben benieuwd...
op de foto ziet het er een beetje grauw uit maar in het echt ziet het er een stuk netter uit. Moet zeggen dat het wel wennen is. Vr6 rijd toch wel wat soepeler en begint toch wat sneller tot leven te komen. Maar de abf is juist boven in veel sterker. Gaat als een malle van de 4000 tot 7200 toeren.
Had in de golf 3 met alleen een supersprint spruitstuk al 163 pk. Katalysator is nu weg en een groep a uitlaat van simons en een chip zit erin.
jorg-maashees
04-06-2012, 16:55
Dus 175 pk's ongeveer. Zal wel lekker gaan op 800 kg :thumbup: Blokje ligt alleen in de verkeerde auto, moest in die van mij liggen :D
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000811.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000810.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000809.jpg
Dus 175 pk's ongeveer. Zal wel lekker gaan op 800 kg :thumbup: Blokje ligt alleen in de verkeerde auto, moest in die van mij liggen :D
of die 175 pk geeft weet ik niet maar het voelt wel heel goed aan. 800 kg ga ik ook niet redden. Denkt rond de 950. Maar rijd wel echt super, alleen goed opletten met de begrenzer die komt er nogal hard in
riendert
04-06-2012, 19:46
Ziet er goed uit, nog foto's van de complete auto?
SpeedieD
04-06-2012, 19:48
Ziet er goed uit, nog foto's van de complete auto?
+1
Ziet er goed uit, nog foto's van de complete auto?
auto ziet er nog behoorlijk orgineel uit. Zit net een kw variant 2 schroefset onder en andere velgen. Schroefset gaat later nog een stuk zakken. Maar moet binnenkort naar de rdw voor de omkeuring
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000800.jpg
vandaag zijn ook me nieuwe bandjes binnengekomen. Heb gekozen voor uniroal rain sport 2 in de maat 195/45/15. En deze komen op me oz superleggera's
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/ozvelgen.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000813.jpg
OakgreenVR6
05-06-2012, 07:42
Lekker bezig Tim, mooie sleeper zo. Binnenkort eens een sprintje tegen een 3.0 VR6 Golf 2? ;)
Timtim je ga als een sPeer wanneer doen we weer sprintjes regelen ik dit weekend auto keuren... Dus vanaf volgende week weer parraat
Timtim je ga als een sPeer wanneer doen we weer sprintjes regelen ik dit weekend auto keuren... Dus vanaf volgende week weer parraat
dat gaat die goede kant op dan. Wel tevreden over het herstel?
Ja ziet wel gaaf uit he! Mijne vanaaf naar willem brengen ben benieuwd..
Jetta MaNiA
06-06-2012, 08:11
golf 2 tellerbak gebruikt?
golf 2 tellerbak gebruikt?
heb die van de golf 3 gebruikt. Dan klopt werkt de mfa gewoon helemaal naar behoren. Bij me vorige project had ik die van de golf 2 gebruikt maar heb ik de toerenteller nooit werkend gekregen
gisteren me oz velgjes gemonteerd, schroefsetje omlaag gedraaid en de 16v lip gemonteerd. :)
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000823.jpg
Vandaag ook op de meeting geweest van vw club charly's was heel goed te doen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000836.jpg
Staat er tof bij! Lijkt super hè, zo zonder wielranden, etc...maar met 16V lip.
Staat er tof bij! Lijkt super hè, zo zonder wielranden, etc...maar met 16V lip.
ja vond het zelf ook erg geslaagd. Heb ze wel liggen de wielranden maar ga ze er niet meer opzetten.
KennyJetta
10-06-2012, 20:46
Ik had even een kort vraagje over de Ontsteking: zit de ontsteking vast met het linker boutje in het bovenste of onderste gaatje van de kop? voor de timing van mijn eigen motor van levensbelang ;)
Staat er mooi bij hoor tim!
zippo123
11-06-2012, 15:39
Netjes hoor!
Ik had even een kort vraagje over de Ontsteking: zit de ontsteking vast met het linker boutje in het bovenste of onderste gaatje van de kop? voor de timing van mijn eigen motor van levensbelang ;)
je hebt pb :thumbup:
Staat er mooi bij hoor tim!
Netjes hoor!
thanx jongens :)
gaaf ding zo,wat je zegt die randen er niet meer op:thumbup:
golfjegti2
11-06-2012, 17:09
staaat er netjesss bij hoor tim :thumbup:
het was maar weer eens tijd voor een update. Heb een setje nokkenassen gekocht compleet met computer met chip afgesteld door jd engineering. De Auto had de zelfde modificaties als die van mij dus de chip zou aardig moeten werken. Het zijn de CAT CAMS 283/279 VW 16V SET, 7661221. Dit zijn de scherpste nokkenassen die gebruikt kunnen worden met de standaard cilinderkop.
De asje op de keuken tafel haha
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000866.jpg
De oude uitdraai van het blok waar ze uitkomen.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000871.jpg
zippo123
27-06-2012, 02:14
Lekker bezig Tim! Deze week dump ik die koppelingskabel wel ff Gr.
Vw fest ook mee timmetje?
En vet vet hoor lig het er al allemaal onder of lig t nog op de keukentafel:p
OakgreenVR6
27-06-2012, 09:36
Dat zijn mooie waardes Tim, ik ben benieuwd hoe het rijdt.
Lekker bezig Tim! Deze week dump ik die koppelingskabel wel ff Gr.
oke thanx man. :thumbup:
Vw fest ook mee timmetje?
En vet vet hoor lig het er al allemaal onder of lig t nog op de keukentafel:p
Zou graag willen maar zit een beetje door me budget heen deze maand haha. Rekening van me kunstof kozijnen is ook net binnen helaas. :redface:
Dat zijn mooie waardes Tim, ik ben benieuwd hoe het rijdt.
ja vond ze ook heel netjes. Denk dat het met mijn blok toch ook wel in de buurt moet komen. Het is natuurlijk wel een chip op maat, maar ik heb de zelfde aanpassingen dus zal redelijk overeen moeten komen :thumbup:
Niels16v
27-06-2012, 18:03
Pieter weet best hoe zoiets rijdt, heeft net een weekend naast me gezeten in mijn mk2 met ABF. :drive:
Een vr6 is wel krachtiger wat je merkt bij belading maar als je alleen zit met een lege auto is het met een sprintje wel bekeken voor de vr. :D
Pieter weet best hoe zoiets rijdt, heeft net een weekend naast me gezeten in mijn mk2 met ABF. :drive:
Een vr6 is wel krachtiger wat je merkt bij belading maar als je alleen zit met een lege auto is het met een sprintje wel bekeken voor de vr. :D
dat klopt helemaal. Had een aantal jaar geleden ook al een mk2 abf. Deze verkocht aan een maatje van me en ik toen een mk2 vr6 gebouwt. Kreeg meerdere keren op me ballen van me oude wagen haha. :D
zo maar weer eens tijd voor een update. Er is weer behoorlijk veel verandert. Heb ondertussen de achteras van me vorige project gemonteerd. Deze is 2 jaar geleden gestraald en gespoten. Hier zaten ook al powerflex rubbers op. Gelijk de rembekrachtiger vervangen voor eentje van een 16v. En een nieuwe 22 mm hoofdremcilinder en remdrukregelaar erop. De remleidingen moesten erook aan geloven net zoals de handremkabels.
Had ook veel last van een kantelend motorblok. Heb alle motorsteunen vervangen waar onder de voorste van vibra technics. Ook was ik niet helemaal tevreden over de koppelingskabel. Deze was van een 1.3 en is vervangen voor eentje van een passat. Nu werd het tijd om naar de rdw te gaan. Auto omhoog gedraaid originele uitlaat eronder. Het is nu een abf op kenteken :thumbup: met een gewicht van 910 kilo. Dit was met een half volle tank en met het reserve wiel en krik.
motorsteun
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000875.jpg
rdw modus
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000878.jpg
foto bij de rdw
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/487749_319529981472805_157176296_n.jpg
onder de kap
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000876.jpg
OakgreenVR6
12-07-2012, 22:13
Proficiat met het resultaat Tim, heb je weer mooi voor elkaar zo!
Heb vanavond ook eerste rondje gereden met de 3.0L VR6. Heb het maar kort gehouden aangezien er nauwelijks uitlaat onder de auto zit op dit moment...
Proficiat met het resultaat Tim, heb je weer mooi voor elkaar zo!
Heb vanavond ook eerste rondje gereden met de 3.0L VR6. Heb het maar kort gehouden aangezien er nauwelijks uitlaat onder de auto zit op dit moment...
Dank je Pieter. Gaat de hartmann uitlaat er weer onder?
OakgreenVR6
12-07-2012, 22:23
Voorlopig wel, ik kom 5cm tekort bij m'n custom-made uitlaat dus die moet er onder uit. Spruitstuk van deze motor komt een stuk verder naar voren uit nl. En met alleen een einddemper te rijden is mij te luid, je merkt snel hoeveel geluid zo'n turbo dempt.
Maar misschien bedenk ik me uiteindelijk nog en ga ik terug naar Jelmer om er een dempertje tussen te laten zetten en de boel weer netjes af te laten hangen.
Voorlopig wel, ik kom 5cm tekort bij m'n custom-made uitlaat dus die moet er onder uit. Spruitstuk van deze motor komt een stuk verder naar voren uit nl. En met alleen een einddemper te rijden is mij te luid, je merkt snel hoeveel geluid zo'n turbo dempt.
Maar misschien bedenk ik me uiteindelijk nog en ga ik terug naar Jelmer om er een dempertje tussen te laten zetten en de boel weer netjes af te laten hangen.
altijd lastig een uitlaat die niet niet helemaal past. Heb nu met me groep a dat die begint te raken op me achteras. Heel irritant :shake:
Begon toch te kriebelen om de nokkenassen erin te zetten. Dus ben er maar aan begonnen. Ging eigenlijk allemaal heel erg simpel. Even een tooltje gemaakt om de bout los te kunnen draaien van de nokkenaspoelie. Morgen de inlaat erop en eens proberen :thumbup:
oude nokkenassen
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000880.jpg
nieuwe nokkenassen erin en afgesteld
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000888.jpg
zo staat het er nu bij
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000890.jpg
mooi project en ik vind het een juiste keuze kwa motor blok ipv. vr6 ben ook meer fan van 4 cilinders
Niels16v
14-07-2012, 09:55
Zo zeg, 910 kilo dat is best wel ligt. :wow:
golfjegti2
14-07-2012, 10:35
ziet er netjes uit tim gaat zeer zeker wel lekker rijde!! :thumbup:
vanochtend weer even verder gegaan. Eerst gestart met de oude computer. Heel slecht stationair draaien. Daarna de computer gewisseld met de chip van jd en nu loopt die goed stationair. Toch een groot verschil, teller schiet zo tot de 7500 toeren. Olie gelijk vervangen voor castrol 10 w60 vol synthetisch :thumbup:
Erik Baas
14-07-2012, 12:55
Waarom 10W 60 ? (vraag van een leek ;) )
Ha die tim als je zo doorga is tie over een paar weken al af ja :p nog gelukt met de remleidingen?
Gr mau
Waarom 10W 60 ? (vraag van een leek ;) )
Lijkt me redelijk save omdat ik nu toch hoge toeren draai. Had vroeger een kr blok die onderhanden was genomen door vankronenburg. Hun raden toen ook aan om met castrol 10w60 te rijden. De man waar ik de nokkenassen vandaan heb reed hier ook mee.
Ha die tim als je zo doorga is tie over een paar weken al af ja :p nog gelukt met de remleidingen?
Gr mau
jow de auto is al helemaal klaar nu. Leidingen zijn goed gelukt. Ben je thuis van het weekend dan kom ik het setje brengen. :)
Oow gaaf.. Nee van weekend niet thuis maar hebbvakantie volgende week... We bellen nog wel volgende week.. Maandag m'n velgrandjes is proberen polijsten.. Kijken of het wa is:p
bluebastard
01-08-2012, 09:18
Ziet er goed uit allemaal !! :thumbup:
Mauricejuhvw
01-08-2012, 09:41
Ziet er zeker goed uit :thumbup:
bedankt jongens :thumbup: volgende week op de testbank met de originele nokkenassen en dan over een aantal weken nog eens met de cat cams erin ben heel erg benieuwd
golf is op de bank geweest. tikte toch 165 pk aan met alleen een goede uitlaat en een chipje. Toch goed te zien dat de chip alleen een beetje winst geeft in de lagere toeren en bovenin maar 2 pk . Uitdraai probeer ik later erop te zetten.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000893.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/2/0/2/0/4/P1000894.jpg
OakgreenVR6
15-08-2012, 08:56
Mooi resultaat, Tim. Ben wie ben je wezen rollen, in Goes?
Zag ik het nou goed dat je de nokkenstokken verkocht hebt? Of was dat een ander setje? En turbo-plannnen...?? :rolleyes:
dank je Pieter. Ben in Oostburg geweest. Is een goeie testbank die gelukkig niet zo positief is. Nokkenassen heb ik nog steeds. De eigenaar van de bank heeft goede ervaringen hiermee en komt zo zodra ze er weer terug inzitten uit klokken. En dan ga ik nog eens op de bank. Ben erg benieuwd :cool: . Nu rijd die ook echt super.
Hoe is het trouwens met de vr6?
OakgreenVR6
15-08-2012, 11:42
Hoe is het trouwens met de vr6?
Op zich goed, motor ligt er alweer een aantal weken in, heb 'm ook al laten lopen en stukje mee gereden (met nauwelijks uitlaat/demping).
Afgelopen 3 weken op vakantie geweest. Hoop vanavond de Hartmann er weer onder te kunnen gaan hangen (het is wel behelpen zonder hefbrug en met een paar simpele bokjes). Als het goed gaat, dan komende dagen ermee naar het werk op-en-neer en zondag naar MIVW! :cool: Wordt weer eens tijd voor wat kilometers maken met dat ding, zonde dat ie stilstaat al die tijd.
Jetta MaNiA
15-08-2012, 13:36
Rijd je met of zonder ABS?
Rijd je met of zonder ABS?
zonder natuurlijk haha. Wel met nieuw type 16v remmen met 22 mm hoofdremcilinder
Op zich goed, motor ligt er alweer een aantal weken in, heb 'm ook al laten lopen en stukje mee gereden (met nauwelijks uitlaat/demping).
Afgelopen 3 weken op vakantie geweest. Hoop vanavond de Hartmann er weer onder te kunnen gaan hangen (het is wel behelpen zonder hefbrug en met een paar simpele bokjes). Als het goed gaat, dan komende dagen ermee naar het werk op-en-neer en zondag naar MIVW! :cool: Wordt weer eens tijd voor wat kilometers maken met dat ding, zonde dat ie stilstaat al die tijd.
Zit ook altijd te kloten zonder brug. Helaas is het niet anders. Zondag ga ik ook.
20harmen20
13-09-2012, 21:38
Mooi project.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.