Log in

View Full Version : distributieprobleem


dead end
18-06-2012, 18:04
Hallo

Ik ga hier zo duidelijk mogelijk mijn probleem proberen uitleggen:

kwou van mijn golfje 2 van 85 met 1300 motortje de distributieriem vervangen.
zodus ik daaraan begonnen,

ik stoot al onmiddelijk op een probleem de onderste poelie (die met het riempje voor de alternator) moest er af gehaald worden om de onderste afdekkap te kunnen losmaken en het merkpunt van de krukaspoelie te zien...

ik dacht die 4 inbus boutjes eruit n de poelie komt er zo af :thumbup:
dit was gaan waar dus begon ik met die grote centrale bout los te maken.

vanaf hier ging het mis, ik hoorde een soort 'rubberachtig geklik' toen ik die bout zeer lichtjes kon verdraaien.

nu vermoed ik dat ik daardoor de positie van de krukas tov de nokkenas om zeep geholpen heb want ik krijg de motor niet meer gans rond gedraaid door met de sleutel aan de poelie te draaien :confused:

hier ben ik dan gestopt want je voelde duidelijk dat de zuigers tegen de kleppen aan zaten..

nu is mijn vraag hoe ik het moet oplossen ?
logischer wijs moet die poelie er dus sowiso af om de merkpunten terug op de juiste plek te kunnen zetten ?


als iemand mij hier een uitleg over kan geven hoor ik ze graag,
of als iemand mij zou willen komen helpen ik ben van gent altijd welkom ik leer iets bij en jij verdient er iets aan :)

tim_j
18-06-2012, 18:09
Klinkt inderdaad alsof je de nok om zeep hebt geholpen. Gingen de 4 imbusboutjes niet los? Weet niet zeker of het nokje te repareren is.. Anders wordt het krukas of onderblok vervangen.

dead end
18-06-2012, 18:57
Klinkt inderdaad alsof je de nok om zeep hebt geholpen. Gingen de 4 imbusboutjes niet los? Weet niet zeker of het nokje te repareren is.. Anders wordt het krukas of onderblok vervangen.

jawel ze zijn er alle 4 uit maar de poelie kwam nog niet los...

wat bedoel je juist met dat nokje ? kan het niet gwn zijn dat de riem een aantal tanden is overgeslaan en daarom de zuigers tegen de kleppen zitten ?

tim_j
18-06-2012, 19:35
Kan je de poelie er niet met wat meer geweld af wrikken?
Dan zou je moeten kijken of de boel nog op tijd staat. Als dat zo is en je raakt nog steeds de kleppen is het nokje zeer waarschijnlijkstuk.

dead end
18-06-2012, 22:05
Kan je de poelie er niet met wat meer geweld af wrikken?
Dan zou je moeten kijken of de boel nog op tijd staat. Als dat zo is en je raakt nog steeds de kleppen is het nokje zeer waarschijnlijkstuk.

dus volgens jou zou de poelie er met die 4 boutjes los te maken moeten af kunnen ? zonder die grote bout los te maken ? zal ik morgen eens probern,
zit er wrs al 30 jaar op dus grote kans dat het beetje vast zit :thumbup:

dead end
19-06-2012, 11:31
Oke update:

poelie is er af gekomen (zat gewoon zeer vast geroest) krukas draait vrij rond en nokkenas ook dus ik denk dat er niets kapot is ? gewoon op merkpunten zetten en riempje leggen tog :)

wel eerst de waterpomp los krijgen die is precies nogal gesteld op zijn huidige verblijfplaats en wil niet loskomen

The_Maxx
19-06-2012, 15:55
waterpomp ook vervangen
Poelie moet er op zitten om op merkteken te kunnen zetten ;) hoeft er alleen af om de riem eraf te halen. Centrale bout is enkel voor het krukastandwiel, die los je alleen als je de keerring wilt vervangen bijvoorbeeld.

Riempje op merktekens goed leggen. En dan zorgen dat je als je de boel gespannen hebt, even alle boegies eruit draait en de motor met de hand ronddraait. Dat moet zonder geluid of weerstand kunnen. Zo niet staat of je riem niet goed, of je kleppen zijn krom.
Als de boegies er niet uit zijn krijg je weerstand doordat je minimaal 1 zuiger omhoog probeert te duwen die comprimeert. ;)

Succes!

dead end
19-06-2012, 16:12
waterpomp ook vervangen
Poelie moet er op zitten om op merkteken te kunnen zetten ;) hoeft er alleen af om de riem eraf te halen. Centrale bout is enkel voor het krukastandwiel, die los je alleen als je de keerring wilt vervangen bijvoorbeeld.

Riempje op merktekens goed leggen. En dan zorgen dat je als je de boel gespannen hebt, even alle boegies eruit draait en de motor met de hand ronddraait. Dat moet zonder geluid of weerstand kunnen. Zo niet staat of je riem niet goed, of je kleppen zijn krom.
Als de boegies er niet uit zijn krijg je weerstand doordat je minimaal 1 zuiger omhoog probeert te duwen die comprimeert. ;)

Succes!


prachtige uitleg bedankt!

idd waterpomp ligt hier al klaar :)

tim_j
19-06-2012, 16:37
Kijk van te voren hoe de timing op de krukpoelie is. Het streepje kan links of recht van het visje staan. Zo moet de nieuwe riem dan ook getimed worden. Succes!

Audi1981
19-06-2012, 16:55
Das een beetje achteraf opgemerkt, de TS moet een nul-instelling doen, dwz zonder oude referentie de riem er goed opleggen. De vorige post gaf de juiste route :thumbup:

dead end
19-06-2012, 17:19
dat gleufje op de krukaspoelie moet gewoon tussen die 2 tandjes zitten zeker ?

tim_j
19-06-2012, 17:41
Ik dacht dat er een 'O' op stond (Oberst Stoten Punkt)
ik vertelde dat omdat de riem bij mij in de 'nulstand' 1 tandje ernaast zat.
Zowieso even met de hand rond om te kijken of de boel vrij loopt.

dead end
19-06-2012, 17:54
cva kwas dat sowiso van plan :)
kan je ergens een nulpunt op je vliegwiel zien ofzo ?
das meestal nauwkeuriger

dead end
19-06-2012, 17:59
en kent er iemand een trukje om een vastgeroeste waterpomp los te krijgen

3 boutjes zijn er uit dus dat is het niet :tongue:

dead end
19-06-2012, 18:16
http://i48.tinypic.com/20rs1uu.jpg

dit is wat ik heb als merkpunt, samen met een gleufje in de krukaspoelie

The_Maxx
19-06-2012, 18:28
Denk dat je hier wel wat aan hebt:
http://img520.imageshack.us/img520/291/picture005ao1.jpg
Niet mijn plaatje ;)

O staat voor Obere Toter Punkt (bovenste dode punt)
Z is het punt waarop je de ontsteking moet afstellen bij een standaard blok.

Visje steekt trouwens gewoon uit als de onderste kap erop zit.

dead end
19-06-2012, 21:37
Denk dat je hier wel wat aan hebt:
http://img520.imageshack.us/img520/291/picture005ao1.jpg
Niet mijn plaatje ;)

O staat voor Obere Toter Punkt (bovenste dode punt)
Z is het punt waarop je de ontsteking moet afstellen bij een standaard blok.

Visje steekt trouwens gewoon uit als de onderste kap erop zit.
ja die foto ban ik ook onlangs tegen gekomen :thumbup:

maar die letters staan er bij mij dus duidelijk niet meer op of is het dan tog een ander systeem ?

dead end
19-06-2012, 21:42
http://i48.tinypic.com/oabqts.jpg

dus het groefje op die krukaspolie moet overeen komen met de rode lijn dan ?

tim_j
21-06-2012, 08:45
Er tegenaan als ik de ilustratie zo zie.

The_Maxx
21-06-2012, 12:21
weet niet waarom je met die rode lijn aan komt? het nokje is je referentiepunt, zie afbeelding. Hij moet dus tegen het deel van de O aan.
Overigens wel de vsnaar poelie. Die van de krukas dat bolletje wat daar op staat is enkel om ervoor te zorgen dat je die poelie altijd op de juiste manier monteert.

dead end
26-06-2012, 14:11
weet niet waarom je met die rode lijn aan komt? het nokje is je referentiepunt, zie afbeelding. Hij moet dus tegen het deel van de O aan.
Overigens wel de vsnaar poelie. Die van de krukas dat bolletje wat daar op staat is enkel om ervoor te zorgen dat je die poelie altijd op de juiste manier monteert.

wel mijn nok heeft niet precies dezelfde vorm als die op de tekening ?
dus ik dacht dat het zo maar moest ..

The_Maxx
26-06-2012, 14:17
wel mijn nok heeft niet precies dezelfde vorm als die op de tekening ?
dus ik dacht dat het zo maar moest ..

Tekening wijkt af, is slechts een schematische weergave. Het wordt ook wel eens het visje genoemt. Verschilt per motorcode soms zelfs.

Houd de tekening nou maar aan, niet zelf wat gaan bedenken, want dan verkloot je je blok. Neem aan dat je dat niet wilt?

dead end
26-06-2012, 14:20
sowieso niet :eek:

dan zet ik het streepje op de krukaspoelie gelijk met de rechterkant van de uitsparing in 'het visje' ?

The_Maxx
26-06-2012, 17:54
zoals op de tekening staat rechterkant van de uitsparing inderdaad.

Als je het op tijd hebt staan, riem erop en gespannen, dus wel even 2x of 4x de krukas 360graden draaien om te kijken of het ook goed loopt (wel boegies eruit dus). Controleer vervolgens voor de zekerheid de spanning nogmaals, Riem zet zich ook een beetje.
Bij weerstand stoppen en terugdraaien, controleren of je echt wel het juiste markeerpunt hebt aangehouden.

dead end
27-06-2012, 14:01
zoals op de tekening staat rechterkant van de uitsparing inderdaad.

Als je het op tijd hebt staan, riem erop en gespannen, dus wel even 2x of 4x de krukas 360graden draaien om te kijken of het ook goed loopt (wel boegies eruit dus). Controleer vervolgens voor de zekerheid de spanning nogmaals, Riem zet zich ook een beetje.
Bij weerstand stoppen en terugdraaien, controleren of je echt wel het juiste markeerpunt hebt aangehouden.


Goed kga der vant weekend keer in vliegen :thumbup:

merci in elk geval!!

dead end
30-06-2012, 17:32
riem zit erop, eens 3 toeren met de kukas gedaan en dat gaat goed :thumbup:

dus ik denk dat het nu wel zal goekomen,
zot bedankt voor jullie hulp eh kerels! :tongue:

The_Maxx
30-06-2012, 17:44
hopelijk heb je m ook goed gespannen, want dat is net zo belangrijk als het op tijd staan ;)

dead end
30-06-2012, 23:25
hopelijk heb je m ook goed gespannen, want dat is net zo belangrijk als het op tijd staan ;)

staat net zo hard dat je hem een kwartslagje kan draaien tussen nokkenas en waterpomp :)

The_Maxx
30-06-2012, 23:46
mag alleen met moeite kunnen, als je het heel makkelijk kan staat ie te slap.

Ik wist dat ik ergens gelezen had dat het juist aan de andere kant moet:

dit topic, stap 20:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=91748

Doorloop sowieso even het hele topic, want het is een nuttige how to!

Erik Baas
30-06-2012, 23:50
ergens gelezen had dat het juist aan de andere kant moet
Dat dacht ik ook meteen al, maar wist het niet zeker - en dan kun je beter je mond houden, vind ik. ;)

tim_j
01-07-2012, 07:33
Niet te strak, dan gaan de waterpomp lagers fluiten.
Het blok zet ook uit wanneer deze warm is.

The_Maxx
01-07-2012, 09:24
Dat dacht ik ook meteen al, maar wist het niet zeker - en dan kun je beter je mond houden, vind ik. ;)

Vind het zelf ook verwarrend:confused: . Iemand die uitsluitsel kan geven?

dead end
01-07-2012, 11:40
idd zeer mooie how to :thumbup:

wel in een boek van Haynes staat dat je het daar moet meten..
kan natuurlijk dat ze ook eens fout zijn :wow:

René
01-07-2012, 12:05
Vind het zelf ook verwarrend:confused: . Iemand die uitsluitsel kan geven?

distributiespanning checken moet op het stuk tussen waterpomp en nokkenaspoelie. Het deel tussen nokkenaspoelie en krukaspoelie spant zichzelf doordat de krukaspoelie "trekkend" is.

jettaracing
01-07-2012, 12:19
distributiespanning checken moet op het stuk tussen waterpomp en nokkenaspoelie. Het deel tussen nokkenaspoelie en krukaspoelie spant zichzelf doordat de krukaspoelie "trekkend" is.
Klopt :thumbup:

dead end
01-07-2012, 14:44
dus toch :)

nu heb ik hem even laten draaien, maakt hij wel een hard tikkend geluid welke komt van erges links aan de kleppen.. ik hoop dat ik geen klep beschadigd heb.

er zit wel nog geen koelvloeistof op

The_Maxx
01-07-2012, 19:31
kan ook een klepstoter zijn. Zijn ook vrij lawaaiig en schrikken flink af.
Kan met een oil treatment soms worden opgelost (let wel: tijdelijk) Kan ook een gebrek aan olie zijn.

Controleer de timing nogmaals om zeker te weten dat het niet daar aan ligt!

Als je er niet zeker van bent ga er in elk geval niet mee rijden maar vraag of er iemand voor naar je wilt kijken.

Als de timing nog steeds klopt en als je de riem kan draaien zonder dat er iets geraakt wordt, is het waarschijnlijk een klepstoter.
Zonder koelvloeistof is trouwens ook waanzin, want je motor raakt dan zeer snel oververhit, wat voor nog meer problemen kan zorgen.

tim_j
01-07-2012, 21:25
eerst ffe olie etc checken, tikken kan max 10 min duren.
Echt stevig tikken lijkt me eerder dat de riem 1 tand verkeerd staat.
(verhaal links en rechts van het visje)

dead end
01-07-2012, 22:51
kzal morgen eens een foto posten van hoe mijn merkpunten nu staan, en ik kan met een dopsleutel op de kruk blijven draaien zonder dat er iets in de weg komt.

kheb hem tot nu toe enkel stationair laten draaien, morgen koeling in doen en nog even laten draaien maar niet rijden ( kvertrouw het toch niet ) :rolleyes:

het fenomeen van de klepstoter heb ik ook al vaker gehoord, maa rhoe kan dat dan ineens ? had er voordien geen last van en de olie is er niet uit geweest ofzo ...

dead end
01-07-2012, 22:56
eerst ffe olie etc checken, tikken kan max 10 min duren.
Echt stevig tikken lijkt me eerder dat de riem 1 tand verkeerd staat.
(verhaal links en rechts van het visje)

wat zou er dan dan tikken veroorzaken ?

The_Maxx
02-07-2012, 11:11
als de riem verkeerd staat raken de kleppen de zuigers.

Klepstoters kunnen kapot gaan. Of door lang stilstaan wilt hier nog wel eens te weinig olie in zitten.
Bij mij begonnen ze soms na een weekje stilstaan al hevig te ratelen, paar minuutjes lopen en het was weg. Tot er 1 er geen zin meer in had, beetje oil treatment en hij heeft er geen last meer van gehad. Overigens helpt gewoon verse olie vaak ook goed.

dead end
02-07-2012, 11:14
Beste mensen dankzij jullie hulp loopt mijn beestje nu terug als nieuw :thumbup:

het ratelen is idd vanzelf weg gegaan na wat draaien :)

bedankt voor jullie hulp, ge zijt toffe kerels!

tim_j
03-07-2012, 15:49
:thumbup: mooi zo