View Full Version : eigenaren van oldtimers vrezen dat ze mrb moeten betalen
Golf II D-TURBO
25-04-2013, 08:38
Valt mij inderdaad ook nog mee, ik vraag mij alleen af hoe ze het gaan controleren dat je in die 3 wintermaanden niet mag rijden en dat je oldtimer in de stalling moet staan. Zouden ze dit via de camera's boven de snelweg of dergelijke gaan controleren? Of de lokale politieagent? Of zou je oldtimer per se moeten schorsen in die periode?
In een brief van Frans Weekers naar de Directie Douane en Verbruiksbelastingen staat wel: Als het kwarttarief van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete.
Maarja zo als ik me hierboven al afvroeg, hoe gaan ze dit in hemelsnaam controleren?
Jetta MaNiA
25-04-2013, 08:40
Conclusie, het kan nog heel anders uitpakken, zowel positiever als negatiever.
Acties/petities kunnen nog nuttig zijn :)
Golf II D-TURBO
25-04-2013, 08:42
Op mijn vraag heb ik zodat het antwoord gevonden op autoweek.nl:
Mocht het akkoord door de Tweede Kamer komen, geldt structureel dat oldtimers die na 31 december 2013 40 jaar of ouder zijn, vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Voor benzineauto’s die op 1-1-2014 26 jaar of ouder zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987) maar nog geen 40, gaat een overgangsregeling gelden, waarbij eigenaren een kwarttarief betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat de auto in december, januari en februari geschorst wordt. Wie dat niet doet, betaalt gewoon mrb in die maanden. Oldtimers op diesel of lpg die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar zijn, gaan het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betalen.
Dus zou je met je oldtimer toch nog mee willen doen aan een nieuwjaarsmeting dan moet je voor de 3 wintermaanden gewoon wegenbelasting betalen
Zoals ik het lees kunnen auto's van 1988 en jonger als ze 40 jaar oud zijn MRB vrij worden. Deze groep kan echter geen gebruik maken van de overgangsregeling (kwartaaltarief), want deze (overgangs)regeling geldt alleen voor auto's van 1974 tot en met 1987.
1973 tot 1987 toch?
1973 is vanaf 1-1 2014 toch al 40 jaar oud.. :rolleyes:
ronaroot
25-04-2013, 09:13
Iemand interesse in een 1.9TDI PD blok ? :rolleyes:
Weet je wat ik nu het ergste vindt, afgezien van die (ca.) 80,- wat ik per maand zal moeten gaan betalen, is dat we er allemaal niet beter van worden.
NL zit in een crisis waar dagelijks bedrijven failliet gaan en meer werkelozen bij komen. Ik betaal graag maandelijks mee als dat helpt om ons land er weer bovenop te laten komen maar met dit (voorgestelde) "plan" wordt het voor iedereen alleen maar erger.
Voor ons (met relatief lichte auto's en kleine motoren) valt het nog te overzien, maar bijna elke Amerikaanse oldtimer heeft een V6 / V8 met een LPG installatie en weegt gemiddeld het dubbele van die van ons.
Denk dat dat gedeelte van de automarkt helemaal in mekaar dondert en de aanverwante bedrijven (restaurateurs, spuiters, leveranciers van velgen en andere onderdelen) het hoofd ook niet meer boven water kunnen houden. Zoals gezegd, het wordt alleen maar erger ......
Al met al valt het me nog mee, er was ons nl. eerst verteld dat de mrb vrijstelling volledig (voor alle bouwjaren) afgeschaft zou gaan worden. Maar goed, daar zitten die eikels er natuurlijk ook voor... ons eerst een worst case scenario voorhouden en het dan later wat terugtrekken. Dat zal ze (de burgâhs) de mond wel snoeren !!
Zelf ben ik wel zwaar de dupe... mijn 1982 T3 diesel gaat straks vól de mrb in á 1920,- per jaar... De T1 blijft mrb vrij, net zoals m'n 1972 Ford Capri en onze 1966 type3 variant. Ik zit nog ff te dubben wat te gaan doen... de T3 ombouwen naar benzine (hij is 31 jaar oud, komt in aanmerking voor het kwarttarief, maar mag dan in december, januari en februari niet gebruikt gaan worden !!) of ombouwen naar camper en dan een kwart campertarief (á 480,- voor een jaar rijden) gaan betalen... vrees dat het de laatste optie gaat worden, al zal Den Haag vroeg of laat ook dat camper tarief wel aan banden gaan leggen.
één ding hebben ze straks wel bereikt... al die stink MB's, Renault 25D's, Audi 100D's zijn in één klap waardeloos geworden en zullen binnen nu en een maand of 8 uit het straatbeeld verdwijnen.
Duidelijk weer...Project T3 diesel ligt stil tot ik wat weet...Voor dit ding de volle mep betalen terwijl ik hem maar 2x per maand ga gebruiken is geen feest...
Maar project is tot 80% klaar en heeft al een boel gekost..In onderdelen verkopen dan maar en hopen dat ik er nog wat aan overhoudt???? Vette pech voor Bruders denk ik ...
Bruders/Vincent; Als je geen gebruik maakt van je T3 in december, januari en februari betaal je 'n kwart van de wegenbelasting met een maximum van 120 euro per jaar. Dat valt dus nog goed te overzien wat mij betreft. Ik had zowiezo al het idee om m'n Transporter in de wintermaanden niet te gebruiken en in de stalling te zetten.
Area51/Alain; waarom zet je je T3 diesel niet op naam van het bedrijf? Grijs kenteken scheeld ook aanzienlijk, en dan is de auto het hele jaar door te gebruiken. :)
/edit; Alain; tussen de 350, en 400 euro per jaar :thumbup:
Duidelijk weer...Project T3 diesel ligt stil tot ik wat weet...al een boel gekost..
Bruders/Vincent; Als je geen gebruik maakt van je T3 in december, januari en februari betaal je 'n kwart van de wegenbelasting met een maximum van 120 euro per jaar.
Dat kwarttarief/overgangsregeling geldt niet voor diesels Gijs...
En om diverse -prive- redenen wil ik mijn T3 niet op de zaak geregistreerd hebben staan.
Bruders/Vincent; Als je geen gebruik maakt van je T3 in december, januari en februari betaal je 'n kwart van de wegenbelasting met een maximum van 120 euro per jaar. Dat valt dus nog goed te overzien wat mij betreft. Ik had zowiezo al het idee om m'n Transporter in de wintermaanden niet te gebruiken en in de stalling te zetten.
enkel voor benzine ;) diesels moeten volle pond betalen zoals ik het lees.
Voor mijn golf 1 TDI moet ik dus €77,- p/m gaan betalen.
Ach, valt mee.. Voor die €77 heb ik graag de lol van een dikke zwarte vervuilende pluim en de Nm's. Kan de agent ook niet meer zeuren, ik betaal toch voor mijn vervuiling?! Rare wereld als je het zo beredeneerd.. :screwy: :D
Als ik nou mijn golf leeghaal, 1 stoel er in en dan naar de RDW opnieuw laten wegen, en een schaal lager zit..
Of gaan ze uit van ledig gewicht, of massa rijklaar? :rolleyes:
Voor mijn golf 1 TDI moet ik dus €77,- p/m gaan betalen.
Ach, valt mee.. Voor die €77 heb ik graag de lol van een dikke zwarte vervuilende pluim en de Nm's. Kan de agent ook niet meer zeuren, ik betaal toch voor mijn vervuiling?! Rare wereld als je het zo beredeneerd.. :screwy: :D
Als ik nou mijn golf leeghaal, 1 stoel er in en dan naar de RDW opnieuw laten wegen, en een schaal lager zit..
Of gaan ze uit van ledig gewicht, of massa rijklaar? :rolleyes:
je kunt hem, als je een geldige reden hebt volgens mij opnieuw laten wegen. met 1 stoel komt dat ook op kenteken te staan. aantal zitplaatsen 1 ;)
Dat kwarttarief/overgangsregeling geldt niet voor diesels Gijs...
En om diverse -prive- redenen wil ik mijn T3 niet op de zaak geregistreerd hebben staan.
enkel voor benzine ;) diesels moeten volle pond betalen zoals ik het lees.
Quote BNR (http://www.bnr.nl/radio/bnr-nationale-autoshow/130339-1304/weekers-sluit-akkoord-met-oldtimerbranche);
Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief.
En wat is een T3? :)
je kunt hem, als je een geldige reden hebt volgens mij opnieuw laten wegen. met 1 stoel komt dat ook op kenteken te staan. aantal zitplaatsen 1 ;)
Oke, nou het zal wel dan.. :thumbup:
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn auto als bedrijfsvoertuig te gaan registreren.
En ik vraag me nog wat af... 40 jaar oude benzine, diesel en lpg auto's blijven vrijgetsteld van mrb, maar wordt een -nu 31 jaar oude- T3 diesel wel ooit wegenbelastingvrij ?? Daar is de brief toch wat onduidelijk over..
Voor bedrijfswagens e.d. is dus voor mij ook onduidelijk...wil dat kwarttarief met alle liefde betalen...Maar volle pond gaat er bij mij niet in!
wel ooit wegenbelastingvrij ?? Daar is de brief toch wat onduidelijk over..
Geloof maar als je 9 jaar verder bent is er ondertussen alweer genoeg veranderd. :(
Ik geloof dat ik nog niet zo mag klagen met mijn mk1 GTI, maar vind gewoon dat ze de streep wel erg scheef trekken hier in NL.
(En dat heb ik Weekers ook gemaild, niet dat hij dat ooit leest maar voor m'n eigen gevoel :D )
Ben het met Rene eens, ik vind het nog niet eens zo slecht wat betreft de regeling. blij dat ik alles verkocht heb op het het oude spul na :D
Ik denk dat dát juist de reden is dat ze die regel gaan invoeren. Als je elk jaar voor 3 maanden iets anders moet rijden is het al gauw niet meer interessant om de rest van het jaar oldtimer te rijden. Denk dat hierdoor nog meer mensen af stappen van de oldtimers, zodat er nog meer oldtimers van het wegennet verdwijnen.
`t is sneu voor heel veel mensen, maar dit zat eraan te komen. Het valt mij eerlijk gezegd nog wel mee...al is het natuurlijk nog afwachten op de definitieve uitspraak.
onderstaande las ik op autoweek
Mocht het akkoord door de Tweede Kamer komen, geldt structureel dat oldtimers die na 31 december 2013 40 jaar of ouder zijn, vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Voor benzineauto’s die op 1-1-2014 26 jaar of ouder zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987) maar nog geen 40, gaat een overgangsregeling gelden, waarbij eigenaren een kwarttarief betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat de auto in december, januari en februari geschorst wordt. Wie dat niet doet, betaalt gewoon mrb in die maanden. Oldtimers op diesel of lpg die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar zijn, gaan het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betalen.
uit eerdere berichten begrijp ik dat je volledig belasting moet gaan betalen wil je het hele jaar gebruik maken van je 26 jarige auto en een kwarttarief als je de auto in de "wintermaanden" niet gebruikt.
als ik het bovenstaande lees, kun je een deel kwarttarief betalen en gedurende de wintermaanden volledige belasting betalen.
dit haalde ik eerder niet uit de berichten
Op de site van de Fehac (http://www.fehac.nl/) staat het weer net iets anders uitgelegd dan ik hier lees.
De regeling met het kwarttarief staat expliciet datum eerste toelating 1988 of jonger als datum genoemd.
Een auto als de genoemde '91er Golf cabrio komt dan dus niet over een paar jaar voor die (in mijn ogen gunstige en eerlijke) regeling in aanmerking.
Jens
als ik het bovenstaande lees, kun je een deel kwarttarief betalen en gedurende de wintermaanden volledige belasting betalen.
Nee, dat kan weer niet; http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-politiek/nid16672-nieuw-akkoord-belastingvrijstelling-oldtimer-.html
Het hele jaar willen rijden, dan vól mrb betalen !
Nee, dat kan weer niet; http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-politiek/nid16672-nieuw-akkoord-belastingvrijstelling-oldtimer-.html
Het hele jaar willen rijden, dan vól mrb betalen !
daar ging ik alwel vanuit, zou een rare situatie zijn.
Mijn APK is nu in juli om de twee jaar maar wat als deze in maart uitkomt? Je krijgt tegenwoordig een flinke boete als je een dag te laat bent. Aan de andere kant kun je wel twee maanden van te voren maar dan kun je nu wel verkeerd uitkomen.
als de wet wordt aangenomen uiteraard
Heb ook alleen gelezen op NRC link dat bedrijfswagens en motoren ook kwarttarief kunnen betalen...Maar geld dit dan ook voor 85er bedrijfswagen op diesel??? dat leer ik namelijk nergens anders...
Heb ook alleen gelezen op NRC link dat bedrijfswagens en motoren ook kwarttarief kunnen betalen...Maar geld dit dan ook voor 85er bedrijfswagen op diesel??? dat leer ik namelijk nergens anders...
als je een bedrijf hebt wel, altans dat lijkt me logisch.
tis voor veel mensen zuur idd, maar de meesten hebben ook jaren kunnen profiteren van het voordeel wat ze gehad hebben.
OakgreenVR6
25-04-2013, 14:00
Mijn APK is nu in juli om de twee jaar maar wat als deze in maart uitkomt? Je krijgt tegenwoordig een flinke boete als je een dag te laat bent. Aan de andere kant kun je wel twee maanden van te voren maar dan kun je nu wel verkeerd uitkomen.
Als het niet-gebruik in de winter onder dezelfde regels/voorwaarden valt als een auto die geschorst staat, zou het betekenen dat je er wel mee naar de APK mag. Je mag immers nu ook met een geschorste auto naar de APK-boer rijden.
1. Vrijstelling voor alle voertuigen ouder dan 40 jaar.
Alle voertuigen vanaf 40 jaar blijven of worden belastingvrij. Dit geldt voor motorfietsen, personenauto's, vrachtwagens, bussen, campers etc. etc. Ongeacht de brandstof.
2. Overgangsregeling voor voertuigen jonger dan 40 jaar;
2a. Een voertuig met datum eerste toelating 1988 of jonger kent dus geen overgangsregeling en dient dus totdat dit voertuig 40 jaar wordt, de volle MRB te betalen !
2b. personenauto's benzine ouder dan 26 jaar (1987 of ouder) betalen kwarttarief met een maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Dus ook niet geparkeerd staan !
2c. personenauto's diesel of LPG geldt geen overgangsregeling en betalen vanaf 1 jan 2014 de volle MRB.
2d. personenwagens op LPG waarbij binnen 1jaar na Datum Eerste Toelating LPG is ingebouwd, tellen als benzine-auto's. (Maar dit zullen er geen zijn)
2e. personenwagens op LPG, die officieel teruggebouwd worden naar benzine, gelden als benzine.
2f. motorfietsen, bussen, vrachtauto's ouder dan 26 jaar (1987 of ouder) betalen kwarttarief met maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Dus ook niet geparkeerd staan !
2g. campers krijgen geen overgangsregeling, want die betalen al een kwarttarief per jaar. Hiervoor geldt geen winterstop.
3. Huidige schorsen en evenementenregeling blijven ongewijzigd.
Echter bij het kwarttarief wordt het betaalde bedrag niet verrekend, indien er geschorst wordt.
bron; http://www.fehac.nl/
staande golf
25-04-2013, 15:25
Ik heb het omslagpunt eens berekend, maar vanaf 6706km/jaar ben ik nog steeds goedkoper uit op LPG dan de voorgestelde plannen op benzine. Ik heb het dan over een 81er golf op lpg met een verbruik van 1:9 tegen 1:10 op benzine. Ik heb gerekend met de brandstof prijzen van vandaag.
Dit stond net op het Landrover forum; Er is nog hoop.. (http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16514536/er-is-hoop!-kans-op-overgangsregeling!#msg-16514536)
Dat zou erg fijn zijn :thumbup:
Op de site van de Fehac (http://www.fehac.nl/) staat het weer net iets anders uitgelegd dan ik hier lees.
De regeling met het kwarttarief staat expliciet datum eerste toelating 1988 of jonger als datum genoemd.
Een auto als de genoemde '91er Golf cabrio komt dan dus niet over een paar jaar voor die (in mijn ogen gunstige en eerlijke) regeling in aanmerking.
Jens
Ja daar heb ik me ook op verkeken,... jammer.. het blijft dus een overgangsregeling.
Rientjes
25-04-2013, 17:13
wat nu als je benzine auto die in de overgangs regeling valt wel als daily wil houden.
Betaal je dan een kwarttarief plus 3mnd volle mrb. dus eigenlijk een half tarief :confused:
Nee gewoon volle mep belasting
dus de golf in dec, jan en februari in de stalling en dan betaal ik maar 76 euro voor de rest van het jaar rijden als ik het goed begrijp ? zo ja dan mag ik nog niet klagen vind ik.
golf komt uit 86 en is een benzine auto trouwens.
je hoort mij ook niet klagen ik zie wel waar het eindigt.
Kan me er wel druk om maken maar wat schiet ik er mee op betalen of niet zal er geen km minder om rijden :D
ewcaddymk1
25-04-2013, 17:53
je hoort mij ook niet klagen ik zie wel waar het eindigt.
Kan me er wel druk om maken maar wat schiet ik er mee op betalen of niet zal er geen km minder om rijden :D
idd zo hier ook , alleen heb ik net een tdi klaar liggen voor een swap ....
maar ik denk wel dat die erin komt mocht het toch te duur worden dan maar weer wat anders erin maar de caddy gaat niet weg in ieder geval
Moet je de auto dan schorsen tijdens die 3 maanden?
ook zo iets kan me zo maar voorstellen dat de meeste daily rijders ook geen garage hebben.
Schorsen betekend niet meer op de openbare weg staan toch ?
Zo staat het wel beschreven. Niet parkeren op openbare weg in deze maanden
loco-vr6
25-04-2013, 22:00
Mooi ruk, mijn T3 doka TD uit 1983 staat als bedrijfswagen op kenteken. maar wat ga ik nou betalen dan? snap dr geen snars meer van......
weegt rijklaar volgens de papieren 1540 kg.
Mooi ruk, mijn T3 doka TD uit 1983 staat als bedrijfswagen op kenteken. maar wat ga ik nou betalen dan? snap dr geen snars meer van......
weegt rijklaar volgens de papieren 1540 kg.
Voltarief tot zijn veertigste jaar.
loco-vr6
25-04-2013, 22:22
das dan 1264 euro per jaar alstublieft, voor een auto die meer stilstaat dan rijdt. hmpf, dan maar een postzegelhandel beginnen en de bus als bedrijfswagen gebruiken..... kost ie maar 356 euro pj
Wat ik heb begrepen is kwart tarief ook niet mogelijk voor diesel bedrijfswagens als ze geregistreerd staan op een bedrijf.
Mooi ruk, mijn T3 doka TD uit 1983 staat als bedrijfswagen op kenteken. maar wat ga ik nou betalen dan?
Totdat hij 40 jaar oud is (dus in 2023) blijft je betalen wat je tot voor kort ook betaalde.
(ik neem aan dat je grijs kenteken particulier rijdt..)
loco-vr6
25-04-2013, 23:12
Totdat hij 40 jaar oud is (dus in 2023) blijft je betalen wat je tot voor kort ook betaalde.
(ik neem aan dat je grijs kenteken particulier rijdt..)
Ik betaal nu niks :D tja, rij hem particulier zo nu en dan, maar t zal minder dan 100 km gemiddeld in de maand zijn. ik heb ook geen eigen bedrijf, maar het wordt bijna interesant om een handeltje te beginnen en de auto dan als zakelijk in de boeken te prakken.
ik ga met een beetje pech dus van 6 euro aan verzekering per maand naar 116 euro totaal per maand. ik wil die honder euro liever in mn gezin steken dan aan de fiscus stukgooien :mad:
Zakelijk krijg je weer te maken met bijtelling als je hem meer dan 500 km per jaar prive rijd. Dat is maandelijks voor een oldtimer toch nog enkele tientjes.
Ik betaal nu niks :D
Mijn 1989 T3 doka (benzine) staat op grijs kenteken (maar is wel 6-persoons) en ik rij die auto gewoon prive,
niks op de zaak, bijtelling of km-registratie en de mrb voor de doka is 103,- per kwartaal..
De wet zal nog aangescherpt worden in deze dictatuur! De regering bedenkt wat en het wordt uitgevoérd en wij betalen!
vwjohnny
26-04-2013, 10:05
Hoe zit het nu dan met mijn golf 2 gti 16v die sinds afgelopen zaterdag 25 jaar is geworden? En met mijn golf 1 1.1 van 1983?
Hoe zit het nu dan met mijn golf 2 gti 16v die sinds afgelopen zaterdag 25 jaar is geworden? En met mijn golf 1 1.1 van 1983?
Naar wat ik begrepen heb ga je voor de mk2 tot zijn 40ste verjaardag het volle pond betalen. De mk1 valt in de overgangsregeling en die kan ik het kwart-tarief.
ff goed lezen, het staat er duidelijk !!
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1428102#post1428102
Naar wat ik begrepen heb ga je voor de mk2 tot zijn 40ste verjaardag het volle pond betalen. De mk1 valt in de overgangsregeling en die kan ik het kwart-tarief.
Zowel zijn mk1 als mk2 vallen in de overgangsregeling.
Max 120,- per jaar, maar dan december, januari en februari NIET rijden !!
Nu 25 jaar is bouwjaar 1988
2a. Een voertuig met datum eerste toelating 1988 of jonger kent dus geen overgangsregeling en dient dus totdat dit voertuig 40 jaar wordt, de volle MRB te betalen !
http://petities.nl/petitie/overgangsregeling-oldtimer-regeling-2014
Hier kun je je ongenoegen nog laten blijken.
Jeff, je hebt gelijk... ik rekende 25 jaar = bouwjaar 1987, maar we leven inmiddels in 2013 :redface:
Jeff, je hebt gelijk... ik rekende 25 jaar = bouwjaar 1987, maar we leven inmiddels in 2013 :redface:
Geeft niet. :D
vwjohnny
26-04-2013, 13:39
Lekker dan... Maar iig bedankt :thumbup:
mark89769
26-04-2013, 18:32
Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, diesel jonger dan 40jaar zijn geen droppie meer waard en dan zijn er denk ik genoeg mensen die hun baan kwijtraken in de oldtimer branche.
Dat is ook één van de argumenten geweest om Weekers op andere gedachten te brengen.. de maatregel gaat straks meer kosten -lees; inkomstenderving voor de overheid- dan dat hij gaat opleveren.
Maar goed, nu weer een overgangsregeling gaan bedenken voor de 26 t/m 40 jaar oude diesels en lpg auto's gaat natuurlijk niet gebeuren, hoe graag ik het voor mezelf (1982 T3 diesel) ook zou willen. Dan los je het probleem van die dagelijkse halalbenzen niet op..
ewcaddymk1
26-04-2013, 19:27
diesel na 40 jaar vrij , noem eens 5 verschillende diesel op die de komende 3 jaar 40 jaar of ouder zijn
Diesels werden pas populair ná de oliecrisis van 1973 en laat dat nou net de 40 jaar grens zijn geworden..
ewcaddymk1
26-04-2013, 19:34
Diesels werden pas populair ná de oliecrisis van 1973 en laat dat nou net de 40 jaar grens zijn geworden..
ja dat zal best maar noem er eens 5 :rolleyes:
DHeitkonig
26-04-2013, 19:47
ja dat zal best maar noem er eens 5 :rolleyes:
Nou je hebt natuurlijk een paar modellen van Mercedes, dan heb je de Peugeots 404 405 en nog een paar..
Land Rovers natuurlijk..
En meer weet ik er zo ff niet :tongue:
ewcaddymk1
26-04-2013, 20:10
Nou je hebt natuurlijk een paar modellen van Mercedes, dan heb je de Peugeots 404 405 en nog een paar..
Land Rovers natuurlijk..
En meer weet ik er zo ff niet :tongue:
dat bedoel ik :D
dat bedoel ik :D
Weet Weekers veel.
Of misschien heeft hij in dit geval WEL naar de toekomst gekeken.
Ik zie het zgn probleem van die 'halalbenzen' zoals hierboven genoemd, of mensen met oude Mercedesen diesels niet. Rijden ook genoeg Golfjes diesel rond en het verbruikt allemaal niks meer dan een moderne diesel...
Haal ze nu vaak zat in op de snelweg en moet dan altijd denken aan het commentaar van iedereen, maar zie nog geen pluimpje rook bijv. uitkomen, terwijl de moderne taxi-diesel vaak een flinke pluim laat zien.
Zo veel van die Mercedessen zijn er niet en wat dan nog? Omdat er ineens crisis is, totaal ongerelateerd aan de autobranche, moet de Mercedes Diesel ineens de schuld zijn? Alsof daar de crisis door ontstaan is... Wijs dan gewoon de banken aan. En de overheid. Minder / beter uitgeven is altijd nog slimmer dan meer inkomsten genereren...
Amen. De Benzen zijn het resultaat van elke burger die de overheidsregels naar zijn eigen voordeel probeert te gebruiken. Een TDI swap in een mk2 is gaaf maar een oude benz is de duivel. Wat een onzin. Toen de 3L belastingvrij werd reden er ook ineens 4x zo veel van op het forum. Voordeel halen uit bestaande regels is slim, geen misbruik.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/image_857111.jpg
Houtstoker
27-04-2013, 06:42
Zowaar antwoord op mijn email gehad van kamerlid Bashir. Hieronder zijn email;
Geachte heer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw bericht.
Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!
Het kabinet wil de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van €120) helaas alleen maar voor benzine-oldtimers. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor hard getroffen. Ik vind dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen! Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. 100% MRB is namelijk behoorlijk veel voor een auto die een paar keer uit de garage wordt gehaald.Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.
LPG-motie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf
Dieselmotie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf
De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.
Fractievoorzitters:
D.Samsom@tweedekamer.nl; h.zijlstra@tweedekamer.nl; S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; C.vdStaaij@tweedekamer.nl; h.krol@tweedekamer.nl; b.vojik@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; e.roemer@tweedekamer.nl
Fractiewoordvoerders:
e.groot@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl; P.omtzigt@tweedekamer.nl; r.vvliet@tweedekamer.nl; w.koolmees@tweedekamer.nl; j.klaver@tweedekamer.nl; c.schouten@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl
Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar redactie@wuz.nl van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.
Als u nog andere oldtimer-bezitters kent, breng hun dan ook op de hoogte van de stemmingen op 14 mei.
Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn, gooi de 60 dagen kaart weer in het leven
Via digid ( als deze het doet ) is het zo geregeld
Maakt het geen ruk uit of je nu diesel , lpg , of benzine rijd
Wat een geneuzel
Jan-Turbo
27-04-2013, 07:03
Duidelijk antwoord in ieder geval...
Amen. De Benzen zijn het resultaat van elke burger die de overheidsregels naar zijn eigen voordeel probeert te gebruiken. Een TDI swap in een mk2 is gaaf maar een oude benz is de duivel. Wat een onzin. Toen de 3L belastingvrij werd reden er ook ineens 4x zo veel van op het forum. Voordeel halen uit bestaande regels is slim, geen misbruik.
1000% gelijk :thumbup:
Mercedes (en VW, en anderen) hebben toevallig destijds een hele goede auto ontwikkeld die nu nog steeds meegaat. Als ze dit niet gedaan hadden, had na die Mercedes alweer 2x een Prius (of iets anders moderns) gefabriceerd moeten worden, moet je eens zien hoe goed dat voor het milieu is!?
Is al meermaals onderzoek naar gedaan, het antwoord lijkt me bekend. Degelijke auto's gaan lang mee en zijn niet slecht voor het milieu (moet nu ook denken aan een garagebedrijf dat ik ken dat met moderne diesels doet. Monteurs lopen rond met mondkapjes ivm fijnstof)...
Erik Baas
27-04-2013, 12:52
Ik vind het maar zo vreemd dat er geen rekening gehouden wordt met de vraag of een auto oorspronkelijk in Nederland nieuw verkocht is, danwel dat deze op latere leeftijd geïmporteerd is. Tenslotte is voor die eerste groep auto's al 25 jaar of langer belasting betaald, en dat was nou juist een van de argumenten bij het instellen van de oldtimer-regeling!
Golf1Fan
27-04-2013, 18:51
Ik ga vanaf nu mij Golf 1 diesel als daily inzetten t/m 31-12-2013 en daarna naar de sloop :mad:
@Golf1fan, dan ben je ook geen golf 1 fan hoor! :D
Ik zeg laten we een topic maken over hoe we onze auto's elektrisch kunnen maken. :thumbup:
Laten ze lekker de pleuris krijgen daar in Den Haag :mad:
ewcaddymk1
27-04-2013, 19:10
aan de ene kant iedereen altijd een hobby mag wat kosten maar als er ook maar een paar centen extra naar de staat moeten om in de hobby te kunnen rijden ,dan kan er ineens niets meer
kijk er nu enigsinds al naar uit wat voor onderdelen er straks op marktplaats komen ,idiaal voor degene die mooi blijven rijden wan t die kunnen straks te kust en te keur
Erik Baas
27-04-2013, 19:13
Mag ik je er even op wijzen dat het voor een diesel (!) niet bepaald om "een paar centen" gaat? :(
Golf1Fan
27-04-2013, 19:31
Mag ik je er even op wijzen dat het voor een diesel (!) niet bepaald om "een paar centen" gaat? :(
Helemaal mee eens Erik Baas, ik heb ongeveer 8 jaar lang een Golf 2 diesel uit 1984 als daily gebruikt en heb het volle pond moeten betalen, dus ik heb inmiddels genoeg naar de fiscus gebracht.
@Bprijs: Mijn Golf 1 diesel is/was een hobbyauto en ik ben geenzins van plan daar het volle pond voor te gaan betalen, Golf 1 fan of niet :mad:
Het vervelende voor de mannen hierboven is dat ze veel geld hebben betaald voor een stukje waardevastheid/status, terwijl die nu weg is en je voor hetzelfde geld een Golf 4 had kunnen rijden, wat toch iets meer auto is dan een Golf 1...
Heb vaak op het punt gestaan om ook een Golf 2 om te bouwen naar TDI.
Toch heb ik voor comfort gekozen. Bora variant tdi, toch goed gegokt.
ewcaddymk1
27-04-2013, 19:43
nee maar laten we eerlijk wezen de meesten die een diesel van 25 + rijden die gebruiken deze meer dan 5000km per jaar (dus vaak als daily)
nu gaan ze die oude diesel weg doen omdat ze nu voor een daily moeten betalen.
zet daar tegenover een nieuwere gelijkwaardige auto dus voor een golf nemen we nu een polo, wat weegt een golf van 1980 en wat weegt een polo van 2000 of laten
dus wat is dan goedkoper
ten tweede je beurt helemaal niks meer voor je oldtimer dus moet er dik geld bij voor een andere auto
straks onderdelen genoeg kun kun je jaren vooruit met je oldtimer
sleutelen kun zelf want het is net lego
maar alleen dan heb ik het over de diesel rijders en niet over degene die een oude t3 rijden of de benzine rijders
DUS daily rijders waar ik mischien zelf ook wel bijhoor met 3500 a 4000km per jaar want wees eerlijk het is ook best makkelijk als je een tweede auto hebt staan
Tsja ,is weer nederland he.
hoorde daarstraks op de radio..'Minister Weekers vind dat over auto's met oost europese kentekens ook maar eens wegenbelasting betaald moet worden etc' ,of iets in die richting...die vent word van de week betrapt op het feit dat hij op de hoogte was van fraude met toeslagen door 'platkoppen'...en denkt ..laat ik maar gauw zoiets zeggen dan is het volk weer even tevreden...
maar hoe planned ie dat te gaan doen dan?..een NL vignet..?
Jongens ze vinden altijd weer wel iets anders om je uit te kleden..
is het niet de wegenbelasting dan is het weer hypotheekrenteaftrek,gruwelijk hoge boetes..Woz waarde ,huur-zorgtoeslag etc etc..
het feit dat we nou een kabinet hebben dat het nergens werkelijk over eens kan worden maakt het alleen maar erger
van Samson hoor je of zie je niks meer..en Rutte ach die staat maar te lachen en te roepen..'koop dat huis...koop die auto'...waarmee dan Mark?
en ondertussen maar vasthouden aan die Euro..
nu ook weer geld naar Cyprus..een eiland dat stijf stond van Russisch zwart geld
ik hoor gelijk ook al mensen roepen ,ik ruim alles jonger dan '86 op..
begrijpelijk..maar wie zegt dat zowel het kabinet alswel de wetgeving binnen nu en 5 jaar WEER niet anders is?
voor hetzelfde geld komt er ergens iemand achter dat een Prius helemaal geen 1 op 25 loopt...en dan?
mijn E30 is van februari '88,en ergens was ik ook wel hopende dat hij ooit belastingvrij werd..
dan maar niet..om het gewoon eerlijk te zeggen zou ik er altijd een 86er van kunnen maken..maar dat doe ik niet..zo veel wegenbelasting kost ie niet..en dat laatste stukje lol dat je nog MAG en niet MOET op zijn tijd moet dan maar iets kosten
buiten het feit dat er al veelste veel geld inzit
maar voor iemand met een Chevy Impala op LPG...tsja...
en nogmaals het zou zomaar weer heel anders kunnen zijn over een jaar..dat weet je nooit
god weet ,beslissen ze dadelijk in Brussel dat het overal in Europa gelijk moet zijn...
dat word lachen dan...
ewcaddymk1
27-04-2013, 19:59
maar waarom heeft iemand een impala op lpg, niet dat ie er beter op rijd
dus ook weer het voordeel
maar waarom heeft iemand een impala op lpg, niet dat ie er beter op rijd
dus ook weer het voordeel
Nee. Diegen rijdt een Impala omdat diegene een Impala mooi vindt en een V8 rielekst vindt, that's it. Denk maar niet dat het goedkoop rijdt, als het om de centen gaat dan kun je beter iets anders rijden..
Maar op benzine is niet te doen hier... MOET je de hoge benzineprijzen maar slikken omdat men anders geen liefhebber is? Rijdt prima op LPG en als je die ervaring niet hebt van een V8 op LPG, dan heb je een gehad die niet goed afgesteld was. Als er iets perfect loopt op LPG dan is het een V8 wel.
Nee sorry, vind het echt een aanname en afgunst jegens de impala-rijder..
Toch nog even verder uitleggen:
- Bij normale auto's (modern, die je bijv. voor woon-werk gebruikt) wordt ook veel op LPG omgebouwd, maar enkel als het uit kan met de kilometers. Als je een bepaald kilometrage rijdt, kan het interessant zijn. Die mensen maken GEBRUIK van de regelgeving om goedkoper te rijden.
- Bij de meeste oldtimers die op LPG worden omgebouwd, wordt dit gezien als een meerwaarde (ofja, voorheen dan, nu niet meer haha). Dan hoeft er ook niet direct gekeken te worden naar hoeveel km je rijdt per jaar, om te kijken of je de installatie er wel uit haalt en binnen hoeveel jaar. Sterker nog, er zijn genoeg mensen die alsnog maar heel weinig rijden met zo'n oude bak op LPG. Maar waarom niet, het maakt je zondagritje wel dusdanig goedkoper, en op het moment dat je je auto wilt verkopen, is ie ook nog eens meer waard. Dus je hoeft geen dief van je eigen portemonnee te zijn, en je MISBRUIKT de regels al helemaal niet. Net als bij moderne auto's, maak je GEBRUIK van de regels en waardevastheid in oldtimers + waardetoename bij extra opties.
Tevens, als geen enkele motor is bedoeld om op LPG te rijden, dan is ook geen enkele motor bedoeld om op benzine te rijden. Het is maar een brok staal zo'n motor, en ooit heeft iemand verzonnen dat dit wel werkt met benzine (of andersom). Maar wat nu als hij met LPG was begonnen, dan zou je anders denken. Kortom, laat je gedachten niet te veel leiden door wat je hoort, het is maar net hoe je het bekijkt. Het is allebei een brandstof.
Ik zal wel de laatste zijn om lpg te gaan afkraken (ooit 60.000km in een BX 16TRS op lpg gereden), maar waar de oldtimer/lpg rijder nog de keuze heeft om terug te bouwen naar benzine, daar heeft de dieselrijder niets aan.
Dat de V8 oldtimer/lpg fans nu zo hard lopen te bléren vind ik dan ook redelijk misplaatst. Tuurlijk is het zuur als je net vorig jaar voor dik 2000,- een lpg installatie hebt laten inbouwen, maar je kunt in ieder geval nog terugbouwen om voor het kwarttarief (en verplicht 3 maanden niet rijden) in aanmerking te komen.
Ik heb vette pech met mijn 1982 T3 TDi bus en mag (nee, MOET !) dadelijk bijna 2000,- aan mrb gaan betalen en ja, we konden dit natuurlijk al jarenlang zien aankomen. Vroeg of laat komen ze (de regering) erachter dat ze een dief zijn van hun eigen portemonnee en moet het lek gedicht worden. Dat daarmee de hele oldtimerbedrijfstak om zeep wordt geholpen zal ze worst wezen... kijk bv maar eens naar de kinderopvang. Jaren geleden aantrekkelijk gemaakt en nu sluit de een na de ander gedwongen zijn deuren.
jettaracing
28-04-2013, 14:07
Het is natuurlijk wel jammer dat de '88er jetta diesel van mij niet belastingvrij gaat worden ,maar ik gebruik m als hobbyauto , en rijd gemiddeld 2500 km per jaar , en betaal er inmiddels al dik 10 jaar belasting voor ..............
Maar ja hobby kost geld , en daarintegen heb ik m 7 a 8 maanden per jaar in de schorsing , dus voor die paar maanden wegenbelasting laat ik het ook niet .
Ik liep vorig jaar ook met de plannen om de variant te verkopen, en belastingvrij te gaan kopen , nu blij dat ik het niet heb gedaan !
JettaPowerrr
28-04-2013, 14:35
MOET je de hoge benzineprijzen maar slikken omdat men anders geen liefhebber is? Rijdt prima op LPG en als je die ervaring niet hebt van een V8 op LPG, dan heb je een gehad die niet goed afgesteld was. Als er iets perfect loopt op LPG dan is het een V8 wel.
Nee sorry, vind het echt een aanname en afgunst jegens de impala-rijder...
En dat kan ik bevestigen. Onze GMC V8 camper loopt zelfs beter op LPG dan op benzine. Zal ook wel een afstellingskwestie van benzine zijn, maar niet te min rijd het perfect. En zo blijft het ook nog een beetje betaalbaar. Want om nou elke 350 km weer €170.- benzine erin te mikken is toch wel erg ruig. Nu moet ik elke 300 km voor €85,- LPG erin pompen. Let wel, ELKE 300 km, hè. Dus niks goedkoop rijden. Tel daar reparatie en onderhoud bij op, dan heb je het echt niet meer over goedkoop rijden.
Gr. Ed
Brinksma
28-04-2013, 18:41
Even onder de aandacht brengen
http://petities.nl/petitie/overgangsregeling-oldtimer-regeling-2014
share it :thumbup:
Ik liep vorig jaar ook met de plannen om de variant te verkopen, en belastingvrij te gaan kopen , nu blij dat ik het niet heb gedaan !
TFSI ... Ik weet wel een adresje die bijna klaar is :D
Nick 525e
30-04-2013, 13:57
Even van een ander forum gekopieerd:
Onze missie:
Onvoorwaardelijk behoud van de regeling vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) zoals we die tot nu toe kennen.
De insteek:
Vertrouwen. Een overheid moet immers betrouwbaar zijn. Een regel zonder dringende noodzaak in een tijdsbestek van enkele jaren herhaaldelijk veranderen wekt bij de burger geen vertrouwen.
De feiten:
De staatssecretaris heeft zijn standpunten grotendeels gebaseerd op verkeerde feiten en subjectieve rapporten. Tevens heeft hij met de verkeerde instanties gesproken; de alliantie vertegenwoordigt immers maar een heel klein deel van de oldtimerliefhebbers, en enkele leden van die alliantie hadden zelfs geheel andere belangen te verdedigen.
Wat ging er tot nu toe mis?
Zo’n beetje alles. Vanaf de vooringestelde aversie tegen youngtimers en oldtimers van de staatssecretaris tot de jammerlijk gekozen strategie van FEHAC en KNAC. Om over de overige blunders nog maar te zwijgen.
Kunnen we de zaak nu nog omdraaien?
Ja. Wij denken van wel. Het is nog niet te laat, maar we moeten nu wel alle zeilen bijzetten. Garanties zijn er dan ook niet, maar we gaan het proberen!
Wat kun jij doen?
Ben jij de trotse bezitter van een of diverse oldtimers of youngtimers, dus auto’s, motoren, vrachtwagens, 4x4, customs en alle daaraan aanverwante stromingen? Raakt deze gewijzigde regeling jou keihard in je portemonnee? Draag je op een andere manier het in stand houden van ons rijdend cultureel erfgoed een warm hart toe? Dan kun jij ons helpen. Wij moeten de politiek bewijzen over een sterke en grote achterban te beschikken. Hoe groter onze achterban, hoe sterker onze lobby. Schrijf je nu in op http://www.vrijstellingoldtimer.nl, ook al heb je al eerder een petitie ondertekend. We hebben vóór 14 mei minimaal 70.000 inschrijvingen nodig, anders gaat het niet lukken.
Abonneer je ook op de Facebookgroep ‘Oldtimerliefhebbers’ (http://bit.ly/oldtimerliefhebbers) en blijf op de hoogte van alles wat speelt. En nog belangrijker: deel dit met je vrienden, je club, de forums waar je in zit of de redactie van je lijfblad. Help ons mee met het terugdraaien van deze draconische maatregel. Ons motto: Samen Sterk!
Wie zijn wij?
Wouter van Embden – voorzitter Stichting Autobelangen
Hans Horwitz – ondernemer
Stefan van der Waals – ondernemer
Arjan Lenoir - fanatiek klassiekerliefhebber
Edwin Melotte - verzamelaar en ondernemer
Marco Hof - hoofdredacteur Auto Motor Youngtimer
Maria Pels - ondernemer
Maarten Wilbers - uitgever Auto Motor Klassiek
PS: De bijdrage die na je inschrijving wordt gevraagd is overigens geheel vrijwillig. Wil je dat niet, kun je na het tekenen voor je steun eenvoudig het browservenster sluiten.
Help ons mee met het terugdraaien van deze draconische maatregel. Ons motto: Samen Sterk!
.
Ik ken dit motto ergens van :D
eerlijk gezegd missen ze volgens mij met de nieuwe regeling de groep mensen die bestempeld worden als de ernstige vervuilers. Ik spreek dan over de oldtimerbezitters die dagelijks rijden met een oldtimer. Rijden die mensen niet dagelijks met een diesel oldtimer vanwege de relatief lage kosten? Mensen die dus onder de nieuwe regeling in 2014 wel wegenbelasting gaan betalen, zullen lang niet allemaal een auto vinden waar je minder op afschrijft, die zuiniger is, die goedkoper is in wegenbelasting en die makkelijker te onderhouden is.
Zeker als je al lekker wat geld in je oldtimer hebt gepompt om hem in goede staat van onderhoud te brengen, ga je niet vanwege die 50 euro per maand WB overstappen van je gekoesterde golf 2 diesel naar een afgetrapte golf 3 diesel... Die kost qua WB denk ik al weer 2 tientjes meer in de maand...
Waarom die 25 euro vrijwillige bijdrage? Vind het een belachelijk bedrag!
Hoe zit het eingelijk met geschorste auto's? die een langdurige restauratie voor de boeg hebben? ik heb iets horen waaien dat die geen vol jaar meer geschorst mogen staan.
jettaracing
05-05-2013, 08:47
Schorsen mag altijd voor onbepaalde tijd , zou wat zijn voor bijvoorbeeld de oldtimers die in musea staan , met kenteken , dan zouden die allemaal een bepaalde tijd in het jaar in de wegenbelasting moeten , verzekerkerd moeten worden en apk gekeurd moeten worden :eek:
Schorsen mag altijd voor onbepaalde tijd , zou wat zijn voor bijvoorbeeld de oldtimers die in musea staan , met kenteken , dan zouden die allemaal een bepaalde tijd in het jaar in de wegenbelasting moeten , verzekerkerd moeten worden en apk gekeurd moeten worden :eek:
Enkele weken terug is er nog serieus nagedacht over een oplossing waarbij niet geschorst kon worden :)
Kunnen we veilig een museum bezoeken als ze APK gekeurd zijn :D
14 mei gaan ze proberen een actie op te zetten , dus liefhebbers , op naar Den Haag 14 mei , het transport in nederland houd dan ook een actie dag .
Word vast gezellig daar :thumbup: :D
Het vervelende voor de mannen hierboven is dat ze veel geld hebben betaald voor een stukje waardevastheid/status, terwijl die nu weg is en je voor hetzelfde geld een Golf 4 had kunnen rijden, wat toch iets meer auto is dan een Golf 1...
Alsof een Golf 4 niet enorm afgeschreven heeft.
Jens
Jawel, maar waar ik op doel is de extra waarde die waardevastheid/belastingvrij-status bracht. Zo was een 88er Golf 2 altijd enkele honderd euro's waard, maar een 85er ineens enkele duizenden euro's. En dat, terwijl een 88er nieuwer is. Kortom, je betaalt te veel voor de auto zelf, wat komt door de belastingvrij-status.
Waarde van een Golf 4 heeft hier niets mee te maken, die wordt nog enkel bepaald door nieuwwaarde min afschrijving. Dat werkt in oldtimerland niet zo natuurlijk...
golfcabriolet
06-05-2013, 18:37
Gewone auto’s die nog geen 25 jaar op Nederland kenteken staan belasting laten betalen.
@golfcabriolet: onzin..Als je nu een 85ér koopt en invoert en daarna compleet restaureert moet je dan maar wel volle bak betalen of wat???
Een achterliggende gedachte waarom een auto wegenbelastingvrij wordt is dat er dan al 25 jaar WEL wegenbelasting betaald zou zijn. Dus na 25 jaar zou het genoeg zijn. Bij een ingevoerde auto geldt dat niet.
Gewone auto’s die nog geen 25 jaar op Nederland kenteken staan belasting laten betalen.
Is de makkelijkste oplossing ja. Maar werkt ook omkatten in de hand.
ewcaddymk1
07-05-2013, 16:33
wel leuk om te zeggen dat ze dan al 25 jaar in nederland belasting hebben betaald maar als het om een cabrio gaat kan het ook om 12 jaar en 6 maanden gaan omdat deze de helft van het jaar geschorst is
dus wat is dan 25 jaar
stufenheckfahrer
07-05-2013, 16:56
Een achterliggende gedachte waarom een auto wegenbelastingvrij wordt is dat er dan al 25 jaar WEL wegenbelasting betaald zou zijn. Dus na 25 jaar zou het genoeg zijn.
Waar haal je die nonsens vandaan?
Erik Baas
07-05-2013, 17:46
Waar haal je die nonsens vandaan?
Misschien moet jij je eerst eens beter laten informeren voor je je mond open doet.
stufenheckfahrer
07-05-2013, 20:38
Misschien moet jij je eerst eens beter laten informeren voor je je mond open doet.
Lees je voor uit eigen werk?
De regeling is ooit in het leven geroepen om het industrieel erfgoed te ontzien.
Ooit waren klassiekers namelijk industrieel erfgoed.
Wat een vriendelijkheid hiero.
Edit: de oorsprong zit hem toch in het feit dat de oldies de weg minder belasten omdat er minder in gereden wordt:
http://www.fehac.nl/faq/99-vrijstelling-wegenbelasting
stufenheckfahrer
07-05-2013, 22:17
Dat is dus een heel ander verhaal als "na 25 jaar is er wel genoeg belasting betaald", wat dat is namelijk nonsens.
Ik betaal al 30 jaar loonbelasting, wil ik ook wel mee stoppen ;-)
Erik Baas
07-05-2013, 22:33
Dat is dus een heel ander verhaal als "na 25 jaar is er wel genoeg belasting betaald", wat dat is namelijk nonsens.
Ik betaal al 30 jaar loonbelasting, wil ik ook wel mee stoppen ;-)
Dat is beslist geen nonsens, het is een van de overwegingen geweest bij het instellen van deze regeling.
Hoor 'm hier vaker, dat broodje aap... Hardnekkige gedachte, maar totaal niet op feiten gebaseerd.
+38 :thumbup:
Kan voor omkatten zorgen ja wat al eerder werd gezegd.
Maar toch vind ik dit niet terecht om die wel te laten betalen.
Wij zijn toch 1 Europa als de belasting voor een auto niet hier word betaald dan wel in een ander land.
Als zo veel landen van ons geld mogen profiteren waarom mogen wij dan niet profiteren van belastingvoordeel op een ingevoerde oldtimer.
Ik ben voor een regeling die er voor zorgt dat je alleen dat voordeel krijgt als je hem als 2e auto hebt.
Maar dan wel als je een eerste auto hebt die minimaal een bepaald bedrag per maand belasting plicht heeft.
Dus niet dat mensen een Suzuki Alto als eerste auto gaan kopen en alsnog lekker de diesel oldtimer dagelijks gebruiken.
Dus gewoon de dagelijkse auto moet minimaal boven een bepaald gewicht komen.
En anders alsnog een heffing afhankelijk van je eerste auto.
Misschien is het wel helemaal een domme regeling wat ik zeg ben geen specialist.
Maar dat ze daar in Den Haag de weg kwijt zijn mag ook wel duidelijk zijn.
Wij zijn toch 1 Europa als de belasting voor een auto niet hier word betaald dan wel in een ander land.
Als zo veel landen van ons geld mogen profiteren waarom mogen wij dan niet profiteren van belastingvoordeel
Mensen hebben het jammergenoeg nog niet in de gaten dat wij hier in een dictatuur leven! De regering besluit iets en wij burgers hebben het maar te betalen en kunnen niets doen! En doel ik niet alleen op de mrb.
Mensen hebben het jammergenoeg nog niet in de gaten dat wij hier in een dictatuur leven! De regering besluit iets en wij burgers hebben het maar te betalen en kunnen niets doen! En doel ik niet alleen op de mrb.
we doen er met elkaar ook totaal niks aan om het te voorkomen ,
we laten het ook maar gewoon gebeuren hier in dit land
beetje tikken op internet helpt echt niks
en ik doel ook niet alleen op de MRB :D
Idd want een Hollander zal maar 1 dag salaris moeten missen om bv te staken oid. Nee... Ieder voor zich en een god voor ons allen. En maar schreeuwen vanaf de zijlijn! Ik ga naar Bulgarije een uitkering aanvragen om toch die pleister te kunnen plakken :thumbup:
Idd want een Hollander zal maar 1 dag salaris moeten missen om bv te staken oid. Nee... Ieder voor zich en een god voor ons allen. En maar schreeuwen vanaf de zijlijn! Ik ga naar Bulgarije een uitkering aanvragen om toch die pleister te kunnen plakken :thumbup:
presies
waneer gaan de ogen eens open
14 mei gaan we in de transport (https://www.facebook.com/StopKallas?ref=stream) wel wat doen , wie volgt ?
of nog beter wie gaat aansluiten ?
*edit* oldtimers (https://www.facebook.com/StopKallas?ref=stream#!/groups/163818610446008/?hc_location=stream) actie op facebook
en deze natuurlijk (http://www.vrijstellingoldtimer.nl/)
Golf1Fan
10-05-2013, 21:45
Als men, om te beginnen, nou eens een keer massaal op die blonde jongen uit Venlo zou stemmen.
Ik zeg altijd: Verbeter de wereld, begin in eigen land!
Als men, om te beginnen, nou eens een keer massaal op die blonde jongen uit Venlo zou stemmen.!
Nou die stem van mij gaat niet naar die knakker :D
Denk niet dat hij alles op de goeie pootjes krijgt
Wat er nu regeert ook niet.
Wat er nu regeert ook niet.
Ze maken veel kapot , das zeker
Sjeesbeest
10-05-2013, 22:56
Gewoon de regeling hanteren die ze destijds bij het "grijskenteken rijden" ook ingevoerd hebben (ook onder dwang). Ofwel, iedereen die nu een oldtimer rijdt blijft onder de oude oldtimer regeling van 25 jaar ... wordt de oldtimer verkocht en is die nog geen 40 jaar dan wegenbelasting laten betalen. Ik heb mijn oldtimers al meer dan 8 jaar en rij er minder dan 1500 km mee...
Golf1Fan
11-05-2013, 00:46
Dan moet je ook niet klagen :tongue:
Ze maken veel kapot , das zeker
Dat bedoel ik :shake:
Dan moet je ook niet klagen :tongue:
Over de MRB zeker niet
Ik rijd geen belasting vrije diesel of lpg :)
Betaal gewoon belasting over mijn rijdende auto's :tounge:
Maar er zijn op politiek vlak meer wegen die richting goeie afloop gaan
Maar zo lang de Nederlander dit laat gebeuren .
Denk ik dat we het nog steeds te goed hebben , en gaat het langsaam maar zeker nog verder de afgrond in .
er zijn nog steeds veel te veel mensen die het VEEl te goed hebben hiero..
bv het gros daarvan woont in grote huizen in nieuwbouwwijken met een gruwelijk salaris..
ondefinieerbare functieomschrijving als 'baan'..vormgever,designer,recrutant insource manager,senior advisor etc,etc..
die mensen hebben geen benul in de regel wat er gebeurt in de echte wereld..
kijken in de krant of op het nieuws niet naar wat de regering bij het 'gewone'volk veroorzaakt...en ook al zouden ze het doen...
THEY DON'T GIVE A DAMN!!..
een automonteur of loodgieter bijvoorbeeld..zijn in geval bij die mensen niet meer dan een 'mannetje' dat handig is soms...
dat zo iemand van pakweg van 1500 euro in de maand moet leven zal ze een worst wezen...en al helemaal niet als zoiemand zijn baan verliest door mismanagement of door oosteuropeanen die goedkoper zijn...
hij heeft toch recht op een uitkering ?..of niet dan?..(70%..nee das een vetpot)
zelf voelen ze er niks van,...en als ze eventueel een old/youngtimer hebben..zal hun die paar honderd euro per jaar ook niks uitmaken...
ewcaddymk1
11-05-2013, 09:27
bv het gros daarvan woont in grote huizen in nieuwbouwwijken met een gruwelijk salaris..
ondefinieerbare functieomschrijving als 'baan'..vormgever,designer,recrutant insource manager,senior advisor etc,etc..
kijken in de krant of op het nieuws niet naar wat de regering bij het 'gewone'volk veroorzaakt...en ook al zouden ze het doen...
een automonteur of loodgieter bijvoorbeeld..zijn in geval bij die mensen niet meer dan een 'mannetje' dat handig is soms...
dat zo iemand van pakweg van 1500 euro in de maand moet leven zal ze een worst wezen...en al helemaal niet als zoiemand zijn baan verliest door mismanagement of door oosteuropeanen die goedkoper zijn...
hij heeft toch recht op een uitkering ?..of niet dan?..(70%..nee das een vetpot)
zelf voelen ze er niks van,...en als ze eventueel een old/youngtimer hebben..zal hun die paar honderd euro per jaar ook niks uitmaken...
neem nou een combi van deze twee groepen :
timmerman en een eigen huis (3 jaar zwoegen) en geen werk meer , geen ww meer
wat dan!!!!
als ik weer moest kiezen , nooit weer iets voor je zelf bouwen want in dit kutland naaien ze je voor alles wat je zelf onderneemt
als je nou zelf een huis bouwt of als je zelf een bedrijf hebt betalen moet je hier in dit kutland altijd
ALS het zover komt dat ik mijn eigen gebouwde woning moet verkopen
dan doe ik hier in dit land geen fuck meer.
want ik kan geen uitkeering krijgen of wat dan ook omdat ik overwaarde heb , maar overwaarde heb je niet eerder dan als je je huis verkoopt en probeer dat maar eens in deze tijd
dus als ik moest kiezen doe dan maar jouw onderste variant in een huur huisje ,heb je teminse nog ergens recht op IN dit kut land
En zo blijven we in dit cirkeltje rond lopen, omdat niemand iets doet.
We blijven tikken op de pc .. Niemand doet iets .. Waarom zou ik dan wat doen
Zo gaan we idd lekker verder , en niemand doet iets :thumbup:
Meer zwart werken.....dan betalen we daar de belasting voor onze oldtimers wel van !!!
Voor de rest helpt het toch niet. Die graaiers doen toch gewoon maar wat ze willen in Den Haag en zo lang die het nog te goed hebben krijgen wij het beslist niet beter !!!
Neeee, we moeten Brussel diep in de kont kruipen !!! Da's heel belangrijk :screwy:
Golf1Fan
11-05-2013, 22:33
Originally Posted by heinz74
:thumbup:
neem nou een combi van deze twee groepen :
timmerman en een eigen huis (3 jaar zwoegen) en geen werk meer , geen ww meer
wat dan!!!!
als ik weer moest kiezen , nooit weer iets voor je zelf bouwen want in dit kutland naaien ze je voor alles wat je zelf onderneemt
als je nou zelf een huis bouwt of als je zelf een bedrijf hebt betalen moet je hier in dit kutland altijd
ALS het zover komt dat ik mijn eigen gebouwde woning moet verkopen
dan doe ik hier in dit land geen fuck meer.
want ik kan geen uitkeering krijgen of wat dan ook omdat ik overwaarde heb , maar overwaarde heb je niet eerder dan als je je huis verkoopt en probeer dat maar eens in deze tijd
dus als ik moest kiezen doe dan maar jouw onderste variant in een huur huisje ,heb je teminse nog ergens recht op IN dit kut land
In jaren 40 zaten de fascisten/dictators in Berlijn, tegenwoordig zitten ze in Den Haag en Brussel :mad:
Die economische ellende is het gevolg van het sociaal economisch wanbeleid van de afgelopen 35 jaar.
Maar ja de mensen blijven klagen en vervolgens stemmen ze elke 4 jaar op de dezelfde kaalplukkers en zo gaat het al decennia lang.
Een vriend van mijn vader stemde nooit, maar ging wel altijd naar het stemburo en schreef op het stembiljet:
Welke os kiest zijn eigen slager? :D
Yellowbug
11-05-2013, 22:37
In jaren 40 zaten de fascisten/dictators in Berlijn, tegenwoordig zitten ze in Den Haag en Brussel :mad:
Die economische ellende is het gevolg van het sociaal economisch wanbeleid van de afgelopen 35 jaar.
Maar ja de mensen blijven klagen en vervolgens stemmen ze elke 4 jaar op de dezelfde kaalplukkers en zo gaat het al decennia lang.
Een vriend van mijn vader stemde nooit, maar ging wel altijd naar het stemburo en schreef op het stembiljet:
Welke os kiest zijn eigen slager? :D
Psies, super verwoordt. Zo denk ik er ook over. :thumbup:
We gaan het of weer over wegenbelasting hebben of ik gooi het topic dicht.
We blijven tikken op de pc .. Niemand doet iets .. Waarom zou ik dan wat doen
Zo gaan we idd lekker verder , en niemand doet iets :thumbup:
ja idd, Keyboard warrior's
Yellowbug
11-05-2013, 23:01
Ik ben bang dat het een niet zonder het ander kan Jaap, dat het hierdoor lijkt alsof we off-topic bezig zijn kan ik me daarnaast wel voorstellen. kzal me proberen in te houden. ;)
ewcaddymk1
12-05-2013, 07:23
mag van mij wel dicht , want hier komen we net zover als in den haag :D
mag van mij wel dicht , want hier komen we net zover als in den haag :D
Pressiessss ..
Na 14 mei weten we meer , :thumbup:
stufenheckfahrer
12-05-2013, 11:36
Een stukje serieus gummen zou geen kwaad kunnen idd.
Yellowbug
12-05-2013, 11:41
Dus je mag niet kritisch zijn :confused:
Dus je mag niet kritisch zijn :confused:
Welkom op Volksforum...
stufenheckfahrer
12-05-2013, 23:31
Gooi maar dicht Jaap, het word niks meer hier.
Gooi maar dicht Jaap, het word niks meer hier.
de waarheid is hard ,en onaangenaam voor sommigen..
dichtgooien van dit topic..is weer de makkelijkste weg..
ik vind dat mensen best hierover hun mening mogen ventileren..
dat het misschien niet direct over de MRB gaat kan, maar uiteindelijk maakt de minister van Financieen daar wel de dienst over uit..(ons geld)
wat de meesten hier eigenlijk willen zeggen is...
je zeggenschap/inspraak in al wat de regering beslist is zo goed als nul..
het kabinet maakt fouten en beslissingen met kapitale uitkomst voor de min of meer gewone man
of dit nu het ingeslopen tollerantie beleid is jegens buitenlanders (vul zelf maar in)..het krampachtig meewillen doen en vasthouden aan Brussel of zelfs het door de plee spoelen van miljoenen c.q miljarden geld van de belastingbetaler door foute beslissingen of besluiten
het moet uiteindelijk toch terug naar de staatskas..
en na het snijden in de zorg,pensioenen,de WW,kinderopvang ,zorgverzekeringen,hypotheekrenteaftrek,sociale verzieningen, etc ....is dit de MRB gewoon de volgende stap..
en zo brokkelen werkend nederland ,zeker de kleine zelfstandige en de minima tot modaal verdienend ,steeds verder af..
totdat we eigenlijk uiteindelijk in een soort DDR tercht komen ,...je beslissingen worden voor jou genomen en jou salaris is al besteed voordat je het ooit gezien hebt..
behalve het kapitaal ,die merken nagenoeg niets ,en worden alleen maar rijker..
ik hoop dat het zo duidelijk is...(zal nu wel een slot op komen )
Johan1982MK1
13-05-2013, 16:01
zou dit ook invloed hebben?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3440505/2013/05/13/Fraudedebat-cruciaal-voor-politieke-loopbaan-Weekers.dhtml
Welnee !
Plannen liggen allang bij de kamer die er nu over moet gaan beslissen.
We hebben destijds een referendum gehad in of uit europa
Nederland stemde als één man NEEN!,,,
Dit heeft niks met sluiten van topics te maken.
Maar het probleem van dit topic is,is dat het een klok-klepel verhaal aan het worden is. Half geïnformeerde mensen zijn erger dan ongeïnformeerde.
Zoek nog eens op waar dat referendum over ging aub.
Erik Baas
13-05-2013, 22:00
Kunnen we weer on-topic, please? Of gewoon even afwachten wat er na 14 mei (morgen!) echt voor nieuws is?
14 mei? staat morgen 15 mei op de agenda.
Zie agendapunt 19
Agenda 2e kamer (http://www.tweedekamer.nl/images/PV_15_mei_2013_118-229677.pdf)
Laat dit topic nog even een dag open Tjaap, dan is er meer nieuws en zal de "helderheid" hier wat groter worden hopelijk ;)
14 mei? staat morgen 15 mei op de agenda.
Zie agendapunt 19
Agenda 2e kamer (http://www.tweedekamer.nl/images/PV_15_mei_2013_118-229677.pdf)
Volgens mij worden er vandaag wat moties ingebracht;
14 Mei, tussen 14.00 en 15.30 uur:
5. Stemmingen over: aangehouden moties ingediend bij het VAO Belastingplicht overheidsbedrijven; Fiscale moties en toezeggingen
33 402, nr. 56 -de motie-Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op LPG rijden
33 402, nr. 57 -de motie-Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op diesel rijden
Na 15.30 uur kan Weekers echter zijn borst natmaken met het debat over het feitenrelaas betreffende de fraude met toeslagen.
Als ze ons dan even matsen dan mogen ze die Weekers daarna wel knippen en scheren !!
En hop, beide moties zijn verworpen...
Binnen een minuut volgens mij !!
Er komt dus geen overgangsregeling voor de diesels en auto's op lpg die tussen de 26 en 40 jaar oud zijn.
jetta mk1 '82
14-05-2013, 16:22
En hop, beide moties zijn verworpen...
Dan is het nu tijd om Weekers te 'verwerpen'... :mad:
Reken daar maar niet op en dan nog... iemand anders gaat gewoon afmaken wat hij in gang heeft gezet.
Lees ook de reacties eens onder dit artikel op autoweek.nl;
http://www.autoweek.nl/nieuws/23400/geen-andere-mrb-regels-diesel-lpg-oldtimers
:screwy:
wat een mafkezen daar. Ze steunen het allemaal dat het afgeschaft word maar dadelijk wel meteen huilie doen als er ergens op ingekort word waar hun last van hebben.
jetta mk1 '82
14-05-2013, 21:15
Sneu mensjes die vroeger veel gepest zijn...
Ik snap de ophef wel, maar wat wou je doen? Met z'n alle gaan staken, of niet meer auto rijden?! This is life.. hard werken, 90%kwijt aan belasting en met het kleine beetje geld de vrouw en auto onderhouden.. Ik moet ook gewoon wegenvelasting gaan betalen voor mijn golf 1 tdi. Jammer, maar boeien! Ik ben gezond, heb liefde/leuke baan en collegas/hobby die ik kan delen etc..
Ik heb een broer die gehandicapt is, nooit iets leuks kàn doen met zn geld, dus hoe belangrijk is het.. Dus kijk om je heen naar wat je hebt, en laat de frustratie niet zomaar de vrije loop..
Kan je er echt niet tegen, koop een t3 DIESEL, laat een dikke giftige roetpluim hier achter en vertrek!!
Thanx..
Ik snap de ophef wel, maar wat wou je doen? Met z'n alle gaan staken, of niet meer auto rijden?! This is life.. hard werken, 90%kwijt aan belasting en met het kleine beetje geld de vrouw en auto onderhouden.. Ik moet ook gewoon wegenvelasting gaan betalen voor mijn golf 1 tdi. Jammer, maar boeien! Ik ben gezond, heb liefde/leuke baan en collegas/hobby die ik kan delen etc..
Ik heb een broer die gehandicapt is, nooit iets leuks kàn doen met zn geld, dus hoe belangrijk is het.. Dus kijk om je heen naar wat je hebt, en laat de frustratie niet zomaar de vrije loop..
Kan je er echt niet tegen, koop een t3 DIESEL, laat een dikke giftige roetpluim hier achter en vertrek!!
Thanx..
AMEN!
beetje kort door de bocht om te zeggen..
ben je het er niet mee eens...dan moet je vertrekken...
en die leuke lieve fijne collega's en dito baas...ha!..dies pas echt goed...roep dat nog een keer als je met heel je papierwinkel via DigiD je WW zit aan te vragen ooit
je staat tegenwoordig gewoon op straat ..en 'vast' werk is er niet meer
en tsja als je iemand in de familie hebt die hulpbehoevend is of in jouw geval gehandicapt..dan is dat voor die persoon echt megazuur...
toch zeker in de toekomst..dan hoop ik dat er veel geld in de familie is om diegene te verzorgen..want binnen nu en 20 jaar is dat allemaal voor jezelf..
om maar niet te denken als je bejaard word/bent...
maar de mogelijkheden hier in NL zijn nog steeds oneindig..nimmer gingen we de laatste 10 jaar zo vaak richting stembus vanwege een gevallen kabinet...
regels veranderen meerdere keren per jaar ...niet alleen nu weer de MRB ..ook de bijtelling op de zakelijke auto's veranderd bijna jaarlijks..
de regelgeving met hypotheken en allerlei vormen hierin..
verkeersregels en nieuwe absurde hoge sancties..maar ook de regelgeving bij het opstarten van een eigen BV is sinds oktober weer simpeler geworden (lees fraudegevoeliger)...
bepaalde overheidsinstanties en voorzieningen die geprivatiseerd zijn ..en daarom zichzelf zijn gaan verrijken aan de man in de straat (energie,zorg)
blijkbaar zoals ik al zei..en blijf doen ...het gaat veel te veel mensen hierzo nog veel te goed...
zo lang je nog kunt roepen ....het zal allemaal wel...je doet er toch niks aan etc...
en dat weten ze op het Binnenhof ook...sterker nog dat hoort men maar al te graag..
en nee ,ik zit niet zonder werk (nog niet),en ja ik heb een 88er e30 met een 6 cylinder erin..en nee die gaat niet weg voor een Prius of een 40 jaar oud hok
mischien dat ik dit over 2 jaar terug lees en denk....shit, zo slecht was het toen niet eens...
maar ik hoop het niet...
Het zat er natuurlijk dik in dat dit zou gaan gebeuren, er hebben nu te veel mensen 'voordeel' van en dat hebben ze gewoon liever niet. Aan de andere kant is het ook wel een beetje naief om heel je vervoersbehoeften te baseren op het gegeven dat een 25+ auto wegenbelastingvrij is (en misschien zou blijven)
Begrijp me goed, ook ik ben dadelijk zwaar de l*l met mijn 1982 T3tdi (doet 480,- wegenbelasting per kwartaal), maar het hing natuurlijk al langer boven de markt dat er wat zou (moest?) gaan veranderen. Nu heb ik gelukkig nog de mogelijkheid om hem om te bouwen en te keuren als camper, maar vroeg of laat zal aan die regeling (kwarttarief voor een jaar rijden, mijn kosten gaan dan naar 40,- per maand ipv 160,- per maand) ook wel een einde gaan komen.
Nu kun je een moderne diesel ook heel goed dagelijks gaan gebruiken en ik lees met verbazing soms verhalen dat mensen al 4 á 5 oldtimers van 26-40 en van 40+ hebben en dagelijks ook nog eens in een mrb vrijgestelde 190D rondtoeren. Nu kun je heel wijs zeggen; "de wet staat het toe, ze hebben gewoon gebruik gemaakt van bestaande regelgeving" en ergens is dat natuurlijk ook wel zo, maar daar is de mrb vrijstelling nooit voor in het leven geroepen.
Zelf erger ik me ook dood aan alle mrb vrije 190D's hier in de omgeving en de staat van die auto's toont ook aan dat die wagens ook absoluut niet door liefhebbers worden gereden, een hele enkele uitzondering (ik zag vorige week een smetteloze 190E 2.3-16 rijden) daargelaten. Ik ben ergens wel 'blij' met de nieuwe voorstellen. Vergeet niet dat het in eerste instantie de bedoeling was om ALLE oldtimers (dus ook mijn 1967 spijlbus) weer volledig mrb te laten gaan betalen, dus het valt me mee... het had erger kunnen uitpakken!
Ik ga dit jaar (de regels gaan pas op 1-1-2014 in als de eerste kamer ze goedkeurt) nog maximaal 'profiteren' van mijn mrb vrijgestelde T3 diesel, pas als het definitief is gaan we wel opnieuw alles tegen het licht houden. Nu de auto in 'blinde paniek' verkopen heeft ook geen zin, de waarde (ik heb er dik 7500,- inc aanschaf inziiten) is gehalveerd, dus dan maar lekker zelf van profiteren. In het ergste geval exporteer ik hem naar een kennis in Frankrijk en ga hem vanuit daar als camper verhuren om zo de pijn een beetje te verzachten.
Volksweazel
15-05-2013, 08:06
...en om de here wil, Amen. ;)
Johan1982MK1
15-05-2013, 08:47
ik blijf in mijn golf2 doorrijden. kan toch nog relatief goedkoop rijden door de lage onderhoudskosten.
Maar zuur en frustrerend is het wel.
Mijn kameraad bijvoorbeeld bezit een originele golf1 gtd in nieuwstaat waar op jaarbasis misschien 1500km mee gereden wordt en een in nieuwstaat verkerende jetta 1 diesel idem dito.
das echt wel heel jammer.
Misschien voor degene die heel veel opslagruimte heeft is het nu de tijd om zulke autos op te kopen en op te slaan en later als ze 40 jaar zijn weer duur te verkopen...
Nu zal hij per auto dus maandelijks mrb moeten betalen en dat is niet te doen
Waarom werden de goljes en jetta's massal omgebouwd! Niet op 1500 km per jaar te rijden op diesel! En dan ergeren aan de 190 Diesel. Kom op zeg!
Waarom denk je dat ik lpg rij met met jetta van 86, lekker goedkoop omdat het kan! Had een Jetta TDI van '07 die is mij afgestolen begin dit jaar, die kosten mij 156 euro per maand aan belasting en verzekering, en nu betaal ik 6 euro en dat is het verschil.
Zeg maar 1 ding: Nadenken voordat je wat schrijft EelcoB....
jetta of golf camper!
het leven is één groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen... doe je ding en geniet!
Zeg maar 1 ding: Nadenken voordat je wat schrijft EelcoB....
Dat doe ik zeker.. Zal mezelf even duidelijk maken. ik ben het grotendeels eens met het verhaal van area51. Natuurlijk is het balen als je t3 diesel net is opgeknapt. Maar iedereen die iets gaat betalen voor zijn golf of jetta.. tja. Met elke beslissingen worden altijd mensen geraakt die ook gewoon liefhebber zijn.. Ik ben ook liefhebber van nieuwere auto's, maar die kan ik me financieel gewoon niet veroorloven.
Ik wil niet zielig doen over mijn broer, en het verhaal van t3fan begrijp ik ook erg goed.. Het ging er mij meer om dat het grote gros van de mensen die er misbruik van maakt, inclusief ik. En daarom heb ik er weinig moeite mee. ik gebruik hem dagelijkt, en met de wegenbelasting erbij ben ik alsnog goedkoper uit. Zulke mensen reageren ook gefrustreerd omdat ze nu opeens moeten betalen.. Daar was mijn opmerking naar gericht.
Ik snap de ophef wel, maar wat wou je doen?
Een eenheid vormen en er echt wat aan doen, maar zo als heinz74 al aangeefd
het gaat veel te veel mensen hierzo nog veel te goed
Heb hier een Golf 1 cabrio staan waar ik ±1500 km per jaar in rij, straks betaal ik maar een beetje belasting daar gaat het niet om.
Waar het mij meer om gaat, is dat er bij de voordeur dik bezuinigd moet worden, en bij de achter deur het met emmers vol weg gegooit wordt.
En wij met z'n allen het gewoon weer pikken
Marijn32b
15-05-2013, 12:30
En daarom heb ik er weinig moeite mee. ik gebruik hem dagelijkt, en met de wegenbelasting erbij ben ik alsnog goedkoper uit..
Goedkoper dan wat?
Goedkoper dan wat?
Benzine rijden.
Met z'n alle een eenheid vormen die wèl wat doet, daar ben ik het zeker mee eens.
Het is een beetje als op school, met z'n alle spijbelen. En de dag erna was iedereen er geweest, behalve jij met je maten.. :rolleyes: Dus met heul veel mensen zijn, dan pas beteken je iets.
Maar als er zoiets komt, sta ik erachter!
Wat stoot een 190D meer uit dan een Golfje of TDI of T3 diesel, ik wil het onderhand wel eens weten want in mijn ogen is dit vooroordeel totaal onjuist... (en dan is het voordeel van een oude auto blijven rijden en geen nieuwe te moeten produceren nog niet eens meegenomen)
polopower
15-05-2013, 20:38
Wat stoot een 190D meer uit dan een Golfje of TDI of T3 diesel, ik wil het onderhand wel eens weten want in mijn ogen is dit vooroordeel totaal onjuist... (en dan is het voordeel van een oude auto blijven rijden en geen nieuwe te moeten produceren nog niet eens meegenomen)
Met diverse fractievoorzitters gemaild, in veel gevallen keurig antwoord gekregen. Maar telkens bleef de vraag op welk onderzoek ze zich beroepen onbeantwoord. Ook na herhaaldelijk aandringen op dat antwoord. Één grote façade om de begroting simpelweg rond te krijgen. Als het milieu hen echt aan het hart ging hadden ze wel doorgezet met de kilometerheffing. Iets dat een ieder dwingt om bewuster met zijn of haar voertuig om te gaan. Ongeacht of dit een oldtimer is of niet.
Iemand nog een T3 camper op kenteken staan...een sloper dan ;-) ...
Doen we het wel anders.....
Ik weet wat je bedoelt Bruders, maar ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat ook die regeling
(het kwarttarief camperkenteken) zal gaan sneuvelen.
@ Area51....daar ben ik ook bang voor...We zijn gewoon goed genaaid met onze T3tjes ben ik bang... Maar tussen 120 en 160 euro per maand voor een busje dat ik maar paar keer per maand ga gebruiken is echt beetje teveel van het goede...
servowire
18-05-2013, 07:34
Helaas heb ik afgelopen 5 jaar €4000 gestoken in een complete restauratie van een Golf 1 diesel. Elk boutje totop de kale koets, gestraald, opgebouwd, gespoten, alles.
Ook het blok is helemaal opnieuw opgebouwd met honen, nieuwe zuigers, nieuwe kruk/nok assen en revisiepomp.
Nu is het niet alleen waardeloos, maar gaat het mij heel veel geld kosten om hem te houden. Ik ben wel een beetje boos. Ik ben nu van plan:
- Golf ombouwen naar benzine (blok is al gekocht, die moet ik nu ook gaan reviseren)
- Kevertje zoeken, en lowbudget opknappen tot rijdbare staat
- Revisie 1.6GTD overbouwen naar Kever
Kever is wel ouder dan 40 jaar, dus. Dat is mijn manier om er mee om te gaan. Niet gaan schelden maar gewoon doorsleutelen.
PS
Wat ik ook merk is dat alle bezuinigingen/beperkingen en maatregelen mij een bijzonder onzeker gevoel geven; waardoor ik al mijn geld oppot en niets meer uitgeef. Ik zal vast niet de enige zijn, dat is vele malen slechter dan die paar oude rot-oldtimertjes die nu MRB betalen... Dat noemde mijn vader "jezelf rijkrekenen"
Peter-gti16v
18-05-2013, 08:48
2014 zal ieder nog gebruik kunnen maken van de 120 euro max per jaar, en daarna is het over en zal er de volle euro's moeten betaald gaan worden! Het is over en uit met de oldtimer en dan zal de verzekering van 6 euro ook tot het verleden behoren!
Wij kunnen iig de kinderen vertellen dat wij vroeger nog een oldtimer hebben gereden :-)
Waar baseer je dit op: onderbuikgevoel of staan er weer nieuwe regels op stapel?
http://www.volksforum.com/albums/files/7/huh.jpg
JettaPowerrr
18-05-2013, 11:55
Zo moeilijk is het niet, Tjaap. Het zal een "onderbuikgevoel" zij van Lesley, maar ik deel zijn mening wel. Wat "Servowire" ook al aangaf, tegenwoordig is niets meer zeker of vast, overal loopt Den Haag aan te trekken. Waar houd het op? Wat is het volgende?
Immers, het meer is daar nooit vol. Om ziek van te worden.
Sommige mensen hebben daar een creatieve oplossing voor, anderen hebben geen uitweg, behalve slikken of verkopen. En beide is erg kostbaar.
Ze willen de economie helpen door de economie verder om zeep te helpen. Dat ze dat in Den Haag zelf nog niet bedacht hebben.... hoe bedoel je, plaat voor de kop....
ewcaddymk1
18-05-2013, 15:43
bekijk het eens door de ogen van een niet belastingvrijrijder , 1tje die wel belasting betaald voor al zijn (mischien hobby)auto's
en kijk even naar de jaren dat je wel kilometers hebt gemaakt en geen belasting hebt betaald
giuliettaevo
18-05-2013, 16:08
http://i42.tinypic.com/1qfwgm.jpg
Maar wat iedereen vergeet, is dat die Weekers het geld niet bijelkaar krijg.
Dus wat krijg je dan straks, dat de wegenbelasting , brandstof weer omhoog gaat, ( voor iedereen) want hoe dan ook hij moet de missende 28 miljoen ergens weg trekken.
Veel mensen zeggen nu, ja ik moet ook betalen, ja, en straks nog meer.
Zo moeilijk is het niet, Tjaap. ....
Toen ik na 5x lezen doorhad dat hij met moet moed bedoelde was het wel leesbaar
Erik Baas
18-05-2013, 17:51
Ja, zó belangrijk is spelling dus. Helaas maken erg veel mensen er maar een rommeltje van.
Erik Baas
18-05-2013, 22:37
Gaan wij nu over 1 letter vallen? Beetje zielig heren!
Die ene letter maakte in dit geval een enorm verschil. Onvoorstelbaar dat je dat niet inziet.
ewcaddymk1
18-05-2013, 22:41
:thumbup: :D
Gaan wij nu over 1 letter vallen? Beetje zielig heren!
Welkom op volksforum :D
Maar heren , is er al een actie plan ?
Of blijven we hier tikken ;)
Die diesels moeten rijden .. Richting den haag . Jaap maakt koffie :thumbup:
Thanks Alberto, dat is lang geleden dat er een forumlid mij verwelkomt heeft :thumbup:
Hoor het vaker de laaste tijd :cool: , maar tijd voor actie
Goed idee ... :thumbup: :D
Erik Baas
19-05-2013, 16:10
Ik hoor net dat er vandaag in Muiden een protestactie gehouden is... Meer info op http://www.rtvnh.nl/nieuws/106209/Eigenaren+oldtimers+in+protest+bijeen+in+Muiden . Erg jammer dat ik dat niet eerder wist!
Haha, mooie demonstratie, is gewoon een meeting van oldtimers meer niet. Mensen komen lekker auto's kijken, fijn dagje uit toch?
Net zoals er in Oostenrijk bij Der See regels zijn, en er hier op het forum regels zijn zullen we ons ook aan de regels van de Nederlandse overheid moeten houden. Betekend niet dat je het er niet eens mee mag zijn, daar moet zeker discussie over mogelijk zijn zolang er maar geen verwijten naar elkaar toe worden gemaakt op een forum.
meijer1972
20-05-2013, 12:31
Ik heb gisteren een berekening gemaakt wat het mij gaat kosten. Ik heb een golf mk1 '78 op lpg (814 kg). Volgens de nieuwe regeling vanaf 2014 betaal ik dan op gas 58 euro per maand. Haal ik het gas er af, dan betaal ik nog geen 5 euro. Indien ik meer dan 8000 km per jaar rij, is gas voordeliger.
Aangezien ik de auto weinig ga gebruiken (staat nu nog steeds geschorst), is de keuze voor mij gemakkelijker gemaakt.
Dit jaar de apk er op en een paar maandjes rijden. Dan het gas er af halen in december, januari of februari.
Erik Baas
20-05-2013, 12:45
Schei toch eens uit joh als je het dan nu nog terecht vind nadat de feiten duidelijk op tafel liggen dat deze auto's naar de schroot moeten en mensen voor 1000den euro's de boot in gaan ben je geen knip voor je neus waard of je slaapt nog steeds
Eh, dat is toch niet tegen mij persoonlijk gericht he, hoop ik? Dan sla je de plank wel erg ver mis, namelijk... :(
Jeroen64
20-05-2013, 14:00
Behoorlijk verhit hier, ga me er voorzichtig toch maar aan wagen:
Wat mij betreft zijn er 2kanten aan dit verhaal:
Ten eerste is het deels (echt maar gedeeltelijk) terecht dat ze geen uitzondering maken voor hobbyisten, ik heb zelf een hobby auto, helaas is deze van '90 en mag ik elk jaar €304,- neertikken (ik ben student, die €25,- per maand is significant veel voor mij) om er vervolgens een bescheiden 5k aan kilometers mee te maken, maar toch gebruik ik mijn auto puur voor het plezier en om zo af en toe naar school te gaan als het OV zich van zijn "beste" kant laat zien.
Het is voor mij dus ook hobby maar als ze in Den Haag uitzonderingen moeten gaan maken voor alle hobby auto's heeft ineens idereen in Nederland een nieuwe hobby en dan komt dat gat van 28 miljoen al helemaal niet dicht...
Maar het is uiteraard niet gegrond dat ze vanwege de mensen die lak hebben aan de voorwaarde van de regeling (volgens mij mag je niet meer dan 7.5k km per jaar maken met een oldtimer, toch?) de complete regeling schrappen.
De auto's die 25jaar en ouder zijn hebben al die jaren tot ze wegenbelasting-vrij werden belastinggeld opgebracht, nu willen ze die oude beestjes opnieuw gaan melken en ze krijgen een "goede reden" door de mensen die teveel met oude auto's rijden, dit bewijst alleen maar dat ze geen goede, duurzame ideeën meer hebben om de economie weer gezond te krijgen, want dit klinkt in mijn oren gewoon belachelijk :screwy:
Het wijzen in het algemeen dat bv de benzen veroorzakers zijn van de nieuwe maatregel.
Oh, en de gasboten zijn zeker van linkse "verbeter-de-wereld/begin-bij-jezelf" millieufreaks.
Nooit echt goed begrepen... ze bouwen wel voor dik 2000,- á 2500,- een dure lpg installatie in, maar rijden er 'slecht' 3000km per jaar in :screwy:
(was dan lekker op benzine blijven rijden denk ik dan)
Jeroen64
20-05-2013, 14:54
Nou dan heb je waarschijnlijk alleen de laatste berichten maar gelezen
Ja dat klopt, vandaar mijn openingszin..
want als ik die 304 per jaar zou moeten betalen zou je mij niet horen (ik zou het niet leuk vinden maar ik zou niet klagen)Deze auto gaat meer dan jou 304 euro per kwartaal kosten en dat vind ik schandalig
Dat is het ook, maar ik las een paar berichten terug iets over het vrijpleiten van hobbyisten en dat is simpelweg ook onmogelijk.
dit bewijst alleen maar dat ze geen goede, duurzame ideeën meer hebben om de economie weer gezond te krijgen, want dit klinkt in mijn oren gewoon belachelijk :screwy:
Dat dus, het is een idioot plan waar veel mensen de dupe van zijn, maar om ff terug te komen op wat er nu ook al een paar posts wordt gezegd; mensen gaan aanwijzen (en dan helemaal hier op het forum) heeft geen nut, het heeft weinig zin om te zeggen, "oh jij hebt een oude benz op diesel, door jou moet ik ook wb gaan betalen", of "oh jij rijdt op lpg, door jou moet ik ook wb gaan betalen".
Ik ken zelf iemand met zo'n diesel benz maar die rijdt er niet een halve ton per jaar mee, volgens mij nog geen eens een goede 2k.
De veroorzakers, als die al in niet-regerend-Nederland te vinden zijn, zijn alle mensen die te veel km's met olditmers maken, diesel, lpg of benzine, maakt niet uit, omdat er te veel misbruik van de toch wel coulante regeling is gemaakt schieten ze nu inderdaad door, door alles en iedereen met wegenbelasting op te schepen, ook eigenaren van auto's die al meer dan 25 jaar een hoop wegenbelasting hebben opgeleverd.
toch moet ik stiekum wel een beetje lachen af en toe...
er zit ondanks het feit dat gasten met een mooi Golfje 1 diesel (83er GTD.ofzo)of een diesel Busje een Amerikaan op LPG jonger dan 40 oid er zwaar de sjaak mee zijn
toch nog wel WAT vooruitgang in
hier in Roosendaal stikt het echt van de Marokanen en turken etc die met een W201/124 rondrijden met zo'n nieuw kenteken erop...
werkelijk in elke straat in de 'mindere' wijken staan er minimaal 2..de meeste soms allerlei verschillende rotzooi erop geschroefd ,deuren motorkappen ..die faceliftbumpers en deurbeplating vanaf bj '88..etc de meeste ook echt in verre staat van ontbinding
(vraag me af hoe ze dat ooit door de RDWkeur hebben gekregen)...
die rommel gaat straks gewoon naar de stort...NO WAY dat ze daar belasting voor gaan betalen....
het beetje onvermijdelijk onderhoud en diesel wat zo'n hok nou kost betalen ze nu toch van het kindgebonden budget wat ze krijgen (kinderen krijgen toch niks) van de overheid...dat is straks niet genoeg meer...
nou alleen nog die gasten die met verkapte 'lease' AMG's en ///M's en exportplaten rondrijden aanpakken ...oh shit..dat mag ik niet zeggen
nou vooruit dan, nog zo'n geintje ,die Polen ,Bulgaren,Roemenen hierzo...Kopen hier een nederlandse auto....voeren hem uit (+rest BPM)..zetten hem thuis op kenteken...en rijden hier fijn rond....0 wegentaxs...en verzekering?...ik hoop het...
wat ik wil zeggen...uiteindelijk worden sommige weer wel aangepakt ,nu met de nieuwe MRB regels...MAAAR we zijn er nog lang niet...
'we' hebben nog wat geld weggegeven aan belastingtoeslagen aan het oostblok...en Brussel eist nog meer geld van ons..
het nieuws is niet anders dan fraude met toeslagen zus..fraude met declaraties zo...begrotingstekort daarzo...een zooi met Fyra treinen die nooit zullen rijden..(ook een foutje),fraude in de bouw,onderlinge prijsafspraken bij telecomproviders etc etc..
nederland trekt opnieuw uwe portemonne in den jare 2014..
mischien als we eens zouden 'Nivelleren' ?..de hogere salarissen ietsje korten??..bonussen niet meer toelaten bij topmensen van (verlieslijdende) bedrijven
Oeps..nee dat kan niet ...is niet 'gewenst' of 'handig'...
dan iedereen maar een kenteken op zijn fiets..zou een mogelijkheid zijn ..als je geen auto meer kunt betalen dan maar een fiets...met kentekenplaat..1 keer per jaar een APK keuring erop,verzekering erop,..en verzekering die duurder is in de Randstad vanwege hoge diefstalgevoeligheid..
maar plukken zullen ze je...Weekers zit volgend jaar met nog meer geld te weinig...let maar op...
edit: nevrmind, niks voegt nog iets toe...
Even een mail sturen naar NEEtegenMRB@live.nl
http://www.volksforum.com/albums/files/3/3/8/3/image_953105.jpg
, maar tijd voor actie
Al is er dan wel het probleem dat al die "vieze stinkdiesels" bij elkaar niet zo'n goede beurt zullen maken :tongue:
Dus beter geen actie voeren met de betreffende auto's zelf :D :thumbup:
ewcaddymk1
20-05-2013, 18:55
dit gaat zo langzamer hand meer richting een ergernis topic :screwy:
Ja, en dat doen we ons zelf aan... Dat gebeurd niet in Den Haag. :thumbup:
JettaPowerrr
21-05-2013, 09:30
Zit hier nou nog geen slot op, joh. Het niveau daalt nu wel heel erg ver.
Zo ben je een vriendenclub met een warm hart voor Volkswagen, zo sla je elkaar de hersens in om niks. Diep triest.
Maar wel tekenend voor de ontwikkeling van de maatschappij. Of beter gezegd, de degeneratie van de maatschappij. Ikke, ikke, ikke, en de rest kan de tering genieten.
Goed zo hoor. Als of jullie de enige zijn waar het slecht gaat. En dan ook nog tegen elkaar op gaan bieden wie het slechter heeft. En daarbij vergeten dat iedereen met een klassieker hierdoor word getroffen.
We weten allemaal wat hier de oorzaak van is. Niet die liefhebbers die dagelijks in hun hobby willen rijden. Maar alle misbruikers die in nagenoeg afgekeurde barrels rond tuffen. Dat die misbruikers 9 van de 10 keer van origine niet uit NL komen, is ook algemeen bekend. En dat die zelfde misbruikers ook al op andere manieren op onze zak teren behoefd ook geen nadere uitleg.
Dus, als jullie zo graag de grote jongen willen uithangen door elkaar van van alles te betichten, bundel die frustratie dan en leef je uit op die groep waar we die onzin aan te danken hebben, de politiek. Maar ga hier vooral niet naar elkaar wijzen. Er is al te veel verdeeldheid in onze NL samenleving.
Gr. Ed
ewcaddymk1
21-05-2013, 09:42
Zo ben je een vriendenclub met een warm hart voor Volkswagen, zo sla je elkaar de hersens in om niks. Diep triest.
Maar wel tekenend voor de ontwikkeling van de maatschappij. Of beter gezegd, de degeneratie van de maatschappij. Ikke, ikke, ikke, en de rest kan de tering genieten.
Goed zo hoor. Als of jullie de enige zijn waar het slecht gaat. En dan ook nog tegen elkaar op gaan bieden wie het slechter heeft. En daarbij vergeten dat iedereen met een klassieker hierdoor word getroffen.
We weten allemaal wat hier de oorzaak van is. Niet die liefhebbers die dagelijks in hun hobby willen rijden. Maar alle misbruikers die in nagenoeg afgekeurde barrels rond tuffen. Dat die misbruikers 9 van de 10 keer van origine niet uit NL komen, is ook algemeen bekend. En dat die zelfde misbruikers ook al op andere manieren op onze zak teren behoefd ook geen nadere uitleg.
Dus, als jullie zo graag de grote jongen willen uithangen door elkaar van van alles te betichten, bundel die frustratie dan en leef je uit op die groep waar we die onzin aan te danken hebben, de politiek. Maar ga hier vooral niet naar elkaar wijzen. Er is al te veel verdeeldheid in onze NL samenleving.
Gr. Ed
je hebt gelijk sorry
ik edoel er alleen maar mee te zeggen dat sommige mensen ook eens moeten accepteren dat iets zo is en niet zo lang door moeten jengellen over iets , dan dan word je in eens persoonlijk aangevallen op je nieveau :redface: beetje jammer
JettaPowerrr
21-05-2013, 10:00
Waar 2 vechten hebben 2 schuld. Ik ga geen partij trekken in jullie discussie. Ik wil alleen even een punt maken, dat we samen sterker zijn. Want verdeeldheid ziet de politiek het liefst, dat mag toch bekend zijn.
En ja, je hebt voor een deel gelijk als je zegt dat we bepaalde zaken dienen te accepteren, ook al zou het onder protest zijn.
Echter is het wel zo, dat wij als burgers ook ergens een streep moeten trekken, anders blijven ze bezig. We hebben immers al behoorlijk veel moeten slikken van Den Haag. Ergens moet het gewoon een keer ophouden.
Gr. Ed
Erik Baas
21-05-2013, 13:59
[..] mongool [..] achterlijke inteelt boer die je bent
Effe dimmen, joh! Grrr.... :(
EnVeeZee
21-05-2013, 14:41
Gr. Ed
+1, :lock:
Dit was een TOPic met inhoud, jammergenoeg is er door sommigen een "f5-en met popcorn" van gemaakt.
Ik zeg gummen en ontopic of slotje, dit is beneden standaard :shake:
ewcaddymk1
21-05-2013, 14:45
ik gum zelf wel even , als de anderen dat dan ook even doen :thumbup:
ewcaddymk1
21-05-2013, 15:26
Ga mij nu distantiëren van dit mrb topic!
2x
Kunnen mijn quote's ook verwijderd worden, heb alles al weggehaald!
Zo...deze gaat op slot. Voor de mensen die tóch door willen gaan met mekkeren over hoe slecht we het hier toch hebben in Nederland:
KLIK HIER! (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1435749)
Erg jammer dat dit topic zo uit de hand heeft moeten lopen.
Verschil van mening is prima maar naar ons inzien zijn er in deze thread een aantal omgangsvormen met voeten getreden.
De betrokkenen hebben hier een PM over ontvangen.
Discussie is prima maar wel met respect naar anderen, binnen en buiten deze thread.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.