View Full Version : info over 5 cylinders????
En ik zit weer met een brandende vraag, waarschijnlijk zal het er niet direkt van komen maar ik ben erover aan het denken om de passat weg te doen en een Audi Coupe GT van bouwjaar 81-85 te kopen, met uiteraard een 5 cylinder.
nu wil ik graag wat meer info over de GT qua onderhoudsgevoeligheid en speciale aandachtspunten.
en het allerbelangrijkste, wie heeft er ervaring met de 5 cylinder blokken en dan met name de 2 liter uit de 5e. aangezien ik nu een onverwoestbaar 1.8 carburateur blok heb, en wel van een beetje robuust spul houd.
ook graag ervaringen van mensen over de snelheid van zoon wagen, ik wil er niet op achteruit gaan en het liefst een auto waarmee ik "veilig" 200 per uur kan rijden op de autobahn. Dus dattie bij dat soort snelheden niet over de weg zwabbert enzo want daar heb ik geen trek in.
en dan een laatste puntje, haast goed voor een nieuw topic...maar ok. is het te doen zoon 5 cylinder in mijn passat te leggen? en wordt zoiets bij de rdw goedgekeurt, aangezien ze wel zijn geleverd origineel, maar niet te vinden.
wie kan me meer vertellen :o ik weet dat er op de korte termijn niets van gaat komen, maar toch wil ik het graag weten...maar daar ist forum ook voor.. :rolleyes:
buiten de motor om zijn er veel verschillen te zien tussen de destijds geleverde 4 en 5 cilinderuitvoeringen. remmen, bak en een aantal andere zaken zijn anders. Ik heb nog documentatie van de 4 en 5 cilinder santana. Ik zal eens snuffelen, maar dat zal na retro worden.
dank je waldorf, ben wel geinteresseerd in wat meer info.
mijn passatje bevalt goed, maar sneller mag wel, alhoewel ie niet langzaam is...
en ik heb geen zin in een blok met veel pekaas wat elke keer kapot is..
en aangezien het hier op de sloop vol ligt met 5 cylinder audi 80 en coupe...
Berserker
14-05-2005, 13:41
In de laatste Youngtimer staat een artikel over de audi coupe gt en met name de quattro en daar staan veel aandachtspunten bij endergelijke...
Je kunt me toevoegen op msn dan scan ik het je in en mail het je door...
(of je koopt het boekje natuurlijk, ook leuk artikel over audi 50)
de_jongfolkert@hotmail.com voor msn
Is het niet makkelijker om een gti blok in je passat te leggen? Dan heb je geen gezeik met de RDW en heb je met wat kietelwerk al snel net zo veel pk's als een 5 cylinder, maar minder gedoe. Er zijn namelijk zat 8 kleppertjes te koop voor weinig geld, en die dingen kunnen ook behoorlijk hard!! (8v fan speaking here!)
Zo lang je kunt aantonen dat je eerlijk aan die 5 cilinder bent gekomen en alles netjes inbouwd is zo'n keuring wel te doen.
Plus als je vervolgens die 5 cilinder zou gaan kietelen :D:D Veel mooier geluid en een originele lengte motor, oftewel nostalgie :)
5 cylindert is veel leuker....
en er zijn meer pekaas uit te halen, het mooist is een audi 200 turbo blok, maar zoon 2,3 liter 5 cylinder heeft standaard ook al 140 pk...
Heb nog een audi 90 2.2 automaat staan, wel wat werk aan maar is zeker een leuke wagen van te maken... dat nix voor je? :D:D
wat voor blok? en wat voor prijs?
chrisjuh
19-05-2005, 22:04
@Berendd,
Heb zelf een Audi Coupe van 1986 gehad 2,3 liter 136 PK, en heb er altijd enorm veel schik mee gehad absoluut veilig tot 225 op de teller, enorme fijne en leuke auto om mee te rijden; enige puntje van aandacht was een keer de klepstoters vervangen.....net onder oliepeil rijden vinden deze motoren niet leuk...vooral bij de koude start gaf dat een enorm getik onder de kap!
Verder niets dan lof voor deze auto!
Kijk ff op www.acgn.nl!
Heb nog een audi 90 2.2 automaat staan, wel wat werk aan maar is zeker een leuke wagen van te maken... dat nix voor je? :D:D
wat voor blok? en wat voor prijs?
Motor: 2.2 liters 136 peekaas.
Prijs: 500 euro.
suntes:
http://www.kaleu-koch.de/mediac/400_0/media/IMG_1560~100.jpg
maar dus wel een buitenlands kenteken enzo....
mmh acgn is wel een geinige site...
vwleusden
20-05-2005, 00:45
Je kan ook kijken voor een complete audi 200 2.2 10VT of 20VT. Die laatste is erg moeilijk maar wel mooi :)
maar dus wel een buitenlands kenteken enzo....
Nee wie zegt dat? Is gewoon origineel Nederlands...20 maart 1986
is bijna hetzelfde bouwtijd als de passat..
maar ik heb er helaas weinig aan, ik wil of een 5 cylinder in de passat...(dan moet de geldboom ff wat kunstmest hebben) of een coupe met een 5 cylinder.
een audi 90 automaat is niet echt de bedoeling, zal vast een gave bak zijn daar niet van. als je het blok kan overbouwen dan wordt het misschien al interessanter...
Ik heb zelf een een audi GT uit '85. De 115 pk versie dan wel.
Ik moet zeggen dat ik het een hele fijne auto vind.. nooit geen problemen met de motor what so ever..Een paar jaar terug heb ik ook een audi 100 gehad met dezelfde motor erin. Ook nooit problemen mee gehad. Ik heb daar nog mee lopen crossen op ruigoord toen en dat ding was niet stuk te krijgen.
Mijn GT heeft nu zo'n 240.000 op de teller staan en dat betekend dat ie dus eigenlijk net is ingereden.
Wat betreft snelheden.. knock yourself out.. Je moet hem wel ff warm laten worden natuurlijk.Het geluid van een optrekkende 5 cylinder is natuurlijk geweldig. Ik heb nog nooit het gevoel gekregen dat ie niet lekker op de weg lag of dat mijn dashboard eruit trilde of zoiets dergelijks
Bovendien zijn de meeste audi's een stuk luxer uit die tijd dan dat vw's toen waren. Tenminste als ik het vergelijk met een passat en mijn GT..
Ik heb deze GT ook gekocht om lekker in te cruisen en ook weleens wat sneller en comfertabeler te kunnen rijden. Ik heb verder namelijk een polo en een derby uit '77. Dus misschien vind ik het al snel luxe..
Kijk eens op www.audiforum.nl.. daar zijn heleboel mensen met een coupe of andere 5 cylinder. Dat is een iets actievere site dan het ACGN..
gaaf forum!
veel info, kom ik de avond wel mee door..!
een audi 90 automaat is niet echt de bedoeling, zal vast een gave bak zijn daar niet van....
Tuurlijk is het een gave bak... 8.4 seconden naar de 100 schijnt volgens autotrader en brult leuk hoor zo'n 5 pittert :D:D
als je het blok kan overbouwen dan wordt het misschien al interessanter...
Ik, bedoel je hopelijk? ;)
Tuurlijk is het een gave bak... 8.4 seconden naar de 100 schijnt volgens autotrader en brult leuk hoor zo'n 5 pittert :D:D
Ik, bedoel je hopelijk? ;)
bijvoorbeeld :cool: of ik.... en jij :p
aangezien ik niet over de mogelijkheden beschik om zoon ombouw uit te voeren....
maar wat zijn de verdere specs van die audi? qua apk haalbaarheid en dergelijk, want als ie nog goed is natuurlijk zonde om te slopen....
een 5cylinder ligt hier nog wel op de sloop... niet zoon beste waarschijnlijk maar vast nog bruikbaar :rolleyes:
VeeDubber
24-05-2005, 19:09
uit de jaren 80 is de 5 cilinder toch wel de favoriet, en dan in het bijzonder 2.3. Het zijn geen "snelle" motoren, maar echte tourmotoren. Dus in hoge versnelling de bocht in, het koppel hebben om dat te trekken en dan bocht uit de toeren in en daar lekker vermogen hebben. En het geluid, gewoon kwijlen!! Ik zou het ff na moeten kijken maar ik geloof dat de latere 2.3's directe afgeleiden zijn van de KR + 1 cilinder, dus qua kwaliteit van het blok zit het wel goed
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.