PDA

View Full Version : homokineet vervangen.


arno2000
25-12-2012, 21:36
Hallo,

Ik heb een golf cabrio met een jh motor. Volgens mij heeft deze 100mm steekassen. 1 homokineet is slecht. IK heb nog 90 mm steekassen liggen met goede homokineten.
Kan ik deze zo over zetten of hebben deze een andere maat.

Is het vervangen een beetje zelf te doen?
Ben een beetje bang dat ik de uitlijning van de auto verknal.

Groet, Arno

Coen72
26-12-2012, 08:09
Vervanging van homokineten is goed zelf te doen. De maat 90 of 100 mm verwijst naar de diameter van de flenzen aan je versnellingsbak, waar de homokineet aan bevestigd wordt. Die moet voor zover ik weet overeenkomen met de maat van de homokineet, omdat deze anders niet past. Je kunt dus geen 90 mm homokineet op een 100 mm bakflens monteren.
Wat betreft de gevolgen voor het de uitlijning: volgens mij moet je, om de aandrijfas te kunnen demonteren, de draagarm loshalen van het fuseestuk. Dit heeft naar mijn idee geen gevolgen voor de uilijning.

gooigolf
26-12-2012, 10:15
je kan de koppen zo uitwisselen , :thumbup:
bakzijde kan niet , ivm snapring.
succes

golf mkII 16v
26-12-2012, 15:04
Buitenste zijn ind zo te verwisselen
De binnenste zijn dikker[verschil 4 mm en groter in diameter]
De buitenste is ook kleiner van diameter,maar past samen met de stofhoes er zo op
Let wel dat de aanligrand het zelfde is [50 of 53mm]

arno2000
26-12-2012, 18:37
Hallo Bedankt voor de reacties. Je kan ze er zo aftikken toch?
Zit niet geborgd.

Arno

gooigolf
26-12-2012, 19:07
Hallo Bedankt voor de reacties. Je kan ze er zo aftikken toch?
Zit niet geborgd.

Arno
idd ,klap achter de kop en hij ligt eraff :thumbup:

golf mkII 16v
26-12-2012, 19:36
Hallo Bedankt voor de reacties. Je kan ze er zo aftikken toch?
Zit niet geborgd.

Arno
De buitenste
De binnenste zit met een borgring

arno2000
27-12-2012, 16:28
Maar het los halen van de veer poot van de draag arm heeft geen effect op de uitlijning van de auto? En wat zijn de aanhaalmomenten voor de draagarmen en de centrale wiel moer?

Groet, Arno

Johan1982MK1
27-12-2012, 16:51
zolang je niet aan de (excentrische) bout(en) komt (die 2 in de schokbreker) is er niets aan de hand. zijn vaste punten.

golf mkII 16v
27-12-2012, 19:16
Maar het los halen van de veer poot van de draag arm heeft geen effect op de uitlijning van de auto? En wat zijn de aanhaalmomenten voor de draagarmen en de centrale wiel moer?

Groet, Arno
Alleen de bout onder bij de fusee los maken
Aanhaal moment =m8 moer met 30nm
Naafmoer 230nm

Style
27-12-2012, 19:41
Handige informatie :thumbup: naafmoer maar ergens anders laten aan trekken.
Mijn moment sleutel haalt de 230 niet :shake:

arno2000
27-12-2012, 20:30
ok thanks ga ik proberen.
Gewoon de naafmoer maar knijteren met een wringijzer.

Arno

golf mkII 16v
27-12-2012, 22:26
ok thanks ga ik proberen.
Gewoon de naafmoer maar knijteren met een wringijzer.

Arno
Moet je hem eens proberen los te krijgen
Moet je echt wel wat meer kracht zetten als 230nm
met wringijzer en een krikstang moet het lukken

Style
28-12-2012, 12:28
Ik had een pijp van een meter over de dopsleutel gezet en draaide ze zo los :thumbup:

arno2000
28-12-2012, 16:59
Homokineet gewisseld. Krijg alleen de metalen klem aan de smalle zijde (as) niet meer strak dicht. Mag dit ook met een grote tie wrap?

Arno

Style
28-12-2012, 17:16
Mag wel volgens mij wel ,ik heb het toentertijd ook gedaan voor de Leon net voor de keuring en niets gehoord :D

golf mkII 16v
28-12-2012, 20:56
Homokineet gewisseld. Krijg alleen de metalen klem aan de smalle zijde (as) niet meer strak dicht. Mag dit ook met een grote tie wrap?

Arno
Als het vet er niet uitloopt
Kan ook met 2 kleinere
Heb je minder kans dat de"bobel"van de twrap ergens tegen aan komt