Zollie
07-01-2013, 10:56
Ha, hoop dat hier mensen zitten met de kennis die ik zoek!
Ik heb een versnellingsbak laten ombouwen, maar door een fout van de bouwer zit ik nu met een gekke bak. Hij zei dat de 3 niet omgezet kon worden (plan was 3 4 en 5 omzetten), en dat zou prima zijn.
Helaas was het zo dat de 4 niet over kon... Nu heb ik een bak waarvan de 3 en de 4 bijna gelijk zijn, erg klote. Ik moet op zoek naar een manier om de 4 erin te krijgen.
De as (secundaire) waar het tandwiel op moet is glad, dus gewoon geperst op een vlak oppervlak. Het tandwiel dat erop moet heeft nog een vertanding aan de binnenkant (en op de as waar ie af komt). Dit past dus niet, uitdraaien gaat niet want hij heeft zo al speling.
De as met juiste vertanding heb ik niet nodig, want het pignon is te klein. De optie die ik had bedacht is: Tandwiel op de as persen, pignon afsteken, gat draaien in de as waar het tandwiel zit, rest van as afsteken.
Nu zou je het tandwiel met de juiste maat gat op de andere as kunnen persen.
Is dit te doen?
Is dit verstandig? je maakt dus als het ware van de oude as een verloopstukje...
Wie kan dit? :D
Als ik toch bezig ben, kan ik ook de 1&2 laten doen dacht ik, die zijn uit 1 deel met de primaire as, maar die as moet dan ingekort en de tanden voor de koppelingsplaat verlengd.
Is er iemand die zo'n klus zit zitten, voor een schappelijke prijs? Als zo'n klus in de vele honderdjes gaat lopen is de lol er wel vanaf...
Ik heb een versnellingsbak laten ombouwen, maar door een fout van de bouwer zit ik nu met een gekke bak. Hij zei dat de 3 niet omgezet kon worden (plan was 3 4 en 5 omzetten), en dat zou prima zijn.
Helaas was het zo dat de 4 niet over kon... Nu heb ik een bak waarvan de 3 en de 4 bijna gelijk zijn, erg klote. Ik moet op zoek naar een manier om de 4 erin te krijgen.
De as (secundaire) waar het tandwiel op moet is glad, dus gewoon geperst op een vlak oppervlak. Het tandwiel dat erop moet heeft nog een vertanding aan de binnenkant (en op de as waar ie af komt). Dit past dus niet, uitdraaien gaat niet want hij heeft zo al speling.
De as met juiste vertanding heb ik niet nodig, want het pignon is te klein. De optie die ik had bedacht is: Tandwiel op de as persen, pignon afsteken, gat draaien in de as waar het tandwiel zit, rest van as afsteken.
Nu zou je het tandwiel met de juiste maat gat op de andere as kunnen persen.
Is dit te doen?
Is dit verstandig? je maakt dus als het ware van de oude as een verloopstukje...
Wie kan dit? :D
Als ik toch bezig ben, kan ik ook de 1&2 laten doen dacht ik, die zijn uit 1 deel met de primaire as, maar die as moet dan ingekort en de tanden voor de koppelingsplaat verlengd.
Is er iemand die zo'n klus zit zitten, voor een schappelijke prijs? Als zo'n klus in de vele honderdjes gaat lopen is de lol er wel vanaf...