Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-01-2013, 10:56
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default Versnellingsbaktandwiel...

Ha, hoop dat hier mensen zitten met de kennis die ik zoek!


Ik heb een versnellingsbak laten ombouwen, maar door een fout van de bouwer zit ik nu met een gekke bak. Hij zei dat de 3 niet omgezet kon worden (plan was 3 4 en 5 omzetten), en dat zou prima zijn.
Helaas was het zo dat de 4 niet over kon... Nu heb ik een bak waarvan de 3 en de 4 bijna gelijk zijn, erg klote. Ik moet op zoek naar een manier om de 4 erin te krijgen.


De as (secundaire) waar het tandwiel op moet is glad, dus gewoon geperst op een vlak oppervlak. Het tandwiel dat erop moet heeft nog een vertanding aan de binnenkant (en op de as waar ie af komt). Dit past dus niet, uitdraaien gaat niet want hij heeft zo al speling.

De as met juiste vertanding heb ik niet nodig, want het pignon is te klein. De optie die ik had bedacht is: Tandwiel op de as persen, pignon afsteken, gat draaien in de as waar het tandwiel zit, rest van as afsteken.
Nu zou je het tandwiel met de juiste maat gat op de andere as kunnen persen.

Is dit te doen?
Is dit verstandig? je maakt dus als het ware van de oude as een verloopstukje...
Wie kan dit?


Als ik toch bezig ben, kan ik ook de 1&2 laten doen dacht ik, die zijn uit 1 deel met de primaire as, maar die as moet dan ingekort en de tanden voor de koppelingsplaat verlengd.

Is er iemand die zo'n klus zit zitten, voor een schappelijke prijs? Als zo'n klus in de vele honderdjes gaat lopen is de lol er wel vanaf...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 07-01-2013, 12:47
triggerfinger triggerfinger is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 65
Default

nee zoals je het hierboven beschrijft is te makkelijk denken.

alle assen zijn gehard na bewerking, dus afdraaien zou nog wel lukken maar door de bewerkingen zullen de assen uit balans zijn en zouden ze weer opnieuw gehard moeten worden.
__________________
loud pipes, saves lives!
Reply With Quote
  #3  
Old 07-01-2013, 18:55
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Hmmm, zie niet direct in waarom draaien iets met het hardingsproces te maken heeft..
En wat zal er uit balans zijn? Uiteindelijk houd je van de bewerkte as alleen een soort verloopje over om het tandwiel te kunnen persen.


Heb vanmiddag nog wat gevonden, van de secundaire assen die een 4,111 eindoverbrenging hebben bestaan 2 onderdeelnummers. Verschillende eindletters. In principe moeten deze assen hetzelfde zijn, enig verschil wat ik kan bedenken is dat misschien de 'andere' as wél die vertanding heeft op de as. Ik ga proberen of deze nog bij VW ligt, kan ik m even vergelijken met de as die ik heb. Denk dat de garagemensen dit wel willen proberen voor me
Bidden dat het zo is, want ik heb er nog zo eentje liggen, in een versnellingsbak, dat wel. Maar zo zonde om een hele bak open te trekken alleen maar om even te controleren
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #4  
Old 07-01-2013, 19:20
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Is het niet mogelijk om het oude tandwiel af te draaien en van het nieuwe tandwiel het gat uit te draaien zodat deze er overheen te persen is?
Eventueel de kanten "afschuinen" en de daardoor ontstaande groef dichtlassen.
Een kameraad van mij heeft dit ooit met een bak voor de cross gedaan.
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #5  
Old 08-01-2013, 21:33
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Quote:
Originally Posted by Zollie
Hmmm, zie niet direct in waarom draaien iets met het hardingsproces te maken heeft..
En wat zal er uit balans zijn? Uiteindelijk houd je van de bewerkte as alleen een soort verloopje over om het tandwiel te kunnen persen.


Draaien heeft wel degelijk te maken met het verharden. Dit hangt wel weer af van het verhardingsproces dat is gebruikt. Die zijn ernamelijk verschillende, o.a. ook oppervlakteharden.
Een echt harde as zal zich ook niet lekker laten bewerken.

Bij onze hobby is het vooral veel trail and error. Soms kost dat best een paar centen.
Mijn ervaring is dat je voor dit soort vragen soms veel meer informatie vind in autocross forums en meer motorsportgeorienteerde fora zoals driving fun.com.
Succes
Reply With Quote
  #6  
Old 11-01-2013, 09:35
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Het is mogelijk dat het probleem op te lossen is met een andere as (die ook leverbaar is!), daar ben ik nu achteraan!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum