Log in

View Full Version : Oliekoeler er van tussen

ddsracing
27-01-2013, 16:41
Ik heb een 1800 8v (motornummer weet ik niet) met een externe oliekoeler maar deze is momenteel stuk nu is mijn vraag heb ik nog oliedruk als ik op de ingang en de uitgang van het tussen stuk (boven mijn oliefilter) ne stopje draai?
Dus zogezegd kortsluit .

Mvg

Audi1981
27-01-2013, 16:57
Tussenstuk komt normaal alleen koelvloeistof door? Als je de koelwaterslangen aan elkaar zet en de koeler af dopt moet dat geen probleem zijn, je kan hem er ook compleet van tussen halen. Hij zit er niet voor niks trouwens...

ddsracing
27-01-2013, 17:06
Op het verdeelblok zitten er geen waterplanten gemonteerd enkel 2 olieleidingen die naar een oliekoeler lopen ( is niet origineel)

Toch bedankt voor het vlugge antwoord

Style
27-01-2013, 17:14
Dat moet geen probleem zijn hoor ze hebben namelijk vaak zat geen externe olie koeler.
Ik denk trouwens dat je een DX blok er in heb liggen ;)

Audi1981
27-01-2013, 17:23
Hoooo even, als het geen originele set is, moet je de olie leidingen doorverbinden!

Style
27-01-2013, 17:31
Dat is nu de vraag de originele Golf 1 externe oliekoeler laat nooit de olie continu circuleren.
Op de oliefilter huis zit een thermostaat die gaat open als de olie een bepaalde temperatuur bereikt.
En dan gaat de olie pas circuleren in de koeler om gekoeld te worden.
Maar als hij bv een andere type vw heeft met bv een mocal olie koeler en huis zijn deze in 2 types verkrijgbaar met thermostaat of zonder.
Is het er 1 zonder thermostaat moet hij ze idd door verbinden met thermostaat is dit niet nodig maar dan wordt het dus niet meer gekoeld.
En hoe verstandig dit is weet ik ook niet ;)

ddsracing
27-01-2013, 17:46
Het is idd een mocal tussenstuk zonder thermostaat.
Ik heb hem 2 min laten draaien met stompjes erop .
Dus daardoor geen oliedruk waarschijnlijk .
Maar normaal gezien zit er toch in de motor een bypass systeem als vb je oliefilter verstopt zit of zo? Of ben ik mis.

Style
27-01-2013, 17:49
Dan zou je ze gewoon moet door verbinden ipv aftappen.
Je heb nu je olie circulatie stop gezet met de twee stopjes ;)

ddsracing
27-01-2013, 18:00
Merci ,
Dus nu is mijn motor waarschijnlijk stuk e .
Zal al maar een set lagerschelpen en zo bestellen e .
Hopelijk is er niets aan de krukas e .

Style
27-01-2013, 18:13
Ik ga er van uit dat je de motor niet lang heb laten lopen met je stopjes laat staan dat je gereden heb.
Als dit idd niet zo is lijkt me sterk dat er nu dan al wat kapot is ;)

ddsracing
27-01-2013, 18:18
Heb hem idd enkel laten draaien en een beetje gas gegeven .
Niet laten rijden
Hoe het best controleren of er al slijtage is.
Ik veronderstel Carter eraf en naar de schelpjes kijken . Of is er een andere manier?

ddsracing
27-01-2013, 18:19
Aja heb hem alles samen een 2tot 4 tal min laten draaien.

Style
27-01-2013, 18:37
Dan zijn er geen schelpjes zichtbaar :D

ddsracing
27-01-2013, 19:15
Heb net olie afgelaten en gefilterd en er zit bijna geen ijzer brokjes in.
Heeft er soms iemand een afbeelding van de oliekanaaltjes van een 1800 8 v
Want volgens mij moet er toch een by pass aanwezig zijn als vb je oliefilter niet meer sirculeert .

Audi1981
27-01-2013, 19:47
Zit een overdruk klep in je filter, als de verschildruk over je filter te groot wordt gaat die open. Gewoon je slangen doorverbinden en laten draaien, kijken wat het doet, waarschijnlijk geen grote ramp gebeurd ;)

ddsracing
28-01-2013, 21:18
Heb nu mijn Carter gedemonteerd en er lag een beetje brokjes in.
Daarna mijn schelpjes gedemonteerd en deze waren nog perfect ( zijn wel stalen die extra gehard zijn ook niets te zien aan de krukas en als ik met een camera naar de cil. Wanden kijk zie ik geen schreven enkel hoonlijntjes . Dus denk ik dat alles nog inorde .