Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-01-2013, 16:41
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default Oliekoeler er van tussen

Ik heb een 1800 8v (motornummer weet ik niet) met een externe oliekoeler maar deze is momenteel stuk nu is mijn vraag heb ik nog oliedruk als ik op de ingang en de uitgang van het tussen stuk (boven mijn oliefilter) ne stopje draai?
Dus zogezegd kortsluit .

Mvg
Reply With Quote
  #2  
Old 27-01-2013, 16:57
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Tussenstuk komt normaal alleen koelvloeistof door? Als je de koelwaterslangen aan elkaar zet en de koeler af dopt moet dat geen probleem zijn, je kan hem er ook compleet van tussen halen. Hij zit er niet voor niks trouwens...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 27-01-2013, 17:06
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default

Op het verdeelblok zitten er geen waterplanten gemonteerd enkel 2 olieleidingen die naar een oliekoeler lopen ( is niet origineel)

Toch bedankt voor het vlugge antwoord
Reply With Quote
  #4  
Old 27-01-2013, 17:14
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Dat moet geen probleem zijn hoor ze hebben namelijk vaak zat geen externe olie koeler.
Ik denk trouwens dat je een DX blok er in heb liggen
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #5  
Old 27-01-2013, 17:23
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Hoooo even, als het geen originele set is, moet je de olie leidingen doorverbinden!
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 27-01-2013, 17:31
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Dat is nu de vraag de originele Golf 1 externe oliekoeler laat nooit de olie continu circuleren.
Op de oliefilter huis zit een thermostaat die gaat open als de olie een bepaalde temperatuur bereikt.
En dan gaat de olie pas circuleren in de koeler om gekoeld te worden.
Maar als hij bv een andere type vw heeft met bv een mocal olie koeler en huis zijn deze in 2 types verkrijgbaar met thermostaat of zonder.
Is het er 1 zonder thermostaat moet hij ze idd door verbinden met thermostaat is dit niet nodig maar dan wordt het dus niet meer gekoeld.
En hoe verstandig dit is weet ik ook niet
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 27-01-2013, 17:46
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default

Het is idd een mocal tussenstuk zonder thermostaat.
Ik heb hem 2 min laten draaien met stompjes erop .
Dus daardoor geen oliedruk waarschijnlijk .
Maar normaal gezien zit er toch in de motor een bypass systeem als vb je oliefilter verstopt zit of zo? Of ben ik mis.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-01-2013, 17:49
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Dan zou je ze gewoon moet door verbinden ipv aftappen.
Je heb nu je olie circulatie stop gezet met de twee stopjes
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #9  
Old 27-01-2013, 18:00
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default

Merci ,
Dus nu is mijn motor waarschijnlijk stuk e .
Zal al maar een set lagerschelpen en zo bestellen e .
Hopelijk is er niets aan de krukas e .
Reply With Quote
  #10  
Old 27-01-2013, 18:13
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ik ga er van uit dat je de motor niet lang heb laten lopen met je stopjes laat staan dat je gereden heb.
Als dit idd niet zo is lijkt me sterk dat er nu dan al wat kapot is
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #11  
Old 27-01-2013, 18:18
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default

Heb hem idd enkel laten draaien en een beetje gas gegeven .
Niet laten rijden
Hoe het best controleren of er al slijtage is.
Ik veronderstel Carter eraf en naar de schelpjes kijken . Of is er een andere manier?
Reply With Quote
  #12  
Old 27-01-2013, 18:19
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default

Aja heb hem alles samen een 2tot 4 tal min laten draaien.
Reply With Quote
  #13  
Old 27-01-2013, 18:37
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Dan zijn er geen schelpjes zichtbaar
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #14  
Old 27-01-2013, 19:15
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default

Heb net olie afgelaten en gefilterd en er zit bijna geen ijzer brokjes in.
Heeft er soms iemand een afbeelding van de oliekanaaltjes van een 1800 8 v
Want volgens mij moet er toch een by pass aanwezig zijn als vb je oliefilter niet meer sirculeert .
Reply With Quote
  #15  
Old 27-01-2013, 19:47
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,862
Default

Zit een overdruk klep in je filter, als de verschildruk over je filter te groot wordt gaat die open. Gewoon je slangen doorverbinden en laten draaien, kijken wat het doet, waarschijnlijk geen grote ramp gebeurd
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005 SCRAPPED
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #16  
Old 28-01-2013, 21:18
ddsracing ddsracing is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 10
Default

Heb nu mijn Carter gedemonteerd en er lag een beetje brokjes in.
Daarna mijn schelpjes gedemonteerd en deze waren nog perfect ( zijn wel stalen die extra gehard zijn ook niets te zien aan de krukas en als ik met een camera naar de cil. Wanden kijk zie ik geen schreven enkel hoonlijntjes . Dus denk ik dat alles nog inorde .
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum