Log in

View Full Version : Golf 2 Extreem licht maken ?

Scirocco_1600
30-04-2013, 15:25
hallo .

na 3 jaar non actief te zijn geweest in de autocross ga ik er zit jaar weer eens voor :) dit weekend een golf 2 gekocht die eigenlijk reeds klaar is maar je raad het al , niet naar mijn normen dus word alles veranderd .

wat ik zowiezo wil :

een super lichte golf 2 ( bedoeling is dat hij 750kg weegt op de trailer ( trailer weegt +-100 kg )

dus zou de golf +- 650 kg moeten wegen . het leeg gewicht is 910kg ( dacht ik )
dus de golf zou exteem op dieet moeten .

waar ik nu al een hele tijd over zit na denken is de subframe's zowel vooraan als achteraan ... die wegen als lood .
ik zit er aan te denken om een zelfbouw light weight subframe te maken in chroom molybdeen buizen

zou dit veel schelen in gewicht ?

ik heb een voorbeeld foto gevonden een lancer evo 9 . ( dit ziet er mij licht en sterk uit )

http://magnusmotorsports.com/wp-content/uploads/Magnus-CT9A-EVO-rear-subframe.jpg

iemand nog ideenen ?

ar1g3
30-04-2013, 16:35
In hoeverre is hij al gestript?

fcapri
30-04-2013, 16:44
een diesel weegt in de 900kg, een benzinemotor is een stuk lichter.

idd, hoever is die al gestript. met ALLE tapijten, deurpanelen, kofferplaten, reservewiel... de bumpers kunnen ook veel doen, deuren, motorkap, kofferdeksel aanpakken.
alle glas eruit scheelt ook al wat natuurlijk. ga je al zeker 100-150kg omlaag.

als je een rolkooi steekt, kan je veel oud metaal weghalen uit de stijlen. radiatorsteun voorraan eruit.
kabelboom, zekeringkast, lichten, ... alles eruit, alles samen weegt nog altijd een hoop.
ruitenmechaniek uit de deuren slopen

als een benzine 850kg weegt, en je kan 100-150kg eruit halen, zit je nog op 700kg.
je zetels eruit, lichte velgen (staal ofzo), lampen, schakelaars, dashboard delen, uitlaat,... moet je toch allemaal nog 50kg kunnen op besparen hoor.

ik weet niet of er mogelijkheden zijn in de achteras? die is namelijk ook loodzwaar (fiesta mk1 die ik had was VEEEEEL lichter aan de achteras), kan je misschien ook nog wel wat 'foefelen'. bv van die ronde gaten in ponsen/slijpen

jones
30-04-2013, 16:45
910 kilo startgewicht? compleet strippen ramen dashboard interieur enz enz kan eruit voor de cross.
maar daar komt weer oa een rolkooi voor in de plek.
ik vermoed dat 650 kilo niet te doen is, zelfs niet als je die subframes enzo zelf gaat maken.
dan kun je beter met een veel lichtere auto beginnen denk ik

Scirocco_1600
30-04-2013, 16:53
Wel de auto is reeds klaar voor de autocross maar zoals hij nu staat is hij loodzwaar . Ik zal morgen foto's posten .

De voor en achteras zijn loodzwaar en daar wil ik aan doen . Maar de vraag is wat valt daar aan te doen.

Sowieso worden in elke a b en c stijl gaten geboord op maximaal .

Morgen ga ik ook langs de weegbrug ermee .

De reden waarom ik niet met een lichtere wagen start is omdat de wagen gedeeld wordt met mijn zus . En ik zou liever hebben dat hij aan de grond blijft . Want zij gooit hem in de bocht als een echte rallyman en met een lichte auto kan dit fout aflopen

Sven-GTI
01-05-2013, 09:49
Wat voor blok komt erin? Honda heeft namelijk blokken waarbij ook het onderblok van aluminium is, zal ook wel een heel stuk lichter zijn.

Motorkap, achterklep en spatborden van carbon scheelt ook weer kilo's. Ruiten vervangen door lexaan.

picasso_16v
01-05-2013, 11:43
Rij je een kontakt classe of niet? Lichte kooi scheelt al een heleboel, je kan ook alle kit en tektiel weg halen. Onderdelen namaken van aluminium. Ik zou er ook een 8v in laten zitten met een 020bak.

Scirocco_1600
01-05-2013, 18:55
Rij je een kontakt classe of niet? Lichte kooi scheelt al een heleboel, je kan ook alle kit en tektiel weg halen. Onderdelen namaken van aluminium. Ik zou er ook een 8v in laten zitten met een 020bak.

er komt een volledig gereviseerde 1.8 8v in op een verkorte met tandwielsper diff 020 bak in .

we rijden geen contactklasse maar contact is niet te vermijden . alle kit en tektiel is nog aanwezig dus wordt serieus van af gedaan :) .

de wagen is reeds al lichter , is al heel wat zwaar spul uit gehaald .

ik zit nu op een gewicht van 865kg .

-spyrock-
01-05-2013, 21:14
-magnesium rally velgen
-draagarmen uit staven maken
-glas vervangen door plastic

Scirocco_1600
01-05-2013, 21:20
-magnesium rally velgen
-draagarmen uit staven maken
-glas vervangen door plastic

- de draagarmens worden zowiezo vervangen door buizen .

zijn er mensen die hier voorbeelden van hebben ?

Scirocco_1600
01-05-2013, 21:24
net gevonden op internet :)

buizen subframe golf 2

http://i64.photobucket.com/albums/h199/the_smudger/mk2_golf_tubular_subframe_01.jpg

http://i32.photobucket.com/albums/d15/RobT1/frontsubframe_zps4681ce81.jpg

Niles
01-05-2013, 21:25
Deuren en motorkap leeghalen zodat je alleen blikplaatjes overhoud

Scirocco_1600
02-05-2013, 07:47
Deuren en motorkap leeghalen zodat je alleen blikplaatjes overhoud

zowiezo staat dit ook al op de planning :)

giuliettaevo
02-05-2013, 17:57
Heb je dat lompe hoekprofiel in je achteras gezien? Daar zitten heel wat kilo'tjes in..

Style
02-05-2013, 18:18
Is wel is waar een 1 maar er zal vast wel dingen bij staan die jij ook kandoen

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46037&highlight=lightweight

Spierings
02-05-2013, 18:48
Achteras zou ik vanaf blijven, hier kun je toch niet makkelijk een alternatief voor maken

Scirocco_1600
04-05-2013, 13:35
Heb je dat lompe hoekprofiel in je achteras gezien? Daar zitten heel wat kilo'tjes in..

ja dat wel maar gaat het dan niet fout lopen met de achteras ? knikken ofzo ?

Scirocco_1600
04-05-2013, 13:35
Is wel is waar een 1 maar er zal vast wel dingen bij staan die jij ook kandoen

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46037&highlight=lightweight

hier kom ik af en toe eens piepen :p

Scirocco_1600
04-05-2013, 13:36
Achteras zou ik vanaf blijven, hier kun je toch niet makkelijk een alternatief voor maken

ik zat de denken aan een buizenframe maar hoe het dan gaat met het scharnieren heb ik nog niet door .

Spierings
04-05-2013, 16:55
ik zat de denken aan een buizenframe maar hoe het dan gaat met het scharnieren heb ik nog niet door .
Een achteras tordeert, kun je dus niet met een buizenframe maken.

Of je moet een achteras van een syncro pas maken zodat je onafhankelijke achtervering hebt. en dan de aandrijving hiervan weg laten..

Carel Ha
04-05-2013, 20:21
Een achteras tordeert, kun je dus niet met een buizenframe maken.

Of je moet een achteras van een syncro pas maken zodat je onafhankelijke achtervering hebt. en dan de aandrijving hiervan weg laten..

Achteras van een syncro is echt loodzwaar. En daarbij vergt het ook een heleboel aanpassingen omdat de kofferbak 100 liter kleiner is (de kofferbak is een heel stuk minder diep) en dan heb je ook een andere brandstof tank nodig (als je die origineel wilt houden)

Verder is het wel echt een mooi project! :thumbup:

Spierings
04-05-2013, 20:32
Achteras van een syncro is echt loodzwaar. En daarbij vergt het ook een heleboel aanpassingen omdat de kofferbak 100 liter kleiner is (de kofferbak is een heel stuk minder diep) en dan heb je ook een andere brandstof tank nodig (als je die origineel wilt houden)

Verder is het wel echt een mooi project! :thumbup:
Dat is wel weer zo, maar dan kun je er wel een lichter buizenframe voor maken.. :D

jones
04-05-2013, 20:32
als je echt serieus gewicht wilt besparen moet je maar eens gaan zitten voor dit topic en doorlezen.
deze gast heeft een soort missie van gemaakt zn auto zo licht mogelijk te maken.
tis wel een opel maar daarom niet minder gaaf en/of licht.

http://www.pngclub.com/forum/showthread.php?132042-985cc-Turbocharged-Nova-Sprint-Car

Herm Schreurs
04-05-2013, 20:33
Een subframe weegt kaal dus werkelijk niet veel.
Wordt zeker zwaarder als je het van buis gaat maken. Zeker ook steviger maar lichter niet hoor.

Scirocco_1600
05-05-2013, 08:17
Dat is wel weer zo, maar dan kun je er wel een lichter buizenframe voor maken.. :D

dat achterframe is loodzwaar ( heb ik vandaag nog in contact mee gekomen ) mijn syncro aandrijflijn is verkochta aan iemand hier op het forum en dit weegt als hell .

ik zal starten met een buizenframe te maken voor vooraan , achteraan laat ik voorlopig nog zo zoals het is .

waar ik ook aan zat te denken , hoe meer de auto wordt verlicht ... hoe hoger het zwaartepunt zal liggen toch ? dus dit wil dan zeggen dat hij tijdens een race/cross sneller kan kantelen ?

Scirocco_1600
05-05-2013, 08:18
Een subframe weegt kaal dus werkelijk niet veel.
Wordt zeker zwaarder als je het van buis gaat maken. Zeker ook steviger maar lichter niet hoor.

ik had een topic gelezen op vwvortex en daar had er een kerel een buizenframe gemaakt .

het scheelde 4kg dat hij lichter was met z'n buizen frame .