Log in

View Full Version : Aansluiting oliekoeler?

Coen72
06-06-2013, 13:09
Beste forummers

Weet iemand wat er achter dit deksel schuilt?
http://i946.photobucket.com/albums/ad301/Coen72/null-1.jpg

Dit is een foto van mijn Golf1 1.6 td code JR motorblok. Kan hier een oliekoeler op aangesloten worden? Mijn blok wordt nogal warm bij snelheden boven de 130 km/u en ik wil natuurlijk geen motorschade.. Ik zou graag een externe oliekoeler monteren, maar wil ook mijn huidige warmtewisselaar graag behouden. Ik zie op VF ook dat er mensen zijn die een oliekoeler extern gemonteerd hebben mbv een sandwich plate, maar daarbij hun warmtewisselaar opgeofferd hebben. Kan dit ook anders?

Alvast bedankt voor het meedenken! :thumbup:

Groet Coen

Joris_MK1
06-06-2013, 17:42
Daar zit niks :P Alleen bij een benzine zit hier het membraanpompje, indien uitgerust... Je kunt er een extra carterontluchting van maken

Coen72
06-06-2013, 19:14
Okeee.. Jammer, ik had gehoopt op een aansluitmogelijkheid voor een oliekoeler. Nou wil ik nog graag weten of er mogelijkheden zijn om een extra oliekoeler te monteren zonder de warmtewisselaar weg te moeten halen. Wie weet er wat vanaf?

Style
06-06-2013, 19:33
Gaat niet werken als je de search gebruikt staan op dit moment meerdere topics met veel informatie.
Maar waarom hou je zo vast aan de warmtewisselaar als deze volgens jouw niet voldoet ?

Jel Golf 2 GTI
06-06-2013, 19:41
je kan een sandwichplaat tussen je warmtewisselar steken.

Het enige wat je moet doen is je oliefilter eraf halen en dan het buisje waar je oliefilter opzit vervangen door een langer exemplaar met als extra lengte de dikte van je sandwichplaat.

Maar ik zou gewoon kiezen tussen extern of warmtewisselaar. :thumbup:

Style
06-06-2013, 19:47
En je misschien af vragen waarom hij zo warm wordt normaal kan de warmtewisselaar het makkelijk bij benen.
Zo is er niks anders aan de hand ?

KennyH
06-06-2013, 19:48
Sandwitchplate kan inderdaad!

Maar je omschrijft dat hij warm word boven de 130.

Daar zit het probleem dus, het is een oude 1.6 td en geen moderne tdi, gewoon kalm aan doen met die oude blokjes!

golffan
07-06-2013, 21:10
Een 1600 td is gewoon een hoogtoerige motor. Ik heb er zelf een olifilterhuis van een golf1 gti opzitten dus met externe oliekoeler en loop eigenlijk al een tijdje met het idee om daartussen mijn warmtewisselaar te plaatsen omdat het in de winter wel eventjes duurt voordat mijn olie op temperatuur is. Ik geloof dat ik dat ooit eens gezien heb.

Coen72
08-06-2013, 20:00
Tja, waarom hij warm wordt..?
Er zit een nieuwe waterpomp op
Een nieuwe radiateur
Koelsysteem werkt naar behoren.
Er zit ook nog een intercooler op
Dieselpomp opgeschroefd maar verder geen enkele tuning gedaan.
Er zit een KKK 24 turbo op.
Blok start altijd meteen en loopt voorbeeldig

Misschien dat de diameter van de uitlaat niet groot genoeg is? Dat ie bij hogere belasting zn uitlaatgassen niet voldoende kwijt kan? Zou dat kunnen?
Verder haalt de motor zn lucht uit de motorruimte. Misschien dat 'verse' lucht beter is.
Verder zou ik het zo even niet weten..

Golffan: heb jij dan geen thermostaat in jouw externe oliecircuit, dat hij zo langzaam warm wordt?
Verder zou de warmtewisselaar toch tussen de filterhouder en het oliefilter in moeten kunnen? Zou dit verder geen problemen qua oliedruk kunnen opleveren?, dat het circuit te lang/groot wordt voor de oliepomp?

Gertjan
08-06-2013, 21:29
Lucht uit de motorruimte maakt niet uit, zit als het goed is een filter voor en wordt ook nog eens gekoeld voordat het de motor in gaat ;)

Ik denk dat je gewoon moet leven met feit dat ie wat warmer wordt boven de 130 km/h, is ook niet zo gek voor een oud dieseltje toch?
Of inderdaad een oliekoeler plaatsen met een sandwichplaat.

golffan
08-06-2013, 22:41
Tja, waarom hij warm wordt..?
Er zit een nieuwe waterpomp op
Een nieuwe radiateur
Koelsysteem werkt naar behoren.
Er zit ook nog een intercooler op
Dieselpomp opgeschroefd maar verder geen enkele tuning gedaan.
Er zit een KKK 24 turbo op.
Blok start altijd meteen en loopt voorbeeldig

Misschien dat de diameter van de uitlaat niet groot genoeg is? Dat ie bij hogere belasting zn uitlaatgassen niet voldoende kwijt kan? Zou dat kunnen?
Verder haalt de motor zn lucht uit de motorruimte. Misschien dat 'verse' lucht beter is.
Verder zou ik het zo even niet weten..

Golffan: heb jij dan geen thermostaat in jouw externe oliecircuit, dat hij zo langzaam warm wordt?
Verder zou de warmtewisselaar toch tussen de filterhouder en het oliefilter in moeten kunnen? Zou dit verder geen problemen qua oliedruk kunnen opleveren?, dat het circuit te lang/groot wordt voor de oliepomp?

Er zit wel een thermostaat in zoals ik al zei het oliefilterhuis komt van een golf1 gti af en daar zit origineel een thermostaat in die opent bij 110°. Heb geen schrik van het lang oliecircuit gezien ik enkel kopiër wat op een oude gti zit, en heb natuurlijk ook een nieuwe oliepomp erin zitten alsook een oliedrukmeter, olietemperatuurmeter om alles netjes in de gaten te houden.

Erik Baas
08-06-2013, 23:26
http://i946.photobucket.com/albums/ad301/Coen72/null-1.jpg

Dit is een foto van mijn Golf1 1.6 td code JR motorblok.
Is dit de plek waar bij een JP-blok (1.6 D) de vacuumpomp voor de rembekrachtiger gemonteerd zit?

ewcaddymk1
09-06-2013, 07:19
nee die zit meer naar rechts