Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-06-2013, 13:09
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default Aansluiting oliekoeler?

Beste forummers

Weet iemand wat er achter dit deksel schuilt?



Dit is een foto van mijn Golf1 1.6 td code JR motorblok. Kan hier een oliekoeler op aangesloten worden? Mijn blok wordt nogal warm bij snelheden boven de 130 km/u en ik wil natuurlijk geen motorschade.. Ik zou graag een externe oliekoeler monteren, maar wil ook mijn huidige warmtewisselaar graag behouden. Ik zie op VF ook dat er mensen zijn die een oliekoeler extern gemonteerd hebben mbv een sandwich plate, maar daarbij hun warmtewisselaar opgeofferd hebben. Kan dit ook anders?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet Coen
Reply With Quote
  #2  
Old 06-06-2013, 17:42
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Daar zit niks :P Alleen bij een benzine zit hier het membraanpompje, indien uitgerust... Je kunt er een extra carterontluchting van maken
Reply With Quote
  #3  
Old 06-06-2013, 19:14
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Okeee.. Jammer, ik had gehoopt op een aansluitmogelijkheid voor een oliekoeler. Nou wil ik nog graag weten of er mogelijkheden zijn om een extra oliekoeler te monteren zonder de warmtewisselaar weg te moeten halen. Wie weet er wat vanaf?
Reply With Quote
  #4  
Old 06-06-2013, 19:33
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Gaat niet werken als je de search gebruikt staan op dit moment meerdere topics met veel informatie.
Maar waarom hou je zo vast aan de warmtewisselaar als deze volgens jouw niet voldoet ?
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #5  
Old 06-06-2013, 19:41
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

je kan een sandwichplaat tussen je warmtewisselar steken.

Het enige wat je moet doen is je oliefilter eraf halen en dan het buisje waar je oliefilter opzit vervangen door een langer exemplaar met als extra lengte de dikte van je sandwichplaat.

Maar ik zou gewoon kiezen tussen extern of warmtewisselaar.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-06-2013, 19:47
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

En je misschien af vragen waarom hij zo warm wordt normaal kan de warmtewisselaar het makkelijk bij benen.
Zo is er niks anders aan de hand ?
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #7  
Old 06-06-2013, 19:48
KennyH's Avatar
KennyH KennyH is offline
Donateur & VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 1,434
Default

Sandwitchplate kan inderdaad!

Maar je omschrijft dat hij warm word boven de 130.

Daar zit het probleem dus, het is een oude 1.6 td en geen moderne tdi, gewoon kalm aan doen met die oude blokjes!
__________________
[1999] Golf 4 Variant - Daily
[1996] Golf 3 Atlanta Sport - Daily
[1988] Volvo 480 ES - Hobby
Reply With Quote
  #8  
Old 07-06-2013, 21:10
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Een 1600 td is gewoon een hoogtoerige motor. Ik heb er zelf een olifilterhuis van een golf1 gti opzitten dus met externe oliekoeler en loop eigenlijk al een tijdje met het idee om daartussen mijn warmtewisselaar te plaatsen omdat het in de winter wel eventjes duurt voordat mijn olie op temperatuur is. Ik geloof dat ik dat ooit eens gezien heb.
Reply With Quote
  #9  
Old 08-06-2013, 20:00
Coen72 Coen72 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 454
Default

Tja, waarom hij warm wordt..?
Er zit een nieuwe waterpomp op
Een nieuwe radiateur
Koelsysteem werkt naar behoren.
Er zit ook nog een intercooler op
Dieselpomp opgeschroefd maar verder geen enkele tuning gedaan.
Er zit een KKK 24 turbo op.
Blok start altijd meteen en loopt voorbeeldig

Misschien dat de diameter van de uitlaat niet groot genoeg is? Dat ie bij hogere belasting zn uitlaatgassen niet voldoende kwijt kan? Zou dat kunnen?
Verder haalt de motor zn lucht uit de motorruimte. Misschien dat 'verse' lucht beter is.
Verder zou ik het zo even niet weten..

Golffan: heb jij dan geen thermostaat in jouw externe oliecircuit, dat hij zo langzaam warm wordt?
Verder zou de warmtewisselaar toch tussen de filterhouder en het oliefilter in moeten kunnen? Zou dit verder geen problemen qua oliedruk kunnen opleveren?, dat het circuit te lang/groot wordt voor de oliepomp?
Reply With Quote
  #10  
Old 08-06-2013, 21:29
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,682
Default

Lucht uit de motorruimte maakt niet uit, zit als het goed is een filter voor en wordt ook nog eens gekoeld voordat het de motor in gaat

Ik denk dat je gewoon moet leven met feit dat ie wat warmer wordt boven de 130 km/h, is ook niet zo gek voor een oud dieseltje toch?
Of inderdaad een oliekoeler plaatsen met een sandwichplaat.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-06-2013, 22:41
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Quote:
Originally Posted by Coen72
Tja, waarom hij warm wordt..?
Er zit een nieuwe waterpomp op
Een nieuwe radiateur
Koelsysteem werkt naar behoren.
Er zit ook nog een intercooler op
Dieselpomp opgeschroefd maar verder geen enkele tuning gedaan.
Er zit een KKK 24 turbo op.
Blok start altijd meteen en loopt voorbeeldig

Misschien dat de diameter van de uitlaat niet groot genoeg is? Dat ie bij hogere belasting zn uitlaatgassen niet voldoende kwijt kan? Zou dat kunnen?
Verder haalt de motor zn lucht uit de motorruimte. Misschien dat 'verse' lucht beter is.
Verder zou ik het zo even niet weten..

Golffan: heb jij dan geen thermostaat in jouw externe oliecircuit, dat hij zo langzaam warm wordt?
Verder zou de warmtewisselaar toch tussen de filterhouder en het oliefilter in moeten kunnen? Zou dit verder geen problemen qua oliedruk kunnen opleveren?, dat het circuit te lang/groot wordt voor de oliepomp?



Er zit wel een thermostaat in zoals ik al zei het oliefilterhuis komt van een golf1 gti af en daar zit origineel een thermostaat in die opent bij 110°. Heb geen schrik van het lang oliecircuit gezien ik enkel kopiër wat op een oude gti zit, en heb natuurlijk ook een nieuwe oliepomp erin zitten alsook een oliedrukmeter, olietemperatuurmeter om alles netjes in de gaten te houden.
Reply With Quote
  #12  
Old 08-06-2013, 23:26
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Coen72



Dit is een foto van mijn Golf1 1.6 td code JR motorblok.

Is dit de plek waar bij een JP-blok (1.6 D) de vacuumpomp voor de rembekrachtiger gemonteerd zit?
Reply With Quote
  #13  
Old 09-06-2013, 07:19
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

nee die zit meer naar rechts
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum