PDA

View Full Version : Stofhoes vervangen

BoemPatat
30-08-2013, 13:26
Bij het veranderen van mijn velgen gezien dat de stofhoes om de homokineet aan de wielszijde van de bestuurderskant kapot is.. Nu is mijn vraag, is dit makkleijk zelf te vervangen? Kan er maar weinig info over vinden..
Alvast dank

Johan1982MK1
30-08-2013, 15:22
http://www.volksforum.com/forum/search.php?searchid=6761499

Misschien heb je hier wat aan.

Vains
30-08-2013, 16:21
-Wiel eraf
-Centrale moer van aandrijfas los
-Stuurstang los maken
-3 boutjes van draagarm en fusee losmaken aan de onderkant
-Daarna aan de naaf/remschijf trekken zodat de aandrijfas loskomt
-Klemmetjes van de rubber losmaken en de homokineet voorzichtig van de as af tikken
-Nieuwe rubber erop en de homokineet terugplaatsen (wel ff nieuw vet erin)
-Vervolgens het zooitje weer monteren in omgekeerde volgorde

wob8v
31-08-2013, 13:22
-Wiel eraf
-Centrale moer van aandrijfas los
-Stuurstang los maken
-Daarna aan de naaf/remschijf trekken zodat de aandrijfas loskomt
-Klemmetjes van de rubber losmaken en de homokineet voorzichtig van de as af tikken
-Nieuwe rubber erop en de homokineet terugplaatsen (wel ff nieuw vet erin)
-Vervolgens het zooitje weer monteren in omgekeerde volgorde

Appeltje eitje dus. Wel is het raadzaam om de centrele moer los te maken als de velg er nog op zit. Centerkapje eraf, je moeder hard de rem in laten trappen en los draaien.

BoemPatat
02-09-2013, 10:12
We proberen dit in de loop van de week eens :) Bedankt voor de reacties!

StefTurboDiesel
02-09-2013, 10:57
Ik heb een vraagje hierover
mijn stofhoes is ook aan vervanging toe, heeft een scheur en lekt precies een olie achtige spoor.
nou kan dat kwaad als ik er zo tot de winter ermee rij?
of moet deze zo snel mogelijk aan vervanging toe in deze conditie?

Bartaggio
02-09-2013, 12:37
Even nog als aanvulling.

Zorg ervoor dat je dat plaatje waar de 3 boutjes van je draagarm in vast zitten aftekent.. als deze niet op precies dezelfde plek komt te zitten gaat je fusee/banden scheef staan.

Gebruik een rubberen hamer of een blokje hout om de homokineet er af te tikken. Dit is misschien handig als je het met z'n 2en doet. eentje de aandrijfas vast houden en de andere de homokineet eraf tikken. Zou ook kunnen dat je het alleen kan doen, ik had hem in de werkbank staan dus geen idee of het onder de auto ook zo los wil.

Voor de rest is het niet zo veel werk, denk dat je het met een uurtje wel los hebt.

Appeltje eitje dus. Wel is het raadzaam om de centrele moer los te maken als de velg er nog op zit. Centerkapje eraf, je moeder hard de rem in laten trappen en los draaien.

Hoezo op de rem? Gewoon de auto op de grond laten staan en handrem erop werkt prima :thumbup:

Ik heb een vraagje hierover
mijn stofhoes is ook aan vervanging toe, heeft een scheur en lekt precies een olie achtige spoor.
nou kan dat kwaad als ik er zo tot de winter ermee rij?
of moet deze zo snel mogelijk aan vervanging toe in deze conditie?

Als er geen vet meer in zit zal de homokineet slijten.. hoe lang je door kan rijden is niet te zeggen, ze worden er alleen niet beter op. Ik zou persoonlijk niet wachten tot de winter.

Johan1982MK1
02-09-2013, 12:53
Even nog als aanvulling.

Zorg ervoor dat je dat plaatje waar de 3 boutjes van je draagarm in vast zitten aftekent.. als deze niet op precies dezelfde plek komt te zitten gaat je fusee/banden scheef staan.

3 boutjes loshalen en markeren? dat krijg je nooit mooi goed terug op zn plek.
gewoon de fuseekogel loshalen aan het fuseehuis dmv 1 grote bout die erdoor zit, dan ben je er ook en hoef je niets af te tekenen en 100% op het juiste plek terug..

Bartaggio
02-09-2013, 15:34
3 boutjes loshalen en markeren? dat krijg je nooit mooi goed terug op zn plek.
gewoon de fuseekogel loshalen aan het fuseehuis dmv 1 grote bout die erdoor zit, dan ben je er ook en hoef je niets af te tekenen en 100% op het juiste plek terug..

Is nog beter.. als die los wil :D Moest die van mij los branden na meermaals losweken met WD40.

BoemPatat
02-09-2013, 16:54
Nog even een vraagje voor ik de verkeerde bestel.. dit is het nummer wat op de kapotte hoes staat.. 191 407 285 G ..
Zal wel dezelfde zijn als deze denk ik .. http://www.winparts.nl/661/onderstel/aandrijving/stofhoezen/0123658/asmanchet-set--per-zijde-
IEmand trouwens ervaring met winparts.nl ?

tim_j
02-09-2013, 17:57
Zsm oplossen, nu komt er troep in.

jasonnl
02-09-2013, 18:12
Als het klein gaatje is kan je hem ook gerust dichtkitten met vloeibare pakking ofzo.

Toevallig zondag bij mij eentje vervangen. maar heb fusee en stuurkogel niet losgemaakt. maar de as zelf. 6 van die inwendige torx los en 1 schakelstangetje aan de kant gelegd. en toen kon ik de as naar boven steken ( motorruimte in ) tot de as uit het fuseelichaam was en toen langs het wiel eruit gehaald.
Bij golf 2 word dat moeilijk denk ik want daar zit een motorsteun bij golf 1 niet.

En de homokineet zat knetter vast bij mij. dus toen de andere kant vd as uitelkaar gehaald en daarlangs erom gedaan want die ging wel los.

BoemPatat
03-09-2013, 12:24
Rijd er momenteel niet mee hoor Tim :)
Enja, is maar een scheur van 1cm ofzo.. maarja heb nu een nieuwe besteld dus zal die nu wel vervangen :)

BoemPatat
18-09-2013, 14:14
Nog altijd niet gedaan.. raak niet aan een tang om te klemmen dicht te doen..
Iemand een andere oplossing om ze dicht te krijgen?
Gaan om deze klemmen..
http://img2.wfrcdn.com/lf/49/hash/4119/3158533/1/Oetiker+-+Stepless+Ear+Clamps+Stepless+Ear+Clamp%3A+320-16700010.jpg

Quist
18-09-2013, 14:44
Ik doe het altijd hiermee en werkt perfect! Weet ook niet of er een ''speciale'' tang voor te koop is.

http://www.conrad.nl/medias/global/ce/8000_8999/8200/8220/8229/822947_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

tempel
18-09-2013, 14:51
Er is een tang voor, met een knijptang gaat het ook, wel met beleid uiteraard, anders knip je hem doormidden.

http://www.beta-tools.com/catalog/articles/view/1473Q/__lang_en/__catlang_nl/__catalog_beta/__filters_

De eenvoudigere tang die Oetiker er voor verkoopt ziet er uit als een knijptang en kost €37 :screwy:

Kevert
18-09-2013, 17:24
Gewoon met een normale doorsnee kniptang gaat het ook prima hoor.

RamonR
18-09-2013, 17:54

Of een schroevendraaier tussen de geventileerde schijf zetten en dan laten klemmen achter een stuurstang of iets anders, werkt ook erg goed :thumbup:

Kevert
18-09-2013, 17:58
Op ze wielen laten staan en iemand laten remmen en dan een lange wielbouten sleutel gebruiken is de beste/makkelijkste manier. Die moer zit met 230Nm aangedraaid.

BoemPatat
19-09-2013, 11:14
Had ook zo'n speciale tang gevonden, maar was 45€ en vond dat toch ook teveel.. vroeg me wel af of het met zo n gewone tang zou lukken maar was dan bang om alles naar de vaantjes te helpen der mee :p
Asap toch maar eens proberen dan :)

BoemPatat
20-09-2013, 16:01
Vandaag vervangen, twijfel ik er nu wel aan dat ik 2 rondellen verkeerd heb gestoken.. http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta/images/aandri28.gif
nummer 15 en 16 op de foto zitten omgekeerd denk ik.. zou dat veel kwaad kunnen? :)

Gino89
20-09-2013, 21:28
Ja dan zit hij niet goed, nummer 16 is een gewone platte schijf die precies op de aandrijfas aansluit. Als het goed is, staat deze ook een klein beetje bol. hij moet als het waren tegen de homokineet aan duwen.

Nummer 15 is een soort kunststof conische schijf. Het conische gedeelte valt precies in de homokineet.

BoemPatat
21-09-2013, 06:13
Oke, dan begin ik morgen opnieuw :) maar.. de spanband moet wel kapot.. kan ik er ene op steken met een vijs? Of moet het echt ene zijn zoals er nu op zit?

BoemPatat
24-09-2013, 15:16
en moet het bolle gedeelte van 16 naar de homokineet of naar de motorruimte zitten?

Gino89
24-09-2013, 20:34
richting versnellingsbak, zodat er een soort veerkracht op de homokineet duwt.