Log in

View Full Version : Radiateur, windgeleiding

Jurgen Santana
13-07-2005, 18:48
Van mijn Golf 1 GTi van 1983 met DX motor ben ik de radiateur aan het vervangen. Natuurlijk waren de windgeleiders zowel links als rechts zo goed als vergaan.

Recht is niet meer te bestellen maar voor links is er een vervangend onderdeel. Dit ziet er wel behoorlijk anders uit. Aan de onderkant zit een pen die in het front gaat, net als de radiateur. Boven zou die met een schroefje aan de slotplaat vast moeten komen te zitten. De windgeleider zelf bestaat uit twee platen die kunnen bewegen t.o.v. van elkaar en met 3 boutjes met vleugelmoeren aan elkaar worden vast gezet.

Ik krijg dit apparaat met geen mogelijkheid gemonteerd in mijn Golf. Vooral de (af-fabriek) breedstraler in de grille zit behoorlijk in de weg. Heeft iemand hier ervaring mee?

Jurgen Santana
13-07-2005, 21:00
Of zal ik ze maar gewoon weglaten?

peter139
13-07-2005, 21:17
Misschien zelf iets creeren van aluminium ofzo? Volgens mij kan het niet echt kwaad om ze weg te laten.

marcnr1
14-07-2005, 06:50
weglaten jur. ik heb ze er ook niet meer opzitte en het werkt prima.

ps. nu al die radiateur vervangen :)

sjampoo
14-07-2005, 08:20
Niet weglaten Jur.

Wind kiest de weg van de minste weerstand. Dat is dus door je grill, langs de radiateur.

Als je de schotjes plaatst, zal de hoeveelheid lucht die door je grill naar binnen komt afnemen (weerstand = drukopbouw) (minieme afname overigens), maar alle lucht die erdoor, kan niet anders dan ook DOOR de radiateur.

Kwaad kan t weg laten niet echt, want op een gegeven moment slaat de fan gewoon aan, maar das niet de bedoeling natuurlijk...

Jurgen Santana
14-07-2005, 19:44
Weglaten of monteren kan dus allebei :biggrin: :D

Ik heb nog twee stukken windgeleiding van een Golf cabrio besteld, eens kijken of ik daar iets mee kan. Word het niets dan probeer ik het eerst weleens zonder.

En ja Mark, de radiateur gaat gemonteerd worden :) Heb vandaag die bak waar de koelvin in komt weer netjes in de zwarte hammerite gezet. Nog wat kleine dingetjes als een gescheurde vacuumklep, een lekke afdichting en een lekke oliedruksensor vervangen.

Wie weet kan ik binnenkort weer een stukje rijden ;)

marcnr1
15-07-2005, 06:49
toemaar!

Jurgen Santana
15-07-2005, 20:59
Ja hoor, het zit allemaal op zijn plek. Ik heb de radiateur bekleding van een Golf 1 cabrio opmaat gesneden en gebruikt.

Ik kan weer rijden:D