Log in

View Full Version : Koelvloeistof ledigen

ar1g3
31-07-2014, 11:17
Ik moet de cylinderkop van mijn motor halen om een paar kromme kleppen te laten herstellen, maar ik krijg niet alle kvs eruit. Ik heb de slang die van de radiator naar de waterpomp gaat al losgemaakt en ook de slang die van de cylinderkop naar de radiator gaat, maar als ik dan in het koppelstuk van die laatste slang kijk (dus wat op de cylinderkop vastzit) zie ik dat er best nog veel kvs inzit.
Hoe krijg ik dit er allemaal uit???
De kop zou vandaag er nog af moeten :(

Black Devil
31-07-2014, 11:19
je kunt toch gewoon dat watermondje op de kop losschroeven? Wel even een bak eronder.

ar1g3
31-07-2014, 11:32
Waar zit dat? Is de eerste keer dat ik dit onderneem dus weet er weinig van

Black Devil
31-07-2014, 11:49
Op de cilinderkop zelf zitten watermondjes (meestal zwart) en daar zitten koelslangen aan vast. Dan haal je die koelslangen los en loopt de kop vanzelf leeg. Je krijg nooit alles er helemaal uit.

Daarom is het ook belangrijk als de kop straks los is goed te kijken of er geen vloeistoffen in de cilinderkopboutgaten achter blijven.

ar1g3
31-07-2014, 12:08
Is er geen risico dat er kvs in de cylinder loopt als niet alles uit de kanalen is??

roka
31-07-2014, 12:12
Boutgaten idd goed schoonspuiten/zuigen.
Kop voorzichtig eraf pakken dan gaat het wel goed hoor

ar1g3
31-07-2014, 12:28
Boutgaten idd goed schoonspuiten/zuigen.
Kop voorzichtig eraf pakken dan gaat het wel goed hoor
Ok, meeste is nu uit de kop denkik, heb de slang naar de kachelradiator ook losgemaakt en daar liep toch nog wel wat uit de kop.

Een ander probleem, ik krijg het nokkenastandwiel niet los. Heb zo een blokkeertool voor dat tandwiel maar zelfs daarmee lukt het niet. Hoe krijg ik dit in godsnaam los?? Moet er af als je de kop eraf wil halen toch? want zit door de stalen distributie kap...

Black Devil
31-07-2014, 12:38
Die moet dan wel los inderdaad. Dingen willen wel eens heel goed vastzitten inderdaad. Ik doe het met luchtgereedschap zo nodig.

Olie ook meteen vervangen om menging van vloeistoffen te voorkomen.

ar1g3
31-07-2014, 12:47
Kan ik een slagmoersleutel gebruiken of riskeer ik iets stuk te maken daarmee? VAG nokkenassen zijn nogal broos heb ik me laten vertellen.

Black Devil
31-07-2014, 13:03
Dat kan wel, liefst op de laagste stand zetten en zonodig krachtiger. Wel het tandwiel goed blokkeren!

ar1g3
31-07-2014, 13:28
Zelfs dat werkt niet :/ Heb er eentje die 310Nm doet met maar 1 stand, en het spul wil niet loskomen. Begin stilaan wanhopig te worden want de kop moet eigenlijk vandaag binnen voor kleppenschade te herstellen...

Black Devil
31-07-2014, 14:17
Dan weet ik het ook even niet meer......Grote momentsleutel/pijp erop dan maar? Moet toch een keer los.

ar1g3
31-07-2014, 16:52
Dan weet ik het ook even niet meer......Grote momentsleutel/pijp erop dan maar? Moet toch een keer los.
Ja ik zag het ook niet meer zitten, ook al enorm veel wd40 op gespoten, dan maar garage gebeld. Die gingen iemand sturen maar nog niemand gezien. Had graag die kop tegen morgen middag binnengedaan want ben het weekend niet thuis en de auto moet tegen de 11e augustus klaar zijn om naar zuid-frankrijk te gaan... Aaargh al die stress :screwy:

En dit is allemaal de schuld van Gates, ik hoop dat ze me vergoeden..

yuli
01-08-2014, 12:20
VW = Veel Werk