View Full Version : Sterkste VAG bak voor weinig geld
Wat is volgens jullie de beste/sterkste bak die ik kan regelen op de sloop voor een paar honderd euro? Het gaat hier vooral om het verdragen van een hoop koppel, wil deze namelijk in z'n 4 of 5 vastzetten en er een elektromotor aan hangen die gaan zowat meteen voluit namelijk. Misschien ook computergestuurde bakken waar jullie iets van weten die wel flink wat kunnen verdragen?
Audi1981
09-08-2014, 10:00
02M van een pompverstuiver TDI ;)
Te vinden in de Golf en Bora, 85/96/110kw TDI ;)
Je kan natuurlijk ook een achter differentieel pakken van een Quattro of 4-motion bak. Of een van een achterwiel aangedreven motor.
De meeste electro motoren zijn goed gespecificeerd en je weet wat voor toerentallen ze draaien. Overbrengingsverhoudingen van bakken zijn ook bekend.
SciroccomTDI
09-08-2014, 17:12
een kleine berekening.
stel, 02A ASD, de bak voor de 1Z TDI uit een Golf 3 Hatch.
Heeft de 1e versnelling 3.3 , differentieel 3.157
uitgaande van bijvoorbeeld de originele 202 Nm (@ 1900 RPM), draag je dan 202Nm*3.3*3.157 = 2100 Nm over op je voorwielen. Je weet ongeveer hoe een Golf 3 TDI optrekt in de 1. "Vlotjes"
Pak je de 4 (0.9) of 5 (0.72), draag je nog maar 574 Nm of 460 Nm over, respectievelijk.
Stel, je wil net zo vlot optrekken in de 4 als een Golf TDI in de 1, heb je 2100/(0.9*3.157) = 739 Nm nodig aan je priseas.
Dat houdt zo een bak niet. Met minder ingaand koppel heb je een minder vlotte auto :)
Waarom zou je eigenlijk niet willen schakelen? Dan heb je dat probleem niet.
Ik vind het een super vet idee... ik ben ook zo iets aan het bekokstoven bij mij op het werk, ik deel mijn gedachtes :thumbup:
een kleine berekening.
stel, 02A ASD, de bak voor de 1Z TDI uit een Golf 3 Hatch.
Heeft de 1e versnelling 3.3 , differentieel 3.157
uitgaande van bijvoorbeeld de originele 202 Nm (@ 1900 RPM), draag je dan 202Nm*3.3*3.157 = 2100 Nm over op je voorwielen. Je weet ongeveer hoe een Golf 3 TDI optrekt in de 1. "Vlotjes"
Pak je de 4 (0.9) of 5 (0.72), draag je nog maar 574 Nm of 460 Nm over, respectievelijk.
Stel, je wil net zo vlot optrekken in de 4 als een Golf TDI in de 1, heb je 2100/(0.9*3.157) = 739 Nm nodig aan je priseas.
Dat houdt zo een bak niet. Met minder ingaand koppel heb je een minder vlotte auto :)
Waarom zou je eigenlijk niet willen schakelen? Dan heb je dat probleem niet.
Ik vind het een super vet idee... ik ben ook zo iets aan het bekokstoven bij mij op het werk, ik deel mijn gedachtes :thumbup:
Beste SciroccomTDI,
De meningen zijn verdeeld over het wel schakelen of niet, mijn idee is gewoon eerst een 1:1 overbrenging (zoals Tesla's enz. dat hebben) en dat ding aan de gang krijgen al gaat ie niet hard of het meest efficient, daarna pas kijken of er mogelijkheid is om met andere versnellingen meer winst qua bereik en eventueel sportiviteit (tiptronic misschien wel) te winnen. Het gaat hier om een project, ik maak deel uit van het team wat er mee bezig is.
02M van een pompverstuiver TDI ;)
Te vinden in de Golf en Bora, 85/96/110kw TDI ;)
Dat zijn handbakken, maar evengoed zullen die van de meer sportievere diesel uitvoeringen van VAG auto's wel de voor de hand liggende keuze zijn ja, daarvan zou je wel verwachten dat ze enigszins wat koppel aan moeten kunnen. Handbakken kunnen natuurlijk ook maar misschien had ik wat duidelijker moeten zijn met dat mijn voorkeur toch echt voor computergestuurde automaatbakken ligt, zodat we bijv. tiptronic zouden kunnen programmeren om zo goed mogelijk op het hele zaakje afgesteld te zijn.
vergis je niet in het fijt dat een electromotor het maximale koppel vanaf een heel laag toerental leverd(vanaf 0rmp eigenlijk). Dit gaat een normale versnellings bak echt niet leuk vinden. Ik weet niet wat je voor aandrijfassen wil gaan gebruiken?
SciroccomTDI
10-08-2014, 19:28
02A bakken kunnen 350 Nm aan de priseas verdragen volgens VW. Daarna schijnt als eerste zijn differentieel kapot te gaan vanwege geklonken verbinding kroonwiel-differentieel. Dit kan verbeterd worden met bouten :)
kun je misschien aangeven, wat voor specs de electromotor heeft?
Johan1982MK1
10-08-2014, 20:07
Misschien beetje uit de richting, maar een bmw m3 bak is dat niet wat? Schijnt dat die gewoon heel blijven bij +800pk en je hebt er mooi 1 uitgaande as op zitten ipv 2assen en een differentieel.
dubster.be
11-08-2014, 10:32
wij (op het bedrijf) hebben onder andere een mk1 caddy met een elektromotor en originele 5-bak.
deze rijdt perfect MAAR elektromotor heeft 'slechts' 20kW.
van de bak gebruiken we de eerste versnelling niet. als ik er mee rij haal ik hem meestal niet uit z'n 4, of je moet op een helling staan ofzo...
denk dat het aantal kw welke de motor kan leveren belangrijker is dan het gegeven dat het een elektro-motor is
elektro-motoren met veel vermogen zijn makkelijk te vinden, maar de batterijen die dit vermogen kunnen afgeven aan een deftige prijs.... :rolleyes:
als je verdere vragen hebt, contacteer me gerust via pb
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.