Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-08-2014, 03:04
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default Sterkste VAG bak voor weinig geld

Wat is volgens jullie de beste/sterkste bak die ik kan regelen op de sloop voor een paar honderd euro? Het gaat hier vooral om het verdragen van een hoop koppel, wil deze namelijk in z'n 4 of 5 vastzetten en er een elektromotor aan hangen die gaan zowat meteen voluit namelijk. Misschien ook computergestuurde bakken waar jullie iets van weten die wel flink wat kunnen verdragen?
Reply With Quote
  #2  
Old 09-08-2014, 10:00
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

02M van een pompverstuiver TDI
Te vinden in de Golf en Bora, 85/96/110kw TDI
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 09-08-2014, 13:24
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Je kan natuurlijk ook een achter differentieel pakken van een Quattro of 4-motion bak. Of een van een achterwiel aangedreven motor.

De meeste electro motoren zijn goed gespecificeerd en je weet wat voor toerentallen ze draaien. Overbrengingsverhoudingen van bakken zijn ook bekend.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #4  
Old 09-08-2014, 17:12
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

een kleine berekening.

stel, 02A ASD, de bak voor de 1Z TDI uit een Golf 3 Hatch.

Heeft de 1e versnelling 3.3 , differentieel 3.157

uitgaande van bijvoorbeeld de originele 202 Nm (@ 1900 RPM), draag je dan 202Nm*3.3*3.157 = 2100 Nm over op je voorwielen. Je weet ongeveer hoe een Golf 3 TDI optrekt in de 1. "Vlotjes"

Pak je de 4 (0.9) of 5 (0.72), draag je nog maar 574 Nm of 460 Nm over, respectievelijk.

Stel, je wil net zo vlot optrekken in de 4 als een Golf TDI in de 1, heb je 2100/(0.9*3.157) = 739 Nm nodig aan je priseas.

Dat houdt zo een bak niet. Met minder ingaand koppel heb je een minder vlotte auto

Waarom zou je eigenlijk niet willen schakelen? Dan heb je dat probleem niet.

Ik vind het een super vet idee... ik ben ook zo iets aan het bekokstoven bij mij op het werk, ik deel mijn gedachtes
Reply With Quote
  #5  
Old 09-08-2014, 20:39
Renier Renier is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2013
Posts: 32
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
een kleine berekening.

stel, 02A ASD, de bak voor de 1Z TDI uit een Golf 3 Hatch.

Heeft de 1e versnelling 3.3 , differentieel 3.157

uitgaande van bijvoorbeeld de originele 202 Nm (@ 1900 RPM), draag je dan 202Nm*3.3*3.157 = 2100 Nm over op je voorwielen. Je weet ongeveer hoe een Golf 3 TDI optrekt in de 1. "Vlotjes"

Pak je de 4 (0.9) of 5 (0.72), draag je nog maar 574 Nm of 460 Nm over, respectievelijk.

Stel, je wil net zo vlot optrekken in de 4 als een Golf TDI in de 1, heb je 2100/(0.9*3.157) = 739 Nm nodig aan je priseas.

Dat houdt zo een bak niet. Met minder ingaand koppel heb je een minder vlotte auto

Waarom zou je eigenlijk niet willen schakelen? Dan heb je dat probleem niet.

Ik vind het een super vet idee... ik ben ook zo iets aan het bekokstoven bij mij op het werk, ik deel mijn gedachtes


Beste SciroccomTDI,

De meningen zijn verdeeld over het wel schakelen of niet, mijn idee is gewoon eerst een 1:1 overbrenging (zoals Tesla's enz. dat hebben) en dat ding aan de gang krijgen al gaat ie niet hard of het meest efficient, daarna pas kijken of er mogelijkheid is om met andere versnellingen meer winst qua bereik en eventueel sportiviteit (tiptronic misschien wel) te winnen. Het gaat hier om een project, ik maak deel uit van het team wat er mee bezig is.

Quote:
Originally Posted by Audi1981
02M van een pompverstuiver TDI
Te vinden in de Golf en Bora, 85/96/110kw TDI


Dat zijn handbakken, maar evengoed zullen die van de meer sportievere diesel uitvoeringen van VAG auto's wel de voor de hand liggende keuze zijn ja, daarvan zou je wel verwachten dat ze enigszins wat koppel aan moeten kunnen. Handbakken kunnen natuurlijk ook maar misschien had ik wat duidelijker moeten zijn met dat mijn voorkeur toch echt voor computergestuurde automaatbakken ligt, zodat we bijv. tiptronic zouden kunnen programmeren om zo goed mogelijk op het hele zaakje afgesteld te zijn.

Last edited by Renier : 09-08-2014 at 20:45.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-08-2014, 12:38
velden9's Avatar
velden9 velden9 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 213
Default

vergis je niet in het fijt dat een electromotor het maximale koppel vanaf een heel laag toerental leverd(vanaf 0rmp eigenlijk). Dit gaat een normale versnellings bak echt niet leuk vinden. Ik weet niet wat je voor aandrijfassen wil gaan gebruiken?
__________________
MK2 G60 1990 - Sold
MK1 1.5 GLS 1975 - Current
Reply With Quote
  #7  
Old 10-08-2014, 19:28
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

02A bakken kunnen 350 Nm aan de priseas verdragen volgens VW. Daarna schijnt als eerste zijn differentieel kapot te gaan vanwege geklonken verbinding kroonwiel-differentieel. Dit kan verbeterd worden met bouten

kun je misschien aangeven, wat voor specs de electromotor heeft?
Reply With Quote
  #8  
Old 10-08-2014, 20:07
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Misschien beetje uit de richting, maar een bmw m3 bak is dat niet wat? Schijnt dat die gewoon heel blijven bij +800pk en je hebt er mooi 1 uitgaande as op zitten ipv 2assen en een differentieel.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 11-08-2014, 10:32
dubster.be's Avatar
dubster.be dubster.be is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,206
Default

wij (op het bedrijf) hebben onder andere een mk1 caddy met een elektromotor en originele 5-bak.
deze rijdt perfect MAAR elektromotor heeft 'slechts' 20kW.

van de bak gebruiken we de eerste versnelling niet. als ik er mee rij haal ik hem meestal niet uit z'n 4, of je moet op een helling staan ofzo...

denk dat het aantal kw welke de motor kan leveren belangrijker is dan het gegeven dat het een elektro-motor is

elektro-motoren met veel vermogen zijn makkelijk te vinden, maar de batterijen die dit vermogen kunnen afgeven aan een deftige prijs....


als je verdere vragen hebt, contacteer me gerust via pb
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum