Log in

View Full Version : Schuurvondst: GTI van 14-10-1976

Sjoes 85
08-12-2014, 20:31
Tja en toen kwam ik deze tegen, terwijl ik op zoek was naar wat onderdelen:

http://i57.tinypic.com/bingo4.jpg

http://i62.tinypic.com/343okdz.jpg

http://i60.tinypic.com/98anpk.jpg

http://i62.tinypic.com/k0oozr.jpg

http://i57.tinypic.com/2aki4nt.jpg

http://i57.tinypic.com/15q9jb5.jpg

Op de laatste foto het bewijs dat deze GTI met chassisnummer 17731xxxxx op 14-10-1976 is geproduceerd.
Op 21-10-1976 istie in Duitsland uitgeleverd geworden.

Ik heb onlangs een zwarte '78er gekocht en ben daarvoor op zoek naar onderdelen. Een advertentie op MP over een achterbankje leidde naar deze GTI. Het bankje was weliswaar in de verkeerde kleur, maar ik was toch nieuwsgierig of de eigenaar misschien nog meer onderdelen had.
En wat bleek: hij had een complete GTI staan, waarvan ik eventueel de papieren + kenteken kon overnemen, want deze GTI zou voor de cross worden gebruikt.
Toch maar eens gaan kijken, want crossen met een GTI vinden we hier 'not done' toch? :D
Aanvankelijk zou het op kenteken een 78-er moeten zijn, maar wat blijkt: bij het importeren van de GTI, in 1978 (staat op NL kenteken sinds 2-11-1978) hebben ze de eerste toelating verkeerd mee over genomen.
Dus ik ga maar eens bij de RDW te rade of dat nog teruggedraaid kan worden...36 jaar later...
Heb in ieder geval de bevestiging van VW binnen dat t om n echte originele GTI gaat.

Tja en nu? Ik heb altijd al een rode '77er willen hebben. En een maand nadat ik uiteindelijk een zwarte '78er vind, 500 km verderop in Oost-Duitsland, stuit ik per toeval op deze, 16 km bij mij thuis vandaan!

Maar ja, auto is verre van compleet, was al half klaargemaakt voor de cross (kijk die bandjes!!) gelukkig nog geen kooi erin gelast.
Aanvankelijk had ik deze vondst in de thread van de zwarte '78-er gezet, maar een dergelijk unieke vondst vind ik het separaat vermelden wel waard:D

Ik ga echter toch echt de zwarte opknappen en hééééél goed nadenken wat er met deze gaat gebeuren! Stalling is in ieder geval geregeld.

Motor en bak zijn trouwens niet de originele helaas, motor is van november 79 en bak van 21-4-1982 (n revisiebak, type FM, 5-bak).

Dashboard aan stukken gezaagd, vloertapijt weg, hemeltje kapot, achterpaneel aangepast op grote achterlichten, geen stalen bumpers erbij enz enz.
Kortom, een puzzel die bijna niet meer compleet te maken is.

Desalniettemin, leuke vondst. En nog op NL kenteken ook. Daarstraks even de boel overgeschreven, krijg ik deze week zo'n veel te modern pasje van de RDW. Jammer hoor, die oude papieren die niet meer geldig zijn.

de GTI is in 78 dus geimporteerd, en zijn eigenaar was he-le-maal gek van die auto. Daarna istie aan iemand verkocht die m aan de vorige eigenaar heeft doorverkocht (stond al jaren in een schuur) en werd dus klaargemaakt voor de cross. De vorige eigenaar vertelde me dat hij deze GTI had gekocht zonder stuur. Zonder stuur??? ja want degene die hem uit Duitsland had gehaald is tijdens het wachten voor een spoorwegovergang overleden in deze GTI, aan een hartstilstand. Hij was zo verknocht aan deze auto dat ze het stuur in de kist hebben gelegd en meebegraven.
Echt een bizar verhaal. Ik ben daarom ook op zoek naar nabestaanden van die "eerste" NL eigenaar om daar meer over te weten te krijgen (oude foto's, misschien nog ergens wat onderdelen ofzo).

De GTI heeft altijd in de buurt van Leende rondgereden waarschijnlijk. Indien iemand tips heeft, hoor ik het graag!

golf fahrer
08-12-2014, 20:53
Wat een verhaal :eek:

Wel leuk zo een vroege mars rode :thumbup:

Is wel moeilijk om deze nog compleet te krijgen denk ik.

CAR-POOL
08-12-2014, 20:54
Leuk project , en mooi dat er kenteken bij zit.
Zo te zien een auto die heel wat mee heeft gemaakt in zijn leven. En gered van de cross gelukkig. De carroserie verder nog redelijk hard?
Misschien dat je ooit eens een donor in Duitsland kunt vinden om deze weer compleet te krijgen.

turbojo2
08-12-2014, 22:28
Als je geduld hebt kun je deze wel weer redelijk compleet krijgen. Ik zou zeggen neem 5 jaar voor het zoeken naar de onderdelen. Ik heb net vorig jaar een 1.6 EG blok verkocht van 10/76. Deze had ik van Henrie hier op het forum gekocht. Deze kwam uit een Scirocco maar is identiek aan eentje uit een gti. Als je gaat zoeken naar onderdelen kun je je beter richten op een Scirocco motor. Je kunt ook je motor er in laten die je nu hebt natuurlijk maar er zijn heel veel verschillen. Het moeilijkste zal een origineel interieur en een vloerkleed worden. De originele stoelen zijn dikker als de stoelen van modeljaar 1979. Deze zijn smaller om meer beenruimte te kunnen bieden aan de achterpassagier. Op Leboncoin (franse marktplaats) wil af en toe nog wel eens wat voorbij komen.

Sjoes 85
08-12-2014, 22:45
Als je geduld hebt kun je deze wel weer redelijk compleet krijgen. Ik zou zeggen neem 5 jaar voor het zoeken naar de onderdelen. Ik heb net vorig jaar een 1.6 EG blok verkocht van 10/76. Deze had ik van Henrie hier op het forum gekocht. Deze kwam uit een Scirocco maar is identiek aan eentje uit een gti. Als je gaat zoeken naar onderdelen kun je je beter richten op een Scirocco motor. Je kunt ook je motor er in laten die je nu hebt natuurlijk maar er zijn heel veel verschillen. Het moeilijkste zal een origineel interieur en een vloerkleed worden. De originele stoelen zijn dikker als de stoelen van modeljaar 1979. Deze zijn smaller om meer beenruimte te kunnen bieden aan de achterpassagier. Op Leboncoin (franse marktplaats) wil af en toe nog wel eens wat voorbij komen.

Goeie tips Turbojo!!
Zal het eens in overweging nemen

turbojo2
08-12-2014, 22:46
Ik kijk net voor de grap even op Leboncoin en zie daar een stoel die je nodig hebt van 1977. Helaas is het er maar eentje. Maar Leboncoin is echt een side waar je nog wat zeldzame gti onderdelen op de kop kunt tikken.

Hight
08-12-2014, 23:01
mooie vondst!

sipkemk1rs2
09-12-2014, 06:59
Leuke vondst maar is gewoon een model 77 . :tongue:
Een 76 model is heel anders . ;) Je kan het wel zien aan de binnen balk van dasbord.schutbord hoor zo te zijn als die van Car-POOL.

Barn171
09-12-2014, 10:34
Ik kijk net voor de grap even op Leboncoin en zie daar een stoel die je nodig hebt van 1977. Helaas is het er maar eentje. Maar Leboncoin is echt een side waar je nog wat zeldzame gti onderdelen op de kop kunt tikken.

Klopt ja, staat er al belachelijk lang op, denk niet dat t een serieuze ad is...

Leuke vondst maar is gewoon een model 77 .
Een 76 model is heel anders . Je kan het wel zien aan de binnen balk van dasbord.schutbord hoor zo te zijn als die van Car-POOL.

Nouja "gewoon model '77", wil niet moeilijk doen, maar da's toch al behoorlijk uniek, behóórlijk. Hij heeft nog een hoop details van de '76ers. Nee absoluut geweldige vondst!

Sjoes 85
09-12-2014, 13:09
Klopt ja, staat er al belachelijk lang op, denk niet dat t een serieuze ad is...

Nouja "gewoon model '77", wil niet moeilijk doen, maar da's toch al behoorlijk uniek, behóórlijk. Hij heeft nog een hoop details van de '76ers. Nee absoluut geweldige vondst!

Precies, zoals de oliekoeler maar ook de ontluchting van de drukaccumulator, zijn twee van die toetjes, net wat anders dan bij latere uitvoeringen.

En kleine portiersloten, haken aan motorkap etc.

sipkemk1rs2
09-12-2014, 15:43
Precies, zoals de oliekoeler maar ook de ontluchting van de drukaccumulator, zijn twee van die toetjes, net wat anders dan bij latere uitvoeringen.

En kleine portiersloten, haken aan motorkap etc.
Haha kleine portiersloten .En zelfde motorkap haken :screwy:

Sjoes 85
10-12-2014, 21:49
Leuke vondst maar is gewoon een model 77 . :tongue:
Een 76 model is heel anders . ;) Je kan het wel zien aan de binnen balk van dasbord.schutbord hoor zo te zijn als die van Car-POOL.

Kun je dan wel zeggen, maar volgens mij hing jij binnen 24u als eerste aan de telefoon met de vraag wat ik er mee ging doen... :rolleyes:

Sven-GTI
10-12-2014, 21:57
Het enige wat mij opviel zijn die uberdikke voorbanden :D

Der Typ Siebzehn
10-12-2014, 22:27
Dennis, mijn advies, concentreer je de komende 10 jaar (of hoelang 't restaureren gaat duren :D) op deze, je wou aanvankelijk graag 'n '76/'77 GTI, nu heb je er door puur toeval een, die zwarte is "maar" 'n '78er.

sipkemk1rs2
10-12-2014, 23:05
Kun je dan wel zeggen, maar volgens mij hing jij binnen 24u als eerste aan de teledaaron met de vraag wat ik er mee ging doen... :rolleyes:
Ja dat klopt maar ik dacht even dat het om een model 76 ging.van deze heb ik er ook wel twee .een daar van gebruikt mij zoon voor opslag voor zijn bromfiets. Ik heb ook nog wel een 1977 voor jou orginele Nederlander en dan wel model 76 .dus als je wel een echte 1976 wildt heb nog voor je . :thumbup:

Scirocco type 1
10-12-2014, 23:30
Wat een super vondst. Deze verdient het ooit gerestaureerd te worden.
Succes met jouw projecten.

CAR-POOL
10-12-2014, 23:46
Idd ik zou die 78er als donor gebruiken voor bepaalde onderdelen en casco evt weer door doorverkopen.

Rinus66
11-12-2014, 00:09
Ik heb ook nog wel een 1977 voor jou orginele Nederlander en dan wel model 76 .dus als je wel een echte 1976 wildt heb nog voor je . :thumbup:

Die heeft dus een half jaar gestaan voordat er een kenteken op kwam? Moet wel haast een demonstratiemodel geweest zijn dan.

sipkemk1rs2
11-12-2014, 00:47
Die heeft dus een half jaar gestaan voordat er een kenteken op kwam? Moet wel haast een demonstratiemodel geweest zijn dan.
Dat kan zijn auto is van 3 jan 1977 orgineel geleverd door pon :thumbup:

CAR-POOL
11-12-2014, 01:17
De mijne ook Sipke! Afgeleverd op 3 januari 1977 , wel erg jammer is want de auto is 7 September 1976 gebouwd,
Alleen het kenteken is ouder waarschijnljk al eerder aangevraagd al in ik denk September 1976 de lettercombinatie is NF.

sipkemk1rs2
11-12-2014, 07:35
]De mijne ook Sipke! Afgeleverd op 3 januari 1977 , wel erg jammer is want de auto is 7 September 1976 gebouwd,
Alleen het kenteken is ouder waarschijnljk al eerder aangevraagd al in ik denk September 1976 de lettercombinatie is NF.[/QUOTE]
Ja wist ik had je mij gestuurd ;) Dit kenteken is NV ,maar maakt niks jij heb een model 76 en ook nog een origineel nederlanders.dat vind ik veel belanrijker.. :thumbup:

turbojo2
11-12-2014, 22:01
Idd ik zou die 78er als donor gebruiken voor bepaalde onderdelen en casco evt weer door doorverkopen.

Dat zou echt zonde zijn om een 78er gti op te offeren om een model 77er op te knappen. Als ik eerlijk ben vind ik die 78er veel interessanter om weer in originele toestand te brengen dan die modeljaar 77 die dan wel uit 1976 komt.
Die zwarte 78er is wel compleet origineel en zeg nou zelf denk je echt dat er zo heel veel meer 78ers zijn dan 77ers? Alles met stalen bumpers is zeldzaam. Gewoon de zwarte 78er restaureren en dan de rode 76er. Heb je nog jaren de tijd om onderdelen te zoeken en mocht je er in de toekomst als nog geen zin meer in hebben om de 76er op te knappen dan kun je hem altijd weer verkopen en heb je je geld weer terug. Om 2 oer-gti's te restaureren moet je gewoon 10 jaar (!) voor uittrekken. In die tijd doe je steeds meer contacten op in het oer-gti wereldje en komen er genoeg kansen voorbij voor onderdelen. Weet zeker dat het met beide auto's goed gaat komen.

Barn171
12-12-2014, 00:53
Idd, die '78er nooit offeren, die wagen is misschien wel bijna net zo uniek door zijn originaliteit. De '76er is een kas en zal nooit meer de wagen worden zoals hij in '76 was, die zwarte wel. Moet je niet stuk maken nu. Maar enfin, je weet mijn mening... ;)

Gertjan
12-12-2014, 12:36
Leuke vondst. Ik snap niet dat ze dit soort rete zeldzame auto's nog steeds voor de cross willen gebruiken.
Kunnen ze daar niet gewoon een gare '83er voor pakken ofzo?

yuli
12-12-2014, 13:01
Niet om iedereen over 1 kam te scheren. Maar er wordt wat afgebeund in de cross wereld.

The Skinnmeister
12-12-2014, 13:33
Gave vondst :thumbup:

derby2
16-12-2014, 23:09
Leuke vondst. Ik snap niet dat ze dit soort rete zeldzame auto's nog steeds voor de cross willen gebruiken.
Kunnen ze daar niet gewoon een gare '83er voor pakken ofzo?

ik heb mij dit ook al dikwijls afgevraagd van WAAROM!!
maar die mannen denken van zolang het maar bijna gratis is en plooit mag dit zelfs een Ferrari zijn...

heb ook vrienden die in het cross milieu zitten en als ik soms hoor welke wagens die ze zomaar de vernieling in rijden.. slaap je soms niet van :shake:

CAR-POOL
17-12-2014, 10:38
Er gaan nog steeds iedere keer een hoop Scirocco type 1s de cross in , sommige zijn allang blij dat ze er 1 gevonden hebben , zag tijdje geleden ook een hele nette staan met met stalen bumpers maar kenteken al ingeleverd , die moest de cross in.... :(

Etino
17-12-2014, 14:30
ik heb mij dit ook al dikwijls afgevraagd van WAAROM!!
maar die mannen denken van zolang het maar bijna gratis is en plooit mag dit zelfs een Ferrari zijn...

heb ook vrienden die in het cross milieu zitten en als ik soms hoor welke wagens die ze zomaar de vernieling in rijden.. slaap je soms niet van :shake:
Klopt, een vriend van mij doet ook crossen, een vriend van hem rijdt met een 91'er Colt GTI mee, in NL maar 500 stuks verkocht en nu amper er een te vinden :screwy:
Beter gezegd, momenteel 0 in NL en BE, 2 in Duitsland :wow:

Sjoes 85
06-01-2015, 10:42
Wat schetst mijn verbazing, mijn GTI is origineel naar NL uitgeleverd!
En wel op 14-10-1976 geproduceerd en op 21-10-1976 uitgeleverd. Het is mij een raadsel waarom het kenteken dan van 1978 dateert, ik ga de RDW contacteren. Het lijkt me namelijk sterk dat deze GTI eerst twee jaar in een showroom heeft gestaan, immers ze werden toch uitsluitend op bestelling geleverd?

hier het bewijs van VW:
Modell: 171331, Golf GTI, 2-Türer, 4-Gang
Motor ab Werk: „EG“, 110 PS
Lack ab Werk: Marsrot – Lack-Nr. 31B
Stoffpolsterung: Schottenkaro – schwarz-rot
Mehrausstattung: Handbrems- und Zweikreisbrems-Kontroll-Leuchte
Produktion: Wolfsburg, Datum nicht überliefert
Auslieferung: 21.10.1976
Nach: Niederlande

sipkemk1rs2
06-01-2015, 11:11
Wat schetst mijn verbazing, mijn GTI is origineel naar NL uitgeleverd!
En wel op 14-10-1976 geproduceerd en op 21-10-1976 uitgeleverd. Het is mij een raadsel waarom het kenteken dan van 1978 dateert, ik ga de RDW contacteren. Het lijkt me namelijk sterk dat deze GTI eerst twee jaar in een showroom heeft gestaan, immers ze werden toch uitsluitend op bestelling geleverd?

hier het bewijs van VW:
Modell: 171331, Golf GTI, 2-Türer, 4-Gang
Motor ab Werk: „EG“, 110 PS
Lack ab Werk: Marsrot – Lack-Nr. 31B
Stoffpolsterung: Schottenkaro – schwarz-rot
Mehrausstattung: Handbrems- und Zweikreisbrems-Kontroll-Leuchte
Produktion: Wolfsburg, Datum nicht überliefert
Auslieferung: 21.10.1976
Nach: Niederlande
Het kan zijn dat het kenteken een keer is ingenomen door schade of diefstal van de auto,
Vroeger kreeg je dan een nieuwe kenteken wanner hij weer was gezien bij de RDW .En Ik heb us een Golf swallowtail daar was dat ook mee gebeurt .Als het goed is kan je het weer terug zetten op het oude kenteken :thumbup:

Sjoes 85
06-01-2015, 12:20
Het kan zijn dat het kenteken een keer is ingenomen door schade of diefstal van de auto,
Vroeger kreeg je dan een nieuwe kenteken wanner hij weer was gezien bij de RDW .En Ik heb us een Golf swallowtail daar was dat ook mee gebeurt .Als het goed is kan je het weer terug zetten op het oude kenteken :thumbup:

hoi Sipke, dat ga ik proberen te regelen inderdaad! Het kenteken was al een keer vernieuwd, in 1985, dus heb nu al sowieso een "modern" kenteken.

Ik ga de RDW maar eens bellen:)

groeten!

OakgreenVR6
06-01-2015, 12:38
Coole vondst, succes ermee!

Wat is het kenteken eigenlijk, of heb ik daar overheen gelezen? Just curious... :rolleyes:

martinus83
06-01-2015, 12:52
Toffe vondst, alleen wat je al zegt, niks origineel meer aan. Maar een zoektocht naar onderdelen van dat jaar is door het interessante verhaal erachter wel de moeite waard. On the side, tot je de boel compleet hebt :)

sipkemk1rs2
06-01-2015, 13:17
hoi Sipke, dat ga ik proberen te regelen inderdaad! Het kenteken was al een keer vernieuwd, in 1985, dus heb nu al sowieso een "modern" kenteken.

Ik ga de RDW maar eens bellen:)

groeten!
Ja kan je doen hoop dat het lukt ;) toen kon het wel maar is al weer tijdje terug.En is imiddels hoop veranderd de laatse jaren hier in dit land :eek: