Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 08-12-2014, 20:31
Sjoes 85
Guest

Default Schuurvondst: GTI van 14-10-1976

Tja en toen kwam ik deze tegen, terwijl ik op zoek was naar wat onderdelen:

Op de laatste foto het bewijs dat deze GTI met chassisnummer 17731xxxxx op 14-10-1976 is geproduceerd.
Op 21-10-1976 istie in Duitsland uitgeleverd geworden.

Ik heb onlangs een zwarte '78er gekocht en ben daarvoor op zoek naar onderdelen. Een advertentie op MP over een achterbankje leidde naar deze GTI. Het bankje was weliswaar in de verkeerde kleur, maar ik was toch nieuwsgierig of de eigenaar misschien nog meer onderdelen had.
En wat bleek: hij had een complete GTI staan, waarvan ik eventueel de papieren + kenteken kon overnemen, want deze GTI zou voor de cross worden gebruikt.
Toch maar eens gaan kijken, want crossen met een GTI vinden we hier 'not done' toch?
Aanvankelijk zou het op kenteken een 78-er moeten zijn, maar wat blijkt: bij het importeren van de GTI, in 1978 (staat op NL kenteken sinds 2-11-1978) hebben ze de eerste toelating verkeerd mee over genomen.
Dus ik ga maar eens bij de RDW te rade of dat nog teruggedraaid kan worden...36 jaar later...
Heb in ieder geval de bevestiging van VW binnen dat t om n echte originele GTI gaat.

Tja en nu? Ik heb altijd al een rode '77er willen hebben. En een maand nadat ik uiteindelijk een zwarte '78er vind, 500 km verderop in Oost-Duitsland, stuit ik per toeval op deze, 16 km bij mij thuis vandaan!

Maar ja, auto is verre van compleet, was al half klaargemaakt voor de cross (kijk die bandjes!!) gelukkig nog geen kooi erin gelast.
Aanvankelijk had ik deze vondst in de thread van de zwarte '78-er gezet, maar een dergelijk unieke vondst vind ik het separaat vermelden wel waard

Ik ga echter toch echt de zwarte opknappen en hééééél goed nadenken wat er met deze gaat gebeuren! Stalling is in ieder geval geregeld.

Motor en bak zijn trouwens niet de originele helaas, motor is van november 79 en bak van 21-4-1982 (n revisiebak, type FM, 5-bak).

Dashboard aan stukken gezaagd, vloertapijt weg, hemeltje kapot, achterpaneel aangepast op grote achterlichten, geen stalen bumpers erbij enz enz.
Kortom, een puzzel die bijna niet meer compleet te maken is.

Desalniettemin, leuke vondst. En nog op NL kenteken ook. Daarstraks even de boel overgeschreven, krijg ik deze week zo'n veel te modern pasje van de RDW. Jammer hoor, die oude papieren die niet meer geldig zijn.

de GTI is in 78 dus geimporteerd, en zijn eigenaar was he-le-maal gek van die auto. Daarna istie aan iemand verkocht die m aan de vorige eigenaar heeft doorverkocht (stond al jaren in een schuur) en werd dus klaargemaakt voor de cross. De vorige eigenaar vertelde me dat hij deze GTI had gekocht zonder stuur. Zonder stuur??? ja want degene die hem uit Duitsland had gehaald is tijdens het wachten voor een spoorwegovergang overleden in deze GTI, aan een hartstilstand. Hij was zo verknocht aan deze auto dat ze het stuur in de kist hebben gelegd en meebegraven.
Echt een bizar verhaal. Ik ben daarom ook op zoek naar nabestaanden van die "eerste" NL eigenaar om daar meer over te weten te krijgen (oude foto's, misschien nog ergens wat onderdelen ofzo).

De GTI heeft altijd in de buurt van Leende rondgereden waarschijnlijk. Indien iemand tips heeft, hoor ik het graag!
Reply With Quote
Old 08-12-2014, 20:53
golf fahrer golf fahrer is offline
VW Guru

Wat een verhaal

Wel leuk zo een vroege mars rode

Is wel moeilijk om deze nog compleet te krijgen denk ik.
Reply With Quote
Old 08-12-2014, 20:54
CAR-POOL CAR-POOL is offline
Postwhore

Leuk project , en mooi dat er kenteken bij zit.
Zo te zien een auto die heel wat mee heeft gemaakt in zijn leven. En gered van de cross gelukkig. De carroserie verder nog redelijk hard?
Misschien dat je ooit eens een donor in Duitsland kunt vinden om deze weer compleet te krijgen.
Reply With Quote
Old 08-12-2014, 22:28
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru

Als je geduld hebt kun je deze wel weer redelijk compleet krijgen. Ik zou zeggen neem 5 jaar voor het zoeken naar de onderdelen. Ik heb net vorig jaar een 1.6 EG blok verkocht van 10/76. Deze had ik van Henrie hier op het forum gekocht. Deze kwam uit een Scirocco maar is identiek aan eentje uit een gti. Als je gaat zoeken naar onderdelen kun je je beter richten op een Scirocco motor. Je kunt ook je motor er in laten die je nu hebt natuurlijk maar er zijn heel veel verschillen. Het moeilijkste zal een origineel interieur en een vloerkleed worden. De originele stoelen zijn dikker als de stoelen van modeljaar 1979. Deze zijn smaller om meer beenruimte te kunnen bieden aan de achterpassagier. Op Leboncoin (franse marktplaats) wil af en toe nog wel eens wat voorbij komen.
Reply With Quote
Old 08-12-2014, 22:45
Sjoes 85
Guest

Wink

Quote:
Originally Posted by turbojo2
Als je geduld hebt kun je deze wel weer redelijk compleet krijgen. Ik zou zeggen neem 5 jaar voor het zoeken naar de onderdelen. Ik heb net vorig jaar een 1.6 EG blok verkocht van 10/76. Deze had ik van Henrie hier op het forum gekocht. Deze kwam uit een Scirocco maar is identiek aan eentje uit een gti. Als je gaat zoeken naar onderdelen kun je je beter richten op een Scirocco motor. Je kunt ook je motor er in laten die je nu hebt natuurlijk maar er zijn heel veel verschillen. Het moeilijkste zal een origineel interieur en een vloerkleed worden. De originele stoelen zijn dikker als de stoelen van modeljaar 1979. Deze zijn smaller om meer beenruimte te kunnen bieden aan de achterpassagier. Op Leboncoin (franse marktplaats) wil af en toe nog wel eens wat voorbij komen.

Goeie tips Turbojo!!
Zal het eens in overweging nemen
Reply With Quote
Old 08-12-2014, 22:46
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru

Ik kijk net voor de grap even op Leboncoin en zie daar een stoel die je nodig hebt van 1977. Helaas is het er maar eentje. Maar Leboncoin is echt een side waar je nog wat zeldzame gti onderdelen op de kop kunt tikken.
Reply With Quote
Old 08-12-2014, 23:01
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor

mooie vondst!

2000 Seat Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
Old 09-12-2014, 06:59
sipkemk1rs2's Avatar
sipkemk1rs2 sipkemk1rs2 is offline
VW Fanatic

Leuke vondst maar is gewoon een model 77 .
Een 76 model is heel anders . Je kan het wel zien aan de binnen balk van dasbord.schutbord hoor zo te zijn als die van Car-POOL.
Reply With Quote
Old 09-12-2014, 10:34
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by turbojo2
Ik kijk net voor de grap even op Leboncoin en zie daar een stoel die je nodig hebt van 1977. Helaas is het er maar eentje. Maar Leboncoin is echt een side waar je nog wat zeldzame gti onderdelen op de kop kunt tikken.

Klopt ja, staat er al belachelijk lang op, denk niet dat t een serieuze ad is...

Quote:
Originally Posted by sipkemk1rs2
Een 76 model is heel anders . Je kan het wel zien aan de binnen balk van dasbord.schutbord hoor zo te zijn als die van Car-POOL.

Nouja "gewoon model '77", wil niet moeilijk doen, maar da's toch al behoorlijk uniek, behóórlijk. Hij heeft nog een hoop details van de '76ers. Nee absoluut geweldige vondst!
Reply With Quote
Old 09-12-2014, 13:09
Sjoes 85
Guest

Quote:
Originally Posted by Barn171
Klopt ja, staat er al belachelijk lang op, denk niet dat t een serieuze ad is...

Nouja "gewoon model '77", wil niet moeilijk doen, maar da's toch al behoorlijk uniek, behóórlijk. Hij heeft nog een hoop details van de '76ers. Nee absoluut geweldige vondst!

Precies, zoals de oliekoeler maar ook de ontluchting van de drukaccumulator, zijn twee van die toetjes, net wat anders dan bij latere uitvoeringen.

En kleine portiersloten, haken aan motorkap etc.
Reply With Quote
Old 09-12-2014, 15:43
sipkemk1rs2's Avatar
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sjoes 85
Precies, zoals de oliekoeler maar ook de ontluchting van de drukaccumulator, zijn twee van die toetjes, net wat anders dan bij latere uitvoeringen.

En kleine portiersloten, haken aan motorkap etc.

Haha kleine portiersloten .En zelfde motorkap haken
Reply With Quote
Old 10-12-2014, 21:49
Sjoes 85
Guest

Quote:

Kun je dan wel zeggen, maar volgens mij hing jij binnen 24u als eerste aan de telefoon met de vraag wat ik er mee ging doen...
Reply With Quote
Old 10-12-2014, 21:57
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>

Het enige wat mij opviel zijn die uberdikke voorbanden
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
Old 10-12-2014, 22:27
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC

Dennis, mijn advies, concentreer je de komende 10 jaar (of hoelang 't restaureren gaat duren ) op deze, je wou aanvankelijk graag 'n '76/'77 GTI, nu heb je er door puur toeval een, die zwarte is "maar" 'n '78er.
that will be your pension ,or early retirement ...

Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
Old 10-12-2014, 23:05
sipkemk1rs2's Avatar
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sjoes 85
Kun je dan wel zeggen, maar volgens mij hing jij binnen 24u als eerste aan de teledaaron met de vraag wat ik er mee ging doen...

Ja dat klopt maar ik dacht even dat het om een model 76 ging.van deze heb ik er ook wel twee .een daar van gebruikt mij zoon voor opslag voor zijn bromfiets. Ik heb ook nog wel een 1977 voor jou orginele Nederlander en dan wel model 76 .dus als je wel een echte 1976 wildt heb nog voor je .
Reply With Quote
Old 10-12-2014, 23:30
Scirocco type 1's Avatar
Scirocco type 1 Scirocco type 1 is offline
Forum Regular

Wat een super vondst. Deze verdient het ooit gerestaureerd te worden.
Succes met jouw projecten.
Old 10-12-2014, 23:46
Postwhore

Idd ik zou die 78er als donor gebruiken voor bepaalde onderdelen en casco evt weer door doorverkopen.
Reply With Quote
Old 11-12-2014, 00:09
Rinus66's Avatar
Rinus66 Rinus66 is offline
No personal life

Send a message via MSN to Rinus66

Quote:
Ik heb ook nog wel een 1977 voor jou orginele Nederlander en dan wel model 76 .dus als je wel een echte 1976 wildt heb nog voor je .

Die heeft dus een half jaar gestaan voordat er een kenteken op kwam? Moet wel haast een demonstratiemodel geweest zijn dan.
Old 11-12-2014, 00:47
sipkemk1rs2's Avatar
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Rinus66
Die heeft dus een half jaar gestaan voordat er een kenteken op kwam? Moet wel haast een demonstratiemodel geweest zijn dan.

Dat kan zijn auto is van 3 jan 1977 orgineel geleverd door pon
Reply With Quote
Old 11-12-2014, 01:17
Postwhore

De mijne ook Sipke! Afgeleverd op 3 januari 1977 , wel erg jammer is want de auto is 7 September 1976 gebouwd,
Alleen het kenteken is ouder waarschijnljk al eerder aangevraagd al in ik denk September 1976 de lettercombinatie is NF.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules