View Full Version : Stotteren koude motor
markhietbrink
20-02-2015, 23:14
Hallo,
Ik heb de laatste last van gestotter als ik de auto net start en het gas in trap (lijkt wel een soort toerenbegrenzer bij lage toeren).
Zodra ik 's morgens de auto start moet ik een maal of 5 a 6 pompen met het gas voor het starten, vervolgens mij het wegrijden stottert die best wel tot je hem er 1x goed doorheen hebt getrapt (toerental niet erg hoog).
De ontsteking is optijd en graden afgesteld, alle vacuumslangen zijn vervangen (en juist aangesloten). Nieuwe bougies zitten erin en verdelerkamp met contactpunten zijn ook nieuw.
Nu weet ik echter niet wat het kan zijn, de choke, opvoerpomp, ontsteking, etc.??
Hopelijk is hier iemand die dit probleem herkent en me de juiste tips kan geven.
Gaat om een Golf MK2 uit 1984 met een 1.6ez motor met 3-traps automaat (pierburg 2e).
Greetz Mark! :cool:
Johan1982MK1
20-02-2015, 23:23
Verzuip je m niet gewoon door zo vaak met t gas te pompen? Hij jaagt elke x als je je gas in drukt benzine je inlaat in.
benzine filter nieuw zetten dit komt vaker voor als hij benzine nodig heeft verstopt het en als hij dan uitvalt gaat het weer open zodat hij ook weer meteen start dat is ook het probleem het stotteren.
markhietbrink
21-02-2015, 13:47
Verzuip je m niet gewoon door zo vaak met t gas te pompen? Hij jaagt elke x als je je gas in drukt benzine je inlaat in.
Zonder pompen blijft de startmotor heel lang ronddraaien, lijkt wel of hij dan juist geen benzine krijgt!
markhietbrink
21-02-2015, 13:48
benzine filter nieuw zetten dit komt vaker voor als hij benzine nodig heeft verstopt het en als hij dan uitvalt gaat het weer open zodat hij ook weer meteen start dat is ook het probleem het stotteren.
Heb ik afgelopen zomer al een keer vervangen, maar het is ook als ik zoals vandaag na 5 uurtjes werken bij de auto kom. Dat wil die wel starten zonder pompen, maar stottert die ook bij rijden tot die even loopt!
Maarteno
23-02-2015, 11:07
Je hebt er alleen last van met koud weer? Je zou eens kunnen kijken wat de stand is van de chokeklep bij het koud starten.
Als je het luchtfilterhuis los haalt kun je de stand van de klep zien. De chokeklep beperkt de toestroom van verse lucht voor het brandstofmengsel.
Als gevolg hiervan zal de verhouding brandstof/lucht naar de motor veranderen (meer brandstof dan lucht, rijker) waardoor gegarandeerd wordt dat de motor in koude toestand goed stationair kan lopen.
Staat deze klep te ver dicht dan zal de motor verzuipen wat resulteert in stotteren en niet lekker optrekken.
Staat deze klep te ver open of wordt hij te snel opengezet dan zal de motor tevens slecht lopen of zelfs uitvallen.
Volgens mij moet je het in de choke inrichting van de carburateur gaan zoeken. Slaat hij uiteindelijk wel aan als je hem start zonder daaraan voorafgaand het gas in te trappen?
markhietbrink
23-02-2015, 13:35
Je hebt er alleen last van met koud weer? Je zou eens kunnen kijken wat de stand is van de chokeklep bij het koud starten.
Als je het luchtfilterhuis los haalt kun je de stand van de klep zien. De chokeklep beperkt de toestroom van verse lucht voor het brandstofmengsel.
Als gevolg hiervan zal de verhouding brandstof/lucht naar de motor veranderen (meer brandstof dan lucht, rijker) waardoor gegarandeerd wordt dat de motor in koude toestand goed stationair kan lopen.
Staat deze klep te ver dicht dan zal de motor verzuipen wat resulteert in stotteren en niet lekker optrekken.
Staat deze klep te ver open of wordt hij te snel opengezet dan zal de motor tevens slecht lopen of zelfs uitvallen.
Volgens mij moet je het in de choke inrichting van de carburateur gaan zoeken. Slaat hij uiteindelijk wel aan als je hem start zonder daaraan voorafgaand het gas in te trappen?
Dan blijft de startmotor gewoon ronddraaien en na een tijdje slaat die wel aan, maar dat duurt wel even. Wat kan ik het beste met de chokeklep gaan doen?
Ik heb dit alleen als ik echt het gas flink indruk (automaat) dan stottert ie en dan valt ie bijna uit.
Als ik echter start dan is het meteen aanslaan zonder moeite en dan pomp ik ook niet van te voren (1.6C 3traps automaat)
Als ik gewoon normaal het gas indruk dan reageert 'ie heel normaal.
markhietbrink
23-02-2015, 16:26
Ik heb dit alleen als ik echt het gas flink indruk (automaat) dan stottert ie en dan valt ie bijna uit.
Als ik echter start dan is het meteen aanslaan zonder moeite en dan pomp ik ook niet van te voren (1.6C 3traps automaat)
Als ik gewoon normaal het gas indruk dan reageert 'ie heel normaal.
Van mij moet een x door het gestotter trappen en dan rijd die stuk normaler! ook een 1.6c 3 traps automaat, uit 1984.
Maarteno
23-02-2015, 16:47
Ik zou dan eens het luchtfilterhuis loshalen, kijken hoe de chokeklep staat als de motor niet loopt.
Vervolgens iemand anders de motor laten starten terwijl jij kijkt onder de motorkap. De chokeklep moet bij een lopende koude motor bijna gesloten zijn. De chokeklep wordt teruggesteld door de pulldowndoos naarmate de motor opwarmt.
Ik kan er helaas niet doorheen trappen :P
Beestje moet ook onderhoud hebben... veelste lang niet gehad :(
Ik zou dan eens het luchtfilterhuis loshalen, kijken hoe de chokeklep staat als de motor niet loopt.
Vervolgens iemand anders de motor laten starten terwijl jij kijkt onder de motorkap. De chokeklep moet bij een lopende koude motor bijna gesloten zijn. De chokeklep wordt teruggesteld door de pulldowndoos naarmate de motor opwarmt.
Dit is dan toch wel alleen te doen?
Motor warmt niet op in 4/5 seconden neem ik aan :)
Maarteno
23-02-2015, 18:42
ja alleen het kan zijn dat de choke door het starten van de motor al meteen versteld wordt. Zodra je de auto op contact zet krijgt deze namelijk spanning. Daarnaast zal er door het starten een klein vacuum ontstaan in het inlaatspruitstuk. Zo'n beetje elk ventieletje en klepje werkt bij zo'n Pierburg op vacuum dus de kans bestaat dat je wat mist als je het alleen doet.
Het feit dat de wagen wel meteen start als je een paar keer het gas intrapt doet mij vermoeden dat er onvoldoende brandstof binnenkomt om de motor aan de gang te houden na het starten.
Als je namelijk het gaspedaal intrapt bedien je de acceleratiepomp en wordt er brandstof in de carburateur aangezogen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.