Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-02-2015, 23:14
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default Stotteren koude motor

Hallo,

Ik heb de laatste last van gestotter als ik de auto net start en het gas in trap (lijkt wel een soort toerenbegrenzer bij lage toeren).

Zodra ik 's morgens de auto start moet ik een maal of 5 a 6 pompen met het gas voor het starten, vervolgens mij het wegrijden stottert die best wel tot je hem er 1x goed doorheen hebt getrapt (toerental niet erg hoog).

De ontsteking is optijd en graden afgesteld, alle vacuumslangen zijn vervangen (en juist aangesloten). Nieuwe bougies zitten erin en verdelerkamp met contactpunten zijn ook nieuw.

Nu weet ik echter niet wat het kan zijn, de choke, opvoerpomp, ontsteking, etc.??

Hopelijk is hier iemand die dit probleem herkent en me de juiste tips kan geven.

Gaat om een Golf MK2 uit 1984 met een 1.6ez motor met 3-traps automaat (pierburg 2e).

Greetz Mark!
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2015, 23:23
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Verzuip je m niet gewoon door zo vaak met t gas te pompen? Hij jaagt elke x als je je gas in drukt benzine je inlaat in.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 21-02-2015, 09:41
golfman's Avatar
golfman golfman is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 222
Default

benzine filter nieuw zetten dit komt vaker voor als hij benzine nodig heeft verstopt het en als hij dan uitvalt gaat het weer open zodat hij ook weer meteen start dat is ook het probleem het stotteren.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-02-2015, 13:47
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Verzuip je m niet gewoon door zo vaak met t gas te pompen? Hij jaagt elke x als je je gas in drukt benzine je inlaat in.


Zonder pompen blijft de startmotor heel lang ronddraaien, lijkt wel of hij dan juist geen benzine krijgt!
Reply With Quote
  #5  
Old 21-02-2015, 13:48
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Quote:
Originally Posted by golfman
benzine filter nieuw zetten dit komt vaker voor als hij benzine nodig heeft verstopt het en als hij dan uitvalt gaat het weer open zodat hij ook weer meteen start dat is ook het probleem het stotteren.


Heb ik afgelopen zomer al een keer vervangen, maar het is ook als ik zoals vandaag na 5 uurtjes werken bij de auto kom. Dat wil die wel starten zonder pompen, maar stottert die ook bij rijden tot die even loopt!
Reply With Quote
  #6  
Old 23-02-2015, 11:07
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Je hebt er alleen last van met koud weer? Je zou eens kunnen kijken wat de stand is van de chokeklep bij het koud starten.
Als je het luchtfilterhuis los haalt kun je de stand van de klep zien. De chokeklep beperkt de toestroom van verse lucht voor het brandstofmengsel.
Als gevolg hiervan zal de verhouding brandstof/lucht naar de motor veranderen (meer brandstof dan lucht, rijker) waardoor gegarandeerd wordt dat de motor in koude toestand goed stationair kan lopen.
Staat deze klep te ver dicht dan zal de motor verzuipen wat resulteert in stotteren en niet lekker optrekken.
Staat deze klep te ver open of wordt hij te snel opengezet dan zal de motor tevens slecht lopen of zelfs uitvallen.
Volgens mij moet je het in de choke inrichting van de carburateur gaan zoeken. Slaat hij uiteindelijk wel aan als je hem start zonder daaraan voorafgaand het gas in te trappen?
Reply With Quote
  #7  
Old 23-02-2015, 13:35
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Quote:
Originally Posted by Maarteno
Je hebt er alleen last van met koud weer? Je zou eens kunnen kijken wat de stand is van de chokeklep bij het koud starten.
Als je het luchtfilterhuis los haalt kun je de stand van de klep zien. De chokeklep beperkt de toestroom van verse lucht voor het brandstofmengsel.
Als gevolg hiervan zal de verhouding brandstof/lucht naar de motor veranderen (meer brandstof dan lucht, rijker) waardoor gegarandeerd wordt dat de motor in koude toestand goed stationair kan lopen.
Staat deze klep te ver dicht dan zal de motor verzuipen wat resulteert in stotteren en niet lekker optrekken.
Staat deze klep te ver open of wordt hij te snel opengezet dan zal de motor tevens slecht lopen of zelfs uitvallen.
Volgens mij moet je het in de choke inrichting van de carburateur gaan zoeken. Slaat hij uiteindelijk wel aan als je hem start zonder daaraan voorafgaand het gas in te trappen?


Dan blijft de startmotor gewoon ronddraaien en na een tijdje slaat die wel aan, maar dat duurt wel even. Wat kan ik het beste met de chokeklep gaan doen?
Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2015, 15:44
RickM89 RickM89 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 67
Default

Ik heb dit alleen als ik echt het gas flink indruk (automaat) dan stottert ie en dan valt ie bijna uit.
Als ik echter start dan is het meteen aanslaan zonder moeite en dan pomp ik ook niet van te voren (1.6C 3traps automaat)
Als ik gewoon normaal het gas indruk dan reageert 'ie heel normaal.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-02-2015, 16:26
markhietbrink markhietbrink is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 291
Default

Quote:
Originally Posted by RickM89
Ik heb dit alleen als ik echt het gas flink indruk (automaat) dan stottert ie en dan valt ie bijna uit.
Als ik echter start dan is het meteen aanslaan zonder moeite en dan pomp ik ook niet van te voren (1.6C 3traps automaat)
Als ik gewoon normaal het gas indruk dan reageert 'ie heel normaal.


Van mij moet een x door het gestotter trappen en dan rijd die stuk normaler! ook een 1.6c 3 traps automaat, uit 1984.
Reply With Quote
  #10  
Old 23-02-2015, 16:47
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Ik zou dan eens het luchtfilterhuis loshalen, kijken hoe de chokeklep staat als de motor niet loopt.
Vervolgens iemand anders de motor laten starten terwijl jij kijkt onder de motorkap. De chokeklep moet bij een lopende koude motor bijna gesloten zijn. De chokeklep wordt teruggesteld door de pulldowndoos naarmate de motor opwarmt.
Reply With Quote
  #11  
Old 23-02-2015, 16:53
RickM89 RickM89 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 67
Default

Ik kan er helaas niet doorheen trappen :P
Beestje moet ook onderhoud hebben... veelste lang niet gehad
Reply With Quote
  #12  
Old 23-02-2015, 16:56
RickM89 RickM89 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 67
Default

Quote:
Originally Posted by Maarteno
Ik zou dan eens het luchtfilterhuis loshalen, kijken hoe de chokeklep staat als de motor niet loopt.
Vervolgens iemand anders de motor laten starten terwijl jij kijkt onder de motorkap. De chokeklep moet bij een lopende koude motor bijna gesloten zijn. De chokeklep wordt teruggesteld door de pulldowndoos naarmate de motor opwarmt.


Dit is dan toch wel alleen te doen?
Motor warmt niet op in 4/5 seconden neem ik aan
Reply With Quote
  #13  
Old 23-02-2015, 18:42
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

ja alleen het kan zijn dat de choke door het starten van de motor al meteen versteld wordt. Zodra je de auto op contact zet krijgt deze namelijk spanning. Daarnaast zal er door het starten een klein vacuum ontstaan in het inlaatspruitstuk. Zo'n beetje elk ventieletje en klepje werkt bij zo'n Pierburg op vacuum dus de kans bestaat dat je wat mist als je het alleen doet.

Het feit dat de wagen wel meteen start als je een paar keer het gas intrapt doet mij vermoeden dat er onvoldoende brandstof binnenkomt om de motor aan de gang te houden na het starten.
Als je namelijk het gaspedaal intrapt bedien je de acceleratiepomp en wordt er brandstof in de carburateur aangezogen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum