PDA

View Full Version : Meerdelige velgen inelkaar zetten


jasonnl
05-03-2015, 21:54
Al wel vaker deze vraag voorbij gekomen maar toch erg verwarrend.

Op youtube zijn er genoeg filmpjes waar uitgelegd word hoe je meerdelige wielen en elkaar zet en op internet ook genoeg DIY te lezen etc.

kruislings vast logisch. op moment zetten.


En lees ook weer een hoop over uitlokken. Dat alleen professionals dat kunnen. omdat je daar speciale meetspullen voor nodig heb

Met uitklokken is dus het de bedoeling dat de buitenrand en bij 3 delige ook de binnen rand(?) Precies vlak op het hart ligt om slingering naar 'buiten' toe voorkomen.
En dat de randen in het midden van het hart liggen.


Vraag mij dus af wat doet de velgendokter anders dan bijvoorbeeld hoe ze deze BBS Rs velgen in elkaar zetten ---> https://www.youtube.com/watch?v=vqnwmiUTc5o

wessel97
05-03-2015, 22:00
uitklokken van 2delige wielen zoals bijv. bbs Rm is goed genoeg zelf te doen. 3 delige velgen is volgens mij een ander verhaal. mij is toen verteld dat 3 delige wielen zelf uit klokken niet aan te raden was, dat je dat het beste door een expert kon laten doen. de reden daarvoor zou ik ook niet echt weten.

Sven-GTI
05-03-2015, 22:29
Is goed zelf te doen mits je weet waar je mee bezig bent en het goede gereedschap ervoor hebt.

Als je een goede meetklok hebt en iets om je velg stabiel op te kunnen draaien. Bijv. een draaibank, dan moet het geen enkel probleem zijn :thumbup:


Maar aangezien de meesten dit niet zelf thuis hebben wordt het al een stuk lastiger :D

Style
06-03-2015, 07:52
Bij de RM'S Heb ik het ook nooit goed begrepen want als ik de rand over het hart drukte zat er volgens mij geen spelling meer op om te corrigeren.
Niet heb ik ze gewoon weg gebracht ook ivm het afdichten waarom moeilijk doen als je voor een normaal bedrag zeker weet dat het goed zit.

Matheo
06-03-2015, 08:51
Ligt ook een beetje aan het wiel. Heb een setje 3-delige speedline's liggen die zo strak in elkaar zitten dat ik de randen eerst eventjes op een laag standje in de oven leg voor het monteren. Anders krijg je ze amper over het hart. Daar valt natuurlijk weinig aan uit te klokken.

Sven-GTI
06-03-2015, 09:30
Denk dat wanneer je de wielen 'front mounted' monteert het wel een ander verhaal is :D

Verder vrij weinig ervaring met 3-delige velgen. De 2-delige schroef ik altijd zo in elkaar en nooit problemen gehad :thumbup:

jasonnl
07-03-2015, 19:49
dat is inderdaad anders zit meestal ook wel wat draai werk aan voor je dat veilig van doen.

Maar als je de velgen eerst laat richten en nalopen voor je ze uitelkaar haalt dat je weet dat alles recht en rond is. Kan er toch niks fout zijn als je ze weer inelkaar zet?

Heb een setje bbs rs liggen die nog nooit uitelkaar geweest zijn maar als ik daar naar kijk lijkt dat ook dat er weinig speling tussen zit.


En gaat mij niet om dat het geld kost om te laten doen. Punt is dat er in de omgeving geen velgenboer zit die zulke dingen doet. En leuk werk om te doen natuurlijk.

Maargoed als ik iets over het hoofd zie wat echt alleen een velgenboer kan ben ik wel benieuwd. Want dan is het simpel zal ik een stukje moeten rijden om het te laten doen.