Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-03-2015, 21:54
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default Meerdelige velgen inelkaar zetten

Al wel vaker deze vraag voorbij gekomen maar toch erg verwarrend.

Op youtube zijn er genoeg filmpjes waar uitgelegd word hoe je meerdelige wielen en elkaar zet en op internet ook genoeg DIY te lezen etc.

kruislings vast logisch. op moment zetten.


En lees ook weer een hoop over uitlokken. Dat alleen professionals dat kunnen. omdat je daar speciale meetspullen voor nodig heb

Met uitklokken is dus het de bedoeling dat de buitenrand en bij 3 delige ook de binnen rand(?) Precies vlak op het hart ligt om slingering naar 'buiten' toe voorkomen.
En dat de randen in het midden van het hart liggen.


Vraag mij dus af wat doet de velgendokter anders dan bijvoorbeeld hoe ze deze BBS Rs velgen in elkaar zetten ---> https://www.youtube.com/watch?v=vqnwmiUTc5o
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #2  
Old 05-03-2015, 22:00
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,661
Default

uitklokken van 2delige wielen zoals bijv. bbs Rm is goed genoeg zelf te doen. 3 delige velgen is volgens mij een ander verhaal. mij is toen verteld dat 3 delige wielen zelf uit klokken niet aan te raden was, dat je dat het beste door een expert kon laten doen. de reden daarvoor zou ik ook niet echt weten.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #3  
Old 05-03-2015, 22:29
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Is goed zelf te doen mits je weet waar je mee bezig bent en het goede gereedschap ervoor hebt.

Als je een goede meetklok hebt en iets om je velg stabiel op te kunnen draaien. Bijv. een draaibank, dan moet het geen enkel probleem zijn


Maar aangezien de meesten dit niet zelf thuis hebben wordt het al een stuk lastiger
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #4  
Old 06-03-2015, 07:52
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Bij de RM'S Heb ik het ook nooit goed begrepen want als ik de rand over het hart drukte zat er volgens mij geen spelling meer op om te corrigeren.
Niet heb ik ze gewoon weg gebracht ook ivm het afdichten waarom moeilijk doen als je voor een normaal bedrag zeker weet dat het goed zit.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #5  
Old 06-03-2015, 08:51
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

Ligt ook een beetje aan het wiel. Heb een setje 3-delige speedline's liggen die zo strak in elkaar zitten dat ik de randen eerst eventjes op een laag standje in de oven leg voor het monteren. Anders krijg je ze amper over het hart. Daar valt natuurlijk weinig aan uit te klokken.
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #6  
Old 06-03-2015, 09:30
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Denk dat wanneer je de wielen 'front mounted' monteert het wel een ander verhaal is

Verder vrij weinig ervaring met 3-delige velgen. De 2-delige schroef ik altijd zo in elkaar en nooit problemen gehad
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #7  
Old 07-03-2015, 19:49
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

dat is inderdaad anders zit meestal ook wel wat draai werk aan voor je dat veilig van doen.

Maar als je de velgen eerst laat richten en nalopen voor je ze uitelkaar haalt dat je weet dat alles recht en rond is. Kan er toch niks fout zijn als je ze weer inelkaar zet?

Heb een setje bbs rs liggen die nog nooit uitelkaar geweest zijn maar als ik daar naar kijk lijkt dat ook dat er weinig speling tussen zit.


En gaat mij niet om dat het geld kost om te laten doen. Punt is dat er in de omgeving geen velgenboer zit die zulke dingen doet. En leuk werk om te doen natuurlijk.

Maargoed als ik iets over het hoofd zie wat echt alleen een velgenboer kan ben ik wel benieuwd. Want dan is het simpel zal ik een stukje moeten rijden om het te laten doen.
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum