View Full Version : Opvoerpompje enzo
Hoi,
Van het weekend hebben Ruben (oftewel caddymehome) en ik een HZ motor vervangen door een NZ, oftewel van 1.0 naar 1.3 injectie. Niet extreem handig natuurlijk dat gedoe met de kabelboom, maar daar lijken we wel uit te komen.
Wat ik me nog afvraag is het gedoe met de brandstofleidingen en pompjes binnen en buiten de tank. In de carburateur-auto lopen er twee leidingen naar achter, die allebei onder in de tank verdwijnen.
In de injectie-auto lopen drie leidingen naar achter en die verdwijnen vervolgens in een drietal apparaatjes achter de tank waar ik eigenlijk niks van snap. Bij de ombouw laten we de tank het liefst zitten, want die is in een goede staat. Maarrr... hoe krijgen we de injectie motor nu aan de praat? Er hoeft toch geen leiding bij? Wat moet er allemaal worden overgezet?
Bedankt alvast!!
Dennis@polo86c.nl
06-09-2005, 07:10
Complete leidingen vervangen door een set van een injectie-model.
Er moet er een opvoerpomp in de tank komen, door het gat waar nu de vlotter zit.
Verder nog een drukpomp, die normaal naast de achteras zit.
Hoi! ik heb ernst jan geholpen bij de kabelboom. We hebben m nog niet lopend gehad maar ik vroeg me af of ik het goed heb gedaan.
De "rails" die bovenop de zekeringkast zit heeft een draadje verschil met de carb boom. De injectiemotor heeft een draadje xtra aan de bijrijderszijde op de rails. Deze loopt naar de compu en heb ik er dus bij geprikt.
Verder heb ik de witte stekker vervangen. Deze 'doet' de motor. Als ik de aansluitingen op de stekker bekijk komen de aansluitingen ongeveer overeen.
Als laatste heb ik de relais (meervoud) die bovenop de zekeringkast zaten verwijderd omdat ik deze volgens mij vervang voor die aan de computerhouder zijn gemonteerd.
Ook zit er een draad naar de uitlaat (lambdasonde?) ik neem aan dat het blokje niet loopt als we die niet overnemen.
Nu nog wat vraagjes over de tank. Bij de carb motor monden aanvoer en retour uit onderop de tank. Bij de injectie lopen ze door het gat onder de achterbank. Ook zit er nog iets van een pomp bij de reservewielbak (zoals Ernst Jan net beschreef). Sjampoo schreef daar onlangs dit over
"...Opvoerpompje: Ding in je tank kan je in principe wisselen. Moet je alleen nog even een contactgeschakelde plus aansluiten. Waarschijnlijk kan je ook af met alleen de 'druk-pomp' die naast de reservewielbak hangt. Jouw Polo heeft namelijk gewoon 2 uitstroomopeningen onderin de tank...
Beetje creatief zijn met brandstofslangen, en het komt wel goed denk ik."
Dit zou wel ideaal zijn omdat we anders met twee gaten in de tank zitten als de leidingen door de opening onder de achterbank lopen. Andere optie is tank wisselen maar we kregen we de tank niet los na de ijzeren band doorgeslepen te hebben.
Dus denk ik; tank laten hangen en alleen de drukpomp overzetten. Krijgt de drukpomp ook een constante plus?
Mocht die opvoerpomp toch meemoeten. Is het dan een idee om de gaten dan te "loopen" ofwel met elkaar te verbinden door een slangetje?
Nog een ander onderwerp. De injectiemotor had een rembekrachtiger en de 'ontvangende' polo niet. Wat kunnen we me slang doen die vanaf het blok loopt. Afdoppen?
Nou dat zijn een hele hoop vragen geworden :biggrin: ! Ik hoop dat jullie er antwoord op hebben.
Dennis@polo86c.nl
06-09-2005, 12:19
1. vraagbaak kopen met elektrische schema's en uitleg brandstoftoevoer.
Tip:
http://i18.ebayimg.com/03/i/04/d8/10/a2_1_b.JPG
Jetzt helfe ich mir selbst (http://cgi.ebay.de/Polo-1-bis-3-Jetzt-helfe-ich-mir-sebst-Buch_W0QQitemZ7997742000QQcategoryZ9895QQrdZ1QQcmdZViewItem)
Daar staat het allemaal in.
Zoals dat de pompen worden gestuurd door de computer via een relais.
2. ik zou een rembekrachtiger monteren, of anders aansluiting op spruitstuk afdoppen idd.
3. tank verwisselen hoeft in principe niet, de dompelpomp+vlotter passen zover ik weet zo in de de opening waar nu de vlotter zit.
Dat de leidingen naar dit gat lopen is logisch, hier zit immers een pomp :)
4. lambdasonde moet idd in de uitlaat (voor de kat) aanwezig zijn en aangesloten.
Succes..
steven16v
06-09-2005, 12:29
Opvoerpompje: Ding in je tank kan je in principe wisselen. Moet je alleen nog even een contactgeschakelde plus aansluiten
Nee, dat moet je niet doen. Het werkt wel maar is wel gevaarlijk. Als je een ongeluk krijgt en de motor is wel uit dan loopt het opvoerpompje in de tank gewoon door omdat je de auto nog op contact hebt staan.
Normaal gesproken is het zo dat er een extra relais zit voor de aansturing van de benzinepomp.
Bij de golf van mij is dat nummer 67. Maar je hebt nog een nummer bij een golf geloof ik. Maar of dat bij een Polo hetzelfde is..... geen idee..
Bedankt voor de tips allebei! ik heb alleen geen bedrading gezien vanaf de compu die de drukpomp zou aansturen. Om wat voor een relais gaat t? Anders valt er msschien nog wel wat zelf te klussen!
Grtjs,
Ruben
serge pot
06-09-2005, 20:39
Nee, dat moet je niet doen. Het werkt wel maar is wel gevaarlijk. Als je een ongeluk krijgt en de motor is wel uit dan loopt het opvoerpompje in de tank gewoon door omdat je de auto nog op contact hebt staan.
Normaal gesproken is het zo dat er een extra relais zit voor de aansturing van de benzinepomp.
Bij de golf van mij is dat nummer 67. Maar je hebt nog een nummer bij een golf geloof ik. Maar of dat bij een Polo hetzelfde is..... geen idee..
waar kan de benzine heen dan als je motor uit is ????? juist je benzine tank
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.