Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-09-2005, 21:18
ernie's Avatar
ernie ernie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 12
Question Opvoerpompje enzo

Hoi,

Van het weekend hebben Ruben (oftewel caddymehome) en ik een HZ motor vervangen door een NZ, oftewel van 1.0 naar 1.3 injectie. Niet extreem handig natuurlijk dat gedoe met de kabelboom, maar daar lijken we wel uit te komen.

Wat ik me nog afvraag is het gedoe met de brandstofleidingen en pompjes binnen en buiten de tank. In de carburateur-auto lopen er twee leidingen naar achter, die allebei onder in de tank verdwijnen.
In de injectie-auto lopen drie leidingen naar achter en die verdwijnen vervolgens in een drietal apparaatjes achter de tank waar ik eigenlijk niks van snap. Bij de ombouw laten we de tank het liefst zitten, want die is in een goede staat. Maarrr... hoe krijgen we de injectie motor nu aan de praat? Er hoeft toch geen leiding bij? Wat moet er allemaal worden overgezet?

Bedankt alvast!!
Reply With Quote
  #2  
Old 06-09-2005, 07:10
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Complete leidingen vervangen door een set van een injectie-model.
Er moet er een opvoerpomp in de tank komen, door het gat waar nu de vlotter zit.
Verder nog een drukpomp, die normaal naast de achteras zit.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #3  
Old 06-09-2005, 10:27
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Talking

Hoi! ik heb ernst jan geholpen bij de kabelboom. We hebben m nog niet lopend gehad maar ik vroeg me af of ik het goed heb gedaan.
De "rails" die bovenop de zekeringkast zit heeft een draadje verschil met de carb boom. De injectiemotor heeft een draadje xtra aan de bijrijderszijde op de rails. Deze loopt naar de compu en heb ik er dus bij geprikt.
Verder heb ik de witte stekker vervangen. Deze 'doet' de motor. Als ik de aansluitingen op de stekker bekijk komen de aansluitingen ongeveer overeen.
Als laatste heb ik de relais (meervoud) die bovenop de zekeringkast zaten verwijderd omdat ik deze volgens mij vervang voor die aan de computerhouder zijn gemonteerd.
Ook zit er een draad naar de uitlaat (lambdasonde?) ik neem aan dat het blokje niet loopt als we die niet overnemen.

Nu nog wat vraagjes over de tank. Bij de carb motor monden aanvoer en retour uit onderop de tank. Bij de injectie lopen ze door het gat onder de achterbank. Ook zit er nog iets van een pomp bij de reservewielbak (zoals Ernst Jan net beschreef). Sjampoo schreef daar onlangs dit over

"...Opvoerpompje: Ding in je tank kan je in principe wisselen. Moet je alleen nog even een contactgeschakelde plus aansluiten. Waarschijnlijk kan je ook af met alleen de 'druk-pomp' die naast de reservewielbak hangt. Jouw Polo heeft namelijk gewoon 2 uitstroomopeningen onderin de tank...
Beetje creatief zijn met brandstofslangen, en het komt wel goed denk ik."

Dit zou wel ideaal zijn omdat we anders met twee gaten in de tank zitten als de leidingen door de opening onder de achterbank lopen. Andere optie is tank wisselen maar we kregen we de tank niet los na de ijzeren band doorgeslepen te hebben.
Dus denk ik; tank laten hangen en alleen de drukpomp overzetten. Krijgt de drukpomp ook een constante plus?
Mocht die opvoerpomp toch meemoeten. Is het dan een idee om de gaten dan te "loopen" ofwel met elkaar te verbinden door een slangetje?

Nog een ander onderwerp. De injectiemotor had een rembekrachtiger en de 'ontvangende' polo niet. Wat kunnen we me slang doen die vanaf het blok loopt. Afdoppen?

Nou dat zijn een hele hoop vragen geworden :biggrin: ! Ik hoop dat jullie er antwoord op hebben.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-09-2005, 12:19
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

1. vraagbaak kopen met elektrische schema's en uitleg brandstoftoevoer.
Tip:


Jetzt helfe ich mir selbst
Daar staat het allemaal in.
Zoals dat de pompen worden gestuurd door de computer via een relais.

2. ik zou een rembekrachtiger monteren, of anders aansluiting op spruitstuk afdoppen idd.

3. tank verwisselen hoeft in principe niet, de dompelpomp+vlotter passen zover ik weet zo in de de opening waar nu de vlotter zit.
Dat de leidingen naar dit gat lopen is logisch, hier zit immers een pomp

4. lambdasonde moet idd in de uitlaat (voor de kat) aanwezig zijn en aangesloten.

Succes..
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 06-09-2005, 12:29
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,050
Default

Quote:
Opvoerpompje: Ding in je tank kan je in principe wisselen. Moet je alleen nog even een contactgeschakelde plus aansluiten


Nee, dat moet je niet doen. Het werkt wel maar is wel gevaarlijk. Als je een ongeluk krijgt en de motor is wel uit dan loopt het opvoerpompje in de tank gewoon door omdat je de auto nog op contact hebt staan.
Normaal gesproken is het zo dat er een extra relais zit voor de aansturing van de benzinepomp.
Bij de golf van mij is dat nummer 67. Maar je hebt nog een nummer bij een golf geloof ik. Maar of dat bij een Polo hetzelfde is..... geen idee..
Reply With Quote
  #6  
Old 06-09-2005, 12:55
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default

Bedankt voor de tips allebei! ik heb alleen geen bedrading gezien vanaf de compu die de drukpomp zou aansturen. Om wat voor een relais gaat t? Anders valt er msschien nog wel wat zelf te klussen!

Grtjs,

Ruben
Reply With Quote
  #7  
Old 06-09-2005, 20:39
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Nee, dat moet je niet doen. Het werkt wel maar is wel gevaarlijk. Als je een ongeluk krijgt en de motor is wel uit dan loopt het opvoerpompje in de tank gewoon door omdat je de auto nog op contact hebt staan.
Normaal gesproken is het zo dat er een extra relais zit voor de aansturing van de benzinepomp.
Bij de golf van mij is dat nummer 67. Maar je hebt nog een nummer bij een golf geloof ik. Maar of dat bij een Polo hetzelfde is..... geen idee..



waar kan de benzine heen dan als je motor uit is ????? juist je benzine tank
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum