PDA

View Full Version : Grote beurt

Fabi0_R
29-06-2015, 19:07
Beste forummers,

ik wil voor het eerst zelf men auto een grote beurt geven maar hebben jullie nog tips en tricks waar ik op moet letten enz? en hoe ik sommige dingen het beste kan doen? ik ga vervangen:
-motorolie (voorkeuren merken?)
-bakolie
-oliefilter
-luchtfilter
-brandstoffilter
-radiator en fan(versleten en moeten vervangen worden)
-bougies (misschien bougiekabels of is dit niet persee nodig?)

moet ik eigenlijk een klem op de slangen steken als ik mijn benzinefilter ga vervangen aangezien het mij logisch lijkt waneer je dit niet doet de benzine er uit loopt? en deze is al duur genoeg haha :giggle:

ik heb een golf 2 1.6 c misschien makkelijk om te weten

Johan1982MK1
29-06-2015, 19:17
Vergeet niet je remmen ook ff na te kijken.
Ik haal bij een grote beurt alle wielen eraf, de remmen los en alles schoonmaken/gangbaar maken.

VwGolfMK2VW
29-06-2015, 19:24
Benzinefilter is volgens mij alleen zo'n klein ding onder de motorkap.. Je kunt m afklemmen maar het is haast de moeite niet waard. Dr zullen geen liters uit lopen:)

Verder wat je zelf al aangeeft.. Voor olie gebruik ik altijd 10w40 half syntheet (rij een 1.6 jetta)
Voor de versnellingsbakolie heb je een inbus 17 nodig, dit is vaak niet een stuk gereedschap wat je standaard in elke garage vind. (Dus ff vooraf regelen.)

Verder kijk ik zelf even naar de uitlaatrubbers, die willen nog wel eens scheuren.
Trommelremmen achter even losnemen en kijken hoe het daar mee staat, let ook vooral op de remcilinders.
Kun je meteen je achterwiellagers even voorzien van nieuw vet.
Profiel en leeftijd van de banden kun je ook even checken.
Ruitenwissers kun je ook nog vervangen.
En de remolie nakijken/vervangen.. Moet officieel elke 2 jaar

Succes :)

Fabi0_R
29-06-2015, 19:31
remmen en lagers heb ik een half jaar geleden gedaan dus dat laat ik even zoals het is en kan het gewone 10w40 action olie of beter gewoon van kroon oil ofzo? en de remolie hoe moet ik dit doen dit heb ik nog nooit gehoord of gedaan en welke olie is dit het beste?

VwGolfMK2VW
29-06-2015, 20:24
10w40 van de action kan zeker.. Ik heb zelf liever kroon.. Maar of t nou zoveel beter is durf ik niet te zeggen. Better safe than sorry.
Vergeet ook je oliefilter niet:)

Remolie laat ik zelf altijd bij een garage verversen.. Kost me 35 euro, geloof me daar wil je zelf niet voor knoeien.
Remolie is gewone DOT 4 en overal verkrijgbaar, hoe het moet is overal wel te vinden.

En als je een 1.6 carburateur motor hebt is het misschien eens interessant om je vaciuum slangetjes te vervangen (ik haal ze altijd per meter bij de dealer)

En n fris v-snaartjen om de dynamo is ook niet verkeerd (misschien ook om de stuurbkrachtigingspomp als je die hebt)

fcapri
30-06-2015, 02:57
bakolie hoeft niet elk jaar hoor, als je die eens om de 20jaar wisselt, is het al goed. geen idee zelf of je die er zomaar uitkrijgt?

fan en radiator versleten? de fan kan ik geloven, maar hoe is een radiator versleten? het enige dat ik me kan voorstellen is dat die verstopt zit, of lek is. is nu ook de grote kost niet, bij mij is die vervangen toen de andere lekte.

remVLOEISTOF (is alcohol basis en geen olie) vervangen gaat echt heel simpel bij de garage, daar ga jij een tijd lopen knoeien met je pedaal in te drukken en te lossen, boutje los, boutje vast... terwijl de garage er een pompje (vacuum aan de remmen of druk op de reservoir) opzet en gewoon de nippel losdraait en laat lopen (ikzelf gebruik een oude ruitenwissersproeiermotor om de nieuwe vloeistof erdoor te trekken)
bekijk ook de remflexibels maar eens (flexibele leiding van koetswerk naar de remklauwen zelf). als die scheurtjes vertonen, best ook vervangen. en dat doe je dan eerst voor je de remvloeistof vervangt.
mijn tip: als je nog nooit aan de remmen hebt gewerkt, vraag iemand met kennis je eerst ff te helpe. je wil geen beginners fouten maken daarmee .

VAGKonzept
30-06-2015, 07:43
mijn tip: als je nog nooit aan de remmen hebt gewerkt, vraag iemand met kennis je eerst ff te helpe. je wil geen beginners fouten maken daarmee .

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

tim_j
30-06-2015, 08:42
De deurscharniertjes ook even smeren.
heeft de auto een interieurfilter?

Maarteno
02-07-2015, 10:59
Bakplug kun je er op de beunmanier uit halen met een wielbout maat 17 met 2 moeren erop gedraaid zodat je er een sleutel op kunt zetten.

RamonR
04-07-2015, 09:37
Vergeet niet ook de Bougiekabels tevervangen, plus de rotor en de verdelerkap ff vervangen. ;)