View Full Version : Lage topsnelheid
djstolker
14-09-2015, 10:17
Beste forumers,
Ik heb in mijn Volkswagen Kubel uit 1973 (broertje van de kever) een Golf 2 motor ingebouwd voor wat extra pit :thumbup: ..
Ding rijd geweldig, best wel power bij de lagere snelheden. Echter red ik maar 132 km/h met het ding. Hij weegt om en nabij de 1000 kg dus volgens mij moet er toch wel meer haalbaar zijn.
Hebben jullie ideetjes waar dit aan kan liggen? Zoals gezegd: Stationair loopt hij prachtig, komt hoog in de toeren bij de lagere versnellingen, best wel power. Enkel maar de topsnelheid die me tegenvalt. Het is een 1.8S met Monopoint injectie.
Wie heeft de gouden tip??
PS. Heeft monopoint jetronic een noodloop? Dan zou je dit toch ook moeten merken aan de power te kort in de lagere versnellingen?
Audi1981
14-09-2015, 11:16
Beste forumers,
Ik heb in mijn Volkswagen Kubel uit 1973 (broertje van de kever) een Golf 2 motor ingebouwd voor wat extra pit :thumbup: ..
Ding rijd geweldig, best wel power bij de lagere snelheden. Echter red ik maar 132 km/h met het ding. Hij weegt om en nabij de 1000 kg dus volgens mij moet er toch wel meer haalbaar zijn.
Hebben jullie ideetjes waar dit aan kan liggen? Zoals gezegd: Stationair loopt hij prachtig, komt hoog in de toeren bij de lagere versnellingen, best wel power. Enkel maar de topsnelheid die me tegenvalt. Het is een 1.8S met Monopoint injectie.
Wie heeft de gouden tip??
PS. Heeft monopoint jetronic een noodloop? Dan zou je dit toch ook moeten merken aan de power te kort in de lagere versnellingen?
Heb je al eens door gerekend wat je motor voor toeren draait bij 132km/u?
djstolker
14-09-2015, 11:57
Heb je al eens door gerekend wat je motor voor toeren draait bij 132km/u?
Ongeveer 4500 rpm
Scirocco_1600
14-09-2015, 12:00
de verhouding van de versnellingsbak zal te kort zijn ;)
djstolker
14-09-2015, 12:03
de verhouding van de versnellingsbak zal te kort zijn ;)
Maar dan moet de motor toch nog meer toeren kunnen maken of zie ik iets over het hoofd?
Heeft de kubel nog reductiekasten misschien?
djstolker
14-09-2015, 13:38
Nee geen reductiekasten gelukkig :thumbup: ..
Er zit een AB-Versnellingsbak onder van een Kever. Lijkt mij dat deze 90PK motor een relatief lichte auto van 1000KG wel naar een hoge snelheid moet kunnen brengen. In iedergeval vol in de toeren in de hoogste versenlling toch?
chrisjuh
14-09-2015, 13:40
Tuurlijk kan hij dat, maar dan wel met de juiste bak...
djstolker
14-09-2015, 13:53
Tuurlijk kan hij dat, maar dan wel met de juiste bak...
Dat snap ik niet. De 4e versnelling van de keverbak heeft een vergelijkbare verhouding als de golfbak (0,931).
Dat houd volgens mij in dat ik net zo snel als een golf kan rijden die in zijn 4e versnelling rijd. Echter heb ik er maar 4 dus bij mij houd het dan op. Volgens mij moet de motor gewoon meer toeren kunnen maken.
Audi1981
14-09-2015, 17:56
Het evenwicht tussen luchtweerstand en vermogen is gewoon bereikt...heeft niks met gewicht van het ding te maken, meer dat ie de aerodynamica van een marktkraam heeft..
djstolker
14-09-2015, 18:04
Het evenwicht tussen luchtweerstand en vermogen is gewoon bereikt...heeft niks met gewicht van het ding te maken, meer dat ie de aerodynamica van een marktkraam heeft..
Haha, de aerodynamica is inderdaad niet geweldig :D ..
Had zelf alleen niet verwacht dat dit van 170km/h (in het boekje) naar 130 zou gaan..
Dat snap ik niet. De 4e versnelling van de keverbak heeft een vergelijkbare verhouding als de golfbak (0,931).
Dat houd volgens mij in dat ik net zo snel als een golf kan rijden die in zijn 4e versnelling rijd. Echter heb ik er maar 4 dus bij mij houd het dan op. Volgens mij moet de motor gewoon meer toeren kunnen maken.
Je vergeet de eindoverbrenging in het differentiëel....of is die ook gelijk?
Audi1981
14-09-2015, 18:13
Een 1.8 monopoint is in een mk2 van 900kg en enige stroomlijn al geen snelheidswonder, laat staan in een kubel...
Kijk maar eens naar de gasklep, er kan gewoon niet meer doorheen...
en de wieldiameter.
maar vermoed ook eerder het einddiff.
mijn escort met 4,125:1 diff en 4bak haalt maar een goeie 145km/h en zit dan rond de 6000rpm.
mijn capri met een 3,22:1 diff draait iets van 4000rpm voor dezelfde snelheid.
een golf 2 1.8motor met 90pk moet ZEKER 150km/h halen, zelf met een slechtere aerodynamica. en zoveel slechter zal die aerodynamica niet zijn
Alsof een Golf 2 wel aerodynamisch is :lmao:
Roy16VG60
14-09-2015, 20:08
Een golf 2 heeft niet zo'n hele slechte Cw als ik het me goed herinner.
djstolker
15-09-2015, 06:53
Een golf 2 heeft niet zo'n hele slechte Cw als ik het me goed herinner.
Wat is CW?
Ik heb gister nog even gerommeld met de auto. Temperatuursensor geeft niet helemaal de juiste waarde aan. Bij 90 graden koelvloeistof geeft de sensor maar 50 graden. Weet niet of de ecu de ontsteking veranderd bij warme motor?
Tevens heb ik het ontstekingstijdtip met een koude motor in gesteld. Misschien maakt dat nog iets uit..
Roy16VG60
15-09-2015, 07:14
Ontsteking op 6 graden voorontsteking afstellen op bedrijfstemperatuur, de koelventilator dient minimaal 2 keer aangeslagen te zijn.
Daarnaast klopt je inspuiting niet als je temperatuursensor niet goed werkt. Waarschijnlijk loopt hij dan te rijk omdat de motor volgens de defecte sensor nog niet zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Ik weet niet of je motor een lambdaregeling heeft, maar zo'n sensor gaat ook maar 120.000 tot 160.000km mee en dient in die tijd gewoon vervangen te worden. Ook dit heeft invloed op je mengselsamenstelling.
Succes! :thumbup:
djstolker
15-09-2015, 08:59
Na veel googlen heb ik dit gevonden:
De temperatuursensor bepaald het benzine/lucht-mengsel maar OOK tot maximaal 15graden extra vervroeging, dat is nog al wat!
Op zoek naar een andere sensor dus :)
Roy16VG60
15-09-2015, 09:11
Nieuw kopen, kost maar een paar euro!
djstolker
15-09-2015, 09:43
Nouuhouww.. 35 euro hoor!
en de wieldiameter.
maar vermoed ook eerder het einddiff.
mijn escort met 4,125:1 diff en 4bak haalt maar een goeie 145km/h en zit dan rond de 6000rpm.
mijn capri met een 3,22:1 diff draait iets van 4000rpm voor dezelfde snelheid.
een golf 2 1.8motor met 90pk moet ZEKER 150km/h halen, zelf met een slechtere aerodynamica. en zoveel slechter zal die aerodynamica niet zijn
Zo'n 1.8 monopisser haalt makkelijk hogere snelheid hoor , 170km/u minimaal wel.
Ik heb zelfs met een capri carburateur de 181km/u op tomtom aangetikt (teller op het eind :tongue: ).
Mijn 1200 kever met 34pk haalt al zelfs de 135 km/u nog dus er zit echt niet iets goed bij de kubel hoor.
Maarja als je met het originele blok noet boven die snelheid komt en een sneller blok hangt aan de zelfde versnellingsbak zal je top niet ineens veranderen.
Het heeft denk ik gewoon vooral met je versnellingsbak te maken, of de bak aanpassen of er een 5 bak op krijgen wordt het dan denk ik.
Je versnellingsbak is niet gemaakt voor hogere snelheid.
daarom zei ik al dat die 1.8 met 90PK ZEKER de 150 al moet halen, zelf met slechte aerodynamica
Ik heb zelfs met een capri carburateur de 181km/u op tomtom aangetikt (teller op het eind :tongue: ).
2004
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2004/zonhoven/640/Pcdv0526.jpg
origineel capri 1.3. werd omgebouwd naar een 2.0 uit een scorpio. een originele 2.0capri haalt volgens de fabrieksopgave 179km/h.
op t laatste ging de mijne al vlot +195 op GPS dmv een 5bak van een sierra te steken, achteras van een 2.3V6, 15' wielen en interieur gestript.
had ik niet van de autosnelweg gemoeten, was wel boven de 200 geraakt op gps
djstolker
21-09-2015, 12:33
Helaas moet er nu te veel gebeuren om op kort termijn te testen.. Maar zodra ik er aan toe ben (heb geduld!) kom ik er op terug!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.