Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-09-2015, 10:17
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default Lage topsnelheid

Beste forumers,

Ik heb in mijn Volkswagen Kubel uit 1973 (broertje van de kever) een Golf 2 motor ingebouwd voor wat extra pit ..

Ding rijd geweldig, best wel power bij de lagere snelheden. Echter red ik maar 132 km/h met het ding. Hij weegt om en nabij de 1000 kg dus volgens mij moet er toch wel meer haalbaar zijn.

Hebben jullie ideetjes waar dit aan kan liggen? Zoals gezegd: Stationair loopt hij prachtig, komt hoog in de toeren bij de lagere versnellingen, best wel power. Enkel maar de topsnelheid die me tegenvalt. Het is een 1.8S met Monopoint injectie.

Wie heeft de gouden tip??

PS. Heeft monopoint jetronic een noodloop? Dan zou je dit toch ook moeten merken aan de power te kort in de lagere versnellingen?

Last edited by djstolker : 14-09-2015 at 10:26.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-09-2015, 11:16
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by djstolker
Beste forumers,

Ik heb in mijn Volkswagen Kubel uit 1973 (broertje van de kever) een Golf 2 motor ingebouwd voor wat extra pit ..

Ding rijd geweldig, best wel power bij de lagere snelheden. Echter red ik maar 132 km/h met het ding. Hij weegt om en nabij de 1000 kg dus volgens mij moet er toch wel meer haalbaar zijn.

Hebben jullie ideetjes waar dit aan kan liggen? Zoals gezegd: Stationair loopt hij prachtig, komt hoog in de toeren bij de lagere versnellingen, best wel power. Enkel maar de topsnelheid die me tegenvalt. Het is een 1.8S met Monopoint injectie.

Wie heeft de gouden tip??

PS. Heeft monopoint jetronic een noodloop? Dan zou je dit toch ook moeten merken aan de power te kort in de lagere versnellingen?


Heb je al eens door gerekend wat je motor voor toeren draait bij 132km/u?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 14-09-2015, 11:57
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Heb je al eens door gerekend wat je motor voor toeren draait bij 132km/u?



Ongeveer 4500 rpm
Reply With Quote
  #4  
Old 14-09-2015, 12:00
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

de verhouding van de versnellingsbak zal te kort zijn
Reply With Quote
  #5  
Old 14-09-2015, 12:03
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
de verhouding van de versnellingsbak zal te kort zijn



Maar dan moet de motor toch nog meer toeren kunnen maken of zie ik iets over het hoofd?
Reply With Quote
  #6  
Old 14-09-2015, 13:10
Neill_s's Avatar
Neill_s Neill_s is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 1,745
Default

Heeft de kubel nog reductiekasten misschien?
__________________
Mijn garage:
Reply With Quote
  #7  
Old 14-09-2015, 13:38
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default

Nee geen reductiekasten gelukkig ..

Er zit een AB-Versnellingsbak onder van een Kever. Lijkt mij dat deze 90PK motor een relatief lichte auto van 1000KG wel naar een hoge snelheid moet kunnen brengen. In iedergeval vol in de toeren in de hoogste versenlling toch?
Reply With Quote
  #8  
Old 14-09-2015, 13:40
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

Tuurlijk kan hij dat, maar dan wel met de juiste bak...
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-09-2015, 13:53
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default

Quote:
Originally Posted by chrisjuh
Tuurlijk kan hij dat, maar dan wel met de juiste bak...



Dat snap ik niet. De 4e versnelling van de keverbak heeft een vergelijkbare verhouding als de golfbak (0,931).

Dat houd volgens mij in dat ik net zo snel als een golf kan rijden die in zijn 4e versnelling rijd. Echter heb ik er maar 4 dus bij mij houd het dan op. Volgens mij moet de motor gewoon meer toeren kunnen maken.
Reply With Quote
  #10  
Old 14-09-2015, 17:56
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Het evenwicht tussen luchtweerstand en vermogen is gewoon bereikt...heeft niks met gewicht van het ding te maken, meer dat ie de aerodynamica van een marktkraam heeft..
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #11  
Old 14-09-2015, 18:04
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het evenwicht tussen luchtweerstand en vermogen is gewoon bereikt...heeft niks met gewicht van het ding te maken, meer dat ie de aerodynamica van een marktkraam heeft..


Haha, de aerodynamica is inderdaad niet geweldig ..

Had zelf alleen niet verwacht dat dit van 170km/h (in het boekje) naar 130 zou gaan..
Reply With Quote
  #12  
Old 14-09-2015, 18:11
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,393
Default

Quote:
Originally Posted by djstolker
Dat snap ik niet. De 4e versnelling van de keverbak heeft een vergelijkbare verhouding als de golfbak (0,931).

Dat houd volgens mij in dat ik net zo snel als een golf kan rijden die in zijn 4e versnelling rijd. Echter heb ik er maar 4 dus bij mij houd het dan op. Volgens mij moet de motor gewoon meer toeren kunnen maken.


Je vergeet de eindoverbrenging in het differentiëel....of is die ook gelijk?
Reply With Quote
  #13  
Old 14-09-2015, 18:13
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Een 1.8 monopoint is in een mk2 van 900kg en enige stroomlijn al geen snelheidswonder, laat staan in een kubel...
Kijk maar eens naar de gasklep, er kan gewoon niet meer doorheen...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #14  
Old 14-09-2015, 18:16
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

en de wieldiameter.
maar vermoed ook eerder het einddiff.
mijn escort met 4,125:1 diff en 4bak haalt maar een goeie 145km/h en zit dan rond de 6000rpm.
mijn capri met een 3,22:1 diff draait iets van 4000rpm voor dezelfde snelheid.

een golf 2 1.8motor met 90pk moet ZEKER 150km/h halen, zelf met een slechtere aerodynamica. en zoveel slechter zal die aerodynamica niet zijn
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #15  
Old 14-09-2015, 19:20
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,393
Default

Alsof een Golf 2 wel aerodynamisch is
Reply With Quote
  #16  
Old 14-09-2015, 20:08
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Een golf 2 heeft niet zo'n hele slechte Cw als ik het me goed herinner.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #17  
Old 15-09-2015, 06:53
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Een golf 2 heeft niet zo'n hele slechte Cw als ik het me goed herinner.


Wat is CW?

Ik heb gister nog even gerommeld met de auto. Temperatuursensor geeft niet helemaal de juiste waarde aan. Bij 90 graden koelvloeistof geeft de sensor maar 50 graden. Weet niet of de ecu de ontsteking veranderd bij warme motor?

Tevens heb ik het ontstekingstijdtip met een koude motor in gesteld. Misschien maakt dat nog iets uit..
Reply With Quote
  #18  
Old 15-09-2015, 07:14
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Ontsteking op 6 graden voorontsteking afstellen op bedrijfstemperatuur, de koelventilator dient minimaal 2 keer aangeslagen te zijn.

Daarnaast klopt je inspuiting niet als je temperatuursensor niet goed werkt. Waarschijnlijk loopt hij dan te rijk omdat de motor volgens de defecte sensor nog niet zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt.

Ik weet niet of je motor een lambdaregeling heeft, maar zo'n sensor gaat ook maar 120.000 tot 160.000km mee en dient in die tijd gewoon vervangen te worden. Ook dit heeft invloed op je mengselsamenstelling.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #19  
Old 15-09-2015, 08:59
djstolker djstolker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 19
Default

Na veel googlen heb ik dit gevonden:

De temperatuursensor bepaald het benzine/lucht-mengsel maar OOK tot maximaal 15graden extra vervroeging, dat is nog al wat!

Op zoek naar een andere sensor dus
Reply With Quote
  #20  
Old 15-09-2015, 09:11
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Nieuw kopen, kost maar een paar euro!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum