PDA

View Full Version : Wolfrace goes BlinG BlinG


vwcrewcab
12-09-2005, 23:00
Ben vandaag begonnen met het polijsten van mijn wolfrace velgjes :cool: !
Het wil al een beetje lukken, maar kost wel veel tijd!!!
Er zitten ook best veel putjes in de velg, maar krijg die er maar heel lastig uit, iemand misschien tips :confused:
http://www.geocities.com/aircooled_addict/polijst1.JPG
http://www.geocities.com/aircooled_addict/polijst2.JPG
http://www.geocities.com/aircooled_addict/polijst3.JPG
Op de laatste foto is het beste het resultaat tot nu toe te zien (nog niet veel, maar 1 spaak is het begin).
Die 1e spaak moet nog verder gedaan worden, maar was benieuwd of wat het resultaat was na een uur of 4/5 :redface:

Brothersinbeetles
13-09-2005, 07:39
Er zitten ook best veel putjes in de velg, maar krijg die er maar heel lastig uit, iemand misschien tips

Doorschuren tot ze eruit zijn is het enige motto. Liefst met een lammelenschijfje/"schuurtolletje" op de boorkop.

Check VWeetjes (http://members.lycos.nl/brothersinbeetles/hobbies.html), scroll naar beneden, item 3!

polopower
13-09-2005, 07:46
Redelijk grof beginnen is mijn motto: wolfrace velgen zijn van een keiharde legering gemaakt wat in geen vergelijking staat tot de hedendaagse meuk aan lichtmetalen. Sterker nog: Toen je voor het eerst een wolfrace velg door handen kreeg was het waarschijnlijk alles behalve 'licht' metaal.

Dus heel veel geduld is bij dit type velgen wel nodig vrees ik.

mark_84
13-09-2005, 08:19
doen jullie de velgen van te voren ook met verfafbijt behandelen aangezien er soms wel eens een lichte verf laag op wilt zitten

polopower
13-09-2005, 09:23
Doorgaans zijn wolfrace velgen vrij van lak, met uitzondering van de gaten tussen de spaken. Die zijn nogal eens rood gespoten afhankelijk van het jaartal of het model waar de velgen voor bedoeld waren. Persoonlijk heb ik nog nooit wolfraces in de hand gehad waar de gaten daadwerkelijk rood waren en ik heb 5 verschillende setjes (gehad).

vwcrewcab
13-09-2005, 09:25
Doorschuren tot ze eruit zijn is het enige motto. Liefst met een lammelenschijfje/"schuurtolletje" op de boorkop.

Check VWeetjes (http://members.lycos.nl/brothersinbeetles/hobbies.html), scroll naar beneden, item 3!

Dan ga ik het eens voorzichtig proberen met de Dremel!!!
Moet alleen nog eens uitvogelen waar ik hier in de buurt van die polijst pasta zou kunnen vinden!

Bedankt voor de link, zal zeker info eruit gebruiken!!!

vwcrewcab
13-09-2005, 09:27
Redelijk grof beginnen is mijn motto: wolfrace velgen zijn van een keiharde legering gemaakt wat in geen vergelijking staat tot de hedendaagse meuk aan lichtmetalen. Sterker nog: Toen je voor het eerst een wolfrace velg door handen kreeg was het waarschijnlijk alles behalve 'licht' metaal.

Dus heel veel geduld is bij dit type velgen wel nodig vrees ik.

Das dan weer een beetje jammer :eek: , maargoed tijd zat en weinig geld, dus dat komt dan mooi uit!!!

Ik heb gewoon eerst met de staalborstel op de boormachine de verf/lak eraf gehaald!

polopower
13-09-2005, 09:30
Tip: gebruik geen dremel. De kopjes die je daar in gebruikt zijn erg klein en dat in combinatie met hoge toerentallen staat garant voor 'deuken'. Je moet voorkomen dat je veel materiaal van 1 plaats haalt.

Tommy
13-09-2005, 09:32
Doorschuren tot ze eruit zijn is het enige motto. Liefst met een lammelenschijfje/"schuurtolletje" op de boorkop.



Gevaar is alleen dat je deuken en sporen in je velg schuurt, en die zie je later terug...

*met een boormachine en schuurrol of lamellenschijf bedoel ik dan*

Brothersinbeetles
13-09-2005, 09:40
Gevaar is alleen dat je deuken en sporen in je velg schuurt, en die zie je later terug...

*met een boormachine en schuurrol of lamellenschijf bedoel ik dan*

Mits je geen kleine rolletjes / schijfjes gebruikt (Dremel!), is dat geen probleem. Gewoon relatief grote pakken van 6 à 8 cm doorsnee. Heb mijn velgen (op de 1e na; alle begin is moeilijk) putvrij en erg strak.

Heb even geen grotere plaat bij de hand:
http://members.lycos.nl/brothersinbeetles/hpbimg/Fuchs_ra.jpg

Vergt wel een vaste en constante hand btw.

vwcrewcab
13-09-2005, 10:26
Tip: gebruik geen dremel. De kopjes die je daar in gebruikt zijn erg klein en dat in combinatie met hoge toerentallen staat garant voor 'deuken'. Je moet voorkomen dat je veel materiaal van 1 plaats haalt.

Daar was ik stiekem ook een beetje bang voor
dan ga ik maar op save denk ik en dan toch maar met de hand verder schuren, duurt het wel wat langer maar heb ik minder kans op "deuken"!!!

:redface: Ik weet alleen niet echt wat ik me hier bij moet voorstellen:lammelenschijfje/"schuurtolletje" :redface:

Brothersinbeetles
13-09-2005, 13:21
Ik weet alleen niet echt wat ik me hier bij moet voorstellen:lammelenschijfje/"schuurtolletje" :redface:

Kon niet op het juiste woord komen. Nu wel: lamellen schuurrol of lamellen vlakslijpers. Zie ook http://www.proximedia.com/local/netherlands/m/manshanden/prod2.htm

http://www.proximedia.com/local/netherlands/m/manshanden/schuur/schuurmop.gif

polopower
13-09-2005, 14:41
tip II: als je een los fusee hebt liggen dat je eventueel kunt opklemmen in een bankschroef dan kun je de rand binnen no-time putvrij hebben. Pak bovenstaande lammelenschijf (dus niet het platte soort). Even in een boormachine met een redelijk koppel klemmen en schuren! Doordat je wiel ook vrij kan draaien haal je over de gehele rand evenveel materiaal weg: geen deuken/butsen en andere sporen. Doordat je schijf toch ietwat doorslipt zal hij toch schuren en niet alle energie omzetten in omwentelingen van het wiel.

Gert
13-09-2005, 14:50
Marcski doet het noooooit meer :D
Maar met geduld kunnen ze zo worden
Wolfrace velgen hadden nooit blanke lak of iets dergelijks : en na 30 jaar kunnen ze er dus nog zo uitzien

http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=2579&mode=fullsize

Gert
13-09-2005, 14:51
http://www.volksforum.com/gallery/wm.php?pid=2580&mode=fullsize

vwcrewcab
13-09-2005, 16:29
:eek: Dat ziet er wel super sexy uit, maar dat zal nog een tijt duren voordat ik zover ben, vrees ik!!!

vwcrewcab
13-09-2005, 16:32
Kon niet op het juiste woord komen. Nu wel: lamellen schuurrol of lamellen vlakslijpers. Zie ook http://www.proximedia.com/local/netherlands/m/manshanden/prod2.htm

http://www.proximedia.com/local/netherlands/m/manshanden/schuur/schuurmop.gif

Shit, die had ik vanochtend nog in m'n hand bij de Praxis, alleen heb ik hem weer terug gelecht :mad:

JK Le Mans
13-09-2005, 16:35
Shit, die had ik vanochtend nog in m'n hand bij de Praxis, alleen heb ik hem weer terug gelecht :mad:


is toch met een g terug gelegt :D :tongue:

vwcrewcab
13-09-2005, 23:17
is toch met een g terug gelegt :D :tongue:

Ssssst, dan zijn dan even de frustraties ;)

Stijn
13-09-2005, 23:43
Volgens mij is gelegd met een d...

JK Le Mans
14-09-2005, 06:48
Volgens mij is gelegd met een d...


:D:D:D

vwcrewcab
14-09-2005, 09:24
Wat zal het mij schijten :eek: af het met een d of t of dt is, je begrijpt toch wat ik wil zeggen!!!

Ik weet wel dat het veel tijd kost om te polijsten, maar hoe lang ben je gemiddeld met een velg bezig :confused:

polopower
14-09-2005, 11:40
Denk dat iemand die het al vaker heeft gedaan in een paar uur klaar is maar reken er maar op dat je enkele dagen kwijt bent als beginner. Vooral blijven schuren is het devies en vooral niet te snel naar lichtere korrel gaan. Btw die stalen ringen in je boutgaten horen los te zitten: dat schuurt wat makkelijker.

Bij verschillende setjes kon ik de ringen er zo uitpakken en bij andere gaven ze niet mee onder het grofste geweld.

vwcrewcab
14-09-2005, 13:13
Denk dat iemand die het al vaker heeft gedaan in een paar uur klaar is maar reken er maar op dat je enkele dagen kwijt bent als beginner. Vooral blijven schuren is het devies en vooral niet te snel naar lichtere korrel gaan. Btw die stalen ringen in je boutgaten horen los te zitten: dat schuurt wat makkelijker.

Bij verschillende setjes kon ik de ringen er zo uitpakken en bij andere gaven ze niet mee onder het grofste geweld.

Dus die zou ik er met een schroevendraaier misschien uit kunnen wrikken?!

Vanmiddag ff een lamellen/schuur schijfje halen en dan vanaaf weer ff verder!!!

polopower
14-09-2005, 18:11
Dus die zou ik er met een schroevendraaier misschien uit kunnen wrikken?!

Vanmiddag ff een lamellen/schuur schijfje halen en dan vanaaf weer ff verder!!!

Je zegt het zelf al: misschien! :) Ze zitten soms zo vast dat het de moeite niet loont. Een kras is zo gemaakt, maar heeft nog meer schuurwerk tot gevolg. Even een poging wagen laten ze niet makkelijk los, dan maar mooi laten zitten.

De ringen na het polijsten wel even een likje verf geven aangezien ze van staal zijn en dus roesten.

vwcrewcab
14-09-2005, 21:00
Ik heb het ff geprobeerd, maar geen beweging erin te krijgen, dus net wat je zegt, lekker laten zitten :p

Vandaag maar een schuurtolletje gehaald en dat gaat een stuk sneller (gelukkig), bedankt voor de tip, morgen weer verder, want ik denk dat anders de buren gaan klagen als ik nu nog verder ga :biggrin:

vwcrewcab
15-09-2005, 18:29
Glans begint al te komen, zeker naast een oude velg!!!
http://www.geocities.com/aircooled_addict/polijst4.JPG

René
15-09-2005, 20:42
ziet er idd al stukken beter uit