PDA

View Full Version : temperatuurmeter loopt niet op,kachel blijft ijskoud

Metaaltebbes
04-01-2016, 18:10
Allereerst een gelukkig nieuwjaar aan iedereen die dit leest!Ik heb een probleem met mijn passat 2.8 V6 uit 2000,de temperatuurmeter loopt niet op en de kachel blijft ijs en ijs koud,beetje vervelend met de voorspelde vorst dus,iemand enig idee wat dit probleem veroorzakkt,bvd Frits

86C
04-01-2016, 18:27
Thermostaat, gok ik zo

Metaaltebbes
04-01-2016, 21:45
Thermostaat, gok ik zo
Ik hoop eerlijk gezegt van niet,is een heel karwei om bij te komen,als ik een kwartier ofzo rij zonder de blower aan te zetten,en daarna de kachel op de warmste stand zet en de blower aanzet krijg ik wel even hete lucht.
De slang vd radiator rechtsboven word goed heet,linksonderin is ie warm

catch me
04-01-2016, 22:50
Genoeg koelvloeistof erin?

Metaaltebbes
04-01-2016, 23:03
Heb ik toenstraks helemaal afgetopt,en ben met de blower op hooste standen expansievatdop eraf gaan rijden

R-oy
05-01-2016, 17:32
Als je temperatuur sensor niet of slecht werkt wordt er ook niks door gegeven aan de thermostaat = Koude kachel.

Oudelut
05-01-2016, 19:53
Of toch nog een luchtbel in het koelsysteem?

VeeDubber
05-01-2016, 20:19
Even wat dingen op een rijtje;
- Afvullen is hopelijk tot de max streep en niet tot aan de rand
- Rijdend ontluchten is niet nodig, met de dop eraf is zelfs vragen om problemen

Hoe dan wel?
- Koelvloeistof op max streep
- Dop van het reservoir af
- Motor warm stationair warm laten draaien totdat de fan 2x is aangeslagen
- Dop erop en af laten koelen
- Bij koude motor nogmaals niveau checken en indien nodig bijvullen

Je probleem klinkt als een thermostaat. Deze wordt niet aangestuurd door een sensor, dit is oldschool techniek dmv bi-metaal. Controleer tijdens het ontluchten de bovenste en onderste slang.

Bovenste niet vast te pakken, onderste wel: Thermostaat (blijft gesloten)
Geen van beide vast te pakken: Temperatuursensor
Beide vast te pakken: Motor komt niet op temperatuur, Thermostaat (blijft open staan)

Ga desnoods na het ontluchten nog even rijden. Een veranderende temperatuur vertelt je ook weer veel.

Succes!

ben zine
05-01-2016, 20:21
Als je temperatuur sensor niet of slecht werkt wordt er ook niks door gegeven aan de thermostaat = Koude kachel.

Bij een kachel werkt dat volgens mij inderdaad zo.

.

Metaaltebbes
05-01-2016, 22:21
Even wat dingen op een rijtje;
- Afvullen is hopelijk tot de max streep en niet tot aan de rand
- Rijdend ontluchten is niet nodig, met de dop eraf is zelfs vragen om problemen

Hoe dan wel?
- Koelvloeistof op max streep
- Dop van het reservoir af
- Motor warm stationair warm laten draaien totdat de fan 2x is aangeslagen
- Dop erop en af laten koelen
- Bij koude motor nogmaals niveau checken en indien nodig bijvullen

Je probleem klinkt als een thermostaat. Deze wordt niet aangestuurd door een sensor, dit is oldschool techniek dmv bi-metaal. Controleer tijdens het ontluchten de bovenste en onderste slang.

Bovenste niet vast te pakken, onderste wel: Thermostaat (blijft gesloten)
Geen van beide vast te pakken: Temperatuursensor
Beide vast te pakken: Motor komt niet op temperatuur, Thermostaat (blijft open staan)

Ga desnoods na het ontluchten nog even rijden. Een veranderende temperatuur vertelt je ook weer veel.

Succes!
Hoe bedoel je precies,veranderende temperatuur?Ik kan helemaal geen temperatuur aflezen he,de naald vd temp.blijft strak onderin liggen.Als ik de motor warm is en ik zet dan de kachel op zijn warmst en de blower aan krijg ik een paar minuten warme lucht.

Metaaltebbes
05-01-2016, 22:26
Maar als ik zo eens op Youtube kijk wordt het uitwisselen van de thermostaat een hels karwei wat ik dus niet zelf even voor op straat voor elkaar krijg?En een thermostaatje vervangen is normaal gesproken een werkje van een uurtje max....Ga dus echt geen 3-400 euro afrekenen voor een nieuwe thermostaat,dat vertik ik.Nou,da's dus ook weer een nieuwe voor Marktplaats....Iemand een Passat 2.8 V6??