View Full Version : Welke motor heb ik
Welke motor heb ik,
het is een 1600, dubbelpoorts, komt uit een T2b maar verder weet ik niets.
wie helpt mij.
Ik ga hem binnenkort reviceren en heb dan onderdelen nodig en moet dan wel kunnen zeggen wat voor motor ik heb.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/5/9/1/motor.gif
reviceren ja? ding is toch net gereviceerd? hoop voor je dat er niet teveel plamuur op het koelhuis zit enzo :D :hug:
succes heh (not) :eek: :D :clap:
Dat is een luchtgekoelde 4-cilinder boxer motor Rico!
Zonder gekheid: Wat is de motorcode?
Tja, Daar gaat het juist om, WELKE MOTORCODE HEB IK?????
reviceren ja? ding is toch net gereviceerd? hoop voor je dat er niet teveel plamuur op het koelhuis zit enzo :D :hug:
succes heh :eek: :D :clap:
ja, eh.. de MOTOR is inderdaad zo'n 10.000 km geleden gereviceerd, maar de olie komt er nu met liters tegelijk, overal uitzetten.
volgens mij hebben ze kaugom als pakking gebruikt.
Bussie komt zo
03-10-2005, 15:22
Motorcode staat op het huis waar de dynamo opzit.
En een nieuw pakkingsetje is geen reviseren.
Lijkt me genoeg als er alleen olie uitloopt.
Je zou even compressie kunnen meten.
http://volksforum.com/albums/files/1/7/9/2/Ricos_moter2.bmp
Het moternummer is ingeslagen op het moterblok onder de dynamosteun. Dat is in het rode cirkeltje (zie ook het boek "de originele vwbus" door Laurence Meredith, isbn 90-389-0568-8)
Succes ermee!!!
je bent me net voor bussie komt zo!!!!
Je motornummer heb je niet nodig hoor, gewoon '1600 dubbelpoorts' will do the job.
Nieuw pakkingsetje, nieuwe krukaskeerring (dubbel-lips nemen) en eventueel nieuwe stoterstangpijpjes.
Vaak zijn de rubber pakkingen onder de oliekoeler de oorzaak van lekkerij. Volgens mij levert P** slechts 2 van deze dingen in hun pakkingsetjes, eigenlijk heb je 4 nodig, dus even erbij bestellen.
enneh.. nieuw afdichten is wat anders dan een revisie!
Jens
http://volksforum.com/albums/files/1/7/9/2/Ricos_moter2.bmp
Het moternummer is ingeslagen op het moterblok onder de dynamosteun. Dat is in het rode cirkeltje (zie ook het boek "de originele vwbus" door Laurence Meredith, isbn 90-389-0568-8)
Succes ermee!!!
daar staat: Zundtolge 1-4-3-2
maare.... is dat de motorcode?????
Je motornummer heb je niet nodig hoor, gewoon '1600 dubbelpoorts' will do the job.
Nieuw pakkingsetje, nieuwe krukaskeerring (dubbel-lips nemen) en eventueel nieuwe stoterstangpijpjes.
Vaak zijn de rubber pakkingen onder de oliekoeler de oorzaak van lekkerij. Volgens mij levert P** slechts 2 van deze dingen in hun pakkingsetjes, eigenlijk heb je 4 nodig, dus even erbij bestellen.
enneh.. nieuw afdichten is wat anders dan een revisie!
Jens
Ja, goed dat je het daar over hebt.
het gaat niet alleen om nieuwe afdichtingen, het wordt ook een nieuwe benzinepomp, oliepomp, zuigerveren ga zo maar door.
dus...... het is iets meer dan alleen een pakkingzetje :)
Allart-Ghetta
03-10-2005, 15:36
daar staat: Zundtolge 1-4-3-2
maare.... is dat de motorcode?????
Zeker weten dat je genoeg technische kennis hebt voor een revisie?
Daat staat de ontstekingsvolgorde en niet de motorcode!
Zeker weten dat je genoeg technische kennis hebt voor een revisie?
Daat staat de ontstekingsvolgorde en niet de motorcode!
ja lolbroek, dacht je nu echt dat ik dat niet door had :D
Pedaalemmer
03-10-2005, 17:38
ja lolbroek, dacht je nu echt dat ik dat niet door had :D
JA ! :woowoo:
volksfahrer.nl
03-10-2005, 18:33
JA ! :woowoo:
Ik eigenlijk ook!
:rolleyes:
Zeker weten dat je genoeg technische kennis hebt voor een revisie?
ja lolbroek, dacht je nu echt dat ik dat niet door had :D
JA ! :woowoo:
Ik eigenlijk ook! :rolleyes:
Tja, leuk om zo te zien
ben eerst automonteur geworden,
daarna opleiding gedaan voor vliegtuigtechnicus
en ben nu makelaar
:lol:
staat er geen AD of AS oid???
Tja, leuk om zo te zien
ben eerst automonteur geworden,
daarna opleiding gedaan voor vliegtuigtechnicus
toen was ik makelaar
Ben nu lasser
:lol:
:clap:
Ja hoe weet je dat dan? het kan ook best een 1300 dubbelpoort zijn of een 16.. Denk dat je hem beter eens uit elkaar kan trekken Rico en bv zuigermaat opmeten ;) Het zal de eerste niet zijn die een 1300 erin heeft.
Wat ga je eigenlijk na het makelaars gebeuren doen? :tongue:
Een 1300 heeft geen gaten zitten voor een ophangingsbalk voor in een T2
bugdaddy
03-10-2005, 21:01
Hai Rico,
Het motor nummer moet staan onder de dynamosteun...
en moet idd beginnen met AD... of AS....., kijk nog maar eens, misschien kan je daar een betere foto van nemen?
Op deze foto kan je er niets van maken, het nummer kan er ook uitgeslepen zijn.
Dit is iets wat revisie bedrijven ook wel doen, maar dan zetten ze er wel een nieuw type plaatje overheen.
en Don heeft wel gelijk, als de motor met een ophangingsbeugel vastgezeten heeft, moet het in ieder geval een 1600 carter zijn....
weet je al hoe de motor er aan toe is??? is revisie wel nodig?
laat anders je compressie meten en/of een weglektest doen, dat verteld erg veel over een blok, informeer maar eens bij een revisiebedrijf, kan veel werk/geld schelen.
Ik zal het verhaal even verduidelijken.
De motor is ik vermoed begin jaren 80 reeds een keer gereviseerd geweest.
het nummer is er toen uitgeslepen, en er is toen een vervangend plaatje op gekomen met 2 revetjes. Met een revisie-code.
Ik heb de motor zo'n 3 jaar geleden gedeeltelijk gereviseerd. Nieuwe cilinders en nieuwe pistons. Ik heb toen de NIET-originele pakkingen gebruikt uit een set die te koop is bij de meeste kever-verkooppunten. (braziliaanse-brol)
Ik gebruik nu enkel en alleen nog maar de beste pakkingen, of de stoterstangpijpjes met drukveren
Olie verbruiken doet de motor niet. Compressie is goed. LOODVRIJ bolt hij ook.
Geen speling op krukas.
(Dit tot november 2004)
Altijd en enkel gereden op 20W50
olie lekken aan de passagierskant stoterstangpijpjes heeft hij van in het begin gedaan.
Veel km's heb ik er niet mee gebolt. Vw euro/spa/budel, en wa kleine meetings en dat 2 dikke jaren.
Als Rico goed kijkt ziet hij onder de dynamo steun nog 2 hele kleine puntjes staan waar dat dat plaatje heeft gezeten. dat plaatje heb ik een jaar of 3 geleden eraf gehaald.
Ik denk dat de originele code een AD was. Er zit gewoon de originele 34-pict-3 carbu op.
beste is dat hij de pakking achter het vliegwiel ook vernieuwd.
OP 20 november 2004 is 2 keer het vliegwiel eraf geweest zonder die pakking te vervangen. Dit ivm drastische tijdgebrek. Ik weet nu niet of dat hij daarlangs ook lekt, maar als je toch al zover bent, kan je dit beter gelijk vervangen.
Vliegwiel/koppelingsset hoeft hij niet te vervangen.
De vorige eigenaar van rico zijn bus had dit een 2 tal maanden voordat Rico eigenaar werd gedaan op de originele motor. er is toen ook een afgedraaid vliegwiel opgezet.
De vorige eigenaar was mijn schoonbroer, vandaar dat ik het weet.
Ik heb dat vorig jaar ABRUPT op mijn motorblokkie gebouwd om Rico naar huis te laten gaan met zijn bus.
Achteraf gezien had ik beter Rico kunnen vragen om nog een week geduld te hebben, zodat ik mijn blokkie kon behouden. maarja dat is achteraf.
Dit is het originele B blokkie wat in de bus zat.
met de goede pakkingen !!!
Dit is dat blokkie uit Rico zijn bus.\
http://www.flat4free.com/forum/files/p5200060__medium__196.jpg
...............
Wat ga je eigenlijk na het makelaars gebeuren doen? :tongue:
eh... Klassieke volkswagenbusjes opknappen??? :)
Ik zet dit bericht omdat ik het gemauw van kauwgom en plamuur een beetje beu aan het worden ben.
Ik heb redelijke bergen verzet om die knakker terug in Almere te krijgen.
Ik heb mijn blok in jouw bus gezet, omdat ik je niet voor jan-lul wilde laten komen.
Dit heb ik uit vrije wil gedaan !!!
ik beb je om 11 uur sávonds nog eens komen opladen bij Antwerpen en je kosteloos tot aan je woonhuis gebracht. Zo'n 550 km
Ik heb een reductie in de prijs gedaan. Terwijl dat het mijn bus niet eens was.
Okee, is later verrekend met mijn schoonbroer.
Maar dat ik om 6 uur smorgens pas in mijn bed lag ben je vast al vergeten?
Zelfs een blinde KON zien dat er kilo's plamuur zijn gebruikt. Kom nu niet af met :
''wat ze in Zeeland kunnen, kan ik ook.''Dat heb je gebruikt in een andere topic. Dat is een hoop gelul. Toen moest ik al behoorlijk op mijn tanden bijten, om niks te zeggen
Dat een auto van 1969 wel eens gebreken kan vertonen is vrij normaal.
Mij heb je nooit niet horen zeggen dat je de 1e 15 jaar kosteloos zou rijden.
het ''echte'' luchtgekoelde gevoel ga jij in ieder geval nooit bereiken.
Maar hou nu eens op met zeiken. Ik vraag het nu nog vriendelijk.
ik geloof niet dat er zoveel BROL vanaf the vw barn komt.
Ik wens je veel plezier met je bus Rico.
Ik heb een les geleerd. Bemiddel nooit voor een auto. Zelfs niet voor familie
STANK voor DANK krijg je dan.
primer-look
03-10-2005, 21:43
Volgens mij staat er een 30pk of D(1200) koeler op dat blok.
Ook het dopje van nokkenas afdichting zit verkeerd om.
(zomaar ter info hoor Don , niet als gezeik bedoeld)
groeten
dennis
Dit is een foto van een B motor uit 1969.
1600cc 45 PK
Ik zet dit bericht omdat ik het gemauw van kauwgom en plamuur een beetje beu aan het worden ben.
Ik heb redelijke bergen verzet om die knakker terug in Almere te krijgen.
Ik heb mijn blok in jouw bus gezet, omdat ik je niet voor jan-lul wilde laten komen.
Dit heb ik uit vrije wil gedaan !!!
ik beb je om 11 uur sávonds nog eens komen opladen bij Antwerpen en je kosteloos tot aan je woonhuis gebracht. Zo'n 550 km
Ik heb een reductie in de prijs gedaan. Terwijl dat het mijn bus niet eens was.
Okee, is later verrekend met mijn schoonbroer.
Maar dat ik om 6 uur smorgens pas in mijn bed lag ben je vast al vergeten?
Zelfs een blinde KON zien dat er kilo's plamuur zijn gebruikt. Kom nu niet af met :
''wat ze in Zeeland kunnen, kan ik ook.''Dat heb je gebruikt in een andere topic. Dat is een hoop gelul. Toen moest ik al behoorlijk op mijn tanden bijten, om niks te zeggen
Dat een auto van 1969 wel eens gebreken kan vertonen is vrij normaal.
Mij heb je nooit niet horen zeggen dat je de 1e 15 jaar kosteloos zou rijden.
het ''echte'' luchtgekoelde gevoel ga jij in ieder geval nooit bereiken.
Maar hou nu eens op met zeiken. Ik vraag het nu nog vriendelijk.
ik geloof niet dat er zoveel BROL vanaf the vw barn komt.
Ik wens je veel plezier met je bus Rico.
Ik heb een les geleerd. Bemiddel nooit voor een auto. Zelfs niet voor familie
STANK voor DANK krijg je dan.
Shit, jij bent echt pissed, zeg. Benieuwd of Rico de grote rode letters weer uit zijn toetsenbord tevoorschijn gaat toveren.
Les één als je auto koopt zou moeten zijn: Niet achteraf zeuren, piepen of klagen als je betaald hebt zonder zelf de auto uitvoerig gecontroleerd te hebben (of dat door deskundigen hebt laten doen). Doe je dat niet, dan is de kans gewoon groot dat je leergeld betaald hebt (zie laswerk Rico).
Hoe zit dat ook weer bij aankoop van een woning, Rico? Hoor je dan niet te vragen naar verborgen gebreken, en als je dat niet doet dat het dan je eigen stomme schuld is?
Shit, jij bent echt pissed, zeg. Benieuwd of Rico de grote rode letters weer uit zijn toetsenbord tevoorschijn gaat toveren.
Les één als je auto koopt zou moeten zijn: Niet achteraf zeuren, piepen of klagen als je betaald hebt zonder zelf de auto uitvoerig gecontroleerd te hebben (of dat door deskundigen hebt laten doen). Doe je dat niet, dan is de kans gewoon groot dat je leergeld betaald hebt (zie laswerk Rico).
Hoe zit dat ook weer bij aankoop van een woning, Rico? Hoor je dan niet te vragen naar verborgen gebreken, en als je dat niet doet dat het dan je eigen stomme schuld is?
tja, dat pissed zijn zit het niet alleen in het werk wat Don voor mij heeft gedaan die dag, daar ben ik hem dankbaar voor.
toen wij de bus kochten werd er meerdere malen door hem gezegd, dat het het een zeer harde bus is en weinig aan gelast. Dat weinig is iets meer dan ik onder weining versta en, eerlijk is eerlijk, een groot gedeelte van het laswerk heeft Don niet kunnen zien omdat er zoveel plamuur overheel zat. Een gedeelte van dat plamuurwerk is zeker niet vakkundig aangebracht, dat wist ik en daar heb ik ook rekening mee gehouden.
maar dat er zoveel meer mis is met de bus dan dat mij verteld is, dat vind ik zeker heel jammer. Ok, ik koop geen bus uit 1969 om goedkoop te rijden, ik heb de bus gekocht om op te vallen, en dat lukt, alleen heb ik een tijdje met grote stukken gelast en geplamuurd werk rondgereden, en dat was nu net weer iets anders opvallen dan dat ik in mijn gedachten had.
Ik heb nog steeds een leuke bus, waar ik goed in kan rijden en ook mijn vroegere beroep op kan uitoefenen.
de wrijving tussen mij en Don ligt niet alleen aan het hierboven genoemde, maar ook dat ik boos was over een bestelling die ik bij hem had gedaan en nooit is aangekokmen. Daar is hij boos over naar mij, maar ik naar hem. ik heb meer dan een maand gewacht op de onderdelen. ik heb inmiddels de onderdelen ergens anders vandaan.
Dus, ik snap best dat Don niet blij met mij is, maar dat ben ik ook vaak niet met hem geweest. Ik ben wel blijk met bij Bus en ik hoop dat ik nog vele jaren van de bus kan genieten, wetende dat ik nog vele zaken tegenkom die nodig aangepakt moeten worden, maar ja, dat heb je met een voertuig van 36 jaar oud.
@scumbag, ik dacht dat ik genoeg gevraagd had over gebreken, harde bus en dat soort zaken, en ja ik had een keuring kunnen doen, maar ik ben een mens van vertrouwen en als er een hobbyclub is met mensen met heel veel liefde voor een bepaald merk auto, dan vind ik dat ik er niet van uit mag gaan dat ik niet krijg waar ik om gevraagd heb.
Ik denk dat het goed is om hier over op te houden. Ik ga lekker door met mijn busje, Don met zijn Barn, Veel succes allemaal, we zien erlkaar wel weer eens op een meeting oid.
Ik denk dat het goed is om hier over op te houden. Ik ga lekker door met mijn busje, Don met zijn Barn, Veel succes allemaal, we zien erlkaar wel weer eens op een meeting oid.
is goed...Airmere 2006 maar doen?
is goed...Airmere 2006 maar doen?
is goed, jij zit ook in de organisatie bij deze!
is goed, jij zit ook in de organisatie bij deze!
Organisatie? Alle zes de bezoekers een persoonlijke uitnodiging sturen is toch een klus die je makkelijk alleen kunt klaren?
Martin '73
04-10-2005, 12:09
Organisatie? Alle zes de bezoekers een persoonlijke uitnodiging sturen is toch een klus die je makkelijk alleen kunt klaren?
:D :D :D :thumbup:
SplitBien
04-10-2005, 12:23
jongens jongens... kan die wrijving niet gewoon even via de mail opgelost worden? je maakt elkaar waarschijnlijk alleen maar onnodig zwart op deze manier... :blahblah:
@scumbag; jij leeft echt van discussies he? Overal waar er eentje aan de gang is zie ik wel een reactie van jou..... :giggle:
Overal waar er eentje aan de gang is zie ik wel een reactie van mijzelf.... :giggle:
:goodpost:
SplitBien
04-10-2005, 12:45
Het scheelt dat ik er niet inhoudelijk op reageer, scummie wel....
Als je je motor code niet weet, hoe weet je dan dat het een 1600 is?
Maakt ook geen donder uit: als de motor het goed doet...
pakkingen, oliekoeler, uitlaat, stoterstangen.. dat is allemaal hetzelfde.
Jens
volksaddiction
04-10-2005, 13:08
@scumbag; jij leeft echt van discussies he? Overal waar er eentje aan de gang is zie ik wel een reactie van jou..... :giggle:
Geweldig juist, doet me denken aan vroegah, toen hadden we een "baldrimmer" op het forum die dezelfde scherpzinnigheid voerde op het forum :clap:
http://www.aximsite.com/boards/images/smilies/soapbox.gif
Geweldig juist, doet me denken aan vroegah, toen hadden we een "baldrimmer" op het forum die dezelfde scherpzinnigheid voerde op het forum :clap:
Zelfs die werd toen niet begrepen en zogenaamd op losse woorden afgerekend meen ik me nog te weten ... ;)
:puter:
volksaddiction
04-10-2005, 13:30
Zelfs die werd toen niet begrepen en zogenaamd op losse woorden afgerekend meen ik me nog te weten ... ;)
:puter:
hehehe :iamwithst
SplitBien
04-10-2005, 15:04
Geweldig juist, doet me denken aan vroegah, toen hadden we een "baldrimmer" op het forum die dezelfde scherpzinnigheid voerde op het forum :clap:
Zeg ook niet dat ik het niet geweldig vind, het forum mocht wat mij betreft wel weer ff opgeschud en doormekaar gehusseld worden... Was echt dood de laatste tijd als je het mij vraagt.... (mening he?) Dus scumbag mag wat mij betreft lekker zijn botte mening geven, ik geef mijn botte meningen ook wel... :dance: :nana: :clap:
Zeg ook niet dat ik het niet geweldig vind, het forum mocht wat mij betreft wel weer ff opgeschud en doormekaar gehusseld worden... Was echt dood de laatste tijd als je het mij vraagt.... (mening he?) Dus scumbag mag wat mij betreft lekker zijn botte mening geven, ik geef mijn botte meningen ook wel... :dance: :nana: :clap:
en daarom reageer ik ook gewoon op wat iemand anders (over mij) zegt! :D
SplitBien
04-10-2005, 15:22
Had ik ook wel gedaan hoor Rico...... :D
Het scheelt dat ik er niet inhoudelijk op reageer, scummie wel....
Sinds wanneer is inhoudelijk reageren een tekortkoming? Ik maar denken dat dat de bedoeling was van een forum....
Zeg ook niet dat ik het niet geweldig vind, het forum mocht wat mij betreft wel weer ff opgeschud en doormekaar gehusseld worden... Was echt dood de laatste tijd als je het mij vraagt.... (mening he?) Dus scumbag mag wat mij betreft lekker zijn botte mening geven, ik geef mijn botte meningen ook wel... :dance: :nana: :clap:
Jij botte meningen? Don't flatter yourself, honey...dat kun je namelijk niet.
Sinds wanneer is inhoudelijk reageren een tekortkoming? Ik maar denken dat dat de bedoeling was van een forum....
:wee:
lowrider
04-10-2005, 20:17
Die lekkage bij de stoterstangbuisjes is op te lossen door er een nieuw rubbertje om te doen en eens krieties naar het randje te kijken waar het rubbertje in valt. Deze randjes iets bijkloppen ( zodat ie er strakker inzit mm werk., niet meteen het hele buisje plat slaan ?!)
Dan terug monteren en eerst met vloeibare pakking insmeren dan rubbertje erom en dan weer wat pakking erom dan plaatsen.
De '' gaten '' in het blok waar het buisje inkomt zijn nl wel eens wat beschadigd .
bij mijn typ 4 blok hielp dit perfect.
Pedaalemmer
04-10-2005, 20:24
Die lekkage bij de stoterstangbuisjes is op te lossen door er een nieuw rubbertje om te doen en eens krieties naar het ........
KRITISCH :hug:
lowrider
04-10-2005, 20:26
Weet ik, weet ik , maarre een beetje alternatief taalgebruik moet kunnen toch ?
( je snapt iig wat er bedoelt word ) :cool:
Die lekkage bij de stoterstangbuisjes is op te lossen door er een nieuw rubbertje om te doen en eens krieties naar het randje te kijken waar het rubbertje in valt. Deze randjes iets bijkloppen ( zodat ie er strakker inzit mm werk., niet meteen het hele buisje plat slaan ?!)
Dan terug monteren en eerst met vloeibare pakking insmeren dan rubbertje erom en dan weer wat pakking erom dan plaatsen.
De '' gaten '' in het blok waar het buisje inkomt zijn nl wel eens wat beschadigd .
bij mijn typ 4 blok hielp dit perfect.
bedankt voor de tip.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.